نقش حجاب در ارتقاء سلامت خانواده

نقش حجاب در ارتقاء سلامت خانواده

اسلام به استواري بنيان خانواده توجهي عميق دارد و با وضع قوانين مختلف همواره بر آن است که بر اين استحکام بيفزايد. در جوامع اسلامي طبق ضوابطي که اسلام در زمينه نگاه کردن، صحبت کردن، خنديدن، نشستن و … قرار داده، هر مرد تنها به کساني مي‌تواند نگاه کند و توجه نمايد که از محارم او باشند. هر چند آن چيزي که انسانيت هر کسي را رقم مي‌زند روح اوست و روح زن و مرد جنسيت ندارد. اما زن و مرد داراي تفاوت‌هاي جسمي هستند و چون جسم بر روح اثر مي‌گذارد موجب تفاوت هاي روحي و رواني در زن و مرد مي‌شود و اين تفاوت‌ها بايد در ارائه قانون براي آنان نيز در نظر گرفته شود.

رسيدن به قله رفيع انسانيت و دست يافتن به اهداف والاي انساني چه به صورت فردي و چه به صورت اجتماعي در گرو مجهز بودن به وسايل و ابزار لازم از يک سو و رفع کليه موانع و عوامل بازدارنده و گسستن زنجيره‌هاي اسارت از ديگر جانب است اينجاست که حجاب که عهده‌دار صيانت تعادل رواني جامعه بشري و تحکيم بنياد و ضامن سلامت خانواده است معني پيدا مي‌کند و به عنوان يک وسيله دفاعي در برابر ناپاکي‌ها مفهوم واقعي خود را بازيافته و به مشابه يک پديده مؤثر در تأمين سلامت خانواده با صفت پويايي و پيشتازي جلوه‌گر مي‌شود و خانواده را از منجلاب فروپاشي نجات مي دهد.

از نظر اسلام محدوديت کاميابي‌هاي جنسي به محيط خانوادگي و همسران مشروع از جنبه خانوادگي سبب تحکيم روابط افراد خانواده و برقراري صميميت کامل بين زوجين مي‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد سبب مي‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. اسلام مي‌خواهد انواع التذاذهاي جنسي چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر به محيط خانوادگي و در کادر ازدواج قانوني اختصاص يابد. اجتماع منحصراً براي کار و فعاليت باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسير کردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام وظيفه‌اي است که بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد بايد کيفيت خاصي را در لباس پوشيدن مراعات کند. اين وظيفه نه از ناحيه مرد بر او تحميل شده و نه چيزي است که با حيثيت و کرامت او منافات داشته باشد و يا تجاوز به حقوق طبيعي او که خداوند برايش خلق کرده است محسوب مي‌شود بنابراين زن بايد پوشيده باشد و بيرون رفتن به صورت خودنمايي و تحريک‌آميز نباشد. پوشيده بودن زن در جامعه موجب تقويت بنيان خانواده بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگيري از ابتذال و تباهي او نيز مي‌باشد.

شکي نيست که هر چيزي که موجب تحکيم پيوند خانوادگي و سبب صميميت رابطه زوجين گردد براي کانون خانواده مفيد است و در ايجاد آن بايد حداکثر کوشش را مبذول داشت و بالعکس هر چيزي را که موجب سستي روابط زوجين و دلسردي آنان مي‌گردد و به نظام خانواده زيانمند است بايد با آن مبارزه کرد.

بنابراين حجاب نه تنها آزادي زن را محدود نمي‌سازد بلکه براي زن شرايطي را فراهم مي‌کند که مورد تأييد عقل بوده و با تقوا سازگارتر است آزادي زن در پرورش قدرت فکري و عقلاني و معنوي او و بالا بردن سطح معلوماتش در اجراي وظايف تربيتي و در مشارکت منطقي او در حل و فصل امور است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.