مقام زن در منطق وحی


به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س ) در مورخه 4/8/95 جلسه اخلاقی با سخنرانی سرکار خانم محمد زاده یگانه با موضوع «مقام زن در منطق وحی » در این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان سخنان خود را با دعای سلامتی امام زمان (عج) آغاز کردند و بیان داشتند که دین مقدس اسلام با دیگر ادیان و مکتب ها در تمام زمینه ها فرق های اصولی و بنیادی دارد شروع مسائل دین اسلام از قرآن مجید و ابتدای قرآن کریم با وصف رحمانیت و رحیمیت و ربوبیت وجود مقدس حق است و تفسیر این حقایق شروعش از قلب الهی و ملکوتی رسول اسلام و تداوم آن با بیانات امامان معصوم (ع) است خداوند در قرآن می فرماید : « و رحمتی وسعت کل شیء » و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است. در آثار اسلامی آمده که حضرت حق فرمود : « حیا می کنم بنده ام مرا به رحمانیت و رحیمیت بخواند و من خواسته او را اجابت نکنم »
انسان چه مرد و چه زن دارای هویتی واحد و جوهری همسان هستند و در پیمودن راه کمال و رسیدن به درجات و مقامات معنوی هیچ فرقی با هم ندارند . مرد و زن در خلقت ظاهری و باطنی خود تجلی رحمانیت و رحیمیت و ربوبیت حضرت حق هستند و این واقعیتی است که در خود قرآن به آن تصریح شده است . زن رحمت الهی است تحقیر او ،حمله به او ، پایمال کردن حقوق او ، ضعیف شمردن او در دایره انسانیت ، بی مورد طلاق دادن او همه و همه از آثار شوم مدعیان مالکیت بشر و فرهنگ های سلطه گر است در ایتالیا وقتی مرد خانه دختر دار می شد از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید ، چرا که شیئی به اشیائش اضافه شده بود و بعد از سیزده چهارده سال اورا به بازار می برد و می فروخت و قیمتش را مصرف مخارج روزانه زندگی می کرد از زن به عنوان خدمتکار ، کلفت ، کنیز ، کالای شهوت استفاده می کردند و هنوز هم در فرهنگ بشری از بسیاری از حقوق که حق او است محروم است
ولی در آیین حق و در منطق وحی ، زن موجودی والا منبعی از مایه های معنوی و جهانی از استعدادها و نیروی الهی است . زن اگر قدر خود را بشناسد و موقعیت انسانی خویش را حفظ کند و از تعالیم اسلام برای رشد و تربیت خود بهره بگیرد در حد توان خودش ، مریمی پاک و خدیجه ای با کرامت و زینبی شایسته و مقامی در خور حریم حضرت حق خواهد داشت و اگر غیر از این باشد مانند مردانی که راه ناسپاسی را در پیش گرفتند و به نعمت های حق کافر شدند و سر از هدایت پروردگار باز زدند دچار لعنت ابدی حضرت حق می شوند . در تفسیر مجمع البیان آمده : زمانی که اسماء بنت عمیس همراه شوهر بزرگوارش جعفر بن ابیطالب از مهاجرت حبشه بازگشت به دیدار زنان پیامبر آمد و به آنان گفت : آیا در قرآن در رابطه با ما زنان چیزی هست ؟ گفتند :نه به محضر پیامبر آمد و عرضه داشت چنانکه از مردان ذکر خیر شده از زنان نشده و خداوند مهربان این آیه را نازل فرمود : « ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات و القانتین و القانتات و…………لهم مغفره و اجرا عظیما » احزاب آیه 35
در این آیه شریفه به صراحت بیان شده که زنان نیز مانند مردان می توانند به ده مقام عالی و ملکوتی و معنوی برسند : 1. مقام اسلام 2. مقام ایمان 3. مقام طاعت و فرمانبرداری 4. مقام صدق 5. مقام صبر و پایداری در برابر تمام حوادث 6. مقام فروتنی و خوف از عظمت و عقاب حق 7. مقام کرم وجود که ثمره آن صدقه است 8. مقام روزه 9. مقام ضبط نفس و مالکیت برشهوات 10. مقام یاد و ذکر حق
اسماء بنت یزید انصاری خدمت پیامبر آمد در حالی که پیامبر در جمع صحابه بودند ، عرضه داشت پدر و مادرم فدایت من از جانب زنان بسوی شما آمده ام خداوند شما را به سوی مردان و زنان مبعوث به رسالت کرد ما به تو و خدا ایمان آورده ایم اما جنس زنان بسیار مقید و در حصار خانه محبوس و دارای کمبود هستند در طریق ارضای شهوات مردان خود تسلیم اند و مدت زمانی حامله به اولاد هستند ولی شما مردان به نماز جماعت و نماز جمعه و عیادت بیماران و تشییع جنازه و زیارت حج به طور مکرر و از همه مهمتر جهاد فی سبیل الله بر زنان برتری دارید پس ما در چه اجر و مزد و بهره ای با مردان شریک هستیم ؟
رسول خدا رو به یاران خود کرد و فرمود : آیا گفتاری نیکو تر از گفتار این زن در مسائل دینش شنیده اید ؟ گفتند : گمان نمی کنیم حضرت رو به وی کرد و فرمود : برو و تمام زنان دیگر را خبر کن که نیکو شوهر داری ، و طلب خوشنودی و رضایت همسر ، و موافقت با همسر در امور زندگی صحیح برابر تمام آن بهره هایی است که از آن مردان به سبب آن اعمال می شود .
عبد الله بن سنان می گوید از حضرت صادق (ع) پرسیدم : ملائکه بالاترند یا بنی آدم ؟ حضرت پاسخ دادند امیر المومنین فرمود : « ان الله عزوجل رکب فی الملائکه عقلا بلا شهوه ، و رکب فی البهائم شهوه بلا عقل ، و رکب فی بنی آدم کلتیهما ، فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائکه و من غلبت شهوته عقله فهو شر من البهائم . » خداوند عزوجل در ملائکه عقل بدون شهوت قرار داد و در چهارپایان شهوت بدون عقل گذاشت و در بنی آدم عقل و شهوت را باهم مقرر داشت ، پس کسی که عقلش بر شهوتش غالب آید بهتر از ملائکه و هر کس شهوتش بر عقلش غلبه کند بدتر از حیوانات است . (بحار ج 57 ص 299)
بنابراین اگر این حقیقت در جنس زن تجلی کند بدون تردید ارزش و قیمت و کرامتش بیش از ملائکه خواهد شد و اگر این موجود از عقل دور اندیش و نور درون، چشم بپوشد ، و همت خود را زر و زیور آلات و عشوه و ناز و آرایش و شهوت ، و جلوه و خود نمایی در برابر دیگران و نامحرمان قرار دهد همچون مردان فاسد و کافر از حیوانات بدتر است .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.