ولادت حضرت زینب (س)

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 16/11/95 جلسه ای با سخنرانی سرکار خانم کبودی به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب (س) در این حوزه مبارکه بر گزار گردید

ایشان ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) و  روز پرستار  بیان داشتند که حضرت  زینب کبری  (س) روز پنجم جمادی الاول سال 5 یا 6 هجرت در مدینه چشم به جهان گشود خبر تولد نوزاد عزیز به گوش رسول خدا رسید رسول خدا برای دیدار او به منزل دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود : دخترم  ، فاطمه جان دخترت را برایم بیاور تا او را ببینم .  فاطمه (س) دختر را به پدر بزرگوارش داد پیامبر (ص) فرزند دلبند زهرا را در آغوش کشید و شروع به اشک ریختن کرد فاطمه (ص) متوجه این صحنه شد و از پدر پرسید : پدرم چرا گریه می کنی ؟ رسول خدا فرمود : گریه ام به این علت است که پس از مرگ من و تو این دختر دوست داشتنی من سرنوشت غم باری خواهد داشت و چه مصیبت های بزرگی را به خاطر رضای خداوند با آغوش باز استقبال می کند.روایت شده است که بعد از ولادت حضرت زینب (س) حسین (ع ) که در آن هنگام کودک سه یا چهار ساله بود به محضر رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد : خداوند به من خواهری عطا کرده است . پیامبر با شنیدن این سخن منقلب و اندوهگین شد و اشک از دیده فرو ریخت حسین (ع) پرسید برای چه اندوهگین و گریان شدی ؟ پیامبر(ص) فرمود : ای نور چشمم راز آن به زودی برایت آشکار می شود .

از القاب حضرت زینب یکی زینب کبری است این لقب برای مشخص شدن و تمییز دادن او از سایر خواهرانش بود . ب) الصدیقه الصغری چون صدیقه لقب مبارک مادرش زهرای مرضیه (س) است و از سویی شباهت های بیشماری میان مادر و دختر وجود داشت لذا حضرت زینب را صدیقه صغری ملقب کردند ج) عقیله بنی هاشم : عقیله به معنای بانویی است که در قومش از کرامت و ارجمندی ویژه ای برخوردار است و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده ای داشته باشد . و از دیگر لقب های آن بزرگوار موثقه عارفه ، عالمه غیر معلمه ، عابده آل علی ، فاضله و کامله است .
 عفت و پاكدامنی، برازنده ترین زینت زنان است و گرانقیمت ترین چیزی است كه یك فرد می تواند به آن ستوده شود. یكی از درس های عاشورا، همین درس عفت و پاكدامنی است. مهمترین و حساس ترین بخش زندگی حضرت زینب (س)  سفر تاریخی اش به كربلا و متعاقب آن اسارت مظلومانه اش است كه از این جهت شاید سهم او در نهضت حسین بیشتر از نقش امام حسین (ع) باشد. چون علاوه بر مصیبت هایی كه آن دو به طور مشترك متحمل شده اند، داغ از دست دادن برادری چون حسین بن علی (ع) و همچنین رنج سفر و مشكلات اسارت، سرپرستی بیماران و كودكان داغدار و زنان و… را زینب (س) به تنهایی به دوش كشید..

 حضرت زینب كبری (س) ، هم مادر شهید، هم فرزند شهید، هم خواهر شهید و هم عمه شهید است. این ویژگی ها را در كمتر كسی می توان یافت. او حتی در برهه ای از زمان، یعنی پس از شهادت امام حسین (ع)، به دلیل بیماری امام سجاد (ع) و وظیفه سنگین هدایت، رهبری و مدیریت كاروان اسرا را نیز به دوش كشید و با سربلندی این بار سنگین را به مقصد رساند

سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود 
كربلا در كربلا می ماند اگر زینب نبود.

 پیام رسانی و افشاگری از اهداف اصلی نهضت عاشورا بوده است كه بر این مطلب شواهد و قرائن عدیده ای وجود دارد، زینب(س) و همراهان، تعمداً در مقابل مردم اقدام به سخنرانی، سوگواری و مرثیه خوانی می كردند تا عواطف آنها تحریك شود و با برشمردن آنچه بر آنان و مردانشان گذشته، مردم را علیه طاغوت بشورانند. از این رو اسیران اهل بیت (ع)  و در رأس آنان زینب(س) دختر حضرت  علی(ع)، با طرح و نقشه قبلی،از هر  فرصتی برای تحقق این هدف مقدس استفاده می كردند .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.