شهادت حضرت زهرا (س)

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 23/11/95 در صبحگاه این حوزه مراسمی با مداحی و سخنرانی سر کار خانم خزایی به مناسبت سوگواری وایام  فاطمیه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا بیان داشتند که وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از درخشان ترین چهره های والای انسانی و نمونه کامل خلقت پروردگار در قالب زن قرآن درباره حضرت صدیقه طاهره می باشد . پیروی از چنین شاهکار آفرینش در برگیرنده سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است . خداوند در قرآن می فرماید: « انا اعطیناک الکوثر » کلمه ای بالاتر از کوثر نیست در دنیایی که زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه می دانستند ،  خداوند می فرماید ما به تو کوثر عطا کردیم . پیامبر اکرم (ص) می فرماید : فاطمه نه تنها خیر است بلکه کوثر است یعنی خیر وسیع یک دنیا خیر. پیامبر اکرم (ص) می فرماید : من نام دخترم را فاطمه گذاشتم زیرا : « انی سمیت ابنتی فاطمه لان الله عزوجل فطمها و فطم من احبها من النار » خداوند عزوجل فاطمه علیهاالسلام و هر کس که او را دوست دارد از آتش دوزخ دور نگه داشت

چگونه زیستن و معاشرت کردن با همسر  و فرزندان و سامان بخشیدن به امور خانه و خانواده که در حیات طیبه حضرت زهرا (س) بود ، به عنوان الگوی خانواده ها خانه و خانواده او را به عنوان یک « خانواده الگو » مطرح ساخته است . آن حضرت آیین خانه داری و همسر داری را به خوبی مراعات می کرد . در زندگی واقعا شریک و همراه و همراز همسرش امیر المومنین (ع) بود . گاهی در زندگی به علت وضعیت دوران و شرایط تنگنای اقتصادی حاکم بر مسلمانان و آن حضرت  ، غذایی نبود و کودکان و خود آن بانو گرسنه بودند اما فاطمه زهرا (س) چیزی به حضرت علی (ع) نمی گفت و از او درخواستی نمی کرد حتی به پیامبر خدا هم در این مورد سخنی نمی گفت بیم آن داشت که همسرش نتواند خواسته اورا بر آورد و تامین کند و شرمنده شود تا این حد مراعات مالی شوهر و پرهیز از «درخواست » تنها از آن حضرت بر می آمد که همسر و همتای کسی همچون علی (ع) است. مشارکت در کارهای خانه جلوه دیگری از رفتار آن خانواده الگو بود . گاهی در اثر کار بسیار دست هایش تاول می زد لباس هایش غبار آلود می شد و بر لباسش دود و خاکستر می نشست . کارها بین حضرت علی (ع) و فاطمه (س) تقسیم شده بود آوردن آب و تهیه هیزم و کارهای خارج از خانه بر عهده علی (ع) بود و درست کردن آرد و خمیر و پختن نان و کارهای داخل خانه با فاطمه (س)  بود حضرت زهرا (س) از اینگونه تقسیم کار بسیار خرسند بود چرا که از برخورد و روبه رو شدن با نامحرم در بیرون دور بود . این نکته درسی برای تقویت عفاف و پاکی زنان ما در جامعه اسلامی است .

حضرت زهرا در تمام نه سالی که با حضرت علی (ع) زندگی کرد همسری نمونه بود که به تمام وظایف همسری خود عمل می کرد و هیچ گاه علی را آزرده خاطر نکرد . هرگز سخن خود را بر گفته او برتر ندانست و همواره همسری مطیع و دلسوز بود در جواب امیر مومنان که پرسید : فاطمه جان چرا نگفتی چیزی در خانه نیست تا فراهم کنم ؟ گفت : علی جان من از پروردگارم حیا می کنم چیزی را که تو به فراهم کردن آن توان نداری از تو بخواهم .

روزی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نزد رسول خدارفت و تقاضای خدمت کاری کرد . پیامبر در پاسخ او فرمود : به جای خادم هدیه ای به تو می دهم که از همه دنیا ارزشمند تر است هنگامی که برای خواب آماده شدی سی و چهار مرتبه الله اکبر و سی و سه بار الحمد الله و سی و سه بار سبحان الله بگو از آن روز فاطمه همیشه این ذکر را تکرار می کرد و این ذکر به نام تسبیحات حضرت زهرا (س) شهرت یافت تاثیر این ذکر به حدی است که امام باقر (ع)  فرمود :  « خداوند در حمد و ستایش به چیزی برتر از تسبیح فاطمه (ع) عبادت نشده است »

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.