جلسه اخلاقی

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 4/2/96 جلسه اخلاقی با سخنرانی استاد ارجمند سرکار خانم شهبازی با موضوع امتحان الهی در این حوزه مبارکه  برگزار گردید .

ایشان در ابتدا بیان داشتند که یک سوال اساسی که در دوران نوجوانی در ذهن همه ما خطور می کند و اکثرا دنبال جواب برای آن هستند و مطمئنا سوال شما هم هست و بوده این است که خدا برای چه ما را خلق کرده است خدا چرا من را آفریده است؟  خیلی ها دنبال جواب برای این سوال هستیم و لی در عالم واقع این سوال اصلا جواب ندارد یعنی حتی اگر قرآن هم بگردید شاید خدا دقیق به این سوال جوابی نداده است . چرا ؟ چون خدا می خواهد جواب این سوال را خود انسان بفهمد وقتی انسان خودش فکر می کند که خدا چرا من را آفرید خدا می خواهد خود انسان به این نکته پی ببرد آیات زیادی داریم آیات آخر سوره آل عمران که می فرماید : ما خلقت هذا باطلا » ما شما را بیهوده خلق نکردیم بعد می فرماید سبحانک فقنا عذابا النار .  زندگی انسان به صورت طولی یا عمقی با همه مشخصاتش بدون امتحان یک زندگی و تعریف ناقصی است اگر شما یک زندگی را در نظر بگیرید سی ، چهل ، هفتاد حالا با هر نگاهی بدون معنی امتحان یک تعریف ناقص است عقاید هر کدام از ما اخلاق ما احکام ما منهای امتحان تعریف ناقصی خواهد داشت همه عقاید و اخلاق و احکام ما زندگی ما در این دنیا و در آخرت حول محور امتحان می چرخد و همه این اتفاق های زندگی ما فرع بر امتحان است نگاه ما به زندگی باید این طوری باشد . ما ها نگاهمان به زندگی اشتباه است چون ما دنیا را می گیریم و امتحان را دورش می چینیم در حالی که باید برعکس شود محور زندگی ما امتحان شود بعد بجه، شوهر ، استعداد حول این امتحان باید چینش شود این طور باید نگاه داشته باشیم به زندگی یکی از نگاههایی که باعث می شود که خیلی زندگی لذت بخش شود و خیلی چیزها برای انسان حل شود و قابل تحمل شود همبن نگاه امتحانانه به هستی است خدا برای چه خورشید را خلق کرده است؟ برای این خلق شده اند که من امتحانم را به نحو احسنت پس بدهم ما در دنیا خیلی موقت زندگی می کنیم چرا دنیا موقت است ؟ چون امتحانهای ما هم موقت است قرار نیست که امتحانات طولانی شود بستگی به موقت بودن امتحانات ، زندگی ها هم ، دنیا هم  موقت است هیچ وقت نگوییم که دوران کودکی گذشت بعد نوجوانی بعد جوانی بعد … قشنگتراین است که بگوییم خدا انسان را در دوران کودکی یک دوره به او می دهد و با کودکی او را امتحان می کند بعد با نوجوانی او را امتحان می کند بعد با جوانی امتحان می کند و … قبل از هر چیزی و بعد از هر چیزی خدا انسان را امتحان می کند.  

ایشان در ادامه بیان کردند که حدیث داریم از امام صادق (ع) : شخصی از امام پرسیدند که حقیقت بندگی در این امتحانات چه چیزی است امام صادق (ع) می فرمایند : حقیقت بندگی در سه چیز است و اصلی ترین و کلیدی ترین آنها یک چیز است اول اینکه خودت را مالک ندانی خدا به من بچه می دهد مال می دهد تحصیلات می دهد هر آنچه که شما فکر می کنید می دهد مهم این است که در همه اینها خودت را مالک ندانی من مالک استعداد خودم نیستم من مالک بچه نیستم دومین چیز این است که بنده و عبد برای خودش اموراتش را تدبیر نکند دیدید که مثلا می گوییم که هفته بعد این کار را انجام می دهم می فرماید بنده برای خودش برنامه نمی چیند « لا یرید العبد  لنفسه  تدبیرا  » برای خودش تدبیر نمی کند . خدا تدبیر و برنامه زندگی انسان را می چیند بنده فقط باید بگوید سمعا و طاعتا و در حد توان اوامر و نواهی را انجام بدهد اگر خدا برای بنده تدبیر می کند که اینجا باید این امتحان را پس بدهی حقیقت عبودیت بنده این است که ببیند امر خدا چه بوده چرا برای  من این مشکل چرا من این مرحله ؟ اکثرا این سوالاتی است که خودمان می کنیم به خاطر اینکه ما برای امتحان خلق شدیم

ایشان در پایان اشاره ای داشتند بر اینکه با چه چیزی خدا ما را امتحان می کند ؟ خداوند در آیه157 سوره بقره می فرماید : « و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و النقص من الاموال و الانفس  و الثمرات » می فرماید ما شما را امتحان می کنیم اول با ترس چه طوری می شود خدا ما را با ترس امتحان کند پس معلومه که ترس خیلی مقوله مهمی است که خدا اول با ترس ما را امتحان می کند بعد نقص در اموال و ثمرات و بچه ها ! همه شما می دانید که ترتیب کلمات در قرآن خیلی مهم است هر کدام حساب و کتابی دارد اگر می گوید خوف معلومه که خیلی مهم است که انسان را از آن دریچه امتحان می کند……….

 این جشن ها برای تو تشکیل می شود       

این اشک ها برای تو تنزیل می شود

تقویم را ورق بزن و انتخاب کن       

این جمعه ها و روزها برای تو تعطیل می شود          

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.