جلسه اخلاقی - بصیرتی

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 11/2/96 جلسه بصیرتی – اخلاقی  با سخنرانی استاد بزرگوار سرکار خانم نوروزیان در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

السلام و علیک یا قمر بنی هاشم السلام و علیک سقای دشت کربلا السلام و علیک یا بزرگ علمدار ابا عبدالله الحسین السلام و علیک یا ابا الفضل العباس (ع) ضمن عرض سلام این اعیاد را به شما خواهران عزیزم تبریک عرض می کنم انشا ء الله که بتوانیم باری معنوی خوبی را در این ایام بگیریم و این بار را منتقل کنیم چون شما الان هر کدام یک مبلغ هستید چه در خانواده و چه در خارج از خانواده انشاء الله این بار را بتوانید انتقال بدهید و برای خودتان در مرحله اول و در مرحله دوم برای دیگران انشاء الله به ظهور بگذارید.

حدیثی از امام صادق (ع) می فرمایند : « عمنا العباس بن علی (ع) نافذ البصیره صلب الایمان جاهد مع ابی عبدالله و ابلی بلاءا حسنا  و قضا شهیدا » .  سه مطلب را  با توجه به این حدیث می خواهم بیان کنم اولین نکته این است که بصیرت خوبی داشت در این چند سال اخیر مقام مظم رهبری امام خامنه ای ( مد ظله العالی ) روی بصیرت خیلی تکیه داشتند ما نباید عقب بیفتیم و نباید عقب بیفتیم در سوره حجرات آیه دوم می فرماید : ن و لا تقدموا نه جلو بیفتید از پیامبر و نه عقب بیفتید حضرت ابا الفضل العباس ( ع ) موقعیت شناس و فرصت شناس بودند نه فرصت سوز بودند و نه فرصت نشناس بودند و نه فرصت طلب بودند .آقا ابی عبدالله وقتی داشتند می رفتند ترما را دیدند ترما گفت من می روم یمن زن و بچه ام را می گذارم و بر  می گردم کی آمد ؟ فرصت سوزی حضرت عباس (ع9 فرصت شناس بودند در موقعیت مکانی و زمانی ما الان در این شرایط همه می دانید موردی که باید مورد بحث باشد مورد انتخابات است بصیرتتان را بالا ببرید در زمان انتخابات اولا اصلح باشد و شاخص های اصلح را بارها مقام معظم رهبری بیان کردند ثانیا میزان حال فعلی افراد است نگویید که قبلا چطور بوده  میزان حال فعلی افراد است مورد بعدی که من خیلی روی آن تاکید دارم چون ما انتخابات شوراها را هم داریم و انتخابات ریاست جمهوری را هم داریم بعضی ها تا پیش صندق رای می آیند ولی متاسفانه برگه سفید را داخل صندق می اندازند . برگه سفید معنا ندارد در زمان عاشورا گفتند ما دو دسته داریم یا حق یا باطل وسط و میانه نداریم بی طرف نداریم بی طرف و کسی که سکوت می کند طرف باطل است این کار کار اشتباهی است گفتند حضور موثر نه حضور خالی مثل این است که شما در نماز جماعت شرکت می کنید ولی می گویید به این آقا من اقتدا نمی کنم من اصلا نماز نمی خوانم آیا این حضور موثر است شما صرفا فقط حضور داشتید متاسفانه بعضی از متدینین ما تا پای صندق رای می روند ولی برگه سفید می اندازند چرا ؟ چون فرد اصلح را پیدا نکرده است  این شخص باید بگردد و تحقیق کند و به شناخت برسد آیا شما اصلح را فقط خوب می بینید ؟ نه شما باید بین بد و بد تر ، بد را انتخاب کنید  اگر یکی فساد مالی دارد و یکی با نظام مشکل دارد اونی که فساد مالی را دارد انتخاب کنید اگر شما انتخاب نکنید برایتان انتخاب می کنند.به نظر شما **استاد اگر دو نفر باشند که یکی ایمانش بالا باشد و یکی شجاعتش بالا باشد کدام یکی اصلح تر است ؟ من یک مثال می زنم کار گذاران حضرت علی (ع ) سه دسته بودند اولین دسته کمیل بن زیاد بودند کمیل فقط ایمان داشت اما تدبیر سیاسی به قول شما شجاعت نداشت چه کار کرد در یک جایی امام علی (ع) او را گذاشت که از آنجا محافظت کند ولی ایشان به خاطر بی بصیرتی که داشت از آنجا محافظت نکرد و مورد سرزنش آقا امام علی (ع) قرار گرفت اما کمیل باقی ماند در یاران امام دسته دوم مثل زیاد بن سمیه بود ایشان ایمان نداشت ولی تدبیر داشت عاقبتش چی شد ؟ دسته سوم مالک اشتر بود . مالک اشتر هم تدبیر و هم ایمان داشت . اگر رجوع به تاریخ کنیم تاریخ همیشه تکرار می شود .به ما بصیرت می دهد این جاست که رهبر می فرمایند بصیرت بصیرت ! 

**ببخشید  استاد ، حضرت آقا یک آیتم هایی را بیان می کند که این ویژگی ها را داشته باشد اما وقتی که در گزینه ها نگاه می کنیم این ویژگی ها را ندارند . درسته حضرت آقا یک سری کد به ما می دهند و می فرمایند فردی که نزدیک به این ویژگی ها باشند . اگر صد در صد این ویژگی ها را داشتند که این خیلی خوب است و اگر نداشتند نزدیک به این ویژگی ها باشند . 

خیلی حواسمان باشد فردا پای همه ما گیر است که چرا این فرد را انتخاب کردید مخصوصا به حواشی خیلی حواسمان باشد

مطلب دوم اینکه در حدیث آمده صلب الایمان : ادب حضرت عباس (ع) بحث ادب را همه ما نیاز داریم نسبت به همسر نسبت به فرزندان نسبت به اجتماع وقتی ادب می گوییم همه فکر می کنند که به زبان می گوییم یعنی ادب گفتاری در صورتی که نه امام جواد (ع) می فرمایند : بیشتر مردم فکر می کنند که ادب در سخن است نه ادب در امر و اطاعت است اطاعت الهی ، اطاعت اهل بیت (ع) است ادب در عمل است ما یک ادب ظاهری داریم باید روی ظاهر خودم کار کنم  اما توقف نکنم شهید مطهری می فرمایند که شک یا بحث ظاهر تا یک جایی خوب است به عنوان گذر گاه خوب است اما به عنوان قرار گاه و سکنی بد است ادب ظاهری زمینه ای برای ادب باطنی است اما به شرطی که در ادب ظاهری توقف نکنیم ادب ظاهری به واسطه معرفت به دست می آید حضرت عباس معرفت داشتند .

مطلب سوم بحث ایثار است و امتحانی که خوب از پس آن بر آمدند و بحث شهادت ایشان است امروز روز جانباز هم هست جانبازان خیلی به گردن ما حق دارند خیلی باید حواسمان باشد زنگ تفریح دنیا خیلی زود از بین می رود و زنگ بعدی که زنگ حساب است فرا می رسد در همین رای گیری همین جانباز از تو حساب می خواهد شهید 15 ساله که میدان مین می رود به گردن شما حق دارد …….

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.