راه نجات از دست شیطان

 

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 15/12/95 در برنامه صبحگاه نشست صمیمانه ای با سخنرانی  سرکار خانم حیدر پور که از طلاب این حوزه می باشد برگزار گردید .

راه نجات از دست شیطان:

ایشان در ابتدا به راه نجات از دست شیطان اشاره کردند و بیان داشتند که راه نجات از دست شیطان پناه بردن به خداوند متعال است.پس هرگاه از سوی شیطان به تو رنجی رسید یا تورا وسوسه کرد به خداوند پناه ببر .لذا در این زمینه حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند : سه دسته از مردم هستند که از شیطان و لشکر او در امان هستند .

1 – کسانی که همیشه به یاد خدا هستند 2 – کسانی که در سحر گاهان استغفار می کنند.3- کسانی که از ترس خدا گریه می کنند .

طبق این حدیث میتونیم مواردی مثل روزه گرفتن – صدقه دادن –دوست داشتن برای خدا رو اضافه کرد .لذا باید همواره این حدیث رو در نظر داشته باشیم و به آن عمل کنیم .چرا که شیطان گفته است از 4 طرف (روبه رو –پشت سر – سمت راست – سمت  چپ به انسان حمله میکنم و اورا فریب می دهم )یعنی شیطان گفته :از روبه رو کار آخرت رو برای انسان آسون میکنم از پشت سر یه آنها میگویم مال جمع کنید و حقوق آن یعنی خمس و زکات را ندهید .تا برای ورثه باقی بماند .از سمت راست به سبب زیبا نشان دادن گناهان  و گمراهی ها و نیکو جلوه دادن شبهات دینشان را فاسد میکنم .و از سمت چپ به سبب دوست داشتن و جلوه دادن لذات و گناهان و غلبه دادن شهوتها بر قلبها موفق به گمراه کردن آنها می شوم .در روایتی آمده زمانی که شیطان این سخن رو میگه ( که از 4 طرف به انسان حمله میکنم ) قلب ملائکه به رحم می آیدو به خداوند میگویند : خدایا انسان چگونه از دست این دشمن  که از 4 طرف بر او غلبه کرده فرار کنه ؟خداوند متعال به آنها وحی کرد: به درستی که برای انسان دو راه دیگر باقیست بالا و پایین.پس هنگامی که انسان دستش را در دعا به سوی آسمان بلند کنه یا پیشانیش را از روی خشوع به زمین گذارد  گناه 70 ساله ی اورا می آمرزم .

ایشان در ادامه بیان داشتند که اخلاص هم یکی از راه هایی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند .

و هم یکی از راه های خلاصی  از دست شیطان است .چرا که شیطان گفته است که من با مخلصین کاری ندارم  الا عبادک منهم المخلصین .

نباید این رو هم فراموش کنیم که ما به خداوند قول دادیم که از شیطان پیروی نکنیم  خداوند هم از ما شکایت میکنه و می گوید مگر شما قول نداده بودید که از شیطان پیروی نکنید …پس مواظب باش وقتی شیطان را لعنت میکنی  یا در حج رمی جمرات میکنی شیطان به تو نگوید  ای بی معرفت این هم رسم رفاقته ؟؟؟؟انسان که رفیقشو لعنت نمیکنه و براش سنگ نمی زنه

اول رفاقتتو با شیطان قطع کن بعد اورا لعنت کن  و سنگ بزن …

نفس اماره از شیطان هم سخت تر و با ما دشمن تر است . خداوند متعال  هم می فرمایند این نفس همیشه امر به بدیها می کند .این نفس مثل اسب سرکشی است که اگر  به او دهنه نزنی  تو را به هر سویی می برد و در آخر تو را به زمین می زند و از بین می برد . ما یکسره به فکر این کشور و آن کشوریم که کجا جنگ شد . کجا صلح شد .کی با کی مذاکره کرد .کجا کودتا شد اما هیچ  به فکر کشور نفس خودمان نیستیم که مبادا  این نفس بر ما غالب شود و مارا بیچاره کند حضرت علی (ع) فرمودند : بدان اگر نفست را از خیلی چیز هایی که دوست دارد  باز نداری  این نفس  خیلی به تو ضرر می رساند  پس مانع  و رادع نفست باش . هر چه نفست گفت بر خلاف آن عمل کن  تا بر نفس غلبه کنی .

البته جهاد با نفس باید دائمی باشد  حضرت امیر مومنان علی (ع) فرمودند : به وسیله ی دائمی بودن جهاد با نفس مبارزه کن .با مبارزه کردن با آن مالک نفس  خود شوید .و در حدیث دیگر فرمودند : اگر نفس بر تو سخت گرفت  تو نیز بر او سخت بگیر  تا ذلیل و مطیع تو شود

 امر به معروف و نهی از منکر  مثل نماز بر ما طلبه ها واجب است .برایفاسد نشدن جامعه  و حفظ محیط اسلام خداوند امر  به معروف و نهی اینکه میگویند عیسی به دین خود موسی به دین یا می گویند من را که در قبر دیگری نمیگذارند  اشتباه است  وظیفه ی ما  امر به معروف  و نهی از منکر است  البته با حکمت  و اندرزی نیکو  مردم را به راه پروردگار  دعوت کن نه با اخلاق نا پسند .

در امر به معروف و نهی از منکر  هم نباید ملاحظه  چیزی را با کسی کرد .اگر اشتباهی  کرد  با ید به او گفت  ولو اینکه شخص مهمی باشد .

اگر با حرف درست نشد چه بکنیم ؟یه کاری کنید تا بفهمند که شما ناراحت شده اید  و شاید در آنها اثر کند  البته امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد  که مطمئنم همه شما تا حدودی با آن ها آشنا هستید . و در مرحله ی بعد  با عمل به دیگران  بفهماند که  اشتباه کرده اند .پس اگر  در مجلسی گناهی شد بلند شوید و به  بیرو ن بروید اخم کن ناراحت شو  خلاصه کاری کن  که بفهمند  تو با اعمال و افکار آنها موافق نیستی و ناراحت شدی .خداوند متعال  به حضرت شعیب  (ع) وحی  نمود که میخواهم  قوم تورا عذاب دهم  40 هزار نفر از بدها و 60 هزار نفر از خوبان تورا .حضرت فرمود خوبان را برای چه ؟خطاب آمد :چرا که خوبان  وقتی به بدها می رسند  با روی باز  و خوش و بش  با آنها بر خورد می کنند و با بدها  نشست و برخاست می کنند  و با آنها  به هنگام ملاقات روی خوش نشان می دهند .

پس اگر پسرت ریشش را میزند یا طلا استفاده میکند یا دخترت حجاب اسلامی را رعایت نمیکند  یا نماز نمیخواند  یا با افرادی که در شان خانوادگی شما نیستند رفت و امد میکند  نباید بی خیال باشی  بلکه نسبت به اعمالشان در روز قیامت مسئول هستی  لذا همانطور که آنها در  در اینگونه موارد پافشاری میکنند تو هم در نصیحت کردن  آنها  با راه های مختلف و با روی خوش پافشاری کن و از خداوند و اهل بیت (ع) برای هدایت آنها کمک بخواه و دعا کن .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.