عید مبعث

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 4/2/96 مراسم عید سعید مبعث با سخنرانی سرکار خانم اعرابی و مولودی خوانی سرکار خانم کریمی و سرکار خانم خزایی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

سرکار خانم اعرابی در ابتدا بیان داشتند که در ماه رجب یک شبی است که هی خیر الناس که برای مردم بهتر است از هر چیزی که علیه شمس خورشید بر آن می تابد حواسمان باشد که امشب شب 27 ماه مبارک رجب است و شب مبعوث شدن حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص ) است . از امام صادق (ع) روایتی داریم که می فرماید : خداوند را کسی نشناخت بجز پیامبر و علی و حضرت رسول را کسی نشناخت بجز پیامبروحضرت علی (ع) و حضرت علی را کسی نشناخت بجز پیامبر و خدا » در مورد حضرت رسول یک حدیث داریم و یک آیه داریم آیه 128 سوره توبه که خداوند در این آیه می فرماید لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم علیه حریص » یعنی چی ؟ یک سری از خصوصیات حضرت رسول را در این آیه برای شما بیان می کند . خیلی از حدیث ها در همان گفتار مختصر می شود و دیگر روی رفتار و کردار حضرت دیگر کار نمی کنیم متاسفانه و روی سیره پیامبر متاسفانه دیگه کار نمی کنیم الان خودتان به خودتان قول بدهید و خودتان را مجبور کنید که از این به بعد کاری بکنیم که این سیره ها را دربیاورید  و انشاءالله این سیره ها را خودتان بنویسید .مثلا سیره پیشوایان و یا سیره ائمه (ع) همه تاریخ است . کسی که گرد آوری کند و دقت و تدبر داشته باشد متاسفانه خیلی کم است . می فرماید: لقد جاءکم رسول من انفسکم یکی از چیزهایی که مهم است این است که رسولی از جنس خودتان برایتان فرستادیم می توانست از جنس جن باشد می توانست از فرشته ها باشد اما اگر من می توانستم آن را الگو کنم برای خودم ؟ الگو کسی است که من بتوانم هر کاری که او انجام می دهد من هم انجام دهم آیا غیر از این است ؟ اگر الگوی من یک فرشته باشد می گویم که فرشته ها هیچ وقت کار حرام انجام نمی دهند و همش واجبات را انجام می دهند چون اصلا هیچ نفسی مثل لوامه و شهوات و … اینها هیچ کدام در وجودشان نیست .امیر المومنین در نهج البلاغه در خطبه غاصعه می فرماید : می توانست خداوند در چهره پیامبر نوری بده که عقلها را خیره کند عطری بدهد که جانها تازه شود آنچنان زیبایی در پیامبر باشد که عقلها  تحیر کند اما در عین حال از جنس مردم قرار داد تا معلوم شود چه کسانی تسلیم خدا و چه کسانی لجباز و مستکبر هستند . احساساتی که مردم دارند پیامبر هم دارند عشق ، امیال ، غرایض الگو باید مثل بقیه باشد . پیامبر پسری به نام اسماعیل داشت که وقتی که از دنیا رفت آنچنان گریه می کردند که به ایشان می گفتند آقا شما گریه می کنید و ما هم گریه می کنیم پس چه فرقی بین ما و شما است پیامبر فرمود بله دل من هم می سوزد انسانهای کامل عواطفشان هم کامل تر است اما جز حق بر زبان نمی آورند .

آیه 124 آل عمران می فرماید : « وابعث فیهم رسولا منکم » یعنی یک شخصی فرستادم از شما و در شما یکی از خصوصیات پیامبر همین بود هم از جنس مردم بود و هم با مردم بود هیچ برتری برای خودش قائل نبود. دیدید بعضی ها هستند که انگار نمی توانند مردم عادی را تحمل کنند یعنی از جنس مردم هستند اما خودشان را تافته جدا بافته می دانند مردم هم خیلی تحمل آن ها را ندارند دقیقا دو طرفه است.  اما حضرت این طور نبود آنقدر عبادتهای خودش را بالا برد خیلی می آمد و اسلام را باز می کرد و تبلیغ می کرد ولی دید آنقدر که تبلیغ می کند و جان می گذارد مردم پایه نیستند که آیه نازل شد که چرا اینقدر خودت را به سختی و هرج می اندازی اگر اینها نمی خواهند قبول کنند تو اینقدر خودت را به سختی نیانداز محبت بسیار بالا یی داشت عید مبعث است حضرت برای چه مبعوث شد آیا برای نماز بود مبعوث شد که ما نماز بخوانیم مبعوث شد که بگوید شما روزه بگیرید مبعوث شد که بگوید واجبات را انجام بده و محرمات را ترک کن . نه ! حضرت مبعوث شد فقط به خاطر مکارم الاخلاق یعنی از همه چیز واجب تر همین است مکارم الاخلاق حالا یعنی چه ؟ یعنی خوبی به جای بدی یعنی اگر بدی از کسی دیدی تو با خوبی جواب او را بدهی این مکارم الاخلاق است . حدیثی داریم که می فرماید : « هل الدین الا الحب »  آیا دین چیزی جز محبت است من نمی توانم بگویم که محب توام بعد هیچ چیزی از خودم را شبیه او نکنم لسانم که لسانش نیست قلبم که قلبش نیست . اگر هم که یک حدیثی یاد بگیرم که دست و پا شکسته است یکی را می گیرم دو تا را ول می کنم  . پس من کجا شبیه ایشانم . اگر آمدم حوزه یکی از دلایلش همین است که آقا همه این حدیث ها  را بگذارم کنار هم تا یک تصور ناقص از احادیث نداشته باشم یک حدیث اگر می گوید حضرت علی یک لباس ژنده ای می پوشیدند تا خودشان را شبیه فقرا بکنند تا در پایین ترین سطح زندگی کنند بعد دیگه یادش می رود که این حدیث را کنار یک حدیث دیگر قرار بدهد این یعنی نفهمیده اسلام را این یعنی نفهمیده زمان را و مکان و زمان را درک نکرده که چرا حضرت در آن زمان این کار را انجام داد. محبت واقعی یعنی هر چه گفت و هر کاری کرد همان را عمل کن از خودت بدعت گذاری نکن اگر محبت می خواهی بالاترین محبت حضرت رسول،  پدر امت حضرت رسول بود …….

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.