مولفه های تربیتی با توجه به قرآن و عترت

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 11/12/95 جلسه اخلاقی برای اساتید و کادر با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای پرهیزگار در این حوزه مبارکه برگزار گردید

ایشان بیان داشتند که در بحث تربیتی یک سری اصول در آموزه های دینی خودمان داریم و جالبه اگر من و شما نگاه کنیم از یک منظر دو تا رکن و دو ستون برای تربیت انسانها است یک بحث وراثت و دیگری یک سری تربیت هایی را که انسان می تواند داشته باشد . من و شما از طریق وراثت یک سری تربیت هایی را روی فرزندانمان چه بخواهیم و چه نخواهیم از طریق وراثت به آنها منتقل می شود . و یک سری هم از طریق تربیت به آنها منتقل می شود . رکن دوم که تربیت است آنقدر تاثیر گذار است که می تواند در رکن اول که وراثت است اثر بگذارد . به عنوان مثال پسر ابی بکر پدرش این همه جرم و برعلیه اهل بیت عصمت و طهارت روا داشت ولی پسرش محمد در دامن شخصی همچون امیر المومنین علی (ع) قرار می گیرد . و در درس تربیت امیر المومنین قرار می گیرد . برعکس آن هم صادق است می شود که تحت تاثیر بد قرار گرفت و با این تربیت بد وراثت خوب را از بین برد فرزندانی که از طریق نا مشروع به دنیا می آیند درست است که زمینه انحراف او با نامشروع دنیا آمدنش فراهم است ولی خداوند آنقدر مهربان است که راه هدایت و سعادت او بسته نیست و به این جهت است که علمای ما آن حدیثی که مرحوم آخوند در کفایه می آورد : السعید سعید فی بطن امه و الشقی شقی فی بطن امه » را نمی توانند خوب حل کنند . و نمی توانند بپذیرند که آموزه های فوقانی ما سازگار نیست تر بیت آنقدر مهم است که مولفه هایی دارد و مولفه های تربیت با توجه به قرآن و عترت سه چیز است 1. رفتار والدین 2. تغذیه 3. همنشین این سه مولفه در آموزه های دینی وجود دارد .

1.رفتار والدین : الف ) خود کنترلی والدین قبل از ازدواج : قبل از اینکه زن و مردی ازدواج کنند اگر خود ساخته شوند در زندگی آینده تاثیر گذار است کسی که اخلاق خودش ، گفتار خودش ، کردار خودش را قبل از ازدواج بر اساس آموزه های دینی ساخته باشد در زندگی آینده اش تاثیر دارد . اگر کسی خود ساخته نباشد در فرآیند ازدواج به خاطر محبت های ظاهری ازدواج  کند .این برای مدت کوتاهی پاسخگو است این زیبایی های ظاهری وقتی در متن زندگی قرار گرفت و این زیبایی های ظاهری برایش عادی شد دوباره به همان تربیتی که قبل از ازدواج داشته است ، بر می گردد .

ب) رفتار والدین در فرآیند ازدواج : اگر کسی انتخاب درستی نداشته باشد تحقیق درستی نداشته باشد . خانواده درستی را انتخاب نکند چه زن و چه مرد اگر آن آموزه ها را نسبت به خانواده انجام داد خانواده خوبی هستند « ایاک خضرا ء دمن » پیامبر فرمود از خضرا دمن بپرهیزید یعنی از زنی که زیباست ولی در خانواده بد تربیت شده است بپرهیزید

ج) رفتار والدین بعد از ازدواج : نوع پوشش ، نوع رفتار ، نوع اخلاق ، نوع گفتگوهای آنها و نوع روابط والدین با هم بر روی نطفه و جنین تاثیر گذار است کتاب تربیت جنسی در این زمینه کتاب خوبی است مطالعه کنید هنگامی که نوزاد می خواهد متولد شود باز دین ، برای ما حرف دارد . نوع حرف زدن پدر و مادر با هم حتی برای نوزادی که حرف زدن را بلد نیست تاثیر گذار است . نوع لباس و پوششی که پدر و مادر ها در مقابل فرزندانشلن دارند تاثیر گذار است نوع پوشش مادر در خانه خیلی تاثیر گذار است باید به گونه ای باشد که از یک سو شوهر را تامین کند و برای همسر جذابیت داشته باشد و از سوی دیگر برای فرزند بد آموزی نداشته باشد .

2. مولفه تغذیه : غذا باید مفید و بهداشتی باشد و مضر نباشد و نکته دوم که در بحث دینی مهم است این است که بحث حلال و حرام حتما رعایت شود « فانظر الی طعامک و شرابک لم یتسنه » این صرفا نگاه به آلودگی ظاهری آن نیست . آیا اگر خمسی به آن تعلق گرفته ادا کرده ایم یا نه این خیلی مهم است بسیاری از خانواده های متدین از این بحث غافل هستند و اندازه خوراک و کیفیت خوراک در نماز و عبادت و سلامت جسمی تاثیر دارد

3.مولفه همنشین : اولین همنشین خود والدین هستند شما در حدیث کساء نوع حرف زدن حضرت زهرا (س) را با امام حسن و امام حسین (ع) را توجه کنید . اگر بخواهیم نگاه تربیتی داشته باشیم باید به اینها به عنوان الگو توجه کنیم و لذا از نگاه همنشین من می خواهم که دقت کنید رفتار والدین با قرزند و این  انس و الفتی که برقرار می کنید باعث می شود که فرزندان همنشین دیگری را برای خود انتخاب نکنند بله فرزندان ما به دوست و رفیق هم نیاز دارند و دین ما هم این را انکار نکرده است در حدیثی از امیر المومنین علی (ع) می فرماید : هزار دوست کم و یک دشمن زیاد است » اما شرایط دوست را دقت کنیم و به این ها توجه کنیم که تاثیر گذار است .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.