نشست آزاد اندیشی با موضوع زی طلبگی با محوریت آرایش و پوشش

بسمه تعالی

 

برگزاری نشست آزاد اندیشی با موضوع زی طلبگی و مقتضیات زمان با محوریت (پوشش و آرایش ) در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست آزاد اندیشی با موضوع  زی طلبگی و مقتضیات زمان با محوریت (پوشش و آرایش )با حضور استاد صاحب نظر سرکار خانم اعرابی واستاد داور سرکار خانم کریمی مقدم  واستاد منتقد سرکار خانم اکبر زاده با هدف شناخت طلاب از جایگاه خود و نقش الگو بودن ایشان در جامعه  و تاثیر نپذیری از مقتضات زمان  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار گردید.

در ابتدای  نشست ، شرح مساله به طور کلی توسط استاد داور  سرکار خانم کریمی مقدم بیان گردید وبعد از آن استاد منتقد سرکار خانم اکبر زاده  شروع به پرسش سوالات خود نمودند .

 استاد اکبر زاده ضمن ایراد سوالات خود بیان داشت: که آیا حجاب با پوشش رنگی حرام است؟

در ادامه استاد اعرابی بعنوان استاد صاحب نظر به سوال  وارده به صورت جامع پاسخ گفت.

 ایشان ایراد نمود: ما یک شرع داریم و یک عرف . عرف میگوید پوشش کلی و شرع میگوید جلباب و یا پوشش سرتاسری

  استاد اظهار نمود:بنابراین یک طلبه از آن رو که الگو برای جامعه خود میباشد پس باید طوری پوشش داشته باشد که تمام زینت های بدن خود را بپوشاند .البته برای پوشش نیز حد و حدودی است که باید رغایت شود تا افراط در این قضیه پیش نیاید .حجاب با روسری که سرشانه ها را نمی پوشاند اشکال دارد چون زینت ها در این حالت پنهان نمیشوند .و همچنین پوشیدن روسری رنگی نیز مشروط به شرایطی است .مثلا باید در هرمکان از جمله حوزه که وارد میشویم و با توجه به مقررات آن جا پوشش داشته باشیم .پوشش حوزه پوشش ساده است .

 در ادامه استاد منتقد در باره ی اشکال پوشیدن شلوار لی توسط طلاب سوال نمودند .

و استاد صاحب نظر پاسخ دادند که : در صورتی اشکال ندارد که زیر چادر وفقط برای مجالس زنانه استفاده شود اما برای رفتن به بازار و خیابان حتما اشکال دارد .

خانم اعرابی ادامه دادند که :  استفاده از رنگ های روشن اشکالی ندارد اما بستگی به جا و مکان آن دارد و ماباید تمام کارهای خود را مبتنی بر سند انجام دهیم ما یک شرع داریم که دستورات الهی است و یک شان داریم که مربوط به طلبه است و هر دو باید رعایت شود .آیه 59 سوره ی احزاب در خصوص بیان حجاب توسط زنان نازل شده است .که مفسرین کلمه جلب یا جلباب را به عنوان چادر معنا کرده اند .از امه سلمه روایت شده که وقتی این آیه نازل شد زنان با چادر های مشکی وارد جامعه شدند به گونه ای که به آنها کلاغ سیاه گفته میشد .همان تعبیری که بعضا الان نیز توسط برخی به کار میرود .

ایشان در ادامه بیان داشت: که در آیه 59 سوره ی احزاب خداوند طراحی و دوخت را نیز به ما آموزش داده است که جلب استفاده کن یعنی به رنگ سیاه ،به رنگ سیاهی شب و قتی این آیه نازل شد پیامبر آمدند و دیدند که زنان پشمینه های قرمز رنگ بر سر انداخته اند و خود را پوشانده اند .پیامبر فرمودند گویا این آیه به زنان نرسیده است یا درست متوجه نشده اند .

استاد منتقد در رابطه با کراهت استفاده از رنگ سیاه سوال نمودند :و استاد اعرابی به  سوال پیش آمده اینگونه پاسخ دادند  که این کراهت برای مردان بیان شده نه زنان

سرکار خانم اکبر زاده (استاد منتقد ) سوال نمودند : پوشش من باید در قبال نامحرم های فامیل مانند نامحرم ها ی خیابان باشد ؟

 در ادامه استاد اعرابی اظهار نمود: اولا باید بدانیم که نامحرم ها باهم فرقی ندارن واما نیازی هم نیست که همان جادر مشکی که در خیابان استفاده میکنیم در منزل نیز به سر داشته باشیم اشکالی در استفاده از چادر رنگی در منزل نیست البته به شرطی که داری رنگ و ویژگی خیلی خاصی نباشد که در این جا فقط ملاک پوشش نیست بلکه تبرج نیز نیاید داشته باشیم و حیا را به طور کامل رعایت کنیم

استاد اکبر زاده در رابطه با اجازه ی برخی مراجع که  درباره ی آرایش ملایم داده اند سوال نمودند که آیا پس ما اجازه ی آرایش ملایم را داریم ؟

استاد اعرابی  اشاره نمود: آـرایش ملایم طوری که برخی از مراجع اجازه داده اند شاید برای افراد عادی اشکال نداشته باشد ولی برای طلبه اشکال دارد و از آیت الله مکارم شیرازی در این باره سوال پرسیده اند و ایشان فرمودند آرایش ملایم در حد ضد آفتاب اشکال ندارد اما اگر مفسده ای در آن باشد حرام است.

استاد منتقد خانم اکبر زاده سوال نمود که آیا میشود با آرایش ملایم طوری که هیچ نامحرمی مارا نبیند وارد حوزه شویم ؟

استاد اعرابی درپاسخ  بیان داشت:  درست است که هیچ نامحرمی شمارا ندیده و هیچ خلاف شرعی رخ نداده است ولی با توجه به اینکه حوزه یک مکان اجتماعی است ما نباید خود را در تیر رس گمان و بدبینی دیگران قرار دهیم آیا میشود تمام طلاب و اساتید را از این موضوع که کسی مرا ندیده است آگاه نمود .
استاد منتقد پرسید که دختران مجرد به انگیزه ی دیده شدن برای امر ازدواج میشود میشود آرایش ملایم انجام دهند

درپاسخ استاد صاحب نظر ایراد نمود که :

دختران برای ازدواج نباید در خیابان ها دنبال همسر بگردند آنها باید آراستگی کمی داشته باشند نه آرایش و با مادر و دیگران در مجالس زنانه حضور پیدا کنند تا دیده شوند و باید درک کنند که آراستگی در برهنگی نیست .و ما در اسلام نداریم که همیشه لباس کهنه و مشکی بر تن کنیم .و خداوند وقتی میخواست جمال خود را نشان دهد زن را آفرید و زن مومن آینه جمال خداوند است .

امام صادق (ع):به زن هایتان بفرمایید که ناخن هایتان را بلند کنید که زیبایی است . اما از طرفی امام فرموده اند زنان میتوانند دستان خود را از نامحرم نپوشانند اما اگر زینت داشته باشد مثل ناخن باید آن را از نا محرم بپوشاند.

استاد کریمی مقدم در پایان به عنوان نتیجه گیری عرضه داشت:استناد به علل الشرایع و جواهر کلام که کراهت برای چادر زنان وارد نشده بلکه مستحب است .و باید احکام عملی خود را از دفتر مرجع تقلید خود بخواهیم و استفاده کنیم و برای یکدیگر حکم نکنیم آرایش برای طلبه ای که جلب توجه داشته باشد از نظر همه ی مراجع از جمله آقای مکارم اشکال دارد ..در پایان اشاره کرد : طلبه باید از نظر اخلاق ،رفتارو پوشش اکمل از دیگران باشد .پیش از آنکه به هدایت مردم بپردازد خودش هدایت شده باشد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.