موضوع: "فرهنگی"

برگزاری سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

بسمه تعالی

برگزاری سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی چهارشنبه هر هفته با حضور سرکار خانم طهماسبی و با تفسیر و توضیح سرکار خانم دهقان در نمازخانه مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار می گردد .

هدف ازبرگزاری  این سلسله جلسات  ، آموزش نهج البلاغه خوانی به روش آسان است.

سرکار خانم طهماسبی در ابتدا گفت : نهج البلاغه گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه علی ابن ابی‌طالب (ع) است که سید رضی در قرن چهارم هجری قمری بر اساس ذوق ادبی خویش از نامه‌ها و خطبه های امام علی (ع) فراهم آورده است. این کتاب مشتمل بر خطبه ها، نامه ها، فرمان ها، حکمت ها و کلمات قصار حضرت علی، علیه السلام به عربی می باشد.

سپس   چند حکمت  توسط طلاب خوانده شد و در ادامه سرکار خانم دهقان به بیان و تفسیر و توضیح نهج البلاغه خوانی به روش آسان  اشاره کرد و گفت : تمام مردم در هر سن وهر سطح و تحصیلاتی بدون شرح و تفسیر استاد می‌توانند نهج البلاغه را بخوانند و به راحتی بیش از ۷۰ درصد آن را متوجه شوند.

به جای این که از ابتدای نهج البلاغه ، شروع به خواندن کنند که خطبه‌های آن سخت و طولانی است،  از آخرِ نهج البلاغه شروع کنند که حکمت‌های کوتاه و کاربردی دارد. نکته این است که در ابتدا  نیاز به حفظ و یادداشت نیست . به مقداری که از ترجمه می‌فهمند اکتفا کنند . و در جلسات بعد  با روش بسیار آسان یاد می‌دهیم که چطور هر قسمت نهج البلاغه را با خود نهج البلاغه بفهمند .

وی ادامه داد:نهج البلاغه دارای سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها است از آنجایی که حکمت‌ها آسانتر است ابتدا حکمت‌ها را ۲ دور بخوانند سپس نامه‌ها را از آخر به اول بخوانند و بعداز آن خطبه‌ها را از آخر به اول بخوانندزیرا خطبه‌های آخر ساده‌تر و آسانتر از خطبه‌های اول است.

 وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که این کتاب غریب مانده، تصور سخت بودن آن است، زیرا عربی آن از قرآن سخت‌تر است با روش ساده‌ای که دراین کلاس کار می شود هرفردی از بچه ابتدایی تا زن خانه دار و استاد حوزه و دانشگاه می تواند ازنهج البلاغه استفاده کند مانند قرآن که همه استفاده می‌کنند.

برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت هفته بسیج در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

بسمه تعالی

برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت هفته بسیج در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

5/9/1398

نشست بصیرتی به مناسبت هفته بسیج صبح روز سه شنبه پنجم آذر ماه 1398 در مکان نمازخانه حوزه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار شد . در این مراسم که اعضای پایگاه مقاومت خدیجه الکبری و بسیجیان و طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج حضور داشتند ،  حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای قدرتی به عنوان سخنران ویژه حضور داشتند .

در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران چند کلیپ بصیرتی به مناسبت هفته بسیج پخش شد .

در ادامه مراسم جناب آقای قدرتی ضمن تبریک هفته بسیج در خصوص تفکر بسیجی و نحوه پیدایش بسیج و وظایف طلاب بسیجی در این برهه از زمان سخن گفت .

وی گفت : اغلب کارهای بسیجیان به صورت خود جوش و با شور الهی است . بسیجیان با اطاعت محض و گوش سپردن به فرمان ولایت ثابت کردند که پای این نظام و انقلاب مانده اند .

وی از زحمات بسیجیان در عرصه های مختلف تشکر کرد و گفت : تا وقتی که این کشور و این ملت امنیت احتیاج دارد به نیروهای بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است . اگر مردم ما امروز در آرامش خاطر و امنیت کامل زندگی می کنند به برکت نیروهای بسیجی است .

وی با اشاره به حوادثی که اخیرا در کشور رخ داد گفت : این حوادث باعث شد که مردم قدر این نظام را بیشتر بدانند و رابطه عمیق تری با نظام پیدا کنند . این حرکت عظیم و منسجم مردم سنندج در راهپیمایی مقابل فتنه گران و آشوب گران با این شور و انگیزه نشانه ، بصیرت مردم است .

وی در پایان گفت: در فتنه های اخیر، دشمنان اسلام سعی کردند که با تغییر دادن افکار جوانان به نظام آسیب برسانند ولی این بار هم ملت ایران با بصیرت و با قدرت تمام به آمریکا و به آشوب گران گفت که نمی توانید و از این به بعد هم نخواهید توانست کاری را از پیش ببرید .

گفتنی است که در حاشیه این مراسم از طلاب بسیجی فعال با اهدا جوایزی تقدیر به عمل آمد .

برگزاری مراسم سالروز وفات حضرت معصومه (علیها السلام )

بسمه تعالی

برگزاری مراسم سالروز وفات حضرت معصومه (علیها السلام ) مورخه 16/9/98 در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم عزاداری  به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه(س) ، صبح روزشنبه شانزدهم  آذرماه 1398 در برنامه صبحگاه  با مداحی و روضه خوانی سرکار خانم خزایی مبلغ حوزه  و حضور طلاب و اساتید و کادر در نماز خانه مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار گردید .

این مراسم  با هدف ادای دین و اظهار ارادت اساتید و طلاب حوزه به محضر بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد .

خانم خزایی جلسه را با حدیثی از امام جواد (ع) آغاز کردند . امام جواد (ع) می فرماید : « من زار قبر عمتی بقم فله الجنه »

هر کس قبر عمه ام حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند بهشت پاداش او است (کامل الزیارت ) ص 536

وی به چند نمونه از فضایل و ویژگی های حضرت معصومه (علیها السلام ) اشاره کرد:

1- مقام و عظمت والا  2- زیارت نامه مخصوص : بعد از حضرت فاطمه زهرا (س) تنها زیارتی که از امام معصوم نقل شده است زیارت نامه حضرت معصومه است . 3- القاب پیام آور ی که این بانو دارد مثل  طاهره ، حمیده ، رشیده ، تقیه ، نقیه ، رضیه ، مرضیه که هر یک از این القاب پیام آور یکی از ابعاد و فضایل درخشان ایشان است 4- شفاعت وسیع : بر اساس روایات،  حضرت معصومه از شفیعان  روز قیامت است و شفاعت او شامل همه شیعیان خواهد شد و پاداش عظیم زیارت که در برخی از آنها ثواب آن همچون ثواب زیارت امام صادق (ع) و زیارت امام رضا (ع) و در برخی دیگر ثواب آن بخشیده شدن گناهان و همچنین واجب شدن بهشت است ، ذکر شده است .

 

برگزاری سومین جلسه از سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی همراه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

    

  

بسمه تعالی

برگزاری سومین جلسه از سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی همراه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

سومین جلسه ازسلسله جلسات نهج البلاغه خوانی همراه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب صبح روز چهارشنبه بیستم آذر ماه 1398 با حضور سرکار خانم طهماسبی و سخنرانی سرکار خانم دهقان مبلغ حوزه در جمع  طلاب و اساتید مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) در نمازخانه مدرسه برگزار گردید .

هدف ازبرگزاری  این سلسله جلسات  ، آموزش نهج البلاغه خوانی به روش آسان است.

این جلسه با قرائت و تفسیر سوره اخلاص شروع شد.

مبلغ حوزه سرکار خانم دهقان در باره فایده قرائت سوره اخلاص گفت :  سوره اخلاص را اگر یکبار بخوانید برابر با ختم یک سوم قرآن است و اگر دو بار بخوانید برابربا ختم دو سوم قرآن است و اگر سه بار بخوانید برابر با ختم کل قرآن است.  رسول خدا (ص)  فرماید : سوره توحید مثل علی بن ابی طالب (ع) است که هر کس او را قلبا دوست داشته باشد یک سوم ایمانش کامل است و هر کسی با قلب و زبانش دوست داشته باشد دو سوم ایمانش کامل است و هر کس که با قلب و زبان و اطاعت در عمل دوست داشته باشد،  ایمانش کامل است . تلاوت سوره توحید بعد از نماز باعث می شود که خداوند خیر دنیا و آخرت را به شما بدهد و شما و والدین و نسلتان را می آمرزد .  سوره اخلاص را اخلاص نامیده اند به این خاطر که خالص ترین عقاید در آن آمده است .

در ادامه هریک از طلاب یکی از حکمت های نهج البلاغه را خواندند . و سرکار خانم دهقان درباره حکمت 1 نهج البلاغه گفت:  در فتنه ها چونان شتر دو ساله باشید که نه پشتی برای سواری دارد و نه پستانی که او را بدوشند .

وی گفت: نزاع و اختلاف همیشه در جامعه وجود دارد . و متاسفانه این نزاع ها گاهی به آشوب و فتنه تبدیل می شود یعنی عده ای در جامعه تفرقه می اندازند و به دو گروه تقسیم می شوند. در این مواقع گاهی حق روشن است و وظیفه ما هم معلوم است که از حق دفاع کنیم اما زمانی هم هست که شبهه فضا را چنان آلوده می کند که تشخیص حق از باطل مشکل می شود .

وی با استناد به حکمت 1 و 15 و18 نهج البلاغه گفت:  در زمان فتنه باید شاخص را مشخص کنیم . در زمان فتنه باید بصیرت داشته باشید و غفلت نکنید کسی که حق و معیار و شاخص را شناخت در دلش شک و تردید ایجاد نمی شود و در راه حق مبارزه می کند و بعد از فتنه هم پشیمان نمی شود چون در زمان فتنه با بصیرت بر خورد کرده است .

وی تاکید کرد : در فتنه و شبهه باید شاخص را مشخص کنیم . شاخص در زمان حاضر ولی فقیه است . وقتی در جامعه  ای آشوب و فتنه می شود فقط باید گوش به فرمان ولی فقیه باشید .

وی گفت : بیش از ده مورد در نهج البلاغه در باره فتنه صحبت شده است .

خطبه 93 بند 2 : فتنه ها چون می آیند شناخته نمی شوند و وقتی می گذرند شناخته می شوند

خطبه 38 : ایجاد فتنه با این هدف شروع می شود که صراط حق و دیدگاه صحیح در نظر عموم مردم مشتبه گردد و مردم در تشخیص حق دچار تردید شوند چرا که اساسا شبهه را از آن جهت شبهه گویند که شباهت بسیار به حق دارد .

خطبه 50 : ریشه شبهه افکنی ها هوا پرستی و بدعت در دین است

خطبه 107 : تنها راه عبور از فتنه تشخیص حق از باطل در غبار فتنه داشتن بصیرت صبر و علم و آگاهی به مواصع حق است .

در پایان سرکار خانم طهماسبی با استاد به آیه قرآن معیار تشخیص حق از باطل را تقوا معرفی کرد و گفت: قرآن شاخص را برای ما اینطور بیان می کند : « یا ایها الذین ءامنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا و یکفر عنکم سیئاتکم .. و الله ذو الفضل العظیم » اگر می خواهید حق را از باطل تشخیص دهید تقوا پیشه کنید .( 28 سوره انفال )یعنی اول باید خودمان را بسازیم وقتی که خودمان را ساختیم به وسیله تقوا خداوند وسیله تشخیص حق از باطل را به ما می دهد .

بازدید جامع مدیریت محترم حوزه علمیه خواهران استان کردستان از مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

 

بسمه تعالی

بازدید جامع مدیریت محترم حوزه علمیه خواهران استان کردستان از مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

بازدید جامع مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کردستان به همراه کارکنان محترمشان صبح روز سه شنبه 19 آذر ماه در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار گردید .

در این بازدید در ابتدا زیارت عاشورا توسط جناب آقای مرادی قرائت گردید .

و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صفی زاده نشستی را با کارکنان مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار کردند .

در جلسه بازدید جامع مدیریت محترم حوزه علمیه خواهرا ن استان کردستان که 19 آذر ماه در حوزه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار شد ، مدیر محترم حوزه علمیه خواهران استان کردستان حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا صفی زاده در ابتدای سخنانش از زحمات مدیر و کادر مدرسه تشکر نمود و در ادامه گفت : آغاز و پایان کارها  باهم پیوستگی و ارتباط دارند،  وضعیت مطلوب ما در آینده به تلاش ما در امروز برمی گردد. آینده چیزی غیر از آنچه که ما الان انجام می دهیم نیست پس آینده نباید برای ما مبهم باشد آینده همان چیزی است که ما الان انجام می دهیم آینده مطلوب مستلزم انتخاب مسیر صحیح است.  بنابراین اگر می خواهید از کارهای خود نتیجه خوب بگیرید باید مراقب زیر بناها باشید .

وی در ادامه با اشاره به حکمت 48 نهج البلاغه گفت : « الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَالْحَزْمُ بِإِجَالَهِ الرَّأْی، وَالرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الاْسْرَارِ. » امام(علیه السلام) فرمود: پیروزى در گرو تدبیر است، حزم و دوراندیشى در گرو به کار گرفتن فکر، و تفکر صحیح در گرو نگه دارى اسرار است.در مسائل مهم تمام جوانب مسئله را ببینید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید این دور اندیشی می طلبد که انسان به فکر و اندیشه خودش اکتفا نکند بلکه با دیگران هم مشورت کند کسی که از آراءمختلف  استقبال  کند و نظرات مختلف را بگیرد و مشورت کند با عقل و خرد آنان شریک می شود .

وی در ادامه با اشاره به حکمت 215 از نهج البلاغه گفت : اختلاف ، نابود کننده اندیشه و تدبیر است . بدترین چیز برای یک مجموعه این است که مجموعه با هم اختلاف داشته باشند اختلاف سرچشمه همه بدبختی ها است و هیچ ملتی نابود نشده است مگر به سبب اختلاف . در سایه اتحاد و هم دلی همه توفیقات نصیب انسان می شود .

 در ادامه این بازدید ،  حاج آقا صفی زاده در جلسه با طلاب سخنانش را با خطبه 96 از نهج البلاغه آغاز کردو گفت : علم خالی از عمل طبق گفتار امیر المومنین علی (علیه السلام ) بی ارزش ترین علم است و در ادامه با اشاره به مضمون حکمت 98 نهج البلاغه گفت: انسان وقتی حدیثی یا روایتی را می شنود فقط شنونده نباشد بلکه در آن اندیشه و تفکر کند که قطعا رسالت طلبه ها نیز همین است در آیات و روایات نیز به این نکته اشاره شده است که اول باید تفکر کرد و بعد به مضمون آن عمل کرد تفکر فقط برای نقل و انتقال به دیگران نباشد زیرا راویان علم زیادند و همه این ها باید به عمل منجر شود .

آقای صفی زاده در ادامه سخنانش با بیان اینکه سه راه برای نقل احادیث وجود دارد گفت : اول باید خودمان آن را بفهمیم دوم اینکه خودمان عامل باشیم و راه سوم نقل آن برای دیگران است .

وی با اشاره به حکمت 107 نهج البلاغه گفت : عالمان نادان جهلشان قاتل آنها می شود یعنی علمی که به عمل منجر نشود جهل است و فایده ای ندارد

در ادامه با اشاره به حکمت 266 نهج البلاغه گفت: علم با عمل همراه است هر کس عالم باشد عمل می کند و هر کس عمل نکند عالم نیست علم عمل را فرا می خواند .

وی در پایان گفت : فقیه در دین کسی است که مردم را از رحمت الهی ناامید نکند و البته از مجازات الهی نیز آگاه کند یکی از رسالت های طلاب همین است که مردم را نسبت به لطف خداوند ناامید نکنند که بنا بر  گفته مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی ) یکی از مهم ترین منش های طلبه ها امید آفرینی در جامعه است .

 

در ادامه بازدید جناب آقای صفی زاده جلسه ای را با اساتید محترم مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار کردند و به بررسی مشکلات آموزشی و راه حل های مناسب آن پرداختند .

 

بازدید از نمایشگاه بنیاد حفظ آثار و نقش ارزشهای دفاع مقدس به مناسبت هفته بسیج

       

بسمه تعالی

گزارش بازدید از نمایشگاه بنیاد حفظ آثار و نقش ارزشهای دفاع مقدس به مناسبت هفته بسیج

 

به مناسب گرامیداشت هفته ی بسیج و به همت بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس و معاونت فرهنگی مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج وبا مشارکت جمعی ازطلاب و در راستای ترویج برنامه های ایثار و شهادت،  از  نمایشگاهی که به مناسبت هفته بسیج دایر شده بود ،   بازدید به عمل آوردند.

خانم یاوری مقدم  معاونت فرهنگی مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج  هدف از بازدید طلاب از این نمایشگاه را زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگری رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس دانست.

در این بازدید، طلاب  ضمن ادای احترام به مقام شامخ ایثارگران از یادمان شهدا و غرفه های نمایشگاه دیدن  کردند .

برگزاری سلسله جلسات حفظ قرآن کریم در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

    

بسمه تعالی

برگزاری سلسله جلسات حفظ قرآن کریم در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

 به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج دومین جلسه از سلسله  جلسات حفظ قرآن کریم با حضور سرکار خانم طهماسبی صبح روز یکشنبه دهم آذر ماه 1398 برگزار گردید .

سرکار خانم یاوری مقدم گفت :   دوره حفظ قرآن كريم و آشنايی با مفاهيم و معارف آن با هدف انس مستمر با قرآن كريم و پرورش فضايل اخلاقی و تربيت اسلامی برگزار گردیده است  . این دوره هر هفته در روزهای یکشنبه برگزار می گردد .

وی افزود : کلاس قرآن، خارج از کلاس درس. در نمازخانه مدرسه برگزار می شود.این مسأله سبب می‏شود که کلاس از حالت یکنواخت درسی خارج شود و شکل مخصوص کلاس قرآن به خود بگیرد.

 

برگزاری نشست بصیرتی – سیاسی

   

بسمه تعالی

برگزاری نشست بصیرتی – سیاسی با سخنرانی امام جمعه شهر قروه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رستمیدر مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست بصیرتی – سیاسی صبح روز سه شنبه 14 آبان ماه 1398 با موضوع تبیین سخنان حضرت آقا در جمع دانش آموزان و دانشجویان با سخنرانی امام جمعه شهر قروه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رستمی در جمع طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار گردید .

آقای رستمی در ابتدا ی بحث بیان کرد: حضرت آقا در جمع دانش آموزان و دانشجویان فرمودند« یکی از ظرفیت های انقلاب اسلامی و ایران انبوه جوانان است عده ای دنبال این هستند که این نعمت انبوه جمعیت را از ما بگیرند»

وی گفت: هر کشوری که به درجه رشد رسیده است ، دلیلش جمعیت بالا است دشمنان اسلام یک سری مغالطه ها یی  را برای ما انجام داده اند که یکی از آنها این است، اگر جمعیت کم باشد کشور پیشرفته تر می شود.  این مسئله مهمی است و از دغدغه های مقام معظم رهبری است که در جمع دانش آموزان و دانشجویان آن را مطرح می کنند و از آن به نعمت انبوه جمعیت تعبیر می کنند و بعد بیان می کنند که عده ای می خواهند آن را از ما بگیرند و این یک واقعیتی است که از نظر امنیتی و جغرافیای مردمی و ابزار های دموکراتیک و …تهدید می شویم و راهش این است که جمعیت مان را بالا ببریم و امروز این یک مبارزه مهم است جمعیت بیشتر باشد خیلی از مشکلات اقتصادی ما هم کمتر می شود .

امام جمعه شهر قروه در ادامه گفت : حضرت آقا فرمودند: «اصل انقلاب اسلامی در مبارزه با استعمار و استکبار است»  . جمهوری اسلامی ایران یک قدم بزرگی برداشته است که این خیلی مهم است حضرت آقا در جمع مردم کرمانشاه در جریان انقلاب اسلامی پنج مرحله مهم را نام بردند : مرحله اول : اصل انقلاب اسلامی مرحله دوم : تشکیل حکومت اسلامی مرحله سوم : دولت اسلامی مرحله چهارم : جامعه اسلامی مرحله پنجم : تمدن سازی اسلامی

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم که دولت اسلامی است به معنای حکومتش هیچوقت در درون جمهوری اسلامی شکل نگرفته گفت: گام دوم انقلاب یعنی ما تکانی به خودمان بدهیم و دولت اسلامی را تشکیل بدهیم . حوزه ها نسبت به اصل انقلاب اسلامی مسئولیت دارند، رابطه بین حوزه و انقلاب اسلامی یک رابطه دو سویه است . چهل سال است که ما نتوانسته ایم دولت اسلامی تشکیل دهیم تا دولت اسلامی نداشته باشیم جامعه ، اسلامی نمی شود . دولت ها خیلی مهم هستند حضرت علی (ع) می فرمایند : « لابد من امام بر او فاجر » امام می فرمایند : امام فاجر بهتر از این است که حکومتی نباشد .

وی با اشاره  به اینکه یکی از دلایلی که نتوانستیم دولت اسلامی تشکیل دهیم ، دموکراسی یعنی انتخاب های غلط مردم است گفت:  قرآن می فرماید: « و لقد کتبنا ….و العاقبه للمتقین » طبق تفاسیر جامع البیان و مجمع البیان هدف از تشکیل حکومت این است که دنیا یکپارچه شود حضرت امام می فرمایند : اگر تمام آمریکا و اروپا مسجد شوند و روی گلدسته های آنها پرچم اسلام بزنند و از مناره های مسجد الله اکبر بلند شود ، ما دست از شعار “مرگ بر آمریکا” بر نخواهیم داشت مصداق جهاد کبیر است جهاد کبیر یا دشمن شناسی همین است امروزه دشمن شناسی با توحید گره خورده است مقام معظم رهبری  می فرمایند ما در یک دوگانه قرار گرفته ایم دوگانه ( تسلیم و مقاومت )، دلیلش این است که رابطه بین حق و باطل یک رابطه صفر و صدی است عام مجموعی است یا باید صد در صد اهل مقاومت باشیم  وهمه را داشته باشیم ، یعنی  اگر یک ذره هم نداشته باشیم کاملا در باطل هستیم. اگر بخواهیم مقاومت را بشکنیم و لو در قالب یک طرح مثل برجام ما به طرف تسلیم قدم برداشته ایم مقام معظم رهبری فرمودند عده ای فکر می کنند که مشکلات با مذاکره حل می شود ولی این طور نیست .

 

برگزاری مراسم سالروز رحلت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)

   

بسمه تعالی

برگزاری مراسم سالروز  رحلت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم سالروز  رحلت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج با سخنرانی و مداحی سرکار خانم کریمی در جمع طلاب و اساتید و کادر برگزار گردید .

خانم کریمی در ابتدای بحث گفت: در آستانه رحلت وجود مبارک سيد انبيا و اولياي الهي و همچنين شهادت کريم اهل بيت، امام حسن مجتبي(ع)  و شهادت ثامن الحجج علي بن موسي (ع) هستيم. اين مصائب سنگين را به پيشگاه ولي عصر(عج)  وبه شما بزرگواران و خواهران ايماني تسليت عرض مي‌کنم.

سرکار خانم کریمی درادامه  بحث خود به انواع زندگی اشاره کرد و گفت :ما دو نوع زندگی داریم زندگی حیوانی ، زندگی انسانی ،  زندگی مادی گرایی زندگی حیوانی است و زندگی انسانی در قرآن کریم آمده است و حیات طیبه نام دارد من عمل صالحا من ذکر او انثی » دربیان سیره حضرت رسول (ص) در  فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم « الهم اجعل  محیای محیا محمد و آل محمد » خدایا زندگی ما را زندگی پیامبر و مرگ ما را هم مرگ پیامبر قرار بده .

وی در ادامه  راه رسيدن به زندگي پايدار و گوارا را با توجه به حدیثی قدسی بیان کرد :  « رُوِی فی حَدیثِ المِعْراجِ؛ قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی یا اَحْمَدُ: هَلْ تَدْری اَی عَیشٍ اَهْنَأُ وَ اَی حَیاةٍ اَبْقی قالَ: اَللّهُمَّ لا، قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی اَمَّا العَیشُ الْهَنیئُ فَهُوَ الَّذی لا یفْتُرُ صاحِبُهُ عَنْ ذِکْری وَ لاینْسی نِعْمَتی وَ لا یجْهَلُ حَقّی یطْلُبُ رِضَای فی لَیلِهِ وَ نَهارِهِ …..

در حدیث معراج خداوند تبارک و تعالی فرمود: ای احمد: آیا می دانی کدام زندگی گواراتر و کدام زیستن پایدارتر است؟رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلَّم عرض کرد: خدایا! نمی دانم. خداوند تبارک و تعالی فرمود: آن زندگی گواراتر است که صاحب آن هیچ گاه در ذکر و یاد من سُست نشود و هیچ گاه نعمت من را فراموش نکند و هیچ گاه نسبت به حقّ من جاهلی و نادانی نکند و شب و روز که بر او می گذرد به دنبال آن باشد که رضا و خشنودی مرا به دست آورد. بحارالانوار، جلد 74، صفحه 28 »

خداوند در شب معراج به پیامبر چهار ویژگی زندگی پاکیزه را تعلیم داد : 1- پررنگ کردن ذکر خدا «هَلْ تَدْرِي‌ أيّ عَيْشٍ أَهْنَى وَ‌أيّ حَيَاةٍ أَبْقَى؛ » مي‌داني چه زندگي‌اي هم خوش‌تر و هم دوامش بيشتر است؟ روشن است که گفتن اين مطلب خود انگيزه ايجاد مي‌کند که انسان به دنبالش برود. . قَالَ أَمَّا الْعَيْشُ الْهَنِي‏ءُ فَهُوَ الَّذِي لَا يَفْتُرُ صَاحِبُهُ‏ عَنْ‏ ذِكْرِي؛‏ راه رسيدن به اين زندگي اين است که از ياد من سست نشوي. کسي زندگي پايدار و گوارا دارد  که از ياد من خسته نشود. مگر انسان از ياد محبوب خود خسته مي‌شود؟! مگر ياد محبوب نيز خستگي دارد؟2  - یاد کردن نعمت های خداوند«  وَلَا يَنْسَى نِعْمَتِي؛»  من در همين دنيا نعمت‌هايي به انسان داده‌ام، اما انسان اصلا توجه ندارد که اين‌ها ، نعمت است و من آن‌ها را به او داده‌ام. غرق نعمت‌هاي من است، ولي يادش نيست که اصلا اين نعمت‌ها وجود دارد و من اين نعمت‌ها را به او داده‌ام. اگر آن زندگي برتر را مي‌خواهي، راهش اين است که نعمت‌هاي مرا فراموش نکني. 3- رعایت حق خداوند « وَلَا يَجْهَلُ حَقِّي؛ » من که اين نعمت‌ها را به تو دادم، حقي بر تو دارم، آن حق من را فراموش نکن. 4- طلب رضایت خداوند « يَطْلُبُ رِضَايَ لَيْلَهُ وَ نَهَارَهُ؛»  شبانه‌روز به دنبال کاري باشد که خدا از او راضي باشد.

خانم کریمی در پایان تاکید کرد : اين چند فراز براي اين بود ‌که زندگي گواراتر باشد، براي اين‌که به حيات طیبه برسي بايد زندگي دنيا برايت کوچک و بي‌ارزش بشود. بايد آن چنان برنامه‌ريزي و رفتار کني که نتيجه‌اش اين باشد که دنيا در چشم تو کوچک بشود. خداوند مي‌فرمايد: اگر مي‌خواهي به حيات طیبه برسي بايد چنان رفتار کني که دنيا در چشمت کوچک بشود. بايد عظيم‌تر از اين دنيا را ببيني تا اين کوچک بشود،

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

برگزاری جشن میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت

     

بسمه تعالی

برگزاری جشن میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت با سخنرانی سرکار خانم کریمی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم جشن میلاد پیامبر  (ص) و هفته وحدت صبح روز سه شنبه بیست و یکم آبان ماه 1398 با سخنرانی سرکار خانم کریمی و مولودی خوانی سرکار خانم خزایی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج با حضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه برگزار گردید .

در این مراسم که  معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان کردستان هم حضور داشتند سرکار خانم کریمی به ایراد سخن پرداختند .

خا نم کریمی  ‏‏در ابتدای بحث،  ولادت با سعادت حضرت خاتم النبیین و فرزند بزرگوارش امام صادق (ع) را به ‎‏همۀ طلاب تبریک عرض کرد و برکات خدا را برای همۀ طلاب و خواهران بزرگوار  طلب کرد .

وی در ادامه گفت :در ارتباط با وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام عرض می کنم اینکه در قرآن کریم ما آیاتی را داریم که در آن آیات خداوند تبارک و تعالی پیامبرش را توصیف می کند . مهم ترین ویژگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله که قرآن بر آن تأکید دارد،  مقام عبودیت و بندگی مطلق آن حضرت است. ارزش واقعی یک انسان نزد خداوند به شهرت، دارایی، علم و مقام نیست،  بلکه به عبودیت او نزد پروردگار جهانیان بستگی دارد. هر کسی ارتباطش با خداوند بیش تر باشد، نزد خداوند مقام والاتری دارد. مرحوم طبرسی در مجمع البیان می فرماید  : پیامبر (ص) در اوج عظمت و ر تبه دور از تشریفات بودند « و من عجب امره انه کان اجمع الناس لدواء الطرف ثم اقرب الی التواضع»

علامه طبرسی رضوان الله علیه می فرماید: از پیامبر خدا متواضع تر کسی نبود و ما نیز باید سیره ایشان را سر لوحه زندگی خود قرار دهیم .

وی با تاکید براینکه  یکی از فضایل پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله، عبودیت ایشان بود گفت : . محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله، در عين رفعت مقام و عروج به معراج، عبد و بنده خدابود  « وکانَ یَأکُلُ إکلَةَ العَبدِ، ویَجلِسُ جِلسَةَ العَبدِ»   .

انسان نباید با زیردستان برخورد متکبرانه و غیرانسانی داشته باشد. وظیفه اخلاقی ایجاب می‌کند که با دیگران به لطف و مهر سخن بگوییم و  متواضع باشیم.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه یکی از مشکلات  الان جامعه ما،  پوشش است گفت : چرا الان این پوشش های آزار دهنده ای که هم گناه است و هم عده ای را به گناه می اندازد در جامعه ما رواج پیدا کرده است ؟ چون ما به مقام عبودیت نرسیده ایم اگر ما بنده خدا باشیم هر لباسی را نمی پوشیم هر غذایی را نمی خوریم هر کسب و کاری را انتخاب نمی کنیم و این یکی از ویژگی های مهم و آموزه های مهم زندگی پیامبر (ص) است اهل تشریفات نبودند ما باید در مقام بندگی سعی کنیم به مقام ایشان برسیم .

اولین جلسه از سلسله نشست های مهدویت

     

بسمه تعالی

برگزاری سلسله نشست های مهدویت در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

اولین جلسه از سلسله نشست های مهدویت صبح روز پنج شنبه بیست و سوم آبان ماه 1398 با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منصوری سپهر در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار شد .

آقای منصوری سپهر در ابتدا به فواید بحث از ضرورت مهدویت پرداخت و گفت :  ما هر مسئله ای را که بخواهیم مطرح کنیم باید در ابتدا در مخاطبانمان ایجاد انگیزه کنیم هر اندازه که ما در بحث ضرورت و فواید،  بیشتر بحث کنیم انگیزه بیشتری را در مخاطب ایجاد می کنیم فایده دوم بحث از ضرورت این است که مباحث در ذهن ما ملکه می شود و استمرار پیدا می کند .

وی گفت : یک سری از مباحث مهدویت کاربردی است و بعضی از مسائل باید به صورت تئوری ارائه گردد و یک سری از مباحث هم در حاشیه قرار دارد .

وی در ادامه گفت: از پنج جهت ضرورت دارد که مباحث مهدویت بیان شود یعنی از پنج بعد باید به مباحث مهدویت پرداخته شود:  بعد اعتقادی –بعد اجتماعی – بعد تاریخی – بعد سیاسی – بعد فرهنگی

در ادامه آقای منصوری سپهرضرورت مباحث  مهدویت را از پنج بعد مورد بررسی قرار داد و گفت:   اعتقاد ، بنيان اصلي زندگي است. يعني، آنچه را كه انسان در ميدان عمل انجام مي‌دهد، بي‌ترديد به ساختار اعتقادي او بر مي‌گردد. از اين رو اگر انسان داراي اعتقاد صحيح و مستحكم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دو دلي نخواهد شد. مهمترين چيزي كه به اعتقاد شكل درست مي‌دهد، معرفت است.

آقای منصوری با تاکید بر اینکه بحث مهدویت یک بحث تاریخی نیست گفت : بحث مهدویت متمم و تکمیل کننده بحث توحید و نبوت است زیرا با توجه به آیه اکمال و آیه ابلاغ اثبات می شود که بحث مهدویت بحث امامت زمان حاضر است .

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تداوم ‌بخش امامت مي‌باشند، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف طريق معرفت به آفريدگار است،  چنان كه در روايات، راه معرفت خدا ، شناخت اولياي خدا دانسته شده است.

وی گفت : از جهت اعتقادی با توجه به آیات « یوم ندعوا کل اناس بامامهم » یا « مات میته جاهلیه » بحث مهدویت و امامت اثبات می شود ،  پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل كرده اند: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية. هر كس بميرد و حال آنكه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهليت مرده است.

آقای منصوری سپهر با بیان اینکه  اعتقاد به وجود مقدس مهدي موعود (عج)  اميد را در دل‌ها زنده مي‌كند ، به بعد اجتماعی ضرورت بحث از مهدویت پرداخت و گفت : . انساني كه معتقد به اين اصل است، نا اميد نمي‌شود، چون مي‌داند يك پايان روشن حتمي وجود دارد و سعي‌ مي‌كند كه خودش را به آن برساند و از حركت نمي‌ايستد بلكه سعي در تحقق بخشيدن آن دارد و از اين‌رو در برابر سختي‌ها و ناملايمات تن به شكست نمي‌دهد.

برپایی موکب های راهپیمایی اربعین

   

بسمه تعالی

برپایی موکب های راهپیمایی اربعین در سنندج آغاز شد ه است .

معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) خانم یاوری مقدم گفت: کار آماده‌سازی موکب‌های اربعین در سنندج  به منظور خدمت‌رسانی به زائران آغاز شده است .

وی برپایی آشپرخانه و محل استراحت و محل پاسخگویی به مسائل شرعی زائران و  نمازخانه را از برنامه های این موکب ها در سنندج اعلام کرد و افزود: این موکب‌ها ازنهم ماه صفربرابر 16 مهر ماه 1398  به زائران کربلا خدمت رسانی می کنند.

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین بزرگترین همایش پیاده روی است گفت:  همه باید تلاش کنند این حرکت بزرگ فرهنگی به بهترین وجه ممکن صورت بگیرد . در همین راستا حوزه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج با همکاری اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج و اداره حج و اوقاف اقدام به بر پایی موکب هایی در مسیر خروجی شهر جهت ارائه خدمات مطلوب تر به زائرین پیاده روی اربعین کرده است .

وی افزود: دراین موکب ها علاوه بر اسکان و تهیه و پخت غذا که موکب داران با عشق و علاقه انجام می دهند ، خدمات دیگری مانند کفاشی ،  واکس زدن صلواتی ، پاسخگویی به مسائل شرعی در دو قسمت خواهران و برادران وتهیه و توزیع بروشور های فرهنگی در بین زائران  انجام می گیرد .

مراسم بدرقه زائرین اربعین حسینی

               

بسمه تعالی

برگزاری مراسم بدرقه زائرین اربعین حسینی همزمان با سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای طهماسبی  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم بدرقه زائرین اربعین حسینی  همزمان با سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع)  صبح روز یکشنبه چهاردهم مهر ماه 1398 برابر با 7 صفر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای طهماسبی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج با حضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه برگزار گردید .

این مراسم  با هدف معرفت افزایی طلاب زائر  در راهپیمایی اربعین  در مدرسه ریحانه النبی (س) برگزار گردید.

          

حاج آقای طهماسبی در ابتدای  این مراسم شهادت امام حسن مجتبی (ع) را تسلیت گفت و ادامه داد : خداوند هر کسی را که دوست بدارد ، محبت امام حسین (ع) و زیارت امام حسین (ع) را در دلش می اندازد.

ایشان با اشاره به سخن علامه امینی نویسنده کتاب الغدیر گفت : علامه از بین تمام کتاب هایی که خودشان و یا دیگران نوشته اند گفته اند  زیارت امام حسین (ع) از همه برایم عزیز تر است و ثواب بیشتری دارد انشاءالله که زائرین اربعین حسینی با معرفت به زیارت بروند .

وی در ادامه گفت :  ثواب زیارت امام حسین (ع) چند دسته است 1- زائر امام حسین (ع)مثل کسی  است که خدای متعال را در عرش زیارت کند 2- زیارت ابا عبد الله الحسین (ع) مثل  زیارت فرشتگان  است 3-زیارت حضرت مثل زیارت انبیا و ائمه (ع) و زهر ای مرضیه (س) است 4-آثاری بر زیارت امام حسین (ع) در دنیا  نقل شده است،  مثل این که اگر پولی در این راه خرج شود هزار برابر می شود .

آقای طهماسبی با تاکید بر اینکه گریه برای امام حسین (ع) انسان  را از نفس عبور می دهد گفت : گریه برای امام حسین (ع)  انسان ها را از معاصی و رذیلت دور کرده و نجات بخش است و انسان به جایی می رسد که خلق و خوی او حسینی می شود . روضه های خانگی واقعا با عشق بر پا می شود و عاشق امام حسین (ع) حتی زیبا ترین و با ارزش ترین وسایل زندگی اش را برای امام حسین در اختیار مردم قرار می دهد .

وی در ادامه افزود : در مسیر زیارتی  اربعین حتی اگر کسی نظافت ظاهری ندارد و به شما چیزی تعارف می کند حتما بردارید و سعی کنید در این مسیر عشق ، دلی را نشکنید چون آنها با عشق به ابا عبد الله الحسین (ع) به مردم خدمت می کنند .

ایشان با اشاره به سخنان آیت الله بهجت گفت : آیت الله بهجت می فرمایند  دوست دارم هر چیزی دارم هر چقدر عبادت انجام داده ام  خدا از من بردارد و در عوض باریکه ای از توحید بین من و خداوند بوجود آید . یعنی اگر مقداری از حقیقت و واقعیت توحید به انسان چشانده شود خیلی از کارها جلو می افتد .

وی در ادامه گفت : چرا در روز عید غدیر و در روز های دیگر نماز و روزه ثواب زیادی دارد اما برای زیارت امام حسین (ع) ثواب حج ذکر شده است

چون سه روز مانده به مراسم حج امام حسین (ع) حجش را نا تمام گذاشت و به کربلا رفت و امام حج واجب را به حج عمره تبدیل کرد و این ثواب در واقع نوعی دلجویی از امام حسین (ع) است .  برای حج اگر احتمال خوف و خطر باشد حج ساقط است اما برای کربلا حتی در زمان  وجود خوف و خطر نیز گفته شده مانعی برای رفتن به کربلا ندارد

 

آقای طهماسبی در پایان  به همه زائرین اربعین توصیه کردند که یکی از کارهایی که انشاءالله به کربلا مشرف شدید این است که برای فرج آقا امام زمان (عج ) دعا کنید.

بالا نرفت آنکه به پای تو پا نشد
آقا نشد هر آنکه برایت گدا نشد

مقصود از تکلم طور از تو گفتن است
موسی نشد هر آنکه کلیم شما نشد

روز ازل برای گلوی تو هیچ کس
غیر از خدای عز و جل خونبها نشد

در خلقتش زمین و مکانهای محترم
بسیار آفرید ولی کربلا نشد

گرچه هزار سال برای تو گریه کرده اند
یک گوشه از حقوق لب تو ادا نشد

گفتنی است که خاتمه این مراسم با نوای گرم مداح اهل بیت سرکار خانم خزایی ادامه یافت و در پایان هم سفره کریمانه ای بر پا شد .

 

                                      

مراسم سالروز شهادت حضرت رقیه (س)

 

             

بسمه تعالی

برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت رقیه (س)  مورخه 10/7/1398 در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم سالروز شهادت حضرت رقیه (س) صبح روز چهارشنبه دهم  مهرماه 1398  با سخنرانی و مداحی و روضه خوانی سرکار خانم خزایی با حضور طلاب و اساتید و کادر در نماز خانه مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار گردید .

            

ایشان درابتدای  سخنرانی خود تفسیر روایت « اصحاب المهدی هم اصحاب الحسین» را بیان کرد و گفت :  اصحاب حضرت مهدی (عج) همان اصحاب امام حسین (ع) هستند. ما همیشه می گوییم اگر در کربلا بودیم یار امام حسین (ع) بودیم اما از کجا متوجه بشویم که اگر واقعا در کربلا بودیم جزء سپاه امام حسین(ع) بودیم .

وی در ادامه افزود : باید ببینیم زندگی الان ما چگونه است.  اگر زندگی ما با رضایت امام زمان (عج) تنظیم بود جای امیدواری است.  اگر دائما در جبهه امام زمان (عج) هستیم ، جای امیدواری است.

وی با بیان اینکه  باید حقیقت عاشورا را درک کنیم و باور کنیم گفت :  باید جایی برویم که امام زمان (عج) میرود . سخنی را بگوییم که امام زمان (عج) می گوید . حواسمان باشد بار سنگینی به دوش داریم امام زمان (عج) از ما بیشتر انتظار دارد بنابراین اینکه بگوییم کاش در کربلا بودیم کافی نیست .

خانم خزایی در پایان  سخنان خود استواری در این راه را  ، غافل نشدن ازامام زمان (عج) و کسب معرفت دانست و گفت : امام زمان (عج) که « صاحب هذا الامر یترد بینهم . امام زمان بین ما تردد دارند  و یمشی فی اسواقهم در بازار های ما راه میرود و بطا فروشهم  روی فرش های ما گام بر می دارد »   معرفت که نسبت به امام زمان بیشتر شود محبت افزایش می یابد محبت که بیشتر شود میزان گناه کمتر می شود . این معرفت تنها با تسلیم بودن و انجام واجبات و ترک محرمات بدست می آید پس ما به عنوان یک طلبه با رفتار و گفتار و عمل خودمان این معرفت را به صورت عملی انتقال می دهیم .

انشاءالله که همه ما مصداق روایت « اصحاب المهدی هم اصحاب الحسین » باشیم.

برگزاری جلسه اخلاق مورخه 4/7/1398

بسمه تعالی

برگزاری جلسه اخلاق مورخه 4/7/98 با سخنرانی استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای فرهنگیان  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

استاد حوزه و دانشگاه: طلبگی یعنی اینکه ما دین را بفهمیم تا عاقل شویم . عاقل یعنی کسی که مهار نفس دارد وقتی که عاقل شدید ، عبد خدا می شوید. . وقتی که عبد شدید به مقام نورانی و عظیم مبلغ دین می رسید تبلیغ دین بالاترین مرتبه ای است که خدا به پیامبرانش می دهد

 

جلسه اخلاقی  در صبح پنج شنبه چهارم مهرماه 1398 با موضوع جایگاه طلبگی با سخنرانی استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای فرهنگیان با حضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه  برگزار گردید.

آقای فرهنگیان در ابتدای ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بحث خود را  با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد :  « عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) قَالَ بَیْنَمَا أَنَا جَالِسٌ فِی مَسْجِدِ النَّبِیِّ (ص) إِذْ دَخَلَ أَبُو ذَرٍّ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَةُ الْعَابِدِ أَحَبُّ إِلَیْکَ أَمْ مَجْلِسُ الْعَالِمِ »

ظاهرا یک عابدی از دنیا رفته بود و مردم مشغول تشییع جنازه بودند جناب اباذر از آن مسیر عبور می کردند که در درس حضرت رسول (ص) شرکت کنند و حال جناب ابوذر مردد بوده که در تشییع جنازه شرکت کند  یا اینکه در مجلس علم شرکت کند چون همانطور که می دانید روایت داریم که اگر یک مومن از دنیا برود تک تک کسانی که در تشییع جنازه آن مومن شرکت می کنند خدا اولین هدیه ای که به مومنی که از دنیا رفته می دهد این است که به تک تک کسانی که در تشییع جنازه او شرکت کرده اند مثل روزی که از مادر متولد شده اند از گناه پاک می کند حال جناب ابوذر مردد است.

وی ادامه داد : « فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ( ص )یَا أَبَا ذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ جَنَازَةٍ مِنْ جَنَازَةِ الشُّهَدَا»

خواهران بزرگوار چند نفر از شما این اعتقاد را دارد که کاری که من می کنم و در کلاس درس استاد حاضر می شوم از شرکت در تشییع جنازه هزار شهید بهتر است. دیدید که ما هنوز طلبگی را باور نداریم و طلبگی را نفهمیده ایم اگر بدانید طلبگی یعنی چه اگر بدانید حوزه یعنی کجا به خدا قسم روح از بدن جدا می شود و پرواز می کند لذا اگر یک طلبه بداند طلبگی یعنی چه کوه را از جا می کند . پیامبر ادامه می دهد و می فرمایند :

« وَ الْجُلُوسُ سَاعَهً عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ قِیَامِ أَلْفِ لَیْلَه یُصَلَّی فِی کُلِّ لَیْلَه أَلْفُ رَکْعَه » این حدیث را پیامبر (ص) می گوید و پیامبر حق مبالغه ندارد وَ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَه وَ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ » رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای اباذر، نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از قیام هزار شب کسی که در هر شب هزار رکعت نمازبخواندو  بالاتر از هزار غزوه است که با پیامبر به جنگ رفته باشد.  خدا کند که این ها را بفهمیم .  

 

وی در ادامه طلاب را به برنامه ریزی و مدیریت زمان در برنامه ها توصیه کرد و گفت : شما خواهران چند تکلیف دارید مثل همسر داری ، بچه داری و …کسی که قدرت مدیریت دارد و می تواند بین چند تکلیف خود را جمع ببندد فردی موفق است اهل مدیریت زمانی باشید و از فرصت های مرده زندگیتان بهترین استفاده ها را ببرید و برنامه ریزی داشته باشید تا موفق باشید .

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه عالم به  کسی گفته می شود که دین را خوب بفهمد گفت : طلبگی یعنی اینکه ما دین را بفهمیم تا عاقل شویم . عاقل یعنی کسی که مهار نفس دارد وقتی که عاقل شدید ، عبد خدا می شوید طلبه یعنی طالب علم خدا بودن یعنی برای خدا درس بخواند و برای خدا عمل کند . وقتی که عبد شدید به مقام نورانی و عظیم مبلغ دین می رسید تبلیغ دین بالاترین مرتبه ای است که خدا به پیامبرانش می دهد

وی در پایان گفت :حال که در مسیر طلبگی قرار گرفته اید سعی کنید که در مسائل دینی فهم عمیق داشته باشید .حال که  به برکت تلاش ائمه (ع) و به برکت خون شهدا ی انقلاب  این حوزه های علمیه درست شده است وخداوند توفیقی داده است،  برای کسانی که لیاقت و شانیت آن را داشته باشند، خوب درس بخوانید و تقوا داشته باشید و مباحثه کنید و فهم هایتان را در مباحثه محک بزنید .

          

برگزاری مراسم سالروز شهادت چهارمین نور ولایت امام زین العابدین (ع)

بسمه تعالی

برگزاری مراسم سالروز شهادت امام زین العابدین (ع) مورخه 3/7/1398 در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم سالروز شهادت چهارمین نور ولایت امام زین العابدین (ع)صبح روز چهارشنبه سوم مهرماه 1398  با سخنرانی سرکار خانم فاطمه کریمی و مداحی و روضه خوانی سرکار خانم خزایی با حضور طلاب و اساتید و کادر در نماز خانه مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار گردید .

هدف از برگزاری این مراسم آشنایی طلاب با سیره  این امام معصوم (ع) و عزاداری به مناسبت سالروز شهادت ایشان بود .

سرکار خانم کریمی در ابتدای بحث بیان کرد : که  سید الساجدین (ع) سی و چهار سال بعد از حادثه کربلا در قید حیات بودند که دوران بسیار سختی بود ، دورانی که بنی امیه نگاهشان به امام سجاد و اهل بیت (ع) و بازماندگان عاشورا و آفرینندگان حادثه کربلا بود به همین جهت امام سجاد (ع) با یک سیاست و ویژگی های خاصی باید هم معارف اهل بیت (ع) را تبلیغ کند و هم حادثه عاشورا را حفظ کند و ائمه را به عنوان جانشین پیامبر (ص) به جامعه معرفی کند زمان امام سجاد (ع) فرصتی شد که امام کلماتش را در قالب دعا ، حدیث ، خطبه و مطالب نصیحت آمیز بیان کند و کادر سازی کند شاگرد پرورش دهد به همین دلیل زیارتهای زیادی از امام سجاد (ع) داریم .

وی در ادامه افزود : شخصی  از امام سجاد (ع) پرسید دین چیست؟ امام سجاد (ع) فرمودند : « قلت لعلی بن الحسین اخبرنی بجمیع شرایع دین » می شود به من بگویی دین در چه خلاصه می شود ؟ فرمود : « قال قول الحق و الحکم بالعدل و الوفاء بالعهد » ( بحار –ج 72ص 26 )

1-حق گویی 2- عدالت مداری 3- عهد و پیمان ها را عمل کردن این سه چیز خلاصه دین است ، یکی از مصادیق وفای به عهد نماز است و یکی از مصادیق عدالت مداری حفظ امام است،  که امین خداست و یکی از مصادیق حق گویی دفاع از ولایت است .

وی تاکید کرد : دین سه کلمه است دینداری که فقط نماز و روزه نیست بلکه نماز وروزه و حج و جهاد و…اینها مظاهر دین است اما گاهی نماز خوان ها هم به دین لطمه می زنند .

 خانم کریمی در پایان ضمن اشاره به اینکه مقام رضا و خشنودی از خداوند، یکی از بالاترین درجات است ، گفت :مقام رضا و خشنودی خداوند  بر اثر معرفت کامل نسبت به خداوند و حکمت ها و رحمت های او، و همچنین شناخت دنیا و حقیقت آن حاصل می شود، و  کربلا تجلى‏گاه رضاى انسان به قضاى خدا بود. پیامبر (ص) می فرمایند : « یا علی شر الناس من باع آخرته بدنیا ه و شر منه من باع آخرته بدنیا غیره » وسائل الشیعه ج 16 ص 34 بدبخت ترین مردم کسی است که آخرتش را به دنیا بفروشد و بدبخت تر از آن کسی است که آخرتش را به دنیای دیگران بفروشد.

           

برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 98-99 مدرسه علمیه ریحانه النبی (س)

بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 98-99 مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم افتتاحیه سال 97-98 صبح روز دوشنبه اول مهر ماه با حضور معاونت  محترم پژوهش  حوزه های علمیه استان کردستان سرکار خانم ملا ولی و طلاب و اساتید و کادر حوزه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار گردید .

در این مراسم ابتدا  آیاتی از کلام الله مجید قرائت گردید و سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد

در ادامه سرکار خانم ملاولی به ایرا د سخن پرداختند.

     

 معاونت پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان کردستان  ضمن گرامیداشت حادثه عاشورا و دفاع مقدس بیان کرد :  شهداء با ایثار جان خود سربلندی و عزت و اقتدار را به ما ارزانی داشتند. مردم مومن، انقلابي و ايثارگر در كمال هشياري و بصيرت از خون هاي ريخته شده شهدا با تمام توان حراست و حفاظت مي كنند. یادشان را گرامی می داریم انشاءالله که همه پیرو راه این عزیزان باشیم .

سرکار خانم ملا ولی با اشاره به اینکه انسانها با غلبه بر صفات ضد ارزشی می توانند به مقام خلیفه اللهی برسند  بیان کرد :  همه انسان ها دو دسته صفات دارند  یک : صفات ارزشی که ریشه در معنویت دارد که  فرمانده آنها عقل است  دو : صفات ضد ارزشی که ریشه در بعد مادیت و حیوانیت دارد که فرمانده آنها نفس است .

هر کدام از این صفات در وجود ما لشکریانی دارند جبهه حق علیه باطل در وجود ما همیشه هست و این دو دسته صفات در کشمکش هستند و همین امر ارزش انسان را بالا می برد چون انسان می تواند با غلبه بر صفات ضد ارزشی به مقام خلیفه الهی برسد .

وی ادامه داد : برای اینکه ما انسان ها در بعد عقلی پیروز شویم بنیان و مقدمه آن،  شناخت است انسان باید در مسیر شناخت و معرفت قدم بردارد .

ما انسان ها بر اساس سه مولفه عمل اختیاری انجام می دهیم : 1- شناخت 2- میل و گرایش پیدا کردن به آن چیزی که شناخت پیدا کردیم 3- قدرت برانجام عمل ، این سه مولفه باعث می شود که عمل اختیاری محقق شود . امام حسین (ع) می فرمایند : « ایها الناس ان الله جل ذکر ما خلق العباد الا لیعرفه فاذا عرفه عبده » خدا بندگان را نیافرید مگر اینکه خدا را بشناسند زیرا وقتی خدا را شناختند بندگی می کنند .

سپس وی در ادامه افزود : پس شناخت خیلی مهم است و اولین ابزار شناخت علم و آگاهی است وقتی در این مسئله دقیق می شویم تازه معنای حدیث پیامبر (ص) را می فهمیم که می فرمایند : طلب العلم فریضه علی کل مسلم » علم بر هر مسلمانی واجب است زیرا بنیان شناخت و مسیر تسلط عقل بر نفس علم و آگاهی است .

سرکار خانم ملاولی به جایگاه زن و مرد در جامعه و ارزش و مقام زن د رجامعه اشاره کرد و گفت : اگر زنان جامعه خود و جایگاه خود را نشناسند به ابزار بودن ، خودشان کمک کرده اند و شان خود را پایین می آورند خانواده مرکز ایمان و دین باوری است و تمام اصلاحات یک جامعه در خانواده اتفاق می افتد اساس تمام تربیتهای جامعه خانواده است اگر خانواده سالم نباشد جامعه آشفته می شود نقش اصلی در خانواده زنان هستند زن نقطه اتکا خانواده است زن مایه آرامش روحی و روانی در خانواده است پس شناخت و کسب علم برای زنان در جامعه امروز لازم و ضروری است

سپس در قسمت پایانی خود و دیگران را توصیه کرد به اینکه باید برای امام مان از دل و جان مایه بگذاریم ما به عنوان یک طلبه باید بدانیم که کجا هستیم و جایگاه و ویژگی و شرایط خود را بشناسیم در مرحله دوم  هدفمان را مشخص کنیم و در مرحله سوم وظیفه و رسالت خود را بدانیم همه ما طلبه ها باید جایگاه خود را قدر بدانیم و آن را به کم نفروشیم کسی که به جایگاه و مسیر طلبگی خود آگاه است می داند که نگاه امام زمان (عج ) به او هست پس سعی کنیم که این مسیر را قدر بدانیم

علم یاد گرفتن به تنهایی ما را به اوج و رسالتمان نمی رساند بلکه عمل به علم است که می تواند ما را در این مسیر موفق کند اگر ما به علمی که می آموزیم عمل کنیم و در مسیر عبودیت باشیم  انشاءالله به جایگاهی که شهدا رسیده اند می رسیم  .

گفتنی است که در پایان این مراسم از طلاب جدید الورود تجلیل به عمل آمد .

      

خاتمه این جلسه مداح اهل بیت خانم خزایی زیارت آل یاسین را قرائت کردند .

گزارش دهه اول محرم سال 1398

بسمه تعالی

قیامت  بی حسین غوغا ندارد،شفاعت بی حسین معنا ندارد،حسینی باش که در محشر نگویند چرا پرونده ات امضاء ندارد.

محرم دگر بار از راه میرسد وغم واندوه در دل وجان می نشیند اندوهی بی پایان که در فراق مظلوم ترین مخلوق پروردگار در لحظه  لحظه ی روزگار با انسان همراه می شود  تا به یاد بشر بیاورد که سده ها پیش انسانی از نسل پاکان در راه رسیدن به سعادت حقیقی به پیکار با دشمنان زمانه شتافت و آمو زگار درس ایثار،  شجاعت واز خود گذشتگی در این عالم خاکی شد.

به گزارش معاون فرهنگی حوزه ریحانه النبی (س): همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مراسم سیاه پوش کردن حوزه با حضور طلاب و پختن آش نذری و قرائت دسته جمعی زیارت عاشورا در مورخه 9/6/ 98  برگزار شد

بسمه تعالی

برگزاری مراسم عزاداری دومین  روز محرم با سخنرانی استاد حوزه سرکار خانم کبودی  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

به گزارش معاون فرهنگی  در صبح دوشنبه مورخ  11 شهریور ماه   1398  برابر با دوم محرم الحرام  مراسمی  با سخنرانی استاد حوزه سرکار خانم کبودی   با موضوع «  امام حسین (ع)  آینه آیه های قرآن »  و مداحی و روضه خوانی سرکار خانم خزایی در مکان نمازخانه این مدرسه  مبارکه  برگزار گردید .

استاد حوزه در ابتدا بیان کرد :  قرآن کریم  ، تنها راه سعادت و رستگاری انسان است طبق شعاع نورانی آیه های قرآن راه گریزی از بند جهل و گمراهی نیست « فماذا ابعد الحق الا الضلال » اهل بیت پیامبر (ص ) پرچم داران هدایت و ترجمان راستین قرآن بوده است ، قرآن کریم و عترت پیامبر (ص)  دو جلوه از یک حقیقتند و هر یک تبلور تمام رحمت ، رافت و هدایت آسمانی هستند

وی  در ادامه گفت : اهل بیت و قرآن دو بال برای انسان هستند فهم درست آیات مرهون انطباق آن با سیره نظری و عملی اهل بیت (ع) است . در قرآن آیات فراوانی وجود دارد که مطابق روایات معصومین در مورد امام حسین (ع) ، تفسیر و یا تطبیق شده است . امام حسین (ع) وارث هم فضیلت های پیامبر(ص)  و علی بن ابیطالب (ع) است .

سرکار خانم کبودی در جمع طلاب گفت : بهترین و مطمئن ترین سند برای شناخت فلسفه و اهداف نهضت سید الشهدا (ع) ، مجموع خطبه ها ، سخنان ، نامه ها و وصیت نامه امام حسین (ع) که درباره اهداف و انگیزه های قیام عاشورا است،  و نیز برخی از تعابیر زیارت نامه های متعدد و مختلف سایر معصومین (ع)  درباره حضرت رسیده است ، می باشد .

وی افزود : امام حسین در جمع گروهی از عالمان و نخبگان مکه با ایراد خطبه ای شور انگیز و کوبنده ضمن یاد آوری وظیفه سنگین و تکلیف خطیر علما و بزرگان شهر ها درباره پاسداری از کیان دین و اعتقادات مسلمان و پیامد های سکوت در برابر  جنایات امویان از خاموشی آنان در برابر سیاستهای دین ستیزانه حاکمان اموی انتقاد کرده و هر گونه همراهی و سازش با آنان  را گناه نابخشودنی دانستند . حضرت در پایان سخنان خود هدف از اقدامات و فعالیت هایش بر ضد نظام ستمگر حاکم را چنین اعلام فرمودند : خدایا تو میدانی انچه از طرف ما انجام گرفته است ( از سخنان و اقدامات بر ضد حاکمان اموی ) به خاطر رقابت و سبقت جویی در فرمانروایی و افزون خواهی در متاع ناچیز دنیا نبوده است ، بلکه برای این است که نشانه های دینت را به مردم نشان دهیم و اصلاح در سرزمین هایت را آشکار کنیم می خواهیم بندگان ستم دیده ات در امان باشند و به واجبات و سنت ها و احکامت عمل شود . 

بسمه تعالی

برگزاری مراسم عزاداری سومین روز محرم با سخنرانی مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان کردستان در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

به گزارش معاون فرهنگی  در صبح سه شنبه مورخ  12 شهریور ماه   1398  برابر با سوم محرم الحرام  مراسمی  با سخنرانی مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان کردستان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده  با موضوع معرفت و امام شناسی و مداحی و روضه خوانی سرکار خانم خزایی در مکان نمازخانه این مدرسه  مبارکه  برگزار گردید .

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صفی زاده در ابتدا بیان داشتند که ماه محرم با همه ماه ها فرق دارد و اصلا قابل قیاس با ماه های دیگر نیست مجالس اهل بیت در ماه محرم می تواند  تغییرات بسیار بزرگی در انسان ایجاد کند اگر عمر انسان به محرم برسد یعنی محرم را درک کند،  توفیق الهی نصیبش شده است . کشتی نجات حسین بن علی (ع) راهی است که بعضی از انسان های دارای ظرفیت را(  مثل شهدای مدافع حرم ) یک شبه به مقصد می رساند .

همه این ها از  تاثیرات محرم است ، خود محرم سیر و سلوک است و هیچ موجودی روی کره زمین نیست که با حسین (ع) آشنا  نباشد . حتی پیامبران عظیم الشان از حضرت آدم (ع ) تا پیامبر خاتم(ص)  قبل و بعد از شهادت امام حسین (ع) برای ایشان گریه کرده اند .

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه عشق به امام حسین (ع) معرفت افزایی و آگاهی بخشی است گفت : هر چه زمان جلوتر برود ، آتش شعله های محرم و عاشورا  در دل ها بیشتر می شودو  هیچ موجودی متولد نمی شود ، مگر اینکه در ذات و فطرت او عشق به ابا عبدالله الحسین (ع) وجود داشته باشد و عشق به امام حسین (ع) میدان مغناطیسی است که همه موجودات را جذب می کند که هیچ مکتب و دانشگاهی این آگاهی را نمی تواند به انسان ها بدهد این مجالس،  عزت آفرین است .

حاج آقا صفی زاده با اشاره به سخن امام (ره ) گفت :  گریه بر امام حسین (ع) گریه سیاسی است و همین گریه ها بود که بساط ظلم چند ساله را بر چید و در طول هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام را یاری کرد اکنون نیز برای جبهه مقاومت و حزب الله  یاری دهنده و نوید بخش پیروزی است .

مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان کردستان در ادامه افزودند : کسانی که با فرهنگ عاشورا آشنایی دارند پویا و پر تحرک هستند ، بزرگترین آگاهی ها معرفت الله است که اساس تمام باور ها و اعتقادات خدا شناسی است و هدف از خلقت ما نیز معرفت خداوند است . راههای رسیدن به معرفت  خداوند از نگاه ابا عبدالله الحسین (ع) این است که اگر استعانت خداوند و توفیق یاری خداوند نباشد معرفتی بدست نمی آید . امام حسین (ع) می فرماید : « رسیدن به معرفت الله توفیقی است که  باید از خود خدا وند دریافت کنیم » . در این زمینه  امام حسین (ع) می فرماید : خدایا من را با آن حقایقی آشنا کن که بهترین بندگانت را با آن آشنا کردی انسان علاوه بر کسب توفیق و تلاش علمی باید مجاهدت عملی نیز داشته باشد.  علم نور است و خداوند آن را  در دل هر کس که بخواهد می اندازد.  و این علم ، علم لدنی است و با هیچ چیز دیگری عوض نمی شود .

حاج آقا صفی زاده در پایان سخنانش به آثار معرفت الله از زبان امام حسین (ع) اشاره کردند که اگر انسان این معرفت را داشته باشد دیگر چیزی غیر از خدا نمی بیند و در نظرش همه چیز غیر از خداوند کوچک می شود چنین انسانی عالم را محضر خدا می داند و در محضر خداوند معصیت انجام نمی دهد .  

 

بسمه تعالی

برگزاری مراسم عزاداری چهارمین روز محرم با سخنرانی سرکار خانم فرهادی  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

به گزارش معاون فرهنگی  در صبح چهارشنبه  مورخ  13 شهریور ماه   1398  برابر با چهارم محرم الحرام  مراسمی  با سخنرانی سرکار خانم فرهادی   با موضوع «  فضیلت زیارت عاشورا »  و مداحی و روضه خوانی سرکار خانم خزایی در مکان نمازخانه این مدرسه  مبارکه  برگزار گردید .

سرکار خانم فرهادی سخنان خود را با طرح یک سوال آغاز کرد و گفت : چرا آقا امام زمان (عج ) ظهور نمی کند ؟در پاسخ به این سوال اذعان داشت که  در زمان بعثت پیامبر اکرم (ص) مردم آمادگی بعثت را داشتند یعنی سطح فکری آنها بالاتر از سطح فکری مردمان پیش از خود بود .  پس در درجه نخست باید مردم ، تشنه و آماده گردند و تا زمانی که در مردم جهان تقاضایی نباشد، «عرضه» هر نوع برنامه مادّی و معنوی مؤثر نخواهد بود. تا زمانی که آمادگی روحی و فکری برای پذیرش حکومت جهانی بر اساس حق و عدالت در مردم پدید نیاید  غیبت امام طولانی می شود .

وی در ادامه سخنان خود گفت زیارت عاشورا آیا رابطه ای با امام زمان (عج ) دارد یا فقط مرتبط با امام حسین (ع) است . « و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام هدی ظاهر ناطق …»

در این جا منظور طلب خون امام حسین (ع) توسط امام منصور یعنی امام زمان (عج ) است اگر ما دقت کنیم خیلی از معارف عالی که نیاز داریم در دعاهای ما است ، امام زمان (عج ) امام پنهان نیست بلکه امام ظاهر و ناطق بالحق است ما در زیارت عاشورا ظهور امام عصر را می خواهیم و در دعای عهد مسئله عهد با امام عصر مطرح می شود.

خانم فرهادی در ادامه  سخنانش به اخلاص و صدق در کارها اشاره نمود و بیان کرد :  ما در زیارت عاشورا اخلاص در ابتدا و انتهای عمل را از خداوند می خواهیم  و تمام این اخلاص برای امام عصر است انسان به وسیله امام خود از گمراهی نجات پیدا می کند و تنها قرآن کافی نیست چون اگر قرآن کافی بود خداوند نبوت وامت را برای انسانها نمی گذاشت .

وی در پایان گفت : امام زمان(عج )  یکی از راههای نجات انسانها است که مهربان ترین موجود بعد از خداوند است

. صدقه دادن در محرم به خصوص در روز عاشورا برای امام زمان (عج ) بسیار توصیه  شده است . گریه برای امام حسین (ع) و مظلومیت امام زمان ( عج ) بسیار تغییر دهنده است که حتی بعضی از انسانها با گریه برای امام حسین(ع)  به مقام نائب امام زمان (عج ) رسیده اند . مثل سید علی حسینی خامنه ای ( دام ظله العالی ) که ولی امر ما هستند به گفته شیعه نائب امام هستند .

بسمه تعالی

برگزاری نشست فرهنگی با موضوع : زیارت عاشورا بهترین راه تقرب به خدا  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س)

تاریخ برگزاری: 16/6/98

نشست فرهنگی  : با حضور استاد سر کار خانم سمیه مشکات با موضوع زیارت عاشورا بهترین راه تقرب به خدا درنمازخانه ی  مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) در جمع طلاب و کادر واساتید برگزار گردید.

این نشست با هدف معرفت افزایی عاشورایی طلاب مدرسه ریحانه النبی برگزار گردید.

استاد در ابتدای  بحث بیان داشتند:  آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بتوانیم به واسطه ی آقا ابا عبدالله و اتفاقات عاشورا رشد کنیم و سالک شویم.اگر بخواهیم رشد کنیم باید درسنامه زیارت عاشورا  را بخوانیم درک کنیم و عمل کنیم.

سپس وی  در ادامه با  اشاره به عبارت اول زیارت عاشورا که با السلام علیک یا ابا عبدالله آغاز میگردد افزود که خداوند در قرآن ، همه ی انبیا را با لقب عبدالله خطاب میکند حتی رسول الله را.  اما امام حسین را با ابا عبدالله خطاب می فرماید یعنی پدر بندگان خدا و این یعنی اینکه تقرب از طریق حسین است «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه»

دنیا بحر عمیقی است اگر میخواهی گم نشوی بر کشتی حسین سوار شوید امام رضا (ع)می فرماید :(( ما همه کشتی نجات هستیم اما کشتی جدم حسین اسرع و اوسع است به این بیان که ظهیر فراری تا حر مخالف را نیز در بر میگیرد))

در ادامه خانم مشکات  اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) کرد : «من اراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین و حب الزیارته »اگر خدا بخواهد به کسی خیر بدهد  محبت حسین و عشق زیارتش را به او عطا میکند .

این حدیث را هم مکرر شنیده ایم که از پیامبر (ص) نقل است که حسین منی و انا من حسین ،بتدای حدیث قابل درک است که حسین از من است ولی انتهای عبارت را اینگونه می توان تفسیر کرد که حسین خود ترفیع یافت و باعث ترفیع سیزده معصوم دیگر نیز شد طوری که قبل از واقعه عاشورا پیامبر و معصومین قبل از امام حسین آن صحنه را با چشم برزخی دیدند و صبر کردند و واقعه برای امام حسین (ع) رخ داد و ایشان نیز به زیباترین شکل آن را رقم زدند و معصومین بعد از ایشان نیز پاس دار آن نهضت بزرگ بودند و الان نیز پاسداری از آن نهضت بر عهده ی امام زمان (عج ) می باشد .خداوند اراده کرده است به هر بهانه ای ما را توسط امام حسین (ع) نجات دهد در شب های قدر در ایام رجب در نیمه شعبان و…… مهمترین اعمالی که از بندگان خواسته شده است زیات امام حسین (ع) می باشد .

در پایان بحث خانم مشکات خود و همه ی حضار را دعوت به خواندن و مانوس شدن با زیات عاشورا کرد .

 

 

بسمه تعالی

برگزاری نشست فرهنگی با موضوع : واقعه ی عاشورا و ارتباط آن با ظهور امام زمان (عج)در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س)

تاریخ برگزاری: 17/6/98

نشست فرهنگی  : با حضور استاد سر کار خانم فاطمه کریمی با موضوع واقعه ی عاشورا و ارتباط آن با ظهور امام زمان (عج) درنمازخانه ی  مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) در جمع طلاب و کادر واساتید برگزار گردید.

این نشست با هدف معرفت افزایی مهدوی در سایه ی ی عاشورا در مدرسه ریحانه النبی (س) برگزار گردید.

استاد در ابتدای بحث بیان داشتند: بسیاری از انسان ها اهل شعارند یعنی وقت موعود که می شود ،روز ظهور که می رسد جز ریزشی ها خواهند بود .امام صادق (ع) میفرماید : اذا خرج القائم یخرج من هذا الامر من کان یری انه من اهله و دخل فیه شبه عبدت الشمس و القمر (بحار ج 52ص364) وقتی امام زمان ظهور می کند کسانی از امرش خارزج می شوند که گمان میرفت بهترین یاران و یاوران او باشند و کسانی به امر ولایت او وارد می شوند و ثبات قدم نشان می دهند که اینها دین و ایمانشان مثل خورشید پرست ها و ماه پرست ها بوده . ریزش ها و رویش های واقعه ی عاشورا را در نظر داشته باشید به توان هزار در زمان ظهور اتفاق خواهد افتاد به طور مثال می شود از حر ریاحی و ظهیر نام برد ظهیری که در زمان امام علی (ع) به گواهی تاریخ در جنگ صفین در سپاه معاویه بود و در کربلا در کنار امام حسین (ع) و و نمونه برای ریزش عمر سعد را داریم که در جنگ صفین پای در رکاب امام حق امام علی (ع) بود و در کربلا جز قاتلین پسر پیامبر (ص) می شود .

سپس وی  در ادامه افزود : کربلا هم هشدار است هم بشارت و ما نباید فقط دل به بشارت هایش بدهیم بلکه باید بدانیم هشدار هایش بزرگترین دانشگاه عبرت است که انشالله در عصر ظهور جز ریزشی ها نباشیم . یعنی باید در عصر ظهور  تلاش برای ظهور امام زمان خود کنیم نه اینکه فقط دعا که مهدی بیا مهدی بیا … چون در تاریخ عاشورا ذکر شده که عده ی ریش سفید از سپاهیان عمر سعد در بلندی کوهی دست به دعا برای پیروزی و نصرت فرزند پیامبر(ص) برداشته بودند که ظهیر به ایشان گفت ای نامرد ها در این بلندی دست بر دعا برداشتید و دعا می کنید اگر حقیقتا با ایشان هستید پای در رکاب او شوید اما پاسخشان این بود که به همین میزان از دست ما بر میآید .

سپس در قسمت پایانی خود و دیگران را توصیه کرد به اینکه باید برای امام مان از دل و از جان از خانواده و دار و ندارمان مایه بگذاریم و از عمق وجود به ایشان بگوییم آقا جان هر چه که بخواهی هستیم .

استاد مباحث خود را بااین ابیات به پایان رسانید :

به مشتاقان آن شمشیر سرخ شعله ور در باد بگویید                          تا انتظار این است اسبی زین نخواهد شد

 

خدایا مرا با بلا شارژ نکن!

إِلَهِي لا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ وَ لا تَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ مِنْ أَيْنَ لِيَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ وَ لا يُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِكَ وَ مِنْ أَيْنَ لِيَ النَّجَاةُ وَ لا تُسْتَطَاعُ إِلّا بِكَ لا الَّذِي أَحْسَنَ اسْتَغْنَى عَنْ عَوْنِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ لا الَّذِي أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَيْكَ وَ لَمْ يُرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِكَ يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِّ

 

خدای مهربانم مرا با عقوبت و بلا شارژ نکن…

خدای من با من حرف بزن

 

خدایا خانه دلم ویران است با حضورت، با سرکشیت آبادش کن.

خدایا با فراقت مرا نکُش!

خدای من تو که می توانی با حسین علیه السلام دل من رو بلرزانی با او بیا

خدای من، امشب برای تو حُر می شوم مرا دریاب

ای پروردگارم

ای پروردگارم

ای پروردگارم

 

 

دنیامون چطوری درست میشه؟

بابا داشت روزنامه می خوند
بچه گفت: بابا بیا بازی!
بابا که حوصله بازی نداشت
ی تیکه از روزنامه رو ک نقشه دنیا بود
رو تیکه تیکه کرد و گفت:

فرض کن این پازله…! درستش کن!
چند دقیقه بعد بچه درستش کرد
بابا، باتعجب پرسید:
توکه نقشه دنیا رو بلد نیستی چطور درستش کردی؟!
بچه گفت: ادمای پشت روزنامه رو درست کردم …
دنیا خودش درست شد

 

آدمای دنیا که درست بشن…
دنیا هم درست میشه …

 

هرجا که میری رد پای مهربونی از خودت بذار

دوران نوجوانی تماشای فیلمهای هندی خیلی برایم جذاب بود. آمار همه فیلم های جدید رو داشتم. ویدئو کلوپ محله هم من رو میشناخت و وقتی از اونجا رد میشدم و فیلم جدیدی اومده بود بهم خبر میداد. من هم مثل غلام تکثیری، از شدت علاقه به تماشای فیلم برای مرور صحنه های رمانتیک، سی دی های امانی رو رایت میکردم! البته به کسی امانت نمی دادم! چون وجه شرعیش برام اهمیت داشت. اینقدر فیلم رو برای خودم بازپخش میکردم که تمام دیالوگها رو حفظ میشدم. اونموقع که من فیلم هندی تماشا میکردم، فیلمها و سریالهای ایرانی هم مثل هندیها خیلی قشنگ تموم میشدن و اگه قسمتهای دلخراشی داشت هیچوقت آخرش بد و غم انگیز تموم نمیشد!

سالهای نوجوانی سپری شد و دنیای قشنگ و زیبای اطراف تغییر کرد. کم کم داشتم باور میکردم که فیلمهای هندی به اعتقاد خیلیها، فقط فیلم بودن و تو دنیای واقعی اصلا همچین اتفاقاتی نمیفتاد. تا اینکه چشمم به دنیای اطرافم بازتر شد (دیالوگ معروف سریال کلید اسرار). متوجه شدم فیلمهای هندی واقعی واقعی بودن. اگه ظلم کنی حتما تقاص میشی. مهربونی کنی حتما مهربونی میبینی. اخم کنی، حتما ترشرویی می بینی. به پدر و مادرت محبت کنی. حتما بچه هات بهت محبت میکنن. عشق بورزی، حتما عاشقت میشن و اینکه آخر آخرش دنیا مثل کوه و اعمال مثل صدا. هرچی بفرستی چندبرابرش به خودت برمیگرده.

 

خوب باش تا خوبی ببینی رفیق جان.

هرجا که میری ردپای مهربونی از خودت بذار

 

ملتی که وقت یاری رهبرش در خواب باشد با لگدمال دشمنش بیدارخواهد شد

وقتی یاد بهشتی و72 تن از یاران شهیدش میفتی انگار رسم است برای دین 72 نفر به همراه یک بهترین بروند تا دین برای من وتو با قی بماند 

هزا رو اندی سال پیش امام حسین علیه السلام به همراه بهترین یارانش رفت تا دین پابرجا بماند وچندسال پیش هم شهید بهشتی ویاران با وفایش واین یعنی مسئولیت زینب وار برای من وتو تا با روشنگری پای انقلاب ودینمان بایستیم وبد خواهان دین وملتمان را رسوا کنیم ورهبرمان را تنها نگذاریم 

واین جز با داشتن بصیرت ممکن نیست 

 

بصیرت که داشته باشیم بد خواهان هیچ غلطی نمیتوانند بکنند 

اما امان از روزی که ملتی خود را به خواب زده باشد ویا بعضی هایشان منافقانه با دشمن کاسه یکی باشند 

آن وقت به قول امیر بیان حضرت علی علیه السلام ملتی که وقت یاری رهبرش در خواب باشد با لگد مال دشمنش بیدار خواهد شد

 

پوشاندن عیوب مردم

حضرت محمد(ص) از امیرالمؤمنین امام علی(ع) پرسیدند:  اگر مردی را در حال #ارتکاب فحشایی دیدی چه می‌کنی؟ امام علی پاسخ دادند: او را می‌پوشانم. رسول الله پرسیدند:  اگر دوباره او را در حال #ارتکاب گناه دیدی چه؟ امام علی باز هم جواب دادند: او را… بیشتر »
حضرت علی علیه السلام, عیب, عیوب , پوشاندن

 

آشنایی با ماه محرم ، سوگواری و عزاداری ها

در مورد آداب و رسوم ماه محرم چقدر اطلاعات دارید؟ چقدر با نحوه سوگواری و عزاداری ها در ماه محرم آشنایی دارید؟ آسمونی در این مقاله در مورد آداب ماه محرم برای شما عزیزان صحبت می کند.

آشنایی با ماه محرم ، سوگواری و عزاداری ها

به مناسبت حلول ماه محرم الحرام، به بیان توصیه هایی از ایشان که در راستای درک بهتر ایام سوگواری امام حسین علیه السلام در کتاب المراقبات درج گردیده است و همچنین برخی از اعمال این ماه می پردازیم:

سزاوار است حال دوستان آل محمد – که رحمت خدا بر آنان باد – بحکم دوستی و وفا و ایمان به خداوند بلند مرتبه و بزرگ و رسول کریم، در دهه اول محرم تغییر نموده و در دل و سیمای خود، آثار اندوه و درد این مصیبتهای بزرگ و دردناک را آشکار نمایند. باید مقداری از لذائذ زندگی را که از خوردن و نوشیدن و حتی خوابیدن و گفتن بدست می آید ترک نموده و مانند کسی باشند که پدر یا فرزند خود را از دست داده است. نباید احترام خود و نزدیکانشان باشد و لازم است که خدا و پیامبر و امامش – رحمت خداوند بر آنان باد – را بیش از خود، فرزندان و نزدیکانش دوست داشته باشد.

خداوند متعال می فرماید: «بگو اگر پدران و پسران خود را بیش از خدا و رسولش و جهاد در راه او دوست دارید، منتظر باشید تا خداوند مطلب مورد نظر خود را انجام داده و شما پشیمان و زیانکار شوید».

یکی از فرزندان کوچکم در دهه اول محرم فقط نان خالی و بدون خورش می خورد؛ و تا جایی که می دانم کسی به او نگفته بود که این کار را انجام دهد و گمان می کنم سرچشمه این کار دوستی باطنی او بود.

حال اگر کسی نتواند در تمام دهه اول این کار را انجام بدهد، باید در روز تاسوعا، عاشورا و شب یازدهم نان خالی بخورد. و در روز عاشورا، تا عصر خوردن، آشامیدن و حتی سخن گفتن – مگر آن که لازم باشد – و دیدار با برادران دینی را ترک کرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهد.

برپایی مجالس عزاداری در ماه محرم

و نیز در دهه اول، هر روز امام حسین علیه السلام را با زیارت عاشورا زیارت نماید. و اگر می تواند مراسم عزاداری آن حضرت را در منزل خود با نیتی خالص برپا نماید، باید همین کار را بکند. و اگر نمی تواند، در مساجد یا منازل دوستانش به برپایی این مراسم کمک کرده و این مطلب را از مردم بپوشاند تا به اخلاص نزدیک شده و از خودنمایی دور شود. و هر روز مقداری از اوقات خود را در مکانهای عمومی به عزاداری بپردازد.

مواسات با امام حسین علیه السلام و اهل بیت – رحمت خدا بر آنان باد – نیز باید بخاطر صدمات ظاهری که به آن حضرت وارد شد، باشد. ولی از این مطلب هم نباید غافل شد که صدمات ظاهری که بر آن حضرت علیه السلام وارد شد، در مورد هیچکدام از پیامبران و جانشینان آنان و حتی در مورد هیچ یک از جهانیان شنیده نشده است؛ بخصوص تشنگی حضرت علیه السلام که در احادیث قدسی و غیر قدسی چیزهایی درباره آن آمده است که انسان توان تصور آن را نیز ندارد. همچنین مصیبتهایی مانند شهید شدن اهلبیت و اسارت حرمش، گویا او با محبوبش پیمان بسته بود بخاطر خوشنودی او کشته شدن را با انواع آن از قبیل سر بریدن، کشتن از زیر گلو، کشتن با شکنجه و با گرسنگی و تشنگی و اندوه و غیر اینها، تحمل کند. ولی با این همه شادمانی و نشاطی بجهت آشکار شدن نورهای زیبایی و عظمت خداوند و شوق دیدار با او و رسیدن به ذات مقدسش به او می رسید که آن سختیها را آسان می نمود. بلکه سختی آن را به لذت تبدیل می نمود. یکی از یاران او در این رابطه می گوید: هر چه شرایط بر امام علیه السلام سخت تر می گردید، سیمای او برافروخته تر و خوشحال تر می شد. ولی بهر حال درد و اندوه سختیها و مصیبتهایی که بر جسد مبارک حضرت علیه السلام و بر دل اهل بیت محترم او وارد شد و هتک حرمت ظاهری او انسان را می کشد.

 

بنابراین دوستانش باید کارهایی را که مناسب این مصیبت بزرگ است، بخاطر مواسات با آن حضرت علیه السلام در این مصیبت، انجام دهند؛ بگونه ای که گویا این مصیبت بر خود، عزیزان و فرزندان یا خویشان آنان وارده شده است. زیرا امام علیه السلام بفرموده جدش صلی الله علیه و آله و سلم سزاوارتر از آنان نسبت به خودشان می باشد و به این جهت که او این مصیبتها را پذیرفت و وجود شریف خود را فدای پیروان خود نمود تا آنها را از عذاب دردناک رهایی بخشد. فرزندان و عزیزان خود را یتیم نموده، به اسارت حرم و زنان، و زینب و سکینه – که سلام خدا بر آنان باد – رضایت داده و اصغر و اکبر و برادران و دودمان خود را سر برید، تا پیروانش را از گمراهی و پیروی گمراه کنندگانی که هلاکت شده و دیگران را به هلاکت می کشانند نجات داده و بدین وسیله آنان را از گناهان بزرگ و آتش رهایی بخشد؛ پیروانش را از تشنگی روز قیامت رهانیده و از نوشیدنیی که ظرف آن با مشک مهر شده است، به آنها بنوشاند.

بنابراین بحکم وفا و مواسات که از صفات عالی انسانی است، لازم است که همان چیزی را که امام علیه السلام به آنان عنایت کرده است، آنان نیز به امام علیه السلام تقدیم نموده و همانگونه که امام علیه السلام خود را فدای آنها نمود آنان نیز خود را فدای او نمایند. و حتی اگر چنین کاری را نیز انجام بدهند باز هم بخوبی با او مواسات ننموده اند. زیرا وجود شریف او قابل مقایسه با دیگران نیست. باین جهت که او مانند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سلم، علت آفرینش تمام موجودات و آقا و سرور تمام مخلوقات و پیامبران و فرشتگان نزدیک به خداوند بوده و محبوب خداوند و محبوبِ محبوبِ اوست.

نیز با گفتاری صادقانه و با زبان حال بگوید: «آقای من! کاش به جای تو تمام این بلاها بر سر من آمده و فدای تو می شدم! کاش خویشان و فرزندان من به جای خویشان و فرزندان تو کشته و اسیر می شدند! کاش تیر حرمله – که لعنت خدا بر او باد – سر شیرخوار مرا می برید! کاش فرزندم، علی بجای فرزند تو قطعه قطعه می شد! کاش جگر من از شدت تشنگی تکه تکه می شد! کاش از شدت تشنگی دنیا بر چشمم تیره و تار می شد! کاش من درد این جراحتها را تحمل می نمودم! کاش آن تیر به گلوی من می نشست! و جان مرا می گرفت! کاش خانواده و خواهران و دختران من در ذلت اسارت افتاده و آنها را مانند کنیزان در شهرها گردانده ولی خویشان تو در خواری و ذلت نمی افتادند! کاش وارد آتش شده و شکنجه می شدم ولی این مصیبتها به شما وارد نمی شد.»

اگر این سخنان را صادقانه بگویی، تو را پذیرفته و بخاطر مواسات راستین با بزرگوارترین سادات تو را در جایگاه راستگویان با آنان همنشین می گرداند. ولی جدا از فریبکاری با این سخنان بپرهیز زیرا ممکن است وقتی می گویی: حاضرم این بلاها را بجای امام علیه السلام تحمل نمایم، حال و دل تو بمقدار کمتر از یک صدم آن را هم تصدیق نکرده و در موقع امتحان جز مقدار کمی از این ادعاها قبول نشود. و در این صورت بجای این که به جایگاه صدق و درجه صدیقین برسی به ذلت دروغ و پایینترین درجات منافقین می رسی.

پس اگر می بینی که نمی توانی این گونه با امام علیه السلام مواسات نمایی، ادعاهای دروغ را از خود دور کرده و خود را خوار نکن و فقط بگو: کاش با تو بوده، در مقابل تو کشته شده و به سعادت بزرگی می رسیدم. و اگر می بینی باین مقدار هم معتقد نیستی، مرض دل خود را که همان دوستی این دنیای پست و میل و اعتماد به زندگی آن و فریب خوردن به زیباییهای آن است، معالجه کرده و این فرمایش خداوند متعال را بخوان: «ای یهود! اگر گمان می کنید فقط شما دوستان خدایید و اگر راست می گویید، آرزوی مرگ کنید.»(سوره جمعه، آیه 6)

و در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند، و روز عاشورا را با توسلی کامل به حمایت کننده و پناه آن روز که از معصومین علیهم السلام می باشند بپایان رسانیده و در توسل، اصلاح حال و پذیرش عزاداری را خواسته و از کوتاهی خود معذرت بخواهد.

 

سایر اعمال دهه اول ماه محرم

یکی از اعمال مهم، دعای اول ماه است. و بجهت اینکه اول این ماه اول سال بوده و از طرف دیگر دعاهای قبل از وقت نیز تاءثیر خاصی در برآورده شدن حاجات و رسیدن به امور مهم دارد، این دعا تاءثیر زیادی در سلامتی و دوری از آفات دینی و دنیایی آن سال و بهبودی حال و بدست آوردن نیکیها دارد. و دعایی که برای اول ماه در اقبال روایت شده دعای بسیار مفیدی برای مطالب مذکور است.
بهتر است در شب اول، بعضی از نمازهایی را که در این شب وارد شده به مقدار حال و توانایی خود خوانده – حداقل دو رکعت نمازی را که شامل حمد و یازده بار «قل هو الله احد» است – بعد از آن دعایی را که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بعد از این نماز خوانده است و در کتاب اقبال نقل شده بخواند و فردای آن روز را روزه بگیرد. در روایت آمده است: «کسی که چنین عملی را انجام دهد، مانند کسی است که بمدت یک سال کارهای خوب انجام داده و تا سال آینده محفوظ خواهد بود.»
روزه روز سوم در روایت آمده است: حضرت یوسف علیه السلام در این روز از چاه خارج شد. و اگر کسی این روز را روزه بگیرد، خداوند مشکل او را برطرف نموده و سختیها را بر او آسان می نماید.
روایت شده: مستحب است تمام ماه را روزه بگیرد. و در مورد روزه روز تاسوعا و عاشورا روایت مخصوص داریم اما احتیاط این است که روز عاشورا را روزه نگیرد ولی از خوردن و آشامیدن تا عصر خودداری نماید و آنگاه چیزی بخورد یا بیاشامد بجهت این که امام حسین علیه السلام و یاران حضرت در عصر از غصه های این دنیای پست رهایی یافتند و در هنگام عصر سعادتمند شده و به مطلوب خود که عبارت بود از دیدار خداوند بزرگ، رسیدند. و شاید بهمین جهت است که دوستان عزادار آن حضرت علیه السلام در عصر این روز غم و غصه آنها کاهش پیدا کرده و از بین می رود.
دو نکته در مورد ماه محرم

الف) در سایر اعمال شب و روز عاشورا، از قبیل نمازها و دعاهای آن – غیر از زیارتها و نمازهای آن – اشکالهایی وجود دارد. و ممکن است این اعمال ساخته و پرداخته مخالفین شیعه باشد. مواردی مانند استحباب سرمه کشیدن و غیر آن؛ و حتی اگر از معصومین علیهم السلام نیز روایت شده باشد، باز هم انجام مراسم عزاداری و صلوات فرستادن بر امام علیه السلام و اصحاب او و لعنت نمودن کشندگان آنها بهتر از انجام چیزهایی است که در آن روایات وارد شده است. زیرا در روایت بر این اعمال نیز تاءکید شده است.

ب) از چیزهایی که عقل آنها را همراه با زیارت آن حضرت علیه السلام لازم می داند، زیارت اهل بیت و یاران شهید اوست؛ بخصوص با زیارتهایی که وارد شده است.

رعایت اخلاص در ماه محرم

آنچه در این باب و غیر آن اهمیت دارد، این است که این کارها را بخاطر رسم و عادت انجام نداده و سعی کنیم این کارها را با نیتی خالص و برای رضای خدا انجام داده و در خلوص خود نیز صادق باشیم. زیرا کار کوچکی که با نیت خالصانه صادقانه همراه باشد بهتر از کارهای زیادی است که خلوص و صداقت در آن نباشد؛ حتی اگر چندین هزار برابر باشد. و این مطلب بخوبی از عبادتهای حضرت آدم علیه السلام و شیطان فهمیده می شود، زیرا عبادتهای چندین هزار ساله شیطان او را از جاودانگی در آتش نجات نداد ولی یک توبه حضرت آدم علیه السلام باعث بخشش خطا و برگزیدن او شد. صدق در اخلاص تنها با لطف خاص خداوند در بندگانش به وجود می آید. و اگر بنده فقط سعی خود را بکار گیرد و بفهمد که نمی تواند به آن دست یابد و در پی آن از خداوند کمک خواسته و این آیه ام من یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء؛ ای کسی که جواب مضطر را می دهی و مشکلات او را حل می کنی. شامل حال او شود، درهای عنایت پروردگار کریم بر او گشوده می شود. زیرا او کریم و بخشنده است. بخشش به بندگان مضطری را که درب او را می کوبند دوست دارد.

 

در هنگام انجام اعمال نیز باید مواظب باشد که ریاء و دوستی ستایش مردم در نیت او وارد نشود. و برای اینکه بفهمد ریاء در نیتش وارد شده یا نه، می تواند بجای اینکه مثلا در خانه خود عزاداری را برپا کند در منزل دوست خود این کار را انجام دهد بطوری که مردم ندانند او مجلس را برگزار کرده است. آنگاه ببیند حال قلب او از این کار تغییر پیدا می کند و حال او در سنگین بودن مخارج عزاداری و کمی آن یا خوشحالی او از شکوه مجلس یا سادگی آن متفاوت است، در صورتی که مردم بدانند که او برپا کننده مجلس عزا می باشد یا ندانند.

و اگر در تمام این مسائل تفاوتی ندید، ببیند که آیا دوست دارد «سخنران » یا «روضه خوانی » را که برای عزاداری دعوت می کند از کسانی باشد که معروف بوده و در مجالس اعیان و اشراف به ذکر مصایب امام علیه السلام می پردازند یا نه؛ بخصوص در صورتیکه مصایبی را که غیر معروفین از امام علیه السلام نقل می کنند از منابع معتبر بوده و از این جهت از لحاظ شرعی بهتر باشد. و یا ببیند آیا برای او فرق می کند که اهل مجلس او از فقرا یا ثروتمندان باشند. و اگر در این ملاکهایی که برای تشخیص ریاء ذکر نمودیم تاءمل کند می بیند که راه برای ورود ریاء در عزاداریش بسیار وسیع می باشد و برای بستن این راه باید عمل خود را از دیگران بپوشاند و آن را مخفی نماید؛

بدین شکل که مجلس عزاداری را در منزل دوستش منعقد نماید و بگونه ای عمل کند که کسی نداند مجلس را او برگزار نموده است. و تلاش کند عمل خود را از هر جهت صحیح انجام دهد به این ترتیب که کسی را برای خواندن مصیبت دعوت کند که باتقوا و در خواندن مصیبت راستگو باشد. و نیز در احترام به شرکت کنندگان فقیر و غنی برای او فرقی نکرده و برای احترام گذاشتن به آنان امتیازات دینی را رعایت کند نه امتیازات دنیوی را. زیرا صحت اعمال اسرار زیادی دارد که در قبول و افزایش پاداش آنها مؤ ثر است.

5- از جمله چیزهایی که تاءکید شده این است که شب عاشورا تا صبح پیش قبر امام حسین علیه السلام بماند. شیخ صدوق و شیخ طوسی از معصوم علیه السلام روایت نموده اند که: «کسی که در شب عاشورا، امام حسین علیه السلام را زیارت نماید و تا صبح در کنار قبر او بماند خداوند در روز قیامت او را برمی انگیزد در حالیکه آغشته بخون امام حسین علیه السلام بوده یا خداوند را در روز قیامت دیدار می کند در حالیکه آغشته بخون خود می باشد.»

بیست و یکم ماه محرم

از شیخ مفید رحمه الله علیه روایت شده که شب بیست و یکم محرم شب زفاف سرور تمام زنان جهان حضرت زهرا سلام الله علیها است و بهمین جهت روزه روز آن مستحب می باشد.

در استحباب روزه این روز علماء اختلاف دارند که آیا مستحب می باشد یا نه. ولی کسی که می داند خداوند چه نعمت بزرگی در این شب شریف به دوستان خود و عموم مسلمین عنایت نموده و می داند تمام خیراتی را که در عالم گسترده شده از برکت وجود دوازده امام علیهم السلام و ارشادات و اعمال و نورهای مزار شریفشان می باشد، بخصوص برکت انوار امام قائم که خداوند متعال بواسطه او عنایات دینی و دنیایی خود را بر متدینین این امت و بقیه امتها تمام نموده، و می داند بوسیله او نور عدل الهی آشکار شده و هیچ دین باطلی در روی زمین باقی نخواهد ماند؛

 

و نیز منشاء تمام این نعمتها در همین شب است، باید در این روز با روزه یا سایر عبادتها و طاعات از بخشنده نعمتها سپاسگزاری نماید. و کسی که چنین روزهایی را بزرگ می دارد، امید است از کسانی باشد که خداوند در این آیه «رعایت شعائر الهی برخاسته از تقوای دل است. »(سوره حج، آیه 32) با تقوای دل از آنان یاد کرده است. و باید بدانیم رعایت این امور بظاهر جزئی تاءثیر و پاداش مراقبتهای انسان را افزایش می دهد.

پایان ماه ماه محرم

با پایان این ماه حرام، انسان نیز از حمایتهای الهی بیرون می رود.

بهمین جهت بندگان حقوقی پیدا می کنند. یکی از این حقوق این است که بنده می تواند با واسطه پناه آن روز که از معصومین علیهم السلام است با خداوند، مناجات نماید. در این مناجات ابتدا به عدم شایستگی خود برای این امنیت الهی اعتراف نموده و بگوید: بخاطر بدی کردار و اندیشه، سزاوار خواری و عذاب دردناک تو بودم. اکنون که با لطف خود مرا در این ماه در پناه و حمایت و امان خود قرار دادی بعد از این ماه نیز، هیچگاه ما را از حمایت خود خارج مفرما. بخاطر کوتاهی در سپاسگزاری تو آنگونه که سزاواری، و عدم رعایت ادب و احترامت ما را مجازات نکن. مانند همیشه ما را مشمول عفو بی مانند خودت قرار بده تا گناهان ما تبدیل به چندین برابر اعمال شایسته گردیده و به مقام بالایی برسیم. و در پایان مناجات خود را با گفتن «ان شاء الله » و صلوات فرستادن به اتمام برساند.

مراقبتی را که برای آخر ماه محرم گفتیم با مراقبت پایان اعمال در آخر هر ماه فرق می کند. زیرا در آخر ماه محرم مراقبات مخصوصی از قبیل محاسبه، استغفار و دعا برای اصلاح حال وجود دارد که در فصل محاسبه کتاب های اخلاقی بیان شده است.

 

اسیران عاشورا

اسیران کربلا
سیران کربلا، افرادی که در حادثه کربلا، پس از شهادت امام حسین(ع)، به وسیله سپاه دشمن به کوفه و شام برده شدند. تعداد این اسرا مورد اختلاف است. مهمترین شخصیت‌ها در میان اسیران امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بودند. آنان با سخنرانی‌های متعدد در هنگام اسارت، باعث پیشمانی ظاهری و زودهنگام یزید شدند.

تعداد اسرا
نوشتار اصلی: واقعه عاشورا (از نگاه آمار) § اسرا و بازماندگان
مورخان درباره تعداد اسرای اهل بیت و بازماندگان اصحاب امام حسین(ع)، اتفاق نظر ندارند و هر یک به نام چند نفر از اسرا اشاره کرده‌اند. در بعضی از منابع نقل شده که فقط زنان اسیر ۶۱ نفر بوده‌اند که از مکه به سوی کوفه رهسپار شدند.[نیازمند منبع]

افرادی که نام‌شان در زمره اسیران کربلا بیان شده، عبارتند از:

مردان: امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، عمر بن حسین بن علی(ع)، محمد بن حسین بن علی، زید بن حسن بن علی(ع)، محمد بن عمرو بن حسن بن علی(ع)، دو فرزند از جعفر بن ابی‌طالب، عبدالله بن عباس بن علی(ع)، قاسم بن عبدالله بن جعفر، قاسم بن محمد بن جعفر، محمداصغر بن عقیل، عقبه بن سمعان (غلام رباب)، غلام عبدالرحمان بن عبدربه انصاری، مسلم بن رباح (غلام امام علی(ع))، علی بن عثمان مغربی.
زنان: دختران حضرت علی(ع) به نام‌های حضرت زینب، فاطمه، ام کلثوم (یا نفیسه یا زینب صغری)، ام حسن، خدیجه همسر عبدالرحمن بن عقیل و ام‌هانی همسر عبدالله‌اکبر بن عقیل.سه دختر از امام حسین(ع) به نام‌های سکینه، فاطمه، رقیه و زینب بنت الحسین. ، رباب همسر امام حسین(ع). ام محمد(فاطمه دختر امام حسن (ع))، فکیهه مادر قارب بن عبدالله بن اریقط.
حرکت به سوی کوفه
پس از شهادتِ امام حسین(ع)، اهل بیت شب یازدهم را در کربلا گذراندند. بعد از ظهر روز یازدهم، لشکریان عمر بن سعد پس از آنکه همه کشته‌های خود را دفن کردند اهل بیت امام و بازماندگان شهدا را گرد آورده، به سوی کوفه بردند.

عبور از کنار شهدا
لشکر عمر بن سعد زنان اهل بیت را از کنار اجساد شهدا عبور دادند، در آن حال آنان ناله کرده و بر صورت‌هایشان می زدند. قره بن قیس تمیمی می‌گوید هر چه را فراموش کنم، این گفته زینب(س)، دختر فاطمه(س) را فراموش نمی‌کنم که وقتی از کنار بدن برخاک افتاده برادرش حسین می گذشت گفت:

«یا محمداه، یا محمداه! صلى علیک ملائکه السماء، هذا الحسین بالعراء، مرمل بالدماء، مقطع الأعضاء، یا محمداه! و بناتک سبایا، و ذریتک مقتله، تسفى علیها الصبا

قال: فابکت و الله کل عدو و صدیق».
ترجمه: «یامحمد، یامحمد، فرشتگان آسمان بر تو صلوات گویند، «این حسین است در دشت افتاده، آغشته به خون اعضاء بریده! «یا محمد، دخترانت اسیرند، ذریه‌ات کشته شده‌اند که باد بر آنها میوزد.

وی نقل می‌کند: به خدا همه دشمن و دوست را بگریانید.

برخورد سپاه عمربن سعد
سپاه دشمن اسرا را بر مرکب‌های برهنه سوار کردند،وقتی وارد کوفه شدند مردم برای دیدن آنان خارج شده و زنان کوفی برآنها می‌گریستند شخصی به نام خذلم بن ستیر می‌گوید: در این میان علی بن حسین(ع) را دیدم که بر گردنش غل جامعه بود و دستانش را به گردنش بسته بودند.

ورود به کوفه
درباره زمان ورود اسرا به کوفه گزارش صریحی در منابع کهن نیامده است. البته شیخ مفید عبارتی دارد که با استناد به آن می‌توان گفت روز دوازدهم وارد کوفه شدند.

خطبه‌خوانی اسرا
پس از استقرار اسرا در کوفه، تعدادی از اسرا برای مردم کوفه سخنرانی کردند، کسانی که خطبه خواندند عبارتند از:

امام سجاد: خطبه امام سجاد در کوفه در منابع مختلفی از جمله مثیر الاحزان اثر ابن نما حلی آمده است.
البته با توجه به شرائط کوفه و سختگیری و بی‌رحمی مأموران حکومت و بیم کوفیان از آنان، پذیرفتن چنین گزارشی دشوار است. سخنان امام سجاد(ع) در خطبه کوفه، به خطبه او در مسجد اموی دمشق بسیار شبیه است. از این رو احتمال می‌رود که با گذشت زمان راویان حادثه‌ها را با هم آمیخته باشند.

حضرت زینب: خطبه حضرت زینب در کوفه در کتاب بلاغات النساء نوشته ابن طیفور بغدادی(۲۸۰ق) آمده است.
فاطمه صغری دختر امام حسین(ع): این خطبه را طبرسی در احتجاج گزارش کرده است.
ام کلثوم دختر حضرت علی: این خطبه در کتاب لهوف ابن طاووس نقل شده است.
در کاخ ابن زیاد
قاتلان امام حسین(ع) پس از گذر دادن اسیران از کوچه‌های کوفه آنان را وارد قصر عبیدالله بن زیاد کردند. گفتگوهای تندی بین حضرت زینب و عبیدالله بن زیاد گزارش شده است. همچنین عبیدالله دستور کشتن امام سجاد(ع)را صادر کرد که با پا در میانی حضرت زینب(س) و سخنان تند امام سجاد(ع)، ابن زیاد از کشتن وی صرف نظر کرد.

واحسینا فلا نسیت حسینا
 
اقصدته اسنّه الاعداء
آه‌ای حسین من، حسین را فراموش نکرده‌ام
 
نیزه‌های دشمن او را هدف قرار داد
غادروه بکربلاء صریعا
 
لاسقی الله جانبی کربلاء
او را به خاک افتاده در کربلا رها کردند
 
خدا سرزمین کربلا را سیراب نکند.
تعیین مسیر
مسیر دقیق حرکت اسیران از کوفه تا شام مشخص نیست ولی با توجه به اماکن متبرکۀ منسوب به امام حسین(ع)، می‌توان مسیر احتمالی آنان را مشخص کرد. این اماکن عبارتند از:

مقام راس الحسین در موصل: به گفته هروی این مقام تا قرن هفتم وجود داشته‌است.
مسجد امام زین العابدین(ع) و مقام راس الحسین در نصیبین: امروزه نصیبین شهری است در ترکیه، گفته می‌شود اثر خون سر امام حسین(ع) در این مکان مانده‌است. هروی این زیارتگاه را به نام مشهد النقطه ثبت کرده‌است.
مقام طُرح: طرح به معنای نوزادی که زودهنگام به دنیا آمده‌باشد. احتمال دارد زن بارداری در میان اسرا بوده و در آنجا نوزادش را پیش از موعد به دنیا آورده است.
مقام حَجَر: هنگام عبور کاروان سر امام را در آنجا قرار داده‌اند.
مقام‌های کوه جوشن: این کوه در حلب قرار دارد. گویا برگفته شده از اسم شمر بن ذی الجوشن است. مشهد النقطه آنجای است که طبق برخی نقل ها راهبی زندگی می‌کرده و سر امام را به طور امانت از لشکر یزید می‌گیرد. آنجا که مشهدالسقط قبر محسن بن الحسین(ع)است.
مقام حماه: این مقام در داخل شهر حلب بوده‌است. ابن شهرآشوب از این مکان یاد کرده‌است.
مقام حِمص: ابن شهر آشوب از این مکان نیز یاد کرده‌است.
مقام بعلبک: در این مکان مسجدی وجود دارد که به گفته برخی قبلا مقام راس الحسین بوده است.
مقام راس الحسین و مقام امام زین العابدین در دمشق: این دو مقام در کنار مسجد اموی قرار گرفته‌است. ابن عساکر از آن مقام راس الحسین یاد کرده و منابع دیگر مقام امام زین العابدین را نیز در نزدیکی آن دانسته‌اند.
ماموران همراه
ابن زیاد گروهی را همراه اسیران به شام فرستاد. در رأس آنان افراد مشهوری چون شمر بن ذی الجوشن و طارق بن مُحَفِّز بن ثَعلبه، دیده می‌شوند. طبق بعضی گزارش‌ها زحر بن قیس نیز با آنها بوده‌است.

برخورد ماموران: بنا بر نقل ابن اعثم و خوارزمی، مأموران عبیدالله بن زیاد از کوفه تا شام اسیران کربلا را بر محمل‌های بی‌پرده و پوشش، شهر به شهر و منزل به منزل بردند، آن‌گونه که اسیران(کافر) ترک و دیلم را می‌بردند.
گزارش امام سجاد(ع): رفتار ماموران حکومتی با اسرا را از قول امام سجاد(ع) چنین نقل کرده‌اند:
«مرا بر شتری لاغر و لنگ که جهاز آن چوبین و بدون زیرانداز بود سوار کردند،(که ناهموار راه می‌رفت) در حالی‌که سر امام حسین(ع) بر نیزه و زنان خاندان‌ِمان پشت سرمان و نیزه‌ها گرداگردمان بودند. اگر اشکی از چشم یکی از ما جاری می‌شد با نیزه بر سرش می‌زدند تا آنکه وارد شام شدیم. وقتی به شام وارد شدیم یکی فریاد زد،‌ای مردم شام! اینان اسیران خانواده‌ای ملعون هستند.»
در شام
آذین بندی شهر: یزید دستور داد تا شهر را به هنگام ورود اسیران آذین بندی کنند، سهل بن سعد ساعدی از جمله کسانی است که آذین بندی شهر و سرور و شادی مردم را به هنگام ورود اهل بیت مشاهده و توصیف کرده‌است.
روز ورود: براساس نقل‌های تاریخی، ورود سرهای شهیدان به شام در روز اول صفر بوده‌است. در این روز اسیران را از باب توما یا دروازه ساعات وارد شهر کرده و در ورودی مسجد جامع، بر سکویی که محل نگه‌داری اسرا بود جای دادند.
گزارش به یزید:ماموران پس از آن که اسیران را در شهر شام چرخاندند، به قصر یزید رفتند. زحر بن قیس به نمایندگی از سایر ماموران، جریان واقعه کربلا را به یزید گزارش داد.
ورود اسرا به کاخ یزید:یزید پس از شنیدن گزارش دستور داد کاخ را تزیین کرده، بزرگان شام را به حضور طلبید دستور داد اسیران را به قصر وی وارد کنند.گزارش‌ها حاکی از آن است که اسیران را در حالی‌که با طناب به هم بسته بودند، وارد مجلس کردند. در این هنگام فاطمه بنت الحسین گفت:‌ای یزید شایسته است دختران رسول خدا(ص) اسیر باشند؟ در این هنگام حاضران و اهل خانه یزید گرستند.
برخورد یزید با سر امام در حضور اسیران: یزید در حضور اسیران سر امام را در ظرف طلا گذاشته و با چوب دستی به آن می‌زد.وقتی سکینه و فاطمه دختران امام حسین این موضوع را دیدند چنان فریاد زدند که زنان یزید و دختران معاویه صدا به شیون و زاری بلند کردند. در روایتی از امام رضا(ع) آمده یزید سر امام را در تشتی گذاشت و بر روی آن میز غذا نهاد آنگاه با یارانش سرگرم غذا و آبجو خوردن شد، سپس میز بازی شطرنج را روی آن تشت گذاشته و با یارانش به بازی شطرنج مشغول شد. وی هنگامی‌که از هم بازیاش می‌برد، جام آب‌جو را گرفته می‌نوشید و ته‌مانده آن را در کنار تشت که سر بریده امام در آن بود بر زمین می‌ریخت.
اعتراض حاضران: بعضی از حاضران به این رفتار یزید اعتراض کردند. از جمله یحیی بن حکم برادر مروان بن حکم که یزید با مشت به سینه وی زد. ابوبرزه اسلمی نیز اعتراض کرد که به دستور یزید از مجلس اخراج شد.
خطبه خوانی: پس از گذشت جریاناتی در شام، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در شام برای تنویر افکار عمومی اقدام به سخنرانی کردند، این سخنرانیها به خطبه امام سجاد(ع) و خطبه حضرت زینب در شام معروف است.
محل اقامت: از منابع تاریخی و روایی برمی‌آید که اهل بیت امام حسین(ع) در ایام حضورشان درشام، در دو محل اقامت داشتند. ابتدا در ویرانه‌ای بی‌سقف که به خرابه شام معروف است و داستان حضرت رقیه در آنجا رخ داده است.اسیران دو روز در همان محل بودند ولی پس از سخنرانی‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) جو عمومی به نفع آنان برگشت، بدین سبب آنان را به خانه‌ای نزدیک قصر یزید منتقل کردند.
مدت حضور: بیشتر مورخان مدت اقامت اسیران در شام را سه روز نوشته‌اند.ولی عماالدین طبری مدت حضور آنان در شام را هفت روز و سید بن طاووس یک ماه دانسته است. البته وی به ضعیف بودن قول خود اشاره کرده است.
مسیر بازگشت
نوشتار اصلی: اربعین حسینی
روز دقیق خروج اسیران از شام مشخص نیست. همچنین درباره اینکه آنان در مسیر بازگشت از کربلا گذشته‌اند یا نه، نزد پژوهشگران اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی گفته‌اند آنان هنگام بازگشت در روز اربعین به کربلا رفته‌اند، سید محمد علی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء(ع) به اثبات آن پرداخته ولی محدث نوری و شیخ عباس قمی این مطلب را نمی‌پذیرند.

رسیدن به مدینه
هنگامی‌که اسیران کربلا به نزدیکی مدینه رسیدند، امام سجاد(ع) دستور داد در بیرون شهر چادر زدند، به بشیر بن حذلم نیز دستور داد: به شهر برو و خبر شهادت پدرم را به مردم برسان.

بشیر کنار مسجد النبی رفت و با گریه این شعر را خواند:

یا اهل یثرب لا مقام لکم
 
قتل الحسین فادمعی مدرار
این مردم مدینه دیگر در مدینه نمانید
 
حسین کشته شد واشکهایم جاریست
الجسم منه بکربلاء مضرج
 
والراس منه علی القناه یدار
پیکرش در کربلا غرقه به خون است
 
وسرش را بر سر نیزه می‌گرداندند.
بشیر به مردم اطلاع داد که امام سجاد با دیگر اهل بیت در بیرونی شهر مستقر شده‌اند. باشنیدن این خبر، همه زنان مدینه از خانه‌ها بیرون ریخته و فریاد آه و واویلا سر دادند، هیچ روزی مثل آن روز،آن همه زن و مرد گریان دیده نشده بودند و پس از رحلت پیامبر(ص) هیچ روزی تلخ‌تر از آن روز برای مسلمان نبود.

نظر دهید »

 

آمار عاشورا

واقعه عاشورا (از نگاه آمار)
واقعه عاشورا ماجرای نبرد امام حسین(ع) در دهمین روز ماه محرم سال ۶۱ق. در سرزمین کربلا با سپاهیان یزید بن معاویه به فرماندهی عمر بن سعد که به شهادت آن حضرت، یاران و خویشاوندانش منجر شد. بازماندگان کاروان -زنان و فرزندان- به اسارت به کوفه و شام برده شدند. این واقعه نزد شیعیان اهمیت بسیاری دارد و آنان در نقاط مختلف جهان هر ساله به مناسبت این واقعه عزاداری می‌کنند و به ذکر فضایل امام حسین(ع) و شهیدان عاشورا می‌پردازند.

تعداد نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع)
نوشتار اصلی: نامه های کوفیان به امام حسین(ع)
مورّخان، آمار نامه‌هایی که در مکه به دست امام حسین(ع) رسید، گوناگون نوشته‌اند:

گروهی تعداد نامه‌ها را ۱۵۰ نامه نوشته‌اند که هر نامه متعلق به یک یا دو و یا چهار نفر بوده است.
طبری، تعداد نامه‌ها را حدود ۵۳ نامه دانسته است.
بلاذری ۵۰ نامه برشمرده است.
در کتاب لهوف و اعیان الشیعه تعداد نویسندگان نامه‌ها ۱۲ هزار نفر شمرده شده است. (هر نامه دربردارنده چندین امضا بوده است.)
گزارش ۱۵۰ نامه قائلان بیشتری دارد و برخی از منابع آن قدمت بیشتری دارند.

در کوفه
بیعت کنندگان با حضرت مسلم
تعداد کوفیان بیعت کننده با مسلم بن عقیل نیز در منابع تاریخی متفاوت نقل شده است.

بسیاری از منابع، آمار بیعت کنندگان را ۱۸هزار نفر نوشته‌اند.
برخی ۱۲هزار نفر[۶]نوشته‌اند.
در خبری به نقل از امام باقر(علیه‌السلام) آمار بیعت کنندگان ۲۰ هزار نفر بیان شده است.
ابن اعثم و خوارزمی بیش از ۲۰ هزار نفر،
ابن شهرآشوب ۲۵ هزار نفر،
ابن قتیبه و ابن عبد ربه بیش از ۳۰ هزار نفر،و ابن عساکر و ابن نما حلی به نقل از شعبی، ۴۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند.
در گزارشی، زید بن علی در پاسخ سلمه بن کهیل بیعت‌کنندگان با جدش امام حسین(ع) را هشتاد هزار نفر ذکر کرده است[۱۲] که به نظر می‌رسد این رقم نزدیک به تعداد افرادی است که آمادگی خود را برای جنگ با سپاه یزید اعلام کردند.

گزارش طبری از ابومِخنَف که ۱۸هزار نفر را گزارش کرده است، از اعتبار بیشتری برخوردار است، به ویژه آن که منابع کهن دیگر نیز این آمار را تأیید کرده‌اند.

کوفیان آماده برای نبرد
در برخی گزارش‌ها آمده است که آمار کوفیان آماده برای جنگ با لشکر یزید ۱۰۰هزار نفر بودند.

قیام کنندگان همراه مسلم
ابوالفرج اصفهانی می‌نویسد: هنگام خروج مسلم، کوفیان نزد وی اجتماع کردند تا آن جا که مسجد و بازار کوفه از جمعیت پر شد.

ابن سعد و ذهبی، همراهان مسلم را در قیام کوفه، ۴۰۰ نفر،
طبری و شیخ مفید ۴هزار نفر
ابن اعثم، مسعودی و خوارزمی، ۱۸هزار یا بیشتر،
ابن شهرآشوب، ۸هزار نفر
و ابن حجر عسقلانی ۴۰ هزار نفر نوشته‌اند.
گزارش طبری از ابومخنف و شیخ مفید، یعنی ۴ هزار نفر از اعتبار بیشتری برخوردار است.

محاصره کنندگان مسلم
در جریان دستگیری مسلم توسط نیروهای حکومت کوفه، برخی منابع، تعداد افرادی را که مأمور انجام این کار شده بودند، ۶۰ یا ۷۰ نفر و برخی دیگر ۱۰۰ نفر یا ۳۰۰ نفرنوشته‌اند.

مدت حرکت امام
قیام امام حسین(ع) از روزی که بیعت با یزید را نپذیرفت تا روز عاشورا ۱۷۵ روز به طول انجامید که از این زمان، ۱۲ روز در مدینه و ۴ ماه و ۱۰ روز در مکه و ۲۳ روز در راه مکه تا کربلا و ۸ روز در کربلا (دوم تا دهم محرم الحرام) سپری شد.

تعداد منزل‌های بین راه
امام حسین(ع) ۱۸ منزلگاه میان مکه و کوفه (حدود ۴۳۰ کیلومتر) را برای رسیدن به کربلا پشت سر گذاشت. فاصله میان هر دو منزلگاه بین ۳ تا ۵ فرسخ (۱۶ تا ۲۷ کیلومتر) بود.

آمار اصحاب امام حسین(علیه‌السلام)
متاسفانه هیچ شیوه‌ای برای دست یافتن به آمار دقیق و حقیقی یاران امام حسین(علیه‌السلام)، وجود ندارد و مستندات و مدارک دست اول یعنی شاهدان عینی تعداد یاران امام(علیه‌السلام) را گوناگون نقل کرده‌اند و نیز در ثبت و ضبط نام افراد در منابع تاریخ و حدیث، از نظم و قاعده مشخصی پیروی نشده است و گاه یک نفر به اعتبار اسم، کنیه، نام پدر یا مادر و یا حتی با مشخصات تیره و تبار، به چند شکل ثبت شده است و از سوی دیگر تعداد یاران امام حسین(علیه‌السلام) در همه مراحل قیام، ثابت نبوده، بلکه عده‌ای از کاروان امام جدا و عده‌ای به آن می‌پیوستند.

با توجه به آنچه گفته شد برای آنکه تا حد امکان، گزارش روشنی در این باره ارائه شود، آمار اصحاب امام(علیه‌السلام) در چهار مقطع زمانی و مکانی از مراحل قیام، بررسی و ارائه می‌شود:

هنگام خروج از مدینه
بسیاری از منابع، هیچ سخنی از تعداد همراهان امام(علیه‌السلام) به میان نیاورده‌اند. تنها رقمی که در این باره وجود دارد، در روایت شیخ صدوق از امام صادق(علیه‌السلام) است که در آن تعداد یاران و اهل بیت همراه امام حسین(علیه‌السلام) هنگام خروج از مدینه، ۲۱ نفر گزارش شده است.

هنگام خروج از مکه
ابن سعد و ابن عساکر تعداد همراهان امام(علیه‌السلام) را ۶۰ نفر از کوفیان و ۱۹ نفر از بنی هاشم (مرد، زن و کودک) نوشته‌اند.
ابن اعثم، خوارزمی، محمد بن طلحه شافعی، اربلی و ابن صباغ مالکی همراهان امام(علیه‌السلام) را هنگام خروج حضرت از مکه ۸۲ نفر نوشته‌اند.
ابن قتیبه دینوری و ابن عبد ربه از زبان مسلم بن عقیل هنگام شهادتش (که مصادف با زمان خروج امام(علیه‌السلام) از مکه بوده) همراهان امام حسین (علیه‌السلام) از زن و مرد را، ۹۰ نفر نوشته‌اند.
ابن کثیر، همراهان امام(علیه‌السلام) را نزدیک به ۳۰۰ نفر نوشته است.
در کربلا (پیش از عاشورا)
عمّار دهنی به نقل از امام باقر(ع) یاران امام حسین(ع) را هنگام ورود به کربلا ۱۴۵ نفر (۴۵ نفر سواره و ۱۰۰ نفر پیاده) ذکر کرده است.
برخی مورخان ۸۹ نفر نوشته‌اند، با این توضیح که ۵۰ نفر اصحاب امام، ۲۰ نفر از از سپاه دشمن (که به امام پیوستند) و ۱۹ نفر از اهل بیت امام (علیهم السلام).[۳۰] وی پیش از این، تعداد سواران امام را ۳۲ نفر در مسیر کربلا نوشته است.
یعقوبی اصحاب و اهل بیت امام را ۶۲ یا ۷۲ نفر گزارش کرده است.
مسعودی تنها مورخی است که آمار اصحاب امام را هنگام روانه شدن به کربلا به همراه سپاه حرّ، ۵۰۰ سوار و حدود ۱۰۰ پیاده نوشته است.
ابن شهر آشوب تعداد یاران امام را در کربلا (پیش از عاشورا) ۸۲ نفر نوشته است.
ابن أبار بَلَنْسی[۳۵] (م ۶۵۸ ق) بیش از ۷۰ نفر پیاده و سواره نوشته است.
از مجموع گزارش‌های دیگر، این نتیجه را می‌توان گرفت که یاران امام بین ۷۰ تا ۹۰ نفر بوده‌اند.

روز عاشورا
مشهورترین و پرگوینده‌ترین قول، ۷۲ نفر است. ابومِخنَف به نقل از ضحاک بن عبدالله مشرقی، یاران امام حسین(ع) را در روز عاشورا ۷۲ نفر (۳۲ نفر سواره و ۴۰ پیاده) نوشته است.
گزارش حصین بن عبدالرحمن از سعد بن عبیده که سپاه امام(علیه‌السلام) را نزدیک به ۱۰۰ نفر دانسته است.
طبری از ابومخنف از قول زید بن علی، یاران امام(علیه‌السلام) را ۳۰۰ نفر نوشته است.
قاضی نعمان مغربی، کم‌تر از ۷۰ نفر را نیز گفته است.
مسعودی نویسنده کتاب اثبات الوصیه ۶۱ نفر نوشته است.

خوارزمی (بنابر روایتی) ۱۱۴ نفر نوشته است.
سبط ابن جوزی، ۱۴۵ نفر (۴۵ نفر سواره و ۱۰۰ نفر پیاده) نوشته است.
ابن حجر هیتمی (م ۹۷۴ ق)، بیش از ۸۰ نفر (هشتاد و چند نفر) نوشته است.
گزارش ۷۲ نفر به اعتبار قدمت و اعتبار منابع و نیز کثرت ناقلان آن، قابل اعتمادتر است.

آمار لشکر عمر سعد
تعداد سپاه
برخی منابع، نام فرماندهان سپاه دشمن را با تعداد افراد تحت فرمان شان، به تفصیل گزارش کرده و مجموع آن را ۲۲ هزار نفر نوشته‌اند.
شیخ صدوق بنا بر دو روایت از امام صادق و امام سجاد(علیهما السلام) آمار لشکر عبیدالله را ۳۰ هزار نفر نوشته است.
مسعودی، صاحب کتاب اثبات الوصیه ۲۸ هزار نفر گزارش کرده است.
طبری شیعی ۱۴ هزار نفر نگاشته است.
ابن شهر آشوب ۳۵ هزار آمار داده، اما هنگام گزارش نام فرماندهان هر بخش، تعداد افراد تحت فرمان آنان را در مجموع، ۲۵ هزار نفر نوشته است.
سبط ابن جوزی ۶ هزار نفر نگاشته است.
گزارش دیگری آمار سپاه دشمن را تا روز ششم محرم، ۲۰ هزار نفر نوشته است.
ابن عنبه ۳۱ هزار نفر گزارش کرده است.
ملا حسین کاشفی ۳۲ هزار و ۱۷ هزار را نیز گزارش کرده است.
به نظر می‌رسد گزارش قابل اعتماد در این باره، روایت شیخ صدوق از امام صادق و امام سجاد(علیهما السلام)، یعنی ۳۰ هزار نفر باشد.

آمار کشته ها
شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق) و به پیروی از او، محمد بن فتّال نیشابوری (م ۵۰۸ ق) تعداد کشته‌های دشمن را توسط برخی از اصحاب امام(علیه‌السلام)، چنین نوشته‌اند:

حرّ بن یزید: ۱۸ نفر،
زهیر بن قین: ۱۹ نفر،
حبیب بن مظاهر: ۳۱ نفر،
عبدالله بن ابی عروه غِفاری: ۲۰ نفر،
بُریر بن خُضَیر: ۳۰ نفر،
مالک بن انس کاهلی: ۱۸ نفر،
یزید بن زیاد بن مهاصر کندی (ابوالشعثاء): ۹ نفر،
وَهْب بن وَهْب (یا عبدالله بن عمیر کلبی) : ۷ (یا ۸) نفر،
نافع بن هلال: ۱۳ نفر،
عبدالله بن مسلم بن عقیل: ۳ نفر،
علی اکبر(علیه‌السلام): ۵۴ نفر،
قاسم ابن الحسن(علیهما السلام): ۳ نفر.
طبق این گزارش، تعداد کشته‌های دشمن توسط برخی از سپاهیان امام(علیه‌السلام)، ۲۲۵ (یا ۲۲۶) نفر است.

ابن شهر آشوب، آمار کشته‌های دشمن را بیش از آمار شیخ صدوق نوشته است. برای نمونه، او تعداد کشته شدگان توسط افراد نام برده را چنین گزارش کرده است:

حُرّ بیش از ۴۰ نفر،
حبیب بن مظاهر ۶۲ نفر،
زهیر بن قین ۱۲۰ نفر،
حجاج بن مسروق ۲۵ نفر،
عون بن عبدالله بن جعفر ۲۱ نفر،
علی اکبر ۷۰ نفر
و عبدالله بن مسلم بن عقیل ۹۸ نفر.
آمار شهدا
نوشتار اصلی: شهدای کربلا
برخی از نویسندگان تلاش بسیاری برای ارائه فهرستی کامل و دقیق از شهدای کربلا کرده‌اند، اما به دلایل محدودیت‌های موجود در منابع تحقیقی، موفق به ارائه آمار کاملا دقیق و حقیقی نشده‌اند.

مجموع شهدا
مشهورترین گزارش در این باره، ۷۲ نفر است.
فضیل بن زبیر از اصحاب امام صادق و امام باقر(علیهما السلام) آمار شهدا را از آغاز تا پایان نهضت (حتی با احتساب مجروحانی که بعداً شهید شدند)، ۱۰۶ نفر (۲۰نفر بنی هاشم و ۸۶ نفر اصحاب) نوشته است.
ابومخنف به نقل از زحر بن قیس تعداد شهدا (به جز امام حسین(علیه‌السلام)‌) را ۷۸نفر گفته است[۶۰] اما مورّخان دیگر، طبق گزارش زحر، آمار شهدا را ۳۲ نفر[۶۱] و ۷۰ نفر[۶۲](سواره)، و نیز ۷۷نفر،[۶۳] و یا ۸۲ نفر[۶۴] و ۸۸ نفر[۶۵] نوشته‌اند.
بلخی (م ۳۲۲ ق) و مسعودی تعداد شهدا را ۸۷ نفر نگاشته‌اند.
علامه سید محسن امین، اسامی شهدای نهضت عاشورا (از آغاز تا پایان) را تا ۱۳۹ نفر نگاشته است.
شیخ محمد مهدی شمس الدین با بحث تحلیلی که در این باره ارائه کرده است، تعداد آنان را کمی بیش از ۱۰۰ نفر دانسته است.
شیخ ذبیح الله محلاتی این آمار را از آغاز تا پایان نهضت و حتی با احتساب شهادت عبدالله بن عفیف در زمان حضور اسرا در کوفه تا ۲۲۸ نفر رسانده است.
نویسنده دیگری گزارش شهادت ۱۸۲ نفر از شهدا را از آغاز تا پایان نهضت عاشورا نگاشته است.
به نظر می‌رسد قول ۷۲ نفر، با توجه به کهن بودن منابع آن و نیز شهرت آن، قابل پذیرش‌تر از اقوال دیگر است.

بنی هاشم
گزارش منابع درباره آمار شهدای بنی هاشم، بسیار متفاوت است تا آن جا که از ۹ تا ۳۰ نفر نوشته‌اند. مشهورترین گزارش که در بسیاری از منابع منعکس شده، ۱۷ نفر است. که برخی از این نقل‌ها در قالب روایت از ائمه(ع)است.

در کهن‌ترین نص تاریخی، آمار شهدای بنی هاشم با احتساب مسلم بن عقیل و امام حسین(ع) ۲۰ نفر آمده است.

آمارهای متعدّد دیگر در این باره آمده است که تعداد ایشان را از ۹ نفر، تا ۳۰ نفر گفته‌اند.

در مجموع، با توجه به شهرت گزارش ۱۷ نفر و قدمت و کثرت منابع آن، این قول قابل پذیرش‌تر است، به ویژه آن که ـ چنان که گذشت ـ این رقم در روایات ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز آمده است.

مادران شهدا
مادران ۸ تن از شهدا، در روز عاشورا در کربلا حضور داشتند و شاهد شهادت فرزندانشان بودند:

رباب مادر علی اصغر،
حضرت زینب، مادر عون بن عبدالله بن جعفر،
رمله مادر قاسم بن حسن(ع)،
بنت شلیل الجلیلیه مادر عبدالله بن حسن،
رقیه بنت علی(ع) مادر عبدالله بن مسلم،
عبده بنت عمرو بن جناده مادر محمد بن ابی سعید بن عقیل،
ام وهب مادر وهب.
همچنین بر اساس برخی روایات، لیلا، مادر علی اکبر(ع) که البته حضور ایشان در کربلا ثابت نشده است.

شهدایی که به سن بلوغ نرسیده بودند
در کربلا، ۵ کودک و نوجوان شهید شدند که هنوز به سن بلوغ نرسیده بودند:

علی اصغر،
عبدالله بن حسن،
محمد بن ابی سعید بن عقیل،
قاسم ابن الحسن(ع)،
عمرو بن جناده الانصاری
اسیرانی از یاران امام حسین(ع)
۲ تن از یاران امام حسین(ع)، ابتدا به اسارت در آمدند و سپس به شهادت رسیدند، که این دوتن عبارتند از: سوار بن منعم، منعم بن ثمامه صیداوی

یارانی که بعد از امام حسین(ع) به شهادت رسیدند
چهار تن از یاران امام حسین(ع)، پس از او به شهادت رسیدند:

سعد بن الحرث و برادرش ابوالحتوف،
سوید بن عمرو بن ابی مطاع خثعمی (که زخمی شده بود)
محمد بن ابی سعید بن عقیل
یارانی که در حضور پدرشان به شهادت رسیدند
چند تن از یاران امام حسین(ع) در حضور پدرشان به شهادت رسیدند:

علی اکبر
علی اصغر
عمرو بن جناده
عبدالله بن یزید
مجمع بن عائذ
عبدالرحمان بن مسعود
ترکیب قبیله‌ای سپاه امام حسین(ع)
یکی از محققان معاصر، فهرستی ۱۰۴ نفره از ترکیب قبیله‌ای شهدای بنی هاشم و غیر آنان از آغاز نهضت به شرح ذیل آورده است:

هاشمیان و موالی آنان (با احتساب مسلم بن عقیل) : ۲۶ نفر،
اسدیان : ۷ نفر،
هَمْدانیان: ۱۴ نفر،
مَذْحِجیان: ۸ نفر،
انصار: ۷ نفر،
بَجَلیان و خثعمیان: ۴ نفر،
کنده: ۵ نفر،
غِفاریان: ۳ نفر،
کلبیان: ۳ نفر،
اَزْدیان: ۷ نفر،
عبدیان: ۷ نفر،
تیمیان: ۷ نفر،
طائی ها: ۲ نفر،
تغلبیان : ۵ نفر،
جُهَنیان: ۳ نفر،
تمیمیان: ۲ نفر،
افراد متفرقه: ۳ نفر.
شهیدان در حمله اول
برخی مآخذ، تعداد شهدای یورش نخست سپاه دشمن را بر یاران امام بیش از ۵۰ نفر نوشته‌اند.

آمار اسب تازندگان بر بدن امام(علیه‌السلام)
برخی منابع، تنها به جریان اسب تازاندن بر بدن مطهر امام(علیه‌السلام) اشاره داشته و تعداد افراد آن را بیان نکرده‌اند،اما بسیاری از آن‌ها تعداد ۱۰ نفر را نوشته‌اند.

زخم‌های بدن امام(علیه‌السلام)
مورخان تعداد زخم‌ها و جراحاتی را که بر پیکر پاک امام وارد شده است، گوناگون نوشته‌اند.

از امام صادق(ع) نقل شده که حضرت فرمود: تعداد زخم‌های امام(علیه‌السلام) ۳۳ زخم نیزه و ۳۴ ضربه شمشیر بوده است و در روایت دیگری از ایشان، ۳۳ زخم نیزه و ۴۴ زخم شمشیر و تیر و باز در روایت دیگری از آن حضرت بیش از هفتاد ضربه شمشیر نقل شده است.
در روایتی از امام باقر(ع) تعداد جراحات وارده بیش از ۳۲۰و در خبر دیگری، ۶۳ ضربه شمشیر یا نیزه و یا تیر نقل شده است.
در روایتی از امام سجاد(ع) تعداد جراحات ۴۰ ضربه شمشیر و زخم نیزه نقل شده است.
برخی منابع بیش از ۱۱۰ پارگی در اثر اصابت تیر، نیزه و ضربه شمشیر در بدن یا لباس حضرت نوشته‌اند.
منابعی، ۱۲۰ ضربه شمشیر، تیر و سنگ را نیز نوشته‌اند.
ابن سعد ۳۳ زخم نوشته است.
علی بن محمد عمری و ابن عنبه (م ۸۲۸ ق) ۷۰ زخم[۸۷] و سید ابن طاووس، ۷۲زخم نوشته‌اند.
به نظر می‌رسد که تعداد جراحات، بیش از ۱۰۰ زخم بوده است. گزارش‌هایی که می‌گوید آن قدر تیر بر بدن امام(علیه‌السلام) اصابت کرده بود که بدنش پوشیده از تیر شده بود، مؤید همین قول است.

خانواده‌ها
برخی نویسندگان معاصر از حضور ۳ خانواده در کربلا خبر داده‌اند:

جناده بن کعب بن حرث (حارث) سلمانی انصاری،
عبدالله بن عمیر کلبی.
مسلم بن عوسجه.
بررسی این موضوع نشان می‌دهد که سند معتبری مبنی بر حضور خانواده مسلم بن عوسجه وجود ندارد. البته برخی منابع تنها حضور کنیز او را گزارش کرده‌اند.

صحابه شهید
در میان یاران امام حسین(ع) چند نفر از اصحاب پیامبر اکرم(ص) بوده‌اند.

فضیل بن زبیر ۶ نفر و مسعودی، ۴ نفر از شهدا را از انصار و اصحاب دانسته‌اند.

اما برخی نویسندگان معاصر،از ۵ نفر دیگر، یعنی:

انس بن حارث کاهلی،
حبیب بن مظاهر،
مسلم بن عوسجه اسدی،
هانی بن عروه مرادی
عبدالله بن یقطر نام برده‌اند.
سرهای بریده شهدا
درباره تعداد سرهای مطهر شهدای کربلا که توسط سپاه عمر سعد از پیکرهایشان جدا شد، منابع تاریخی یکسان سخن نگفته‌اند:

بلاذری، دینوری، طبری، شیخ مفید، خوارزمی و ابن نما، آمار سرها را ۷۲ سر به جز سر امام(علیه‌السلام) نوشته‌اند.
دینوری در گزارش مربوط به توزیع سرها بین قبایل، ۷۵ سر و بلاذری به نقل از ابومخنف ۸۲ سر نگاشته است.
سبط ابن جوزی به نقل از هشام کلبی، ۹۲ سر نوشته است.
سید ابن طاووس و محمد بن ابی طالب موسوی ۷۸ سر گزارش کرده‌اند.
طبری و ابن شهر آشوب به نقل از ابومخنف و ابن صباغ مالکی تعداد سرهایی را که نزد عبیدالله بن زیاد برده شده است، ۷۰ سر گزارش کرده‌اند.
به نظر می‌رسد قول نخست به لحاظ قدمت قائلان آن، از اعتبار بیشتری برخوردار باشد.

نحوه توزیع سرهای شهدا بین قبایل به این صورت بود:

قیس بن اشعث رییس بنی کنده ۱۳ سر
شمر بن ذی الجوشن رییس هوزان ۱۲ سر
قبیله بنی تمیم ۱۷ سر
قبیله بنی اسد ۱۷ سر
قبیله مذحج ۶ سر
اشخاص از قبایل دیگر ۱۳ سر.
این سرها را به عنوان غنیمت می‌گرفتند تا با با دادن سرها به ابن زیاد پاداش بگیرند.

موالی شهید
فضیل بن زبیر، شهدای موالی امام حسین(علیه‌السلام) را ۳ نفر و ابن سعد و طبری ۲ نفر نوشته‌اند. وی ۱ نفر را نیز به عنوان غلام حمزه بن عبدالمطلب از شهدا نوشته است.

ابن شهر آشوب در این باره می‌نویسد: ۱۰ نفر از موالی حسین(علیه‌السلام) و ۲ نفر از موالی امیرالمؤمنین(ع) در کربلا شهید شدند.

محقق دیگری، تعداد موالی شهید را ۱۵ نفر نوشته است.

مجروحان سپاه امام(علیه‌السلام)
الف ـ تنها مجروحی که جان سالم بدر برد. به گفته مورخان، حسن بن حسن بن علی(ع) (حسن مُثَنّی) بود.

ب ـ مجروحانی که بعدها شهید شدند، سه نفر بودند:

سوار بن حمیر جابری،
عمرو بن عبدالله هَمْدانی جنُدُعی
مُرَقَّع بن ثمامه اسدی.
اسرا و بازماندگان
مردان
جست وجو و بررسی منابع کهن حاکی از آن است که بازماندگان مرد از حادثه کربلا افراد ذیل بوده‌اند:

امام سجاد(علیه‌السلام)
امام باقر(علیه‌السلام)
عمر بن حسین
محمد بن حسین بن علی
زید بن حسن،
عمرو بن حسن
محمد بن عمرو بن حسن.
دو فرزند جعفر
عبدالله بن عباس بن علی
قاسم بن عبدالله بن جعفر
قاسم بن محمد بن جعفر
محمد بن عقیل اصغر
عقبه بن سمعان، غلام رَباب،
غلام عبدالرحمن بن عبد ربّه انصاری،
مسلم بن رباح غلام امیرالمؤمنین
علی بن عثمان مغربی.
زنان
ابن سعد تعداد زنان اهل بیت را که اسیر شدند ۶ نفر،قاضی نعمان مغربی ۴ نفر و ابوالفرج اصفهانی ۳ نفر دانسته است. نام این زنان عبارت است از:

دختران امیرالمؤمنین(ع)

زینب
فاطمه
ام کلثوم
امّ حسن
دختران امام حسین(ع)

فاطمه
سکینه
فاطمه صغری
رَباب (همسر امام و مادر سکینه و عبدالله رضیع)
و امّ محمد[۱۴۱](دختر امام حسن(ع) و همسر امام سجاد(ع)
زنانی که به گونه‌ای با نهضت امام(علیه‌السلام) همکاری داشتند
ماریه[۱۴۲] (دختر سعد یا منقذ عبدیه که منزلش محل تجمع گروهی از شیعیان بصره بود)،
طوعه[۱۴۳]. (کنیز اشعث بن قیس که مسلم بن عقیل را زمانی که در کوچه‌های کوفه تنها مانده بود، به خانه‌اش پناه داد)،
دیلم یا دلهم (همسر زهیر بن قین که همسر خود را تشویق به پیوستن به سپاه امام حسین(علیه‌السلام) کرد)
زنی از کوفیان که لباس و مقنعه برای اسرای اهل بیت فراهم کرد.
زنان معترض
در مجموع ۵ زن در جریان نهضت عاشورا به عملکرد سپاه یزید اعتراض کردند:

ام عبدالله (دختر حرّ بدی کندی، همسر مالک بن نُسَیر).اعتراض او به این سبب بود که شوهرش جبه کلاه دار (=بُرْنُس) متعلق به امام را غارت کرده بود.
صفیه دختر عبدالله بن عفیف ازدی،او زمانی که پدرش در محاصرۀ عوامل ابن زیاد بود، به دفاع از او پرداخت.
زنی از قبیله بنی بکر بن وائل، هنگامی که لشکر عمر سعد مشغول غارت خیمه‌ها شدند، او به این کار اعتراض کرد.
نوار، (همسر یا دختر کعب بن جابر بن عمرو ازدی)او به همراهی شوهرش با لشکر عمر سعد در مقابله با امام حسین و کشتن بریر بن خضیر اعتراض کرد
نوار (دختر مالک بن عقرب حضرمی، همسر خولی). او به شوهرش به خاطر آوردن سر امام حسین به خانه و اظهار شادی‌اش از این که چیزی به خانه آورده است که در آن بی‌نیازی از روزگار است، اعتراض کرد.
زن شهید
در کربلا، یک زن در رکاب اباعبدالله(ع) به شهادت رسید. این زن ام وهب نام داشت که همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود.

مدت حرکت از کربلا تا شام
تعداد منزلگاه‌های میان کوفه تا شام که اهل بیت(ع) در حال اسارت از آنها گذر کردند ۱۴ منزلگاه بود.

مدت اقامت و عزاداری اهل بیت(ع) در شام
برخی همانند ابن اعثم، شیخ مفید و به پیروی از او شیخ طبرسی با تعبیر سر بسته «چند روز» از مدت زمان اقامت اسرای کربلا سخن گفته‌اند.
ابن سعد، طبری، خوارزمی (به نقل از ابومخنف)، ابن عساکر، سبط ابن جوزی، ابن کثیر و مجلسی مدت برپایی عزاداری در شام توسط اهل بیت(علیهم السلام) و زنان خاندان معاویه را ۳ روز می‌دانند.
قاضی نعمان مغربی (م ۳۶۳ ق) مدت اقامت اهل بیت(علیهم السلام) را در شام ۴۵ روز نوشته است.
سید ابن طاووس (م ۶۶۴ ق) مدت اقامت اهل بیت(علیهم السلام) را در زندان دمشق به مدت یک ماه پذیرفته است.
عمادالدین طبری (زنده تا ۷۰۱ ق) و مجلسی (در جای دیگر) می‌نویسند: اهل بیت(ع) ۷ روز عزاداری کردند. مجلسی می‌افزاید که روز هشتم، یزید آنان را خواست و بعد از استمالت و دل جویی از آنان، ترتیب بازگشت‌شان را به مدینهفراهم کرد.

گزارش‌های اقامت یک ماه و نیز ۴۵روز از قوت چندانی برخوردار نیست، چون قائلان به آن متفرد هستند، و از آنجا که زنان خاندان معاویه عزاداری اهل بیت را مشاهده کرده و به حقانیت آنان پی بردند، از روز پنجم با آنان هم سو شدند و آنان نیز مشغول عزاداری شدند. بنابراین، در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که اهل بیت(ع) از آغاز ورود به شام در نهایت بیش از ۱۰ روز در شام اقامت نداشتند.

نظر دهید »

 

عمامه های خاکی

عمامه‌اش هم مشکل حل می‌کرد.
شب بود داشتیم با دوتا ماشین می‌رفتیم نزدیک‌های خط. یک مرتبه یکی از ماشین‌ها رفت تو گل. هر کاری کردیم در نیومد. بچه‌ها کم‌کم داشتند نگران می‌شدند که یک دفعه سید‌‌ علی‌اصغر دست برد رو سرش و عمامه‌اش را شروع کرد به باز کردن.
ما فکر کردیم می‌خواد لباسش را دربیاره تا بتونه محکم‌تر کمک بچه‌ها هل بده، ولی دیدیم نه!
سر عمامه را بست به ماشین عقبی، اون طرفش را هم بست به ماشین جلویی.
بهش گفتیم، سید ما هل دادیم نشد، با طناب بکسل کردیم نشد، این پارچه معلومه که پاره میشه ، چکار می‌کنی آقاسید؟!
با نهایت آرامش یک دعایی زیر لب خوند و گفت: این پارچه معمولی نیست؛ شما کار نداشته باش، بشین پشت فرمون و بزن دنده. همه داشتیم در کمال ناباوری و ناامیدی نگاه می‌کردیم که دیدیم ماشین به راحتی از گل اومد بیرون.
بچه‌ها تا مدت‌ها وقتی بهم می‌رسیدند درباره اتفاق اون روز صحبت می‌کردند. تا مدت‌ها عمامه‌ی آقاسید به خاطر خاك‌های پاشیده شده از لاستیک ماشین، خاکی بود.

عمامه های خاکی | سعید مختاری | انتشارات شهیدکاظمی

 

حضرت علی(علیه السلام)

حدیث از امام علی(علیه السلام) که فرموداند:

هرکس به عیب خودش مشغول باشد از عیب دیگری فارغ گردد، هرکس بر روزی خدا رضایت دهد به آنچه از دستش رفته محزون نمی شود، هرکس عیوب مردم را پی جویی کند ولی نسبت به خودش از داشتن آن عیوب راضی شود دارای حماقت است.

 

برنامه های هفته عفاف و حجاب

بسمه تعالی

برگزاری نشست تخصصی عفاف و حجاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست فرهنگی با موضوع : عفاف و حجاب در صبح سه شنبه  18 تیر ماه با سخنرانی سرکار خانم محمد زاده یگانه از مبلغین حوزه  در مکان مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج با حضور طلاب و کادر  برگزار گردید.

سرکار خانم محمد زاده یگانه در ابتدا گفت : لازم است که قبل از ورود به مسألۀ حجاب در قرآن و روایات ( چون در همۀ آیات و روایات مورد بحث،  محور زنان هستند ) باید این مسألۀ مهم را عرض کنم که پروردگار عالم برای زنان از نظر شخصیت انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. پاداش زنان را در بهشت در صورت دارا بودن ایمان و عمل صالح با مردان یکسان می‌داند .  از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است : «  یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما » ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

وی در ادامه به انواع حجاب اشاره کرد و گفت : ما چند نوع حجاب داریم : مثلا یک نوع حجاب می تواند حجاب پوششی و  لباسی باشد ، حجاب لباسی همانطور که در سوره نور و احزاب  به زنان دستور داده شده که جلباب و خمار بپوشند .

زن باید خود را بنده حق بداند ، یعنی به خدای خودش و محاسبات روز قیامت توجه داشته باشند و با تمام وجود فرمانهای حضرت حق را پیروی کند تا خودش و خانواده اش و جامعه اش از مضرات بد حجابی و بی حجابی در امان بماند .

دومین حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:خانم ها دو مدل می توانند با نامحرم صحبت کنند 1)  با ناز و عشوه   2)  گفتار معمولی و عادی که محرک نباشد.


فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

سومین حجاب ، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ( نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
سرکار خانم یگانه ضمن اشاره به  اینکه مراد از حجاب حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم است گفت :  از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم است. بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.

وی در پایان گفت : اگر یک خانمی حجاب پوششی،  رفتاری و گفتاری داشته باشد  این یک ارزش  است اما این حجاب چه فایده ای دارد حجاب خیلی اثر ها دارد  اما مهمترین آنها اثر فردی و اثر خانوادگی و اثر اجتماعی است  اثر فردی آن آرامش است اثر خانوادگی آن این است که ثبات خانواده بیشتر می شود و اثر اجتماعی آن این است که جامعه سالم می ماند فساد و زنا و فحشا کم می شود.

برگزاری نمایشگاه عفاف وحجاب:

برپایی نمایشگاه‌ عفاف و حجاب با هدف حمایت از کالای تولید ملی و با هدف گسترش فرهنگ حجاب در جهت حمایت از تولید ایرانی صورت گرفت  .

برگزاری مسابقه نقاشی حجاب ویژه فرزندان طلاب  :

در راستای اجرای برنامه‌های ترویجی به مناسبت هفته عفاف و حجاب، مسابقه نقاشی ویژه کودکان در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج  برگزار شدو به نفرات برتر جوایزی اهدا گردید .

 

سواد رسانه ای

بسمه تعالی

دوره آموزشی “سواد رسانه ای” ویژه طلاب و اساتید و دانش آموختگان مدرسه علمیه ریحانه النبی (س ) سنندج

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) ، در راستای ارائه مسائل آموزشی به طلاب ، دوره آموزشی یک روزه ارتقا سواد رسانه ای به همت معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان کردستان در روز دوشنبه 24 تیر ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای داوودی در مکان نماز خانه ریحانه النبی (س) سنندج  برگزار شد .

آقای داوودی هدف از برگزاری دوره را کاربردی شدن مطالب در راستای تبلیغ رسانه ای و تولید محتوا بیان کردند

وی گفت : رسانه و فضای مجازی بر ای ما یک تهدید است،  یک زمانی برخورد با فضای رسانه برخورد انفعالی بود یعنی بیشتر به صورت انفعالی و ممنوعیت بود.  اما الان این فضا به قدری همه گیر و فرا گیر شده که با یک نرم افزار ساده و آدرس اینترنتی می توانید وارد شبکه های ماهواره ای شوید .

آقای داوودی با بیان اینکه ما باید تهدید های فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم،  گفت : سرعت رشد فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی یک تهدید است و در مقابلش دیگر آن حالت انفعالی و سلبی پاسخگو نیست پس بنابراین باید از حالت سلبی و انفعال خارج شویم و وارد فضای تولید محتوا شویم ما باید تولید محتوا کنیم و تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم .

وی با تاکید بر گسترش  فضای مجازی بیان کرد با توجه به اینکه   تبلیغ 24 ساعته شده است ،  لازم است  که طلاب هر زمان که فرصت  کرد ند وارد فضای مجازی شودند  و محتوای تبلیغی خودشان  را در فضای مجازی به شکل های گوناگون قرار بدهند در قدیم فقط یک منبر ساده و سخنرانی بود الان دیگر فضا عوض شده می توانیم فیلم بسازیم یا کلیپ بسازیم می توانیم کپشن های تصویری متن دار بسازیم و در فضای مجازی قرار بدهیم که بهترین را ه برای تبلیغ است .

وی گفت : درمقابل قدرت سخت ، ما قدرت نرم داریم .   قدرت نرم قدرت تاثیر گذاری بر افکار عمومی است .یعنی کشوری قدرتمند است  که بهتر بتواند  بر افکار عمومی دنیا تاثیر گذار باشد .

قدرت نرم با توپ وتفنگ و  تانک و با قلدری حاصل نمی شود قدرت نرم از طریق رسانه حاصل می شود رسانه ابزار و وسایل قدرت نرم است . اگر ما عرصه رسانه را برای معاندین و مخالفین اسلام و انقلاب خالی کنیم خودمان را از قدرت نرم محروم کردیم و خودمان را تحریم کردیم .

پس ما باید وارد قدرت نرم هم بشویم و بتوانیم علاوه بر اینکه جلوی سمپاشی های دشمن در جنگ روانی علیه مردم خودمان را بگیریم ،  بر افکار عمومی مردم دنیا  هم تاثیر بگذاریم و افکار آنها را هم نسبت به خودمان منعطف بکنیم .

آقای داوودی ضمن اشاره به نقش طلاب در جنگ نرم گفت : در قدرت نرم  که همان قدرت  رسانه ای است ، طلاب می توانند در مباحث معیشتی مردم تاثیر گذار باشند.  ما افسران جنگ نرم هستیم ما می توانیم با پاسخگویی در فضای مجازی تاثیر گذار باشیم ما باید سواد رسانه ای داشته باشیم و تولید محتوا کنیم و بتوانیم رسانه ها را نقد کنیم اگر سواد رسانه ای نداشته باشیم نمی توانیم تولید محتوا کنیم .

عناوین کارگاه های این دوره آموزشی شامل: قدرت سخت و نرم ، شناخت رسانه و انواع آن، ،تحولات مهم در ارتباطات انسانی  ،حقوق رسانه، تحلیل محتوای رسانه و ویژگی های ارتباط جمعی ، ویژگی های نهاد و رسانه ، نقش رسانه ها در کنترل جامعه ، رسانه و انواع فرهنگ ها ، کارکرد های رسانه  ،  استفاده از فضای مجازی بود.

 

درباب تواضع

پیامبرگرامی اسلام میفرمایند:

متواضع باشید تاهیچکس بردیگری فخرنفروشدواحدی بردیگری زورگویی وتجاوزنکند.

منبع:نهج الفصاحه،ص290،

 

کیفریأس ازرحمت الهی

(…وَلاتیأسُوا مِن رَوحِ الله

اِنَّهُ لایَیأَسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلّاالقَومُ الکافِرونَ)

….ازرحمت خداوند ناامیدنشویدکه جزء گروه کافران،ازگشایش ورحمت خداوند ناامیدنمی شوند.

 

داستان اجتناب ازمواضع تهمت

پیامبراکرم درحال اعتکاف بود.زنی آمدومدتی باایشان صحبت کردوبعدبرخاست ورفت.

دراین هنگام دونفرازاصحاب ازکنارپیامبرعبور کردندوبه آن حضرت سلام نمودند.

پیامبرفوراًفرمودند:این زن ،صفیه همسرم بود.

آن دوعرض کردند ای رسول خدا،مابه شماشک نداشتیم.

پیامبرفرمود:"شیطان (مانندخون)درمجاری خون بنی آدم جاری میشود ترسیدم شری رادردل شما بیفکند.”

منبع:

محجه البیضاء،ج5،ص67

 

برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها

گرامیداشت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س) درمدرسه  علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم سوگواری سالروز وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج  برگزار شد .

به گزارش معاون  فرهنگی مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) ، پنجشنبه 26 اردیبهشت و دهم ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) است.

بر همین اساس چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه 1398 مراسمی  با مداحی سرکار خانم خزایی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س)  برگزار گردید .

نگاه‌وروحیه‌انقلابی‌و‌کارجهادی

«کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان می‌فهمد که برای خودش، برای پُر کردن کیسه‌ی خودش کار نمی‌کند، دارد برای مردم کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند؛ هم این، و هم عالمانه؛ یعنی بنشینند و با موازین علمی، با شیوه‌ی دقیق عالمانه، راه‌های صحیح را پیدا کنند؛ هم باسواد باشند، کارآمد باشند، هم امکانات گوناگونی داشته باشند.»

نگاه‌وروحیه‌انقلابی‌ و‌کارجهادی

«فَاستَقِم کَمآ اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک» (هود 112)

یا «اِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلئِکَةُ اَلّا تَخافُوا وَ لَا تَحزَنوا وَ اَبشِروا بِالجَنَّة» (فصلت 30) ؛

در تعبیر قرآنی، اسم این پایبندی به مبانی و ارزش‌ها، استقامت است.» 95/3/14

نگاه‌وروحیه‌انقلابی‌و‌کارجهادی

«هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، بر روی آن ریل حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم. می‌توانیم برسیم به شرط اینکه انقلابی حرکت کنیم و انقلابی پیش برویم… و می‌توان به شیوه‌ی دیگری حرکت کرد و آن‌وقت سرنوشت، سرنوشت رقّت‌آوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی می‌گفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد.»

ایجاد‌امیدوخوش‌بینی‌به‌آینده‌و‌دل‌کندن‌از‌دشمن

«فلذلک فادع و استقم کما امرت و لا تتّبع اهوائهم» (15 شورا)

«در آن دوگانه‌ی امیدواری و نومیدی، دچار نومیدی هم نباید بشویم: لا تَیأَسوا مِن رَوحِ اللهِ اِنَّه لا یَایئَسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلَّا القَومُ الکّْفِرون -که در سوره‌ی یوسف است- این مربوط به مسائل دنیایی است؛ «لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله» مربوط به مسائل معنوی نیست، مربوط به پیدا کردن یوسف است: یابَنِیَّ اذهَبوا فَتَحَسَّسوا مِن یوسُفَ وَ اَخیهِ و لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله‌؛ « لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله» در پیدا کردن یوسف، که یک امر دنیایی است. پس بنابراین، این «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» یک امر کلّی است در امور دنیایی. البتّه در امور اخروی هم همین جور است امّا آیه در مورد امور دنیایی است.»

 

ایجاد‌امیدوخوش‌بینی‌به‌آینده‌و‌دل‌کندن‌از‌دشمن

«نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت… سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است… شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران، نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»

برگزاری کارگاه آموزشی گام دوم انقلاب

برگزاری کارگاه آموزشی گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

کارگاه آموزشی گام دوم انقلاب صبح روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه ساعت 9:30 دقیقه با سخنرانی  حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رجب زاده در حضور جمعی از طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار شد .

در این کارگاه بیانیه گام دوم انقلاب تشریح شد و اهداف آن بیان شد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رجب زاده بیان کرد : خود آگاهی و فهم موقف کنونی انقلاب،  نخستین توصیه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) در این گام است آقای رجب زاده با اشاره به اینکه طبق این بیانیه باید از نقشه دشمن آگاهی داشت گفت:  در سال 42 جرقه این انقلاب زده شد و 15 سال امام این امت ، خون دل ها خورد تا میوه های این شجره طیبه در سال 57 به ثمر نشست وی با اشاره به این که یاران امام (رحمه الله علیه )اشراف اطلاعاتی داشتند و آگاهی کاملی از نقشه دشمن داشتند گفت : اگر امروزه نیز مردم اشراف اطلاعاتی داشته باشند هرگز شکست و فریب نخواهند خورد .

ویگفت :  «در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه‌ی امروز دشمن،  علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، می‌شود جنگ احزاب.»  فضای  جنگ احزاب هر روز بیش از پیش در کشور ما رخنه انداز می شود ،  دشمن سعی می کند تمام ابزارها و امکاناتی که موجب پیشرفت اسلام است چه از طریق داخلی و چه از طریق خارجی نابود کند که نمونه بارز آن مختل کردن راکتور های هسته ای است که به دست جوانان انقلابی و مومن و پر تلاش ساخته شده بود .

وی با اشاره به آیه 22 سوره احزاب که فضای جنگ احزاب را بیان می کند گفت : مردم آن  زمان در چنین میدانی در کنار پیامبر (ص) ایستادند پس امروزه ما باید پشت ولی فقیه بوده و ولایت پذیری را به حد اعلای آن برسانیم تا کشور از این پیچ تاریخی در گذر جاده های خطرناک عبور کرده و اسلام ناب محمدی به سلامت از این گردنه ها عبور کند .

حجت الاسلام رجب زاده تاکید کرد: نخستین توصیه رهبری در این بیانیه ، امید است .  انسان موحد  نباید نا امید شود اگر چه دشمنان اسلام  در خارج از کشور تفرقه افکنی کرده و دشمنان اسلام در داخل ایران با ظاهری اسلامی غرب را بزک کرده و بدی های غرب را توجیح می کنند . بنابراین کسی که در امت اسلام مسئولیت می پذیرد باید دشمن شناسی داشته باشد و اساس اسلام را سر لوحه کار خود قرار دهد .

وی با بیان اینکه گام دوم انقلاب مقدمه تمدن سازی نوین اسلامی است گفت : انشاءالله به زمان ظهور امام عصر (عج ) نزدیک می شویم که در این راستا باید تمام این زمینه ها فراهم شود .

وی با اشاره به این که رهبری نگاه و روحیه انقلابی و سپردن کار به دست جوانان مومن و انقلابی را خواستار است گفت : اگر انسان مسیری انقلابی داشته باشد سرنوشت خوبی خواهد داشت و اگر از این مسیر خارج شود اسلام سیلی خواهد خورد . در جریان هشت سال جنگ تحمیلی جوانان انقلابی خون دادند تا لبخند بر لبان امام خمینی (ره ) بنشیند  ، نگاه و روحیه انقلابی و کار جهادی جوانان تا به امروز باعث پیشرفت اسلام در زمینه هسته ای شد . و همین جوان ها نمایندگان نظام توحیدی هستند که لوکوموتیوران ها با آن مشکل دارند و به هر نحوی می خواهند جلوی این پیشرفت را بگیرند .

آقای رجب زاده با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب چشم امید به جوانان انقلابی دارند گفت : باید تا مقصد بیانیه گام دوم انقلاب که ایجاد اراده عمومی برای مبارزه تمدنی است پیش برویم.

وی بیان کرد:  معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت ها و فعالیت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه امروز است .

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رجب زاده در پایان سخنان خود گفت : ما باید در عرصه اقتصاد ، معنویت و خودسازی نقش آفرین باشیم و در منزل مقصود شرمنده شهدا نباشیم .

 

 

برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری

بسمه تعالی

گزارش برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری صبح روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه سال 1398 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان کردستان در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س ) سنندج برگزار گردید .

آقای صفی زاده ضمن تبریک این روز به همه اساتید بزرگوار  بیان کرد : سالگرد شهادت علامه شهید مرتضی مطهری که در تقویم ایران اسلامی به عنوان هفته معلم نامگذاری شده است ،به چند دلیل می تواند باشد یکی اینکه این ایام فرصتی است برای اینکه شان و جایگاهی که این ایام به آن نامگذاری شده است بازنگری و باز بینی شود و همچنین به وظایف آن قشر و جایگاه و تاثیر گذاری آنها در جامعه توجه شود و این خیلی مهم است آنقدر مهم است که شاید بتوان گفت که در عالم هستی و و جود،  هیچ مقامی بالاتر از معلمی نیست .

ایشان در ادامه به ارزش و جایگاه مقام معلمی اشاره کردند و در این رابطه به آیاتی از قرآن و احادیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کردند دارد . و در ادامه بیان کردند که تجلیل از مقام معلم و استاد در واقع یک سنت سفارش شده است امام علی (ع) می فرماید اگر کسی یک حرف به من بیاموزد من را عبد خودش کرده است « انا عبد من عبید محمد » در سیره بزرگان هم نمونه های زیادی داریم که با تجلیل از کسانی که آنها را به مقام رساندند نام می برند شیوه اولیای الهی و بزرگان دین ما بوده که نسبت به استاد خود متواضع بودند.

وی افزود : رمز موفقیت استاد شهید مطهری در یک جمله این است که ایشان خودش را ساخته بود و می خواست جامعه را بسازد(  یک انسان خود ساخته ای که در صدد ساخت جامعه است ) . این دو ویژگی یعنی ساختن خود و ساختن جامعه از ویژگی های شهید مطهری است علل و عواملی در رسیدن ایشان به این جایگاه تاثیر دارد که یک بخشی همان چیزی است که حوزه های علمیه متکفل آن شده اند و آن بحث علم و دانش است پیامبر اکرم فرمود : « التفکر ساعه افضل من عباده سبعین سنه » شهید مطهری با تمام وجود به این حدیث پیامبر ایمان دارد که علم همان عبادت است علم آموزی عبادت است .

وی ادامه داد : شهید مطهری می فرماید : هیچ پیامبری نیامده مگر اینکه قوم خود را به رهایی از تقلید پدران و گذشتگان فرا خوانده است واز  آنان خواسته تا خود بیندیشند و ازقید  سنت های نا روا و رایج آزاد شوند . نقطه قوت شهید مطهری این است که لباس علم را به تن دین کرد دین را با علم و عقلانیت آمیخته کرد . اگر دین از علم و عقل جدا افتد به تعصب کورکورانه تبدیل می شود . و با خرافات در خواهد آمیخت و فقط وسیله ای برای سوء استفاده فرصت طلبان می شود .

یکی از درس هایی که می توانیم از شهید مطهری بگیریم این است که یک دیندار باید یک عالم باشد حالا اگر این دین دار کسوت علمی هم به تن کند یعنی اگر استاد باشد یا طلبه باشد این انتظار از او بیشتر می شود فلذا طلبه بیسواد آسیب است .

وی در پایان گفت : دغدغه شهید مطهری اثر بخش بودن است یعنی من کجا موثر هستم فرقی نمیکند هر کجا که من حضورم برای دین موثر است من نباید آنجا غایب باشم فلسفه وجودی ما طلبه ها این است که باید بدانیم نقش ما چه چیزی است وآن نقش خودمان را به نحو احسن انجام دهیم سعی کنیم که نقش داشته باشیم یعنی تاثیر گذار باشیم .

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم از اساتید و رتبه های برتر آموزشی تجلیل به عمل آمد .

 

برگزاری مسابقه جشنواره قرآنی

بسمه تعالی

سیزدهمین مسابقه  جشنواره قرآن و عترت مرحله استانی ،  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج  برگزار شد.

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) ، سیزدهمین  مسابقه جشنواره قرآن و عترت  در صبح روز سه شنبه  10 اردیبهشت ماه 1398 در پنج  بخش (قرائت ترتیل، قرائت تحقیق ، حفظ جزء سی ، آثار هنری ، مقاله نویسی ) با شرکت 14 نفر از برگزیدگان مرحله مدرسه ای  برگزار شد و نفرات برتر مرحله استانی اعلام گردید و از برگزیدگان مرحله استانی ، توسط مدیریت محترم استان کردستان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده تجلیل به عمل آمد.

میزبان مرحله استانی  جشنواره قرآن و عترت مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج بود  شایان ذکر است داوران انتخاب شده این جشنواره، داوران مطرح سطح کشوری بودند .

 

کارگاه طب سنتی

بسمه تعالی

برگزاری کارگاه طب سنتی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سلطانیان و باحضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

کارگاه طب سنتی در صبح روز یکشنبه 9 دی ماه 1397  با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سلطانیان در مکان نماز خانه حوزه با حضور اساتید و کادر و طلاب این مدرسه برگزار گردید .

آقای دکتر سلطانیان ضمن گرامیداشت حماسه نهم دی ماه گفت : خداوند در آیه 5 سوره ابراهیم به حضرت موسی می فرماید : وذکرهم بایام الله » ای موسی ایام الله را به این قوم یادآوری کن پیغمبری که کلیم الله است وظیفه دارد ایام الله را یادآوری کند

ایام الله روزهایی است که تجلی ملموس قدرت نمایی خداوند است و این ایام الله آن زمانی است که از اسباب این دنیا کاری بر نمی آید وقتی مرگ انسان فرا می رسد گویی هیچ پزشک و دارویی نمی تواند کاری انجام دهد.

وی در ادامه سه مصداق برای ایام الله ذکر کرد از جمله : 1- هنگام مرگ 2- هنگام قیام حکومت امام زمان (عج ) 3- هنگام رستاخیز

آقای سلطانیان در ادامه گفت : انسان موجودی دو بعدی است یک بعد آن روحی است و یک بعد آن جسمی است انسان سلامتش در گرو روح او است یعنی اگر آرامش داشته باشید سالم می ماند .

ما در دعای کمیل می گوییم «  یا من اسمه دواء و ذکره شفا ء» فرق بین دوا و شفا این است که دوا مقطعی است و زمان مطرح است و اندازه دارد و دوام دارد اما در شفا زمان اندازه و دوام ندارد بلکه آنی است .  هر دارویی برای یک دردی است و هر دردی ذکر مخصوص به خود دارد

ایشان یکی از عوامل شفادهنده را اقامه نماز  معرفی کرد و گفت : ذکر خدا شفا دهنده است « الا بذکر الله تطمئن القلوب » یعنی درمان بیماری ها ما با ذکر خداوند است و طبق آیه قرآن « اقم الصلاه لذکری » یعنی اقامه نماز ذکر الله است و یک مصداق اکمل ذکر خداوند نماز است « لا صلوه الا طهور »  یعنی هیچ نمازی نیست مگر اینکه از رذائل و خبائث پاک باشید لا صلوه الا بفاتحه الکتاب » در فاتحه الکتاب اهدنا الصراط المستقیم است و این خیلی مهم است پس آن چیزی که به ما شفا می دهد نماز است و نماز هم باید اقامه شود و اقامه نماز هم چهار عنصر دارد 1- امام 2- اقتدا3- اتصال 4- استمرار

اولین اثر اقامه نمار در خانواده این است که شما بتوانید یک ارتباط با همسر و فرزند خود داشته باشید و زمانی شما می توانید این ارتباط را بر قرار کنید که اعتماد وجود داشته باشد و برای اینکه بتوانیم در خانواده اعتماد را بوجد بیاوریم باید خود کنترلی داشته باشیم و از عوامل خود کنترلی همنشینی با قرآن و اذکار است ذکر یونسیه خیلی به انسان آرامش می دهد

آقای سلطانیان در پایان خاطر نشان کرد که یادمان باشد که همیشه به داشته هایمان توجه کنیم تا سالم بمانیم و در برابر داشته هایمان شکر گذار خداوند باشیم .

دوره آموزشی تجوید قرآن سطح یک

 

قرآن کتابي است که رستگاري انسان را در دو جهان تضمين مي کند، همچون مشعلي فروزان، انسان را، از تاريکي هاي جهل و ناداني رهايي مي بخشد. و در سراي ديگر، او را، محبوب حضرت پروردگار مي نمايد. 
قرآن، بهترين فتح کننده ي قله ي بلند عزت است. قرآن، چکيده ي جهان هستي است؛ و طبق فرمايش امام باقر (ع): «قرآن همانند دو ستاره ي تابناک آسماني(خورشيد وماه)، صحنه ي زندگي انسان ها راروشن مي کند»
قرآن، کتا بي است که «لايأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه؛ نه اکنون و نه در آينده، باطل درآن راه نخواهد يافت و حقايق آن رادگرگون نخواهد ساخت». قرآن، « شفاء» است: «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنين». (سوره ي اسراء، آيه ي82) درمان بيمارهاي قلب و نفس است. و طبق فرمايش نبي اکرم (ص): «القرآن هو الدواء » قرآن درظلماني ترين زندگي بشر، درعصر جا هليت، همچون انفجاري، آسمان سکوت را شکافت و يکباره، دريايي از رحمت و برکت و نور، برکوير زندگي جاري نمود و فريادي، از عالم قدس، طنين انداز شد که هان اي انسان، اي گمگشته ي خسران زده، لحظه اي درنگ و تدبر نما که سند نجات و رهايي از عالم ملکوت به سويت فرستاده شد! پس، بر ماست که مشعل فروزان الهي را، بر قلب و روح تاريکمان، بتابانيم و غبار غربت را، از قرآن برطرف نماييم کلاس قرآن، کلاسي است پر از پاکي و خلوص که درآن تواضع، خشوع. صفا، آرامش، خودسازي، معرفت،کمال و عشق و عاشقي تدريس مي شود. در اين کلاس، قلب ها به خدا نزديک است. اشک ها زلال است، آن هنگام که آيات بشارت را مي خوا ني، برق اميد، سراسر وجودت را فرا مي گيرد وآن زمان که به آيات عذاب مي رسي، برق خوف تو را بيدار و هشدار مي نمايد، به که چه شيرين است.

نشست بصیرتی 9 دی

بسمه تعالی

برگزاری نشست بصیرتی 9 دی با سخنرانی استاد حوزه سرکار خانم اکبر زاده با حضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست بصیرتی ۹ دی ماه روز یکشنبه ساعت8  صبح با حضور استاد حوزه سرکار خانم اکبر زاده در نماز خانه حوزه  برگزار شد.

استاد حوزه سرکار خانم اکبر زاده  با اشاره به اینکه روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» ماندگار شد، عنوان کرد: که بصیرت یعنی فهم،  قدرت تشخیص یکی از اسمای خداوند است « والله بصیر بما تعلمون »

وی گفت نهم دی نقطه عطفی در وحدت، انسجام و همدلی میان اقشار مختلف جامعه بدون گرایش‌های سیاسی در برابر فتنه‌ها و دسیسه‌های دشمنان داخلی و خارجی است

وی در ادامه گفت : شیطان به سه شکل سراغ انسان می آید

1-بعضی ها را فقط لمس می کند در حد یک دست کشیدن

2-گاهی با انسان ها شریک می شود « و شارکهم فی الاموال و الاولاد .

3- گاهی هم با انسان ها قرین می شود یعنی همنشین می شود فهو لهقرین به مراتب ایمانی که شخص دارد شیطان نسبت به ایمانش با شکل های مختلف با او برخورد می کند یک عده ای هم هستند که وقتی شیطان آنها را وسوسه می کند آنها سریع متذکر می شوند .

خانم اکبر زاده با اشاره به  سوره اعراف آیه 201 انسان های با بصیرت را کسانی معرفی کرد  که ذکر خدا را زیاد می گویند .  « و اذا مسهم طائف من الشیاطین تذکروا فاذا هم مبصرون » خداوند می فرماید شیطان سراغ همه آدم ها می آید آنهایی بصیرت دارند که سریع خداوند را در ذهن بیاورند .

خانم اکبر زاده در ادامه بصیرت را در بعد اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار داد و اشاره کرد که ما چهار نوع بصیرت داریم :

1-بصیرت اعتقادی :بصیرت اعتقادی یعنی اینکه اعتقادات ما با آگاهی و فهم باشد ائمه را بشناسم پیامبر را بشناسم اصول دینم را با فهم با تحقیق از طریق همنشینی با علما از طریق سوال کردن با انسان های بصیر و آگاه بدست بیارم باورهای ما در مورد امام زمان (عج ) درست باشد دچار باور های غلطی که در جامعه وجود دارد نشویم این باور های غلط از کارهای شیطان از دسیسه های دشمنان است که می خواهند ما منتظر نباشیم پس باید در اعتقادات بصیرت داشته باشیم

2- بصیرت اخلاقی : یعنی همیشه عیب های خودمان را ببینیم و در صدد اصلاح آن باشیم حاسبو ا قبل ان تحاسبوا  کسی که بصیرت اخلاقی دارد اول به عیوب خودش نگاه می کند « ابصر الناس من ابصر علی عیوبه » بصیر ترین مردم کسی است که عیب خودش را بشناسد از ائمه سوال کردند که چگونه دارای بصیرت باشیم فرمودند : جابر العلما تستبصر اگر با علما نشست و برخاست کنید با بصیرت می شوید الان بیشترین تلاشی که شبکه های ماهواره انجام می دهند این است که مردم را از علما و روحانیون دور می کنند دشمنان می دانند که علما چه جایگاهی دارند ولی من مسلمان نمی دانم که علما دارای چه جایگاهی هستند

3- بصیرت اجتماعی :  یعنی تارک دنیا  شدن و فقط زاهد بودن

4- بصیرت سیاسی :یعنی آگاهی از دولت ها و دولتمردان دیگر کشور ها ، آگاهی از فساد در دستگاه پهلوی قبل از انقلاب ، فریب نخوردن شبکه های مجازی برای خوب جلوه دادن نظام پهلوی ، بزرگ نمایی مشکلات جامعه

خانم اکبر زاده در پایان خاطرنشان کرد: حماسه روز 9 دی اوج شکوه، بصیرت و ولایتمداری مردم ایران اسلامی برای اثبات وفاداری و مجاهدت در راه حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است.

نشست آزاد اندیشی با موضوع زی طلبگی با محوریت آرایش و پوشش

بسمه تعالی

 

برگزاری نشست آزاد اندیشی با موضوع زی طلبگی و مقتضیات زمان با محوریت (پوشش و آرایش ) در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست آزاد اندیشی با موضوع  زی طلبگی و مقتضیات زمان با محوریت (پوشش و آرایش )با حضور استاد صاحب نظر سرکار خانم اعرابی واستاد داور سرکار خانم کریمی مقدم  واستاد منتقد سرکار خانم اکبر زاده با هدف شناخت طلاب از جایگاه خود و نقش الگو بودن ایشان در جامعه  و تاثیر نپذیری از مقتضات زمان  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار گردید.

در ابتدای  نشست ، شرح مساله به طور کلی توسط استاد داور  سرکار خانم کریمی مقدم بیان گردید وبعد از آن استاد منتقد سرکار خانم اکبر زاده  شروع به پرسش سوالات خود نمودند .

 استاد اکبر زاده ضمن ایراد سوالات خود بیان داشت: که آیا حجاب با پوشش رنگی حرام است؟

در ادامه استاد اعرابی بعنوان استاد صاحب نظر به سوال  وارده به صورت جامع پاسخ گفت.

 ایشان ایراد نمود: ما یک شرع داریم و یک عرف . عرف میگوید پوشش کلی و شرع میگوید جلباب و یا پوشش سرتاسری

  استاد اظهار نمود:بنابراین یک طلبه از آن رو که الگو برای جامعه خود میباشد پس باید طوری پوشش داشته باشد که تمام زینت های بدن خود را بپوشاند .البته برای پوشش نیز حد و حدودی است که باید رغایت شود تا افراط در این قضیه پیش نیاید .حجاب با روسری که سرشانه ها را نمی پوشاند اشکال دارد چون زینت ها در این حالت پنهان نمیشوند .و همچنین پوشیدن روسری رنگی نیز مشروط به شرایطی است .مثلا باید در هرمکان از جمله حوزه که وارد میشویم و با توجه به مقررات آن جا پوشش داشته باشیم .پوشش حوزه پوشش ساده است .

 در ادامه استاد منتقد در باره ی اشکال پوشیدن شلوار لی توسط طلاب سوال نمودند .

و استاد صاحب نظر پاسخ دادند که : در صورتی اشکال ندارد که زیر چادر وفقط برای مجالس زنانه استفاده شود اما برای رفتن به بازار و خیابان حتما اشکال دارد .

خانم اعرابی ادامه دادند که :  استفاده از رنگ های روشن اشکالی ندارد اما بستگی به جا و مکان آن دارد و ماباید تمام کارهای خود را مبتنی بر سند انجام دهیم ما یک شرع داریم که دستورات الهی است و یک شان داریم که مربوط به طلبه است و هر دو باید رعایت شود .آیه 59 سوره ی احزاب در خصوص بیان حجاب توسط زنان نازل شده است .که مفسرین کلمه جلب یا جلباب را به عنوان چادر معنا کرده اند .از امه سلمه روایت شده که وقتی این آیه نازل شد زنان با چادر های مشکی وارد جامعه شدند به گونه ای که به آنها کلاغ سیاه گفته میشد .همان تعبیری که بعضا الان نیز توسط برخی به کار میرود .

ایشان در ادامه بیان داشت: که در آیه 59 سوره ی احزاب خداوند طراحی و دوخت را نیز به ما آموزش داده است که جلب استفاده کن یعنی به رنگ سیاه ،به رنگ سیاهی شب و قتی این آیه نازل شد پیامبر آمدند و دیدند که زنان پشمینه های قرمز رنگ بر سر انداخته اند و خود را پوشانده اند .پیامبر فرمودند گویا این آیه به زنان نرسیده است یا درست متوجه نشده اند .

استاد منتقد در رابطه با کراهت استفاده از رنگ سیاه سوال نمودند :و استاد اعرابی به  سوال پیش آمده اینگونه پاسخ دادند  که این کراهت برای مردان بیان شده نه زنان

سرکار خانم اکبر زاده (استاد منتقد ) سوال نمودند : پوشش من باید در قبال نامحرم های فامیل مانند نامحرم ها ی خیابان باشد ؟

 در ادامه استاد اعرابی اظهار نمود: اولا باید بدانیم که نامحرم ها باهم فرقی ندارن واما نیازی هم نیست که همان جادر مشکی که در خیابان استفاده میکنیم در منزل نیز به سر داشته باشیم اشکالی در استفاده از چادر رنگی در منزل نیست البته به شرطی که داری رنگ و ویژگی خیلی خاصی نباشد که در این جا فقط ملاک پوشش نیست بلکه تبرج نیز نیاید داشته باشیم و حیا را به طور کامل رعایت کنیم

استاد اکبر زاده در رابطه با اجازه ی برخی مراجع که  درباره ی آرایش ملایم داده اند سوال نمودند که آیا پس ما اجازه ی آرایش ملایم را داریم ؟

استاد اعرابی  اشاره نمود: آـرایش ملایم طوری که برخی از مراجع اجازه داده اند شاید برای افراد عادی اشکال نداشته باشد ولی برای طلبه اشکال دارد و از آیت الله مکارم شیرازی در این باره سوال پرسیده اند و ایشان فرمودند آرایش ملایم در حد ضد آفتاب اشکال ندارد اما اگر مفسده ای در آن باشد حرام است.

استاد منتقد خانم اکبر زاده سوال نمود که آیا میشود با آرایش ملایم طوری که هیچ نامحرمی مارا نبیند وارد حوزه شویم ؟

استاد اعرابی درپاسخ  بیان داشت:  درست است که هیچ نامحرمی شمارا ندیده و هیچ خلاف شرعی رخ نداده است ولی با توجه به اینکه حوزه یک مکان اجتماعی است ما نباید خود را در تیر رس گمان و بدبینی دیگران قرار دهیم آیا میشود تمام طلاب و اساتید را از این موضوع که کسی مرا ندیده است آگاه نمود .
استاد منتقد پرسید که دختران مجرد به انگیزه ی دیده شدن برای امر ازدواج میشود میشود آرایش ملایم انجام دهند

درپاسخ استاد صاحب نظر ایراد نمود که :

دختران برای ازدواج نباید در خیابان ها دنبال همسر بگردند آنها باید آراستگی کمی داشته باشند نه آرایش و با مادر و دیگران در مجالس زنانه حضور پیدا کنند تا دیده شوند و باید درک کنند که آراستگی در برهنگی نیست .و ما در اسلام نداریم که همیشه لباس کهنه و مشکی بر تن کنیم .و خداوند وقتی میخواست جمال خود را نشان دهد زن را آفرید و زن مومن آینه جمال خداوند است .

امام صادق (ع):به زن هایتان بفرمایید که ناخن هایتان را بلند کنید که زیبایی است . اما از طرفی امام فرموده اند زنان میتوانند دستان خود را از نامحرم نپوشانند اما اگر زینت داشته باشد مثل ناخن باید آن را از نا محرم بپوشاند.

استاد کریمی مقدم در پایان به عنوان نتیجه گیری عرضه داشت:استناد به علل الشرایع و جواهر کلام که کراهت برای چادر زنان وارد نشده بلکه مستحب است .و باید احکام عملی خود را از دفتر مرجع تقلید خود بخواهیم و استفاده کنیم و برای یکدیگر حکم نکنیم آرایش برای طلبه ای که جلب توجه داشته باشد از نظر همه ی مراجع از جمله آقای مکارم اشکال دارد ..در پایان اشاره کرد : طلبه باید از نظر اخلاق ،رفتارو پوشش اکمل از دیگران باشد .پیش از آنکه به هدایت مردم بپردازد خودش هدایت شده باشد.

 

چهارمین جلسه دوره مهدویت

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 1/9/97 چهارمین جلسه از سلسله جلسات مهدویت با سخنرانی سرکار خانم صائم در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

سرکار خانم صائم بیان داشتند که بحث امروز ما درباره مفهوم و جایگاه امامت است بعد از رحلت پیامبر مهمترین بحثی که در جامعه نوپای اسلامی مطرح شد موضوع خلافت و جانشینی پیامبر (ص) بود که گروهی بر  اساس آرای خودشان بزرگان صحابه پیامبر(ص)  را به عنوان خلیفه قبول کردند . یک عده هم معتقد بودند که جانشینی پیامبر (ص) قبلا توسط خدا در حجه الوداع در سرزمین جحفه در غدیر خم تعیین شد که این ها نصب جانشینی را از طرف خدا می دانستند دسته اول معروف به اهل تسنن شدند و دسته دوم  به اهل تشیع معروف شدند

اهل سنت و اهل تشیع علاوه بر جانشینی در یک سری از مسائل و جزئیات با هم اختلاف نظر دارند اما طبق فرموده مقام معظم رهبری و همچنین طبق فرموده آیت الله سیستانی آن زمان که آتش اختلاف در عراق دامنگیر همه شده بود آیت الله سیستانی بیان کرد که « اهل سنت برادر ما نیستند بلکه جان ما هستند » ما در یک سری از مسائل اختلاف داریم اما خیلی خیلی بیش از این اختلاف ها ما با هم تفاهم داریم خیلی از اعتقادات ما یکی است .

ایشان در ادامه امامت را در نظر اهل سنت و اهل تشیع مقایسه کردند و بیان داشتند که اهل سنت امامت را یک منصب دنیایی می دانند و بستگی به رای و انتخاب اکثریت عامه مردم دارد ، اما اهل تشیع می گویند این منصب یک منصب الهی است و به کسی که خدا آن را تعیین کرده گفته  می شود .

ویژگی های امام : 1-علم و آگاهی 2- شجاع ترین شخص در مقابل دشمنان خدا 3- خیر خواه ترین شخص نسبت به امت 4- معصوم باشد 5- منصوص با لله باشد با اذن و اراده خداوند هر کاری را انجام دهد .

پس امام از طرف خدا منصوب می شود و این منصوب بودنش را پیامبر الهی ابلاغ می کند وقتی امام از طرف خدا با ابلاغ پیامبر معرفی شد در این صورت امام می تواند امام بعد از خود را معرفی کند .

امیر المومنین علی (ع) می فرماید ما در بحث امامت باید دو مطلب را مد نظر قرار دهیم یکی اینکه مقبولیت عامه داشته باشد دوم اینکه مشروعیت داشته باشد .  گاهی اوقات کسی امام هست اما این دو ویژگی را ندارد پس خانه نشین می شود . امام علی (ع) مشروعیت داشتند اما مقبولیت عامه نداشت نه اینکه نداشته باشد بلکه خیلی ها به خاطر زرق و برق دنیایی محبت امام را فروختند  به همین خاطر امام 21 سال خانه نشین شدند . و الان در جامعه ما زمینه برای مقبولیت امام زمان (عج ) نیست خیلی از چیزهای دیگر جایگزین شده است چرا می گوییم شما زمینه ساز  ظهورباشید زمانی مردم می بینند ظلم همه جا را گرفته و به دنبال کسی هستند زمینی را که مرده به خاطر ظلم و جور ، زنده کنند و آن شخص  وجود نازنین امام زمان (عج ) است وقتی دنیا خواهان این می شود که یک عادلی بیاید و عدالت را در کل جهان بگستراند آن زمان ظهور اتفاق می افتد . در همه ادیان حتی آنهایی که مسلمان نیستند اعتقاد به منجی دارند وقتی جهان همه دنبال منجی باشند امام می آید

ایشان در پایان به نیاز جامعه به امام اشاره کردند و بیان داشتند که در یک حدیث معروف بین شیعه و سنی که همه قبول دارند بیان شده است « انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا » کتاب و عترت توامان با هم هستند یعنی با اینکه قرآن کتاب هدایت است هر آنچیزی که لازمه زندگی بشریت است در قرآن آمده است اما در کنار آن باید با تفسیر باشد چون قرآن دارای ظاهر و باطن است و ما ظاهر آن را می بینیم و از بطن قرآن آن کسی آگاه است که همواره همراه قرآن است یعنی عترت

نیاز به امام در سه حیطه است : اول رهبری و اداره جامعه که ما شیعیان به اسم تشکیل حکومت الهی در روی زمین می شناسیم دوم تذکیه و تهذیب نفس درست است که قرآن کتاب هدایت است ولی ما همیشه به یک موعظه گر نیاز داریم سوم حفظ دین از تحریف و زمینه سازی برای رستگاری آحاد مردم جامعه  .

جلسه اخلاقی با موضوع جایگاه طلبگی و حسن خلق

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 7/9/97 جلسه اخلاقی با موضوع جایگاه طلبگی و حسن خلق با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای فرهنگیان در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان بیان داشتند که امروز در خدمت شما بزرگواران هستم با چهار مبحث نکته اول در مورد شان و جایگاه طلبگی صحبت می کنم چون غالب طلبه ها متاسفانه با وجود اینکه سالها در حوزه هستند ولی هنوز آن جایگاهی که یک طلبه در دین پیش خدا دارد پیش اولیای خدا دارد متاسفانه هنوز نمی داند چون نمی دانیم کجا هستیم چون نمی دانیم در چه مسیری هستیم لذا در مسیر طلبگی بودن چندان برای ما لذت بخش نیست .

نکته دوم بحث من درباره شیوه درس خواندن و اینکه چگونه درس بخوانیم صحبت می کنیم .

نکته سوم بحث من این است که شما در کنار درس خواندن کار مهم دیگری که باید انجام دهید چه چیزی است ؟ .

و بحث آخر من پرسش و پاسخ به صورت شفاهی و کتبی می باشد .

نکته اول را با حدیثی از پیغمبر (ص) شروع می کنم و من باب مقدمه عرض می کنم که پیامبر (ص) و امام حق مبالغه ندارند چون مبالغه دروغ است چون پیامبر و امام معصوم بالاطلاق هستند .

« عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) قَالَ بَیْنَمَا أَنَا جَالِسٌ فِی مَسْجِدِ النَّبِیِّ (ص) إِذْ دَخَلَ أَبُو ذَرٍّ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَةُ الْعَابِدِ أَحَبُّ إِلَیْکَ أَمْ مَجْلِسُ الْعَالِمِ » ظاهرا یک عابدی از دنیا رفته مردم مشغول تشییع جنازه بودند جناب اباذر در آن مسیر بودندکه در درس حضرت رسول (ص) شرکت کنند در این مسیر تشییع جنازه بوده است و حال جناب ابوذر مردد بوده که در تشییع جنازه شرکت کنند یا اینکه در مجلس علم شرکت کنند چون همانطور که می دانید روایت داریم که اگر یک مومن از دنیا برود تک تک کسانی که در تشییع جنازه آن مومن شرکت می کنند خدا اولین هدیه ای که به مومنی که از دنیا رفته می دهد این است که به تک تک کسانی که در تشییع جنازه او شرکت کرده اند مثل روزی که از مادر متولد شده اند از گناه پاک می کند حال جناب ابوذر مردد است : فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ( ص )یَا أَبَا ذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ جَنَازَةٍ مِنْ جَنَازَةِ الشُّهَدَاء… 

خواهران بزرگوار چند نفر از شما این اعتقاد را دارد که که کاری که من می کنم و در کلاس درس استاد حاضر می شوم از شرکت در تشییع جنازه هزار شهید بهتر است ؟

دیدید که ما هنوز طلبگی را باور نداریم و طلبگی را نفهمیده ایم اگر بدانید طلبگی یعنی چه اگر بدانید حوزه یعنی کجا به خدا قیسم روح از بدن جدا می شود و پرواز می کند لذا اگر یک طلبه بداند طلبگی یعنی چه کوه را از جا می کند . پیامبر ادامه می دهد و می فرمایند : « وَ الْجُلُوسُ سَاعَهً عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ قِیَامِ أَلْفِ لَیْلَه یُصَلَّی فِی کُلِّ لَیْلَه أَلْفُ رَکْعَه » این حدیث را پیامبر (ص) می گوید و پیامبر حق مبالغه ندارد وَ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ

غَزْوَه وَ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ » رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

‎ای اباذر، نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از قیام هزار شب که کسی در هر شب هزار رکعت نمازبخواند

بالاتر از هزار غزوه است که با پیامبر به جنگ رفته باشی خدا کند که این ها را بفهمیم آن وقت اگر کسی این را بفهمد،  ازطلبگی دست بر می دارد .

کار رسید به این جا که وقتی پیامبر (ص) فرمود شرکت یک لحظه در مجلس علم  محبوب تر است از قرائت کل قرآن « فَقَالَ  رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَا أَبَاذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مَرَّه عَلَیْکُمْ بِمُذَاکَرَه الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ» .
‏‎‎‏ یا رسول اللَّه مذاکره علم بهتر است از خواندن همه قرآن؟

البته این علت دارد اینکه چرا خداوند اینگونه ثواب می دهد چون خداوند حکیم است همانطور که می دانید حکیم اخص از علیم است علیم یعنی خداوند همه چیز را نمی داند اما حکمت خداوند یعنی علم به احسن لذا از این جهت خداوند علم به بهترین دارد

« و من خرج من بیته لیلتمس بابا من العلم کتب اللّه عزّوجلّ له بکلّ قدم ثواب نبیّ من الأنبیاء، و ثواب ألف شهید من شهداء بدر، و أعطاه بکلّ حرف یسمع أو یکتب مدینة فی الجنة، » و کسی که از خانه بیرون رود تا بابی از علم فراگیرد خداوند به هر گامی پاداش پیامبری از پیامبران و پاداش هزار شهید از شهیدان بدر برای او می نویسد، و خداوند به هر حرفی که بشنود یا بنویسد شهری در بهشت به او عطا می کند،

فرمود : « و طالب العلم یحبّه اللّه و تحبّه الملائکة و النّبیّون، و لا یحبّ العلم الاّ السّعید» چند نفر الان در این جمع هستند که هر چقدر هم به آنها بدهی دست از طلبگی بر نمی دارند

« و طوبی لطالب العلم، و النّظر فی وجه العالم خیر من عتق ألف رقبة» و طالب علم را خدا و فرشتگان و پیامبران دوست دارند، علم را جز سعادتمند دوست ندارد، و خوشا به حال خواستار علم، و نگاه به چهره عالم از آزاد کردن هزار برده بهتر است.

خیلی دقت کنید این پیامبر (ص) است که می فرماید خوشا به حال طلبه ها به خدا قسم می شود که یک نان و پنیر خورد و در طلبگی باقی ماند و دنیا و آخرتت آباد بماند اگر کسی مزه طلبگی را چشید اگر دنیا را به بدهی دست از طلبگی بر نمی دارد مزه طلبگی که می گویم یعنی باور کنید که کاری که می کنید مقدس ترین کار ست باور کنید جایی که آمده اید مقدس ترین مکان است  ادامه حدیث پیامبر می فرمایند :  « یَا أَبَاذَرٍّ وَ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِبَادَه سَنَه صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا، وَ النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَه» .

نکته دوم: عالم به چه  کسی گفته می شود به چه کسی این همه ثواب را می دهند جواب را امام علی (ع) در نهج البلاغه وقتی در مورد پیغمبر از او سوال کردند گفتند امیر المومنین (ع) فرمود : « طبیب دوار بطبه»

امام علی (ع) با تشبیه پیامبر اسلام (ص) به طبیب و پزشکی که با طب خود سخت به دنبال نیازمندان به طبابت روحی می گردد، رسالت آن حضرت را در معالجه روح و جان انسان ها بیان می کند و می فرماید: “طبیب دوّار بطبّه"، او پزشک بیمارى جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است، و با طبّ خویش در سیر و گردش است، کنایه از این است که وى براى درمان جاهلان و گمراهان خود را عرضه مى کند .

یکی از مشوق هایی که برای اینکه یک طلبه در طلبگی بماند و مزه طابگی را بچشد فهمیدن است

نکته سوم : اینکه طلبه باسواد بد اخلاق و عصبانی به در د نمی خورد مهمترین صفت اخلاقی که باید در خودتان ایجاد کنید حسن خلق است و برای این کار باید سه کار را انجام دهید : 1- زود عصبانی نشوید 2- با مردم تند برخورد نکنید« قولوا لناس حسنا »  3- بدی دیگران را با بدی جواب ندهید « ادفع بالتی هی احسن »  

شهادت اوج تعالی انسان است

شهادت، اوج تعالی انسان است. در فرهنگ اسلام و بخصوص تشیع، ارزشمندترین و گرانبهاترین حرکت، شهادت است. شهید کسی است که با نثار جان خود، درخت اسلام را آبیاری کرده و فساد را ریشه کن می کند.

شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می نمایند و به جامعه ظرفیت روحی می بخشند و ضعف و سستی را از بین می برند. اگر خون شهیدان نبود که شجره طیبه رسالت را سیراب نماید نه از اسلام خبری بود و نه از مکتب توحید بخش الهی اثری.

و در یک جمله می توان گفت که پر محتواترین عنوان، در راستای تکامل انسان، از دیدگاه متون اسلامی عنوان «شهید» است.

شهادت در قرآن
آیات فراوانی در قرآن کریم به مسئله شهادت اشاره نموده است، در این قسمت به برخی از آیات اشاره می نمائیم:

1. «ولا تحسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل اللّه امواتاً بل احیاءٌ عند ربّهم یرزقون ؛(3) هرگز نپندارید که شهیدان راه خدا مرده اند، بلکه زنده به حیات (ابدی) شدند و در نزد پروردگارشان متنعّم خواهند بود».

2. «ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل اللّه امواتٌ بل احیاءٌ ولکن لاتشعرون؛(4) به کشته شدگان در راه خدا، مرده نگوئید چرا که زنده اند، لکن شما درک نمی کنید».

3. «والّذین قتلوا فی سبیل اللّه فلن یضلّ اعمالهم سیهدیهم و یصلح بالهم ویدخلهم الجنّة عرّفها لهم؛(5) و آنان که در راه خدا کشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را ضایع نمی گرداند، آنها را هدایت کرده و امورشان را اصلاح می فرماید و در بهشتی که قبلاً به آنان شناسانده وارد خواهد کرد».

4. «و من یقاتل فی سبیل اللّه فیقتل او یغلب فسوف نؤتیه اجراً عظیماً؛(6) و هر کس در جهاد در راه خدا کشته شد و یا فاتح گردید اجر عظیمی به او عطاء خواهیم کرد. نتیجتاً، انتخاب آگاهانه شهادت در سایه تفکر صحیح است که این اجرها را برای شهداء به ارمغان می آورد».

 

شهادت در احادیث
احادیث و روایات متعددی پیرامون شهید و مقام والای آنان نقل شده است که به پاره ای از آنها اشاره می نمائیم:

1. امام صادق(ع) از رسول اللّه (ص) نقل فرمودند:

«اشرف الموت قتل الشّهادة؛(7) با شرافت ترین مرگها، کشته شدن به نحو شهادت است».

2. از امام صادق(ع) به نقل از پدر بزرگوارش (علیهم السّلام) است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

«فوق کلّ برّ برّ حتّی یقتل الرّجل فی سبیل اللّه، فاذا قتل فی سبیل اللّه عزّ و جلّ فلیس فوقه برٌّ…؛(8) بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است، تا اینکه شخص در راه خدا کشته شود، پس هنگامی که در راه خداوند عزّ و جلّ کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست…»

3. امام باقر(ع) فرمود: که علی بن الحسین (علیهما السلام) مکرّر می فرمودند: رسول اللّه (ص) فرمودند: هیچ قطره ای برای خداوند عزّ و جلّ محبوبتر از قطره خونی که در راه خدا( ریخته شود) نیست.(9)

4. از امام صادق(ع) است که از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند:

چرا شهید در قبرش مورد امتحان و ابتلاء قرار نمی گیرد؟ فرمود: شمشیر بالای سرش، (هنگام شهادت) برای امتحان و ابتلاء او کافی بود.(10)

حدیث هفته

«مقام مخلصين نزد خداوند»


 قال الحسن بن علي اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:  لَوْ جُعلَتِ اَلدُّنْيَا كُلُّها لُقْمَه وَاحِدَهً لَقَّمْتُهَا مَنْ يَعْبُدُ اَلله خْالِصاً، لَرَأَيْتُ أَنِّي مُقَصِّرٌ فِي حَقِّه.ِ 

امام حسن عسكرى(عليه السّلام)فرمودند: اگر تمام دنيا (برايم) به صورت يك لقمه شود و آنرا به خورد كسي بدهم كه خدا را با اخلاص عبادت مي كند باز در نظرم در حق او كوتاهي كرده ام.
( بحارالانوار: ج70، ص 245)

حدیث هفته

«مقام مخلصين نزد خداوند»


 قال الحسن بن علي اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:  لَوْ جُعلَتِ اَلدُّنْيَا كُلُّها لُقْمَه وَاحِدَهً لَقَّمْتُهَا مَنْ يَعْبُدُ اَلله خْالِصاً، لَرَأَيْتُ أَنِّي مُقَصِّرٌ فِي حَقِّه.ِ 

امام حسن عسكرى(عليه السّلام)فرمودند: اگر تمام دنيا (برايم) به صورت يك لقمه شود و آنرا به خورد كسي بدهم كه خدا را با اخلاص عبادت مي كند باز در نظرم در حق او كوتاهي كرده ام.
( بحارالانوار: ج70، ص 245)

برگزاری نمایش و تعزیه خوانی و همچنین گروه تواشیح توسط طلاب در مراسم اربعین حسینی (ع)

برگزاری مراسم عزاداری اربعین حسینی (ع)

 

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 7/8/97 به مناسبت اربعین حسینی (ع) مراسم عزاداری همراه با برنامه های ( تلاوت قرآن ، سخنرانی ، اجرای گروه تواشیح ، دکلمه خوانی ،  اجرای گروه نمایش و تعزیه خوانی توسط طلاب و…) با حضور هیئت های مذهبی سطح شهرو معاونین محترم مرکز مدیریت استان کردستان  با سخنرانی استاد بزرگوار سرکار خانم حلواییان برگزار گردید .

سرکار خانم حلواییان به شرح خطبه های حضرت زینب (س) پرداختند و بیان داشتند که : حضرت زینب (س) در هر سه جایی که مسئله را مطرح می کنند موضوع صحبتشان امام شناسی است یعنی اگر من قرار است به عنوان شیعه آقا امام حسین (ع) عزادار آقا باشم در این ایام فقط باید بدانم موضوعی که در خصوص آن عزاداری میکنم چه چیزی است ؟ آیا صرفا به خاطر اینکه یک خانمی برادر از دست داده ، بچه از دست داده ، برادر زاده از دست داده یا اینکه یک مظلومی مورد ستم واقع شده ، موضوع عزاداری من باید چه چیزی باشد ؟

از این قبیل مصیبت ها در طول تاریخ همیشه بوده است یعنی نمی توانیم منکر آن شویم که نبوده است اینکه مصیبت و عزاداری  امام حسین (ع) ما اصرار داریم که زنده نگه داریم . این که حفظ شده و تا الان ادامه دارد و قلبا می خواهیم که این مبحث عزاداری زنده بماند این است که آن کسی که کشته شده و آن کسی که طرد شده و مورد قبول واقع نشده و علیه او شمشیر کشیده شده او امام است . در همه حوادثی که پیش آمده از ابتدای خلقت بشر هر حادثه ای که پیش آمده است ، در آن حادثه امام نبوده تنها چیزی که باعث شده این واقعه بماند امام است یک نکته جالب این است که شما اصلا روز عاشورا نبوده اید وقایع تاریخی برای شما نقل شده است ولی آن وقایع تاریخی یا سندش مشکل دارد یا اینکه بیان آنقدر نیست که رفع شبهه امروزی کنیم

وی افزود :  آن چیزی که عاشورا را برای ما زنده نگه داشته کلام حضرت زینب (س) است یعنی قدرت خدا در کلام این خانم تجلی پیدا کرده این که می فرمایند عاشورا می مرد اگر حضرت زینب (س) در کربلا نبود آن کلماتی است که حضرت زینب (س) بیان کرد که آینه تمام قد واقعی عاشورا بود .

اولین بحث من در مورد زمانی است که حضرت زینب (س) وارد کوفه می شوند و خطبه را می گویند ابتدا نگاه می کنیم به قومی که حضرت را دعوت کردند در بیانی که از حضرت زینب آمده این افراد را فریب کار معرفی می کند کینه توز اغراق گو معرفی می کند افرادی که هر جا باشند باعث می شوند حق ، باطل شود حق زیر پا برود و از بین برود این خصلت ها ست که باعث می شود همیشه حق در هر قالب و مکانی ظهور پیدا کند .

حضرت زینب (س) وقتی که وارد کوفه می شوند همانطوری که سوار شتر بی جهاز هستند مردم کوفه و مخصوصا زن ها شروع به شیون می کنند و گریه می کنند اینجا امام سجاد (ع) می فرمایند: « شما دارید بر ما گریه می کنید مگر شما همانهایی نبودید که ما را کشتید » یعنی اینکه سیاست و کید شما و نوع افکار شما اساس خانواده است آن مرد می توانست نرود اگر تو به عنوان یک زن تامینش می کردی می توانست نگاهش به امام یه نگاه دیگری باشد ولی تو باعث شدی که به سمت دنیا برود .

بعدحضرت زینب (س)  شروع به سخنرانی می کند و ابتدای سخنش با حمد و سپاس خدا شروع می کنند « الحمد الله » الحمد الله را چه کسی می گوید ؟ کسی که تسلیم مشیت الهی است این الحمدالله در اوج مصیبت از زبان کسی است که تسلیم محض مشیت الهی است اینکه این نهضت تا الان زایندگی دارد این برکتش از شکری است که ا هل بیت (ع) آن روز به جا آوردند  خانم در ابتدای صحبت اهل کوفه را شماتت میکند و می گوید بگریید و تا ابد باید بگریید ننگ هیچ وقت از چهره شما پاک نمی شود می دانید چه کسی را کشتید ؟

سرکار خانم حلواییان در ادامه بیان کردند که حضرت زینب (س) با شش بیان امام را به آنها شناساندند با شش بیان امام را معرفی می کند :

خانم میفرمایند شما شریطه اید : به زنی می گویند که وقتی که یه ریسمانی را می بافد بعدش از دوباره همه را باز می کند این بیان قرآن است که افرادی که بعد از اینکه اعتقاد به مطلبی پیدا می کنند و بعد همه را خراب می کنند به آنها شریطه می گوید می فرماید شما پایه را بنا کردید و خودتان از ما دعوت کردید به اینجا بیاییم و عدل را بر پا کنیم و بعد خودتان هم کشتید.

در اولین بیان می فرماید میدانید کسی که دست به کشتن او زدید چه کسی بود ؟ او کسی بود که با یک واسطه به پیامبر می رسید پیامبر خاتم بود و دریچه وحی بسته شد و شما کسی که می توانست دریچه بسته وحی را برای شما باز کند و اتصال شما را و فهم و درکتان را به قرآن بالا ببرد ، کشتید .

با بیان دومشان می فرماید می دانید چه کسی را کشتید ؟ یادتان هست یک روایت معروف و مشهور که از ذهن هیچ کس بیرون نمی رود گفت حسین منی و انا من حسین یا اینکه حسین (ع) سرور جوانان  بهشت است شما مطمئن بودید که کسی که اهل بهشت است را می کشید .

سومین بیانی که خانم دارند یک نکته در مورد خصلت های امام است که کمتر کسی شاید توجه داشته است امام کمک کار خوبان است کسانی که دانایان جامعه هستند علما و آنهایی که مدرسند و در زمینه دین تبلیغ می کنند این ها احتیاج به تجدید قوا دارند کسانی که در قضیه کوفه مثل سلیمان لغزیدند اینها احتیاج به تجدید قوا داشتند امام وظیبفه اش در عالم هستی این است که این هایی که کم می آورند  بنیه به آنها بدهد امام حلال مسائل است چون امام علم بی خطا را دارد از امام باید کمک بگیرید .

چهارمین بیان حضرت زینب که امام را معرفی میکند می فرماید می دانید چه کسی را کشتید ؟ آن کسی که پناهگاهتان بود امام مظهر اسماء و صفات الهی است یعنی هر وقت می خواستید با خداوند خودتان ارتباط برقرار کنید و خداوند را به عینه ببینید امام را می توانستید ببینید آن کسی که واسطه فیوضات الهی است آن کسی که مایه رحمت خداوند بر بندگان است غفلت نمی کند و به ما توجه دارد او امام است .

پنجمین بیان می فرماید می دانید چه کسی را کشتید ؟ کسی که راه بود نشانه راه بود امام مثل فانوسی است که شما را به ساحل نجات می برد شما دچار انحراف نمی شوید اهل کوفه چرا دچار انحراف شدند ؟چون حق با باطل پیچیده شد ه بود و فهم نکردند مثل شب تار شده بود و راه را نیافتند فهم کرده بودند که امام را دعوت کنند ولی فهم نکرده بودند که امام را همراهی کنند اگر پشت امام می رفتند هیچ وقت دچار خطا نمی شدند .

در ششمین بیان خود می فرماید شما کسی را کشتید که راه پهناور است یعنی خوبان و متقین می توانند با امام محشور شوند و امام برایشان راه را باز کرده است منکرین ، معاندین کسانی که کینه توز هستند امام در را به روی هیچ کدام از اینها نبسته و در را به روی همه باز کرده است .

 

لباس روحانیت و چادر

دلم را می فرستم زیارت ارباب

التماس دعا میگیم به اون کسایی که یواش یواش دارن ساکشونو جمع میکنن 
تا پیاده برن دست بوس آقا

سلام عاشق
التماس دعا، ما رو هم فراموش نکنید…
یه زمانی کسی میرفت کربلا خیلی تو چشم بود
ولی الان کسایی که جاموندن بیشتر تو چشمن
یا اباعبدالله(علیه السلام)….
پایم که جامانده….
دلم را میفرستم به زیارت ارباب…
انگار که قسمت نیست….
چشمانم کربلایی شوند….
امسال هم دلم راهی کربلا میشود….

درآن زمین که پناه تمام عالم بود
فقط برای من روسیاه جا کم بود؟؟؟


هان ای کسانیکه به زیارت مولایمان شرفیاب می شوید::
از قول جاماندگان اربعین به مولایمان بگویید::::

ای آقایی که قوانین عبور رادرمرزهابه هم میزنی
وقانون عاشقی راحاکم میکنی !

کنارپل صراط منتظر
کرمت می مانیم
تابیایی قوانین عبور
راکناربزنی وعاشقانت را
بی حساب عبوربدهی…

از همه ی دوستانی که زائر کربلا هستن التماس دعا

امام حسین (ع)

به سلامتي همه پدر ها

پدري دست بر شانه پسر گذاشت و از او پرسيد: فكر ميكني تومي تواني مرا بزني يا من تو را؟ پسر جواب داد: من مي زنم !
پدر ناباورانه دوباره سؤال را تكرار كرد ولي باز همان جواب راشنيد!
پدر با ناراحتي از كنار پسر رد شد .
بعد از چند قدم دوباره سؤال را تكرار كرد تا شايد جوابي بهتر بشنود.پسرم من مي زنم يا تو؟
اين بار پسر جواب دادشما مي زني.
پدر گفت: چرا دوبار اول اين را نگفتي؟
پسر جواب داد: تا وقتي دست شما روي شانه من بود عالم را حريف بودم ولي وقتي دست از شانه ام كشيدي توانم را با خود بردي…..

به سلامتي همه پدر ها

پدري دست بر شانه پسر گذاشت و از او پرسيد: فكر ميكني تومي تواني مرا بزني يا من تو را؟ پسر جواب داد: من مي زنم !
پدر ناباورانه دوباره سؤال را تكرار كرد ولي باز همان جواب راشنيد!
پدر با ناراحتي از كنار پسر رد شد .
بعد از چند قدم دوباره سؤال را تكرار كرد تا شايد جوابي بهتر بشنود.پسرم من مي زنم يا تو؟
اين بار پسر جواب دادشما مي زني.
پدر گفت: چرا دوبار اول اين را نگفتي؟
پسر جواب داد: تا وقتي دست شما روي شانه من بود عالم را حريف بودم ولي وقتي دست از شانه ام كشيدي توانم را با خود بردي…..

اسوه هاي ماندگار كربلا

كربلا بهترين نمايشگاه فضيلت هاست وغرفه هايي نظير ستم ستيزي ، ذلت گريزي ، عزّت آفريني ،صبرآموزي ،جوان مردي وشهامت ، عرفان ومعنويت ،ارشاد وهدايت…دارد.
دانشگاه كربلا اوج عروج اسوه هاست.علاوه بر ارائه فضيلت ،شخصيت هايي را نشان مي دهد كه اسوه وسر مشقند.
در اين مقال ،به گزارش اجمالي چند شخصيت مي پردازيم.
ابوالفضل (عليه السلام) اسوه ايثار،علي اكبر (عليه السلام) اسوه جوانان ،قاسم بن الحسن (عليه السلام) اسوه فدا كاري، مسلم بن عقيل (عليه السلام) اولين سفير شهادت،هاني بن عروه مرادي ، حربن يزيد زياحي ،حبيب بن مظاهر اسدي اسوه ي وفاداراي ،زَهَير بن قين بجلي اسوه اراده وتصميم ،عبد الله بن حسن (عليه السلام) .

اسوه هاي ماندگار كربلا

كربلا بهترين نمايشگاه فضيلت هاست وغرفه هايي نظير ستم ستيزي ، ذلت گريزي ، عزّت آفريني ،صبرآموزي ،جوان مردي وشهامت ، عرفان ومعنويت ،ارشاد وهدايت…دارد.
دانشگاه كربلا اوج عروج اسوه هاست.علاوه بر ارائه فضيلت ،شخصيت هايي را نشان مي دهد كه اسوه وسر مشقند.
در اين مقال ،به گزارش اجمالي چند شخصيت مي پردازيم.
ابوالفضل (عليه السلام) اسوه ايثار،علي اكبر (عليه السلام) اسوه جوانان ،قاسم بن الحسن (عليه السلام) اسوه فدا كاري، مسلم بن عقيل (عليه السلام) اولين سفير شهادت،هاني بن عروه مرادي ، حربن يزيد زياحي ،حبيب بن مظاهر اسدي اسوه ي وفاداراي ،زَهَير بن قين بجلي اسوه اراده وتصميم ،عبد الله بن حسن (عليه السلام) .

حديث

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

هنگامي كه روزفرامي رسد(خطاب به انسان) مي گويد:

اي فرزندآدم! تودراين روزت كارخيركن تامن درروز قيامت نزدپروردگارت به نفع توگواهي دهم زيرامن درگذشته برتونيامده ام ودرباقيمانده عمرت نيزديگرنخواهم آمد.

وهنگامي كه شب فرامي رسدشب نيزهمين سخنان رامي گويد. 

                                                                                          وسائل الشيعه ص 374

راه سعادت

 امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد:

اگركسي حق ديگري را رعايت كتد،بي آن كه آن ديگري حق او را بپردازد،چنان است كه وي را پرستيده باشد،نه خدا را.

 و فرمود: به برادرت خدمت كن؛ اما اگر از تو خواست خدمتش كني،اين كار را نكن واحترامي برايش قايل نشو.                                                                                                                              اختصاص :243                                      

غصه ما را نخور آقا...

علت اصلی ناخن جویدن در کودکان چیست؟

گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: همانطور که جسم کودکان بیمار می شود، روان آن ها هم در مقابل عوامل بیرونی و درونی آسیب پذیر است و این عوامل ممکن است باعث ابتلا کودکان به بیماری های عصبی یا مشکلات رفتاری مثل ناخن جویدن یا مکیدن انگشت شود.

بنابراین این اختلالات در دخترها شایع تر بوده و علت اصلی آن اضطراب است معمولا وقتی که کودک در محیط های نا امنی قرار بگیرد، دچار اضطراب شده و برای کاهش آن به این عادت متوسل می شود. این اختلال در خانواده هایی که بین پدر و مادر اختلاف وجود داشته باشد و یا برای تربیت کودکان از تنبیه بدنی استفاده می کنند بیشتر دیده می شود بر اساس  تحقیر و تنبیه نکردن کودک بخاطر این عادت و بی تفاوتی نسبت به آن، تصحیح محیط نا امن خانوادگی و جلوگیری از مشاهده صحنه ها و فیلم های اضطراب آور، تشویق و جایزه دادن به ازای هر بار ناخن کوتاه کردن، آغشته کردن ناخن های کودک به روغن بادام تلخ و اشتغال دست های کودک در اوقات فراغت توسط کاردستی و بازی های سرگرم از جمله راه های درمان ناخن جویدن ویا مکیدن انگشت است .

بارزترین نشانه شخصیت انسان

دوصفت راستی و درستی(صدق وامانت) بارزترین نشانه شخصیت است، زیرا راستگویی چیزی جز امانت در ادای سخن نیست، همانطور که امانت هم چیزی جز صداقت در عمل نمی باشد.آثار اجتماعی این دو نیز مشابه یکدیگرند.

عاشورا

حادثه عاشورا، علاوه بر «پیام» که باید آن را شنید و به کار بست، دارای «عبرت» هم هست که با شناخت آن، باید از بروز آنگونه حوادث و مظلومیت حق و طرفداران دین جلوگیری کرد. آنچه زمینه ساز پیدایش آن قتل عام فجیع شد، کوتاهی مردم از نصرت حق، بی‌وفایی نسبت به پیمان، عهدشکنی از روز ترس و دنیاطلبی، ترک صحنه جدال حق و باطل، ترک وظیفه نهی از منکر، فریب خوردن از تبلیغات باطل، جهل عمومی جامعه،مرعوب شدن در برابر سلطه باطل، بی‌تفاوتی، سکوت و سازش و ترک وظیفه از سوی چهره‌های شاخص جامعه و عناصر تأثیرگذار، تبعیت نکردن از امام حق، ضعیف شدن فرهنگ شهادت‌طلبی و فدا کردن جان در راه ایمان و حق، وابستگی و دلبستگی به دنیا، نشناختن موقعیت عمل، دیر جنبیدن برای اقدام به موقع بود. این نکات به عنوان برخی از عبرتهایی است که می‌توان از حادثه عاشورا گرفت و اگر این عوامل شناخته شود و به آگاهی عمومی و فرهنگ مردمی تبدیل گردد، کربلاهای مظلومیت تکرار نخواهد شد.

مقام معظم رهبری اولین بار صراحتا این اصطلاح را وارد فرهنگ جامعه ساخت و با طرح آن افکار دلسوزان اسلام و انقلاب و عاشورا را به خطرهای بی‌تفاوتی جامعه معطوف داشت.

فرمودند: «جا دارد اگر ملت اسلام فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر، کار کشور اسلامی به جایی رسیده باشد که همین مردم مسلمان از وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالمشان، قاضی‌شان، قاری‌شان گرفته، در کوفه و کربلا جمع بشوند و جگرگوشه همین پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون بکشند؟ آدم باید به فکر فرو برود که چرا اینطوری شد؟… اگر خواص در هنگام خودش کاری را که تشخیص دادند عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می‌کند و حسین بن علی‌ها دیگر به کربلاها کشانده نمی‌شوند. اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند و با هم اختلاف کردند، … معلوم است که در تاریخ، کربلاها تکرار خواهد شد. »

مطالعه تاریخ کربلا با این دید، درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای جامعه خواهد داشت.

برگرفته از کتاب فرهنگ عاشورا نوشته ” جواد محدثی “

کارگاه توانمندسازی مبلغین

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 7/2/97 کارگاه آموزشی مبلغین برای طلاب و اساتید و کادر و دانش آموختگان حوزه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منفرد برگزار گردید .

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منفرد بیان کرد  اگر می خواهید تبلیغ تاثیر گذاری داشته باشید باید سیوه های تبلیغی خود را مدرن و به روز کنید چون شیوه های تبلیغی سنتی جاشون رو به شیوه های مدرن می دهند یعنی جبهه معارض دین و انقلاب ما الان از شیوه های نوین در تبلیغ استفاده می کنند بنابراین اگر ما فقط به آن شیوه های سنتی اکتفا کنیم قطعا در تبلیغ موفق نیستیم برای اینکه ما بتوانیم در حوزه تبلیغ موفق عمل کنیم

1-ابتدا باید مخاطب شناسی داشته باشیم یعنی هر جایی که برای تبلیغ می روید باید اقتضای حال را بشناسید شیوه های تبلیغ برای دانشجو ، دبیرستان ، کودک ، خانم های خانه دار متفاوت است.

روانشناسان معقدند که ویژگی های روانشناختی در هر سنی متفات است هر انسانی که در سنین مختلفی زندگی می کند ویژگی هایی مختلفی در هر سن دارد سن کودکی که از 6-12 سال است و سن نوجوانی که از 12-20 سال است و سن جوانی که از 20-40 سالگی است و میانسالی که از 40-60 سالگی است وسن 60 سالگی به بالا هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد که با همدیگر متفاوت است

از لحاظ جنسیتی نیز انسان ها با همدیگر متفاوت هستند مثل تفاوت های مردان و زنان مثلا آقایان کلی نگر هستند ولی خانم ها جزیی نگر هستند

از لحاظ محیط هم انسان ها با همدیگر متفاوت هستند روانشناسان می گویند اگر یک جوان در محیط دانشگاه باشد با یک جوانی که در مسجد است باز ویژگی های آنها با هم فرق می کند چون محیط ها با هم فرق می کنند

از لحاظ مردم شناختی هم ما باید آگاهی داشته باشیم به عنوان مثال دانشجویی که در اهواز زندگی می کند با دانشجویی که در قم زندگی می کند این ها هم ویژگی های متفاوتی دارند اگر بخواهیم هدفمند کار کنیم و اثر گذار باشیم باید ویژگی های مردم شناختی را بدانیم همه این ها را به دو منظور می خواهیم : 1- نقاط ضعف را استخراج کنیم آفت ها را استخراج کنیم مثلا نوجوان یک ویژگی هایی دارد مثل پرخاشگری که این آفت موجب می شود که به پدر یا مادر یا معلم بی احترامی کند پس اگر با نوجوان بر خورد کردید باید راجه به همین موضوع با آنها صحبت کنید اینگونه نوجوان احساس می کند که یکی از جنس خودش او را می فهمد با او صحبت می کند 2- نقاط قوت مثلا دانشجو ها یک ویژگی دارند که نگاهسوالی دارند عقلانیت مدار هستند شما می توانید از همین  ویژگی به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنید .

ایشان در ادامه به برخی از ویژگی ها در سنین متفاوت اشاره کردند و بیان کرد

نوجوان میل به آرامش دارد اگربه نوجوان محبت کنید اگر با نوجوان کنار بیایید می توانید تاثیر گذاری عمیقی داشته باشید انرژی زیاد توجه به جنس مخالف از ویژگی های این سن هستند که شما می توانید به عنوان نقاط قوت یا ضعف از آنها استفاده کنید

جوان نگاه سوالی دارد هویت خود را پیدا کرده است دوست دارد این هویت را ارائه دهد و از خود تعریف کند با جوان کار کردن سخت تراز نوجوان  است چون هویت پیدا کرده است .

میانسال ها معمولا ازدواج کرده اند و بعضا صاحب بچه هستند بسیار مشتاقند که راجع به همسر داری و تربیت فرزند بحث کنند راجع به اشتغال و شبهاتی که دارند صحبت کنند خودشن را صاحب تجربه می دانند

کهن سال ها هم معمولا فرزندانشان ازدواج کرده اند و بیشتر دوست دارند در باره مدیریت زندگی فرزندان اینکه در زندگی آنها دخالت نکنند و … بحث کنند

در مساجد شما از همه نوع سن و سال دارید شما باید به گونه ای سخنرانی کنید که برای همه جذاب باشد و هر کدام برداشت خاص خودشان را داشته باشند مخاطب مسجدی تعبد زیادی نسبت به دین دارد شما باید اطلاعات بالایی داشته باشید و گرنه اصلا جذابیت خاص را ندارد شما باید سعی کنید که به اطلاعات خود عمق ببخشید

2-دومین بحث ، بحث ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب است : روش های ایجاد ارتباط عاطفی در مخاطب : 1-آشنایی دادن 2-وقتی وارد محیط تبلیغی می شوید با الفاظ عاطفی سلام و احوال پرسی کنید 3- ظاهر مناسب و شیک داشته باشید 4- ایجاد نقاط تفاهم مثلا شرح محل زندگی یا منطقه را بپرسید .

 

 

مراسم ضیافت افطاری

بسمه تعالی

عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ(علیه‌السلام) قَالَ مَنْ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ أَجْرٌ مِثْلُه؛ هر که روزه‌داری را افطار دهد اجری همچون او خواهد داشت. من لا یحضره الفقیه، ج‏۲، ۱۳۴

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در تاریخ7/2/97 برابر با  12ماه رمضان  به مناسبت میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)، در نماز خانه ریحانه النبی (س)  پس از اتمام نماز جماعت سفره کریمانه ی اهل بیت پهن شد و از نماز گزاران محترم پذیرایی به عمل آمد ماه رمضان یکی از ماه‌های پر خیر و برکت خدا است که در این ماه مسلمانان در طول یک ماه به روزه‌داری می‌پردازند

یکی از برنامه‌های خوب در بین مسلمانان روزه‌دار، افطاری دادن است که موضوع افطاری دادن به روزه داران یکی از سنت‌های اسلامی است که در همه طول تاریخ از اهمیت خاصی برخوردار بوده که این سنت بازهم همچنان دارای اهمیت زیادی است

دین اسلام برای افطاری دادن سفارش‌های زیادی کرده، اما نباید با اسراف و افراط این ثواب را از بین ببریم

رسول خدا (ص) فرموده‌اند که برای اتحاد و همبستگی در ماه رمضان همدیگر را به افطاری دعوت کنید که هر کس در ماه رمضان مومن روزه‌داری را افطاری دهد، مانند این است که بنده‌ای را آزاد کرده و اگر کسی قدرت افطار دادن را ندارد، می‌تواند حتی با یک خرما نیز این ثواب را از آن خود کند

افطاری دادن در ماه رمضان فضیلت بسیاری دارد که  افطاری دادن مومنان نه تنها باعث بخشودگی گناهان بلکه پاکی و تقدس و نزدیکی دل‌های مومنان را در پی دارد و باید همه مومنان و مسلمانان از این امر خداپسندانه استقبال کنند

نشان دادن و گستراندن سفره های تشریفاتی در ماه رمضان، دور شدن از مفهوم ماه رمضان است و باید میزبان‌ها به این نکته توجه کنند که ساده زیستی در ماه رمضان نباید فراموش شود

 در دنیای امروز که روابط خویشاوندی و رفت و آمد میان بستگان کاهش یافته است ماه رمضان با کمک سنت‌های پسندیده‌ای همچون افطاری دادن باعث تازه شدن دیدارها می‌شود، ولی به شرطی که این افطاری‌ها ساده و کم هزینه باشد

 

 

 

سیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

سیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

به عیب خودتان بپردازید نه به عیب دیگران !خوش به حال بنده‌ای که به عیب خودش می‌پردازد و به عیب دیگران کاری ندارد.


اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ                                     خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاک‌دامنی

واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ                             و بپوشانم در آن، جامه قناعت و کفاف را(کفایت زندگی را)


واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ                                و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف

وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ                              و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسمیا عِصْمَةَ الخائِفین                                                             به نگاه‌داری خودت  ای نگه‌دار ترسناکان

 

عفاف یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است. پس بیان نکردن گناه دیگران و داشتن عفاف اولین دعایی است که در این روز از خدا می‌خواهیم
شرح فرازهای دعا
«اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ»

خدایا روزی کن من را در ماه رمضان و به دو چیز زینت بده :

ستر و عفاف. ستر یعنی اینکه گناهان مردم را مخفی کنم. به ما چه ارتباطی دارد که فلانی عیب دارد؟ خوش به حال بنده‌ای که به عیب خودش می‌پردازد و به عیب دیگران کاری ندارد. اگر رفیقت هم عیب دارد به کسی نگو. غیبت حرام است و عمل چهل روز را از بین می‌برد و اعمال خوب غیبت کننده را در نامه اعمال شخص غیبت شونده می‌نویسند.

چه خوب است که خوبی‌های مردم را بیان کنیم .

آن‌ها که به عیب دیگران کاری ندارند، بهترین زینت را دارند. حدیث داریم خوش به حال کسی که به عیب خود پرداخته به عیب دیگران کاری ندارد.

چه زیبا گفت نظامی گنجَوِی شاعر بلند آوازه

عیب کسان منگر و احسان خویش
                   دیده فرو کن به گریبان خویش
در ادامه دعا عفاف آمده است. عفاف یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است. پس بیان نکردن گناه دیگران و داشتن عفاف اولین دعایی است که در این روز از خدا می‌خواهیم.

وقتی به خواهش‌های بی‌مورد دل جواب «نه» ندادی و به دام خواسته‌های حرص افتادی، اسیر گنداب «دنیا» می‌شوی باتلاقی که هرچه بیشتر در آن دست و پا می‌زنی و تلاش می‌کنی، بیشتر در آن گرفتار می‌شوی. نتیجه آن مشخص است! نفس، چاه ویلی است که هیچ‌گاه پر نمی‌شود. درد «تکاثر» و «افزون‌طلبی»، زخم ناسور(چرکین ودردناک) بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.
«واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ»
خدایا من را به دو چیز مستور کن؛ یکی لباس قناعت و دیگری کفاف.

کفاف یعنی اینکه زندگی را بگذرانیم. اگر مال و ثروت زیاد داشته باشیم گرفتار می‌شویم و اگر دستمان پیش کسی دراز باشد ذلیل می‌شویم پس از خدا بخواهیم که به اندازه کفاف زندگی به ما بدهد. قناعت هم به انسان عزت می‌دهد و کسی که قناعت دارد خدا او را عزیز می‌کند.

بزرگ‌ترین گنج، قناعت است و قناعت سرمایه‌ای بی‌پایان. قناعت، یعنی نخواستن، کم خواستن، راضی بودن به داشته و کندن دندان طمع.


وقتی به خواهش‌های بی‌مورد دل جواب «نه» ندادی و به دام خواسته‌های حرص افتادی، اسیر گنداب «دنیا» می‌شوی باتلاقی که هرچه بیشتر در آن دست و پا می‌زنی و تلاش می‌کنی، بیشتر در آن گرفتار می‌شوی. نتیجه آن مشخص است!

نفس، چاه ویلی است که هیچ‌گاه پر نمی‌شود. درد «تکاثر» و «افزون‌طلبی»، زخم ناسور(چرکین ودردناک) بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.

«واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وآمِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ»

خدایا من را عادل کن و کاری کن انصاف داشته باشم و خدایا از هرچه که من از آن می‌ترسم من را امان ده. اگر کسی ما را تهدید می‌کند به ما ایمنی بده که کسی نتواند به ما تعرض کند.

«بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»
به عصمت و حفظ و نگهبانی خودت ای کسی که خائفین و ترسناکان را نگهداری می‌کنی، ای کسی که هر که به تو متوسل می‌شود از او نگهداری می‌کنی، خدایا درباره ما این دعاها را مستجاب بفرما!

 

نماز شب دوازدهم ماه رمضان: هشت رکعت; در هر رکعت سوره حمد، و سى مرتبه سوره إنّا أنزلناه.

روزه داری فرزندان در ماه رمضان

روزه داری فرزندان در ماه رمضان

ماه رمضان ، ماه غذا خوردن یا غذا نخوردن نیست !!!
بر خلاف تصور برخی از بزرگترها ، ماه رمضان ، ماه غذا خوردن یا غذا نخوردن نیست ! منظورم این است که نباید ماه رمضان را تنها از جنبه شکم و محرومیت کشیدن به کودکانمان معرفی کنیم. ماه رمضان برکات زیادی دارد و ما باید بتوانیم آن برکات را به فرزندانمان تفهیم کنیم. برای مثال، به موارد زیر توجه کنید :

درک بیشتر حضور خدا در این ماه
به فرزندانمان یاد بدهیم که نخوردن غذا و آب ، دعا کردن و مناجات بیشتر ، مراقب گفتار و رفتار بودن در ماه رمضان و برخی مهار ها و کنترل های دیگر ، همه و همه برای این است که توجه ما به خداوند بیشتر شود ، بتوانیم به خداوند نزدیک تر شویم و حضور خداوند را در زندگی مان بیشتر حس کنیم. بتوانیم خداوند را وارد زندگی خود کنیم ، با او ارتباط برقرار کنیم و او را بخوانیم و دعاهایمان را به حضور متعالش بسپاریم.

.......

تربیت فرزندان

حجاب ،نقطه تفکر وتمدن انسانیت

اعمال مشتركه ماه شعبان

اعمال مشتركه ماه شعبان

1- مناجات شعبانيه ، مناجات معروفى است و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان ماءنوس شده و به همين جهت منتظر و مشتاق اين ماه هستند. سزاوار است كه اين مناجات در تمام ماه خوانده شود.

2 - از اعمال مهم در اين ماه ، روزه است ؛ به اندازه اى كه با حال انسان مناسب باشد. امام صادق (عليه السلام ) فرمود:

((كسى كه روز اول ماه را روزه بگيرد، حتما وارد بهشت مى شود و كسى كه دو روز را روزه بگيرد، خداوند در هر شب و روزى (به چشم رحمت ) به او مى نگرد و در بهشت نيز به اين نگاه ادامه مى دهد؛ كسى كه سه روز روزه بگيرد، با خداوند در عرش و بهشت او ديدار مى كند.))

همچنین روایت شده كه در هر روز پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌كنند. پس ملائكه عرض مى‌كنند خداوندا بیامرز روزه‌داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در روایت نبوى آمده است كه هر كه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد حقّ‌تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حاجت‌هاى آخرت او را برآورد.

3 - در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نیمه آن صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده، خوانده شود که به شرح ذیل است :

اَللّهُمََّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجارِیَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ یَامَنُ مَنْ رَكِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْكَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكینِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً كَثیرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْكَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِكَ وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ وَ اَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ وَ هذا شَهْرُ نَبِیِّكَ سَیِّدِ رُسُلِكَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى كانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ فى لَیالیهِ وَ اَیّامِهِ بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ.

اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَ نَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْكَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاكَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْیارِ .

 

4 - هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود و همچنین در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود .

5 - از اعمال مهم اين ماه ، عمل كردن به روايت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) است كه فرمودند:

((در هر پنج شنبه از ماه شعبان ، آسمانها زينت شده و آنگاه فرشتگان عرض مى كنند: خداى ما! روزه داران شعبان را ببخش و بيامرز و دعايشان را اجابت فرما!))

بنابراين كسى كه دو ركعت نماز به جا آورد كه در هر ركعت سوره فاتحه را يك بار و توحيد را صد بار بخواند و بعد از سلام دادن ، صد بار نيز صلوات بفرستد، خداوند تمام خواسته هاى دينى و دنيايى او را برآورده مى فرمايد و كسى كه يك روز از آن را روزه بگيرد، خداوند بدن او را بر آتش حرام مى كند.

6- هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود. و در بعضى روایات “الْحَىُّ الْقَیُّومُ” پیش از “الرَّحْمنُ الرَّحیمُ” است و عمل به هر دو خوبست و از روایات استفاده مى‌شود كه بهترین دعاها و ذكرها در این ماه استغفار است و هر كس هر روز در این ماه هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى دیگر استغفار كند.

7- صدقه دادن در این ماه اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می‌کند.

از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است كه آن حضرت در باب فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان؟ راوى عرض كرد یابن رسول الله چه ثوابی دارد كسى كه یك روز از شعبان را روزه بگیرد؟

حضرت فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست.

عرض كرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار . هر كس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان كه یكى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌كند تا آن كه در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى كه به اندازه كوه اُحُد شده باشد.

8- در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » را كه ثواب بسیار دارد؛ گفته شود.

از جمله آن كه عبادت هزار ساله در نامه عملش نوشته شود.

چگونه زندگی کنم تا عاقبت به خیر شوم؟

پرسش
من جوانی هستم که می خواهم بدانم چگونه زندگی کنم تا عاقبت به خیر شوم؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.


پاسخ اجمالی

شما که دارای سرمایه عظیم جوانی هستید، باید این نعمت گران بها را ارج نهاده و برای آینده بهتر، از اکنون تلاش کنید. قرآن کریم عاقبت نیکو را در سراسر قرآن فقط برای متقین می داند و می فرماید: “قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ"؛ … عاقبت نیکو فقط برای متقین است.[1] خداوند در این آیات و آیات مشابه، عاقبت بخیری را نتیجه تقوا می داند. مرحله اول تقوا این است که شخص در تمام مراحل زندگی خداوند را در نظر بگیرد و محرمات الاهی را انجام نداده و هر آنچه که واجب است، انجام دهد. به عبارت دیگر، انجام واجبات و ترک محرمات در مرحله اول تقوا است که بسیار مهم و احیاناً سخت است که با تلاش و توکل می توانید موفق شوید.

راههای جلوگیری از قضا شدن نماز صبح + نظر آیت الله بهجت

عوامل سلب توفیق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندی می شود:

 

الف:عوامل مادی که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل است:

فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی
از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می شود، فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی است، مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا عدم برنامه ریزی جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.

 

پرخوری در شب


علتی دیگر برای خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب است، حضرت عیسی(ع) خطاب به بنی اسرائیل فرمودند:«ای بنی اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد و در نتیجه در زمره غافلان نوشته می شود.
آیت الله آقا عزیز خوشبخت درباره برخی کارهای که موجب قضا شدن نماز صبح شده می فرمایند:آدم شب زیاد پای تلویزیون بنشیند، غذای چرب هم بخورد، شب هم کوتاه باشد، طبیعی است که دیگر بیدار نمی شود، از ایشان پرسیدند:حالا اگر بخواهد بیدار شود چه کار باید بکند؟ ایشان پاسخ دادند:باید مقدماتش را فراهم کند. مقدمات یکی اش همین است، زود بخوابد، پای این تلویزیون ننشیند، غذای چرب و چیل نخورد، درست می شود إن شاء الله، بنابراین واجب است بر این آدم این کارها را بکند و الّا مبتلا به گناه قضاشدن نماز صبح می شود.

 

ب:عوامل معنوی

ضعف در خداشناسی
یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح اهمیت ندهد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی است، فرض کنید اگر با یکی از مسئوالان که حل مشکلتان در دست اوست قراری گذاشته اید و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می شوید؟
اگر انسان واقعاً نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی که در نماز با او صحبت می کند، همانی است که او را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر او ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند و او همانی است که اختیار کمی و زیادی روزی اش را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی اش در ید قدرت اوست، با این حال آیا نسبت به نماز با بی حالی برخورد خواهد کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهد پرداخت.

 

نظر آیت الله بهجت

گناه
اعمال و رفتاری که انسان در طی روز انجام می دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد؛ یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند، توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می شود، لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا به واسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد، از آیت الله بهجت سؤال شد:چه کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟ در پاسخ فرمودند:کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند؛ خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد.
بیایم با عزم و اراده جدی نسبت به نماز اول وقت بینی شیطان را به خاک بمالیم، چرا که امام زمان(عج) درباره نماز می فرمایند:«فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَان‏»؛ هیچ چیز مانند نماز، بینی شیطان را به خاک نمی مالد پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.»

چرا ما نمی توانیم خدمت امام زمان علیه السلام برسیم؟

اولا: ما باید ملاحظه کنیم که وظیفه ما در این عصر و زمان غیبت چیست و برای رسیدن به کمالی که هدف خلقت ما قرار گرفته چه باید بکنیم؟

وظیفه ما جز عمل به دستورات و وظایفی که از ناحیه امام معصوم علیهم السلام به ما ابلاغ شده و رسیده چیز دیگری نیست.

ثانیا: منشامحرومیت از ملاقات حضرت علیه السلام و غیبت ایشان خود ما بوده ایم و خود ما نیز می توانیم با برداشتن موانع ظهور در رفع این محرومیت ها سهیم باشیم.

ثالثا: برای هر امتی در هر عصر و زمانی یک نوع امتحان است و مسأله غیبت امام زمان علیه السلام در این دوره برای هر جامعه شیعی یک نوع امتحان بزرگ محسوب می شود.

رابعا: کسی نگفته ما نمی توانیم خدمت آقا امام زمان علیه السلام مشرف شویم. این امر برای هر کس مقدور است ولی مقداری سخنیت لازم دارد. باید غبار و زنگار را از چشم و دل زدود تا قابلیت لقای حضرت را پیدا کرد. و به طور کلی احتیاج به دویدن نیست بلکه اگر خود را اصلاح کنیم آن حضرت خود به دیدارمان خواهد آمد.

موعودشناسی و پاسخ به شبهات ص415

عاقبت به خيري

افراد زیادی هستند که در طول شبانه روز حداقل یکبار دعا می کنند تا عاقبتشان ختم به خیر شود


یکی از دعاهای مرسوم بین همه اهل ایمان طلب عاقبت به خیری است.

به جرئت می‌توان گفت که اگر از هر کسی سؤال کنید که چند دعای مهم را برای شما بشمارد، عاقبت به خیری اگر اولین دعا نباشد قطعاً یکی از اولین دعاهاست. و چقدر جالب است که تا پایان عمر هم هیچ‌کس نمی‌تواند یقین به استجابت این دعا در حق خودش داشته باشد و خدای متعال همیشه انسان را در خوف و رجاء نگهداشته است. هیچ‌کس نه از لحظه مرگ خود باخبر است و نه از حال خود در لحظه‌های آخر عمرش و کسی نمی‌داند نامه اعمالش را به دست راستش می‌دهند یا به دست چپ.

البته به‌جز عده‌ای خاص از اولیاء خدا.

این سنت الهی است که انسان را همیشه در حال بیم و امید نگاه دارد تا انسان هیچ‌گاه درگاه خداوند را ترک نکند و به‌قول‌معروف با انجام یک یا چند کار نیک خیالش از دنیای دیگرش راحت نباشد. اینجاست که معنای فراز پرتکرار قرآنی بیشتر فهمیده می‌شود.

خدای متعال می‌فرماید : «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها. انعام/۱۶۰».

معنای این آیه و نظایر آن که در قرآن کریم بارها تکرار شده‌اند این است که هر کس حسنه یا همان کار نیک را با خود بیاورد، ده برابر پاداش می‌گیرد!

البته لحظه‌ای فکر کردن مشخص می‌کند که «آوردن» یک‌چیز است و «انجام دادن» چیز دیگر.

خیلی‌ها ممکن است در طول زندگی‌شان کارهای خیر بسیاری انجام دهند و در دنیا میان همه انسان‌ها به نام خیّر و نیکوکار مشهور شوند ولی آیا این همه کار خیر را فقط انجام داده‌اند یا اینکه آن‌ها را با خود به دیار باقی هم می‌برند؟ نکته اصلی و کلیدی اینجاست. درواقع عاقبت به خیری از آن‌کسی است که کار نیک را با خود بیاورد و تا لحظه آخر در زاد و توشه خود ذخیره کرده باشد.

در مقابل، همین نکته در مورد کار شر و سیئه نیز صادق است.

چراکه خداوند در ادامه همان آیه می‌فرماید: و من جاء بالسیئه … یعنی هرکس سیئه‌ای را بیاورد…

برای توضیح و تبیین اشاره‌ای به آن فرمایش امام خمینی «ره» راهگشاست

که فرمودند : ملاک حال فعلی افراد است…

شاید مقصود اصلی ایشان در مورد خواص جامعه بوده اما ظرافت و دقت در این بیان به‌قدری بالا است که ازلحاظ اخلاقی برای عموم جامعه نیز راهگشا و روشن‌گر است. این فرمایش امام سرشار از اشارات اخلاقی برای عموم جامعه است.

در این بیان این «حال فعلی افراد» را شاید بتوان با توضیح بالا تعریف کرد.

به این صورت که مراد از حال فعلی افراد این است که اشخاص حتی باوجود پیشینه‌های مثبت در جای‌جای زندگی خود آیا آن‌ کارهای خیر که در گذشته انجام داده بودند را تا کجا با خود همراه دارند و آیا در توشه آخرت خود آن را حفظ کرده‌اند یا با اعمال ناشایست جدید کاری کرده‌اند

که به قول فرمایش قرآن کریم

«أُولَئِکَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ … آل‌عمران/۲۲»

یعنی کارهای نیک گذشته را تباه کرده اند؟ آیا تأثیر اعمال و رفتارشان را با خودشان به همراه آورده‌اند یا اینکه فقط نامی از آن اقدامات را برای خود نگه‌داشته‌اند؟

دقت در این امر ما را به این مطلب رهنمون می‌کند که حال فعلی افراد رابطه عمیقی با عاقبت به خیری دارد.

زیرا لحظه آخر عمر انسان آخرین لحظه‌ای است که مصداق حال فعلی هر فرد است.

موانع عاقبت به خيري

انسان‌هایی که به آخرت اعتقاد دارند و در یک کلام مرگ را پایان و نابودی خود نمی‌دانند، همه در بیم و امید هستند و از عاقبت خویش بی‌خبرند. و ازجمله ارکان عاقبت به خیری همین بیم و امید است. چرا این حساس موجب می‌شود تا آخرین لحظه عمر نه از اعمال خود ناامید شوند و دست از اصلاح حال فعلی خویش بکشند و نه آن‌قدر امیدوار باشند که حال فعلی خود را رها کنند و خیالشان راحت باشد از عاقبت خود!

اینک می‌خواهیم با نظر به بعضی از آیات قرآن مواردی از موانع عاقبت به خیری را فهرست وار و گذرا اشاره کنیم.

گفتیم که عاقبت‌به‌خیر کسی است که کار نیک را با خود به عالم قبر بیاورد.

یکی از واژگان قرآنی که بیانگر یکی از موانع است واژه «حبوط» است.

حبوط درواقع این است که انسان نتواند کارهای نیک خود را با خود به آخرت ببرد.

مانند این است که انسان حساب بانکی‌اش را از پول پرکند برای روز مبادا. اما همین‌که روز مبادا رسید برود سراغ حساب و ببیند به خاطر تخلفات و فساد مالی حق برداشت پول ندارد. یا شاید بهتر است بگوییم پولی در حساب وجود ندارد.

برای اینکه بتوانیم کار نیک را با خود ببریم شرط مهمی را باید موردنظر قرار دهیم.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:

اولئک الذین کفرو بایات ربهم و لقائه فحبطت اعمالهم فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا «کهف۱۰۵»

از این آیه استفاده می‌شود که انجام کار نیک به هراندازه هم که باشد الزاماً به معنای ایمان داشتن صاحب عمل نیست. زیرا ممکن است کسی در دل، ایمان واقعی نداشته باشد ولی در طول عمر خود، کارهایی را که ظاهرا خیر هستند انجام دهد.

چنین فردی حسابش را در روز مبادا خالی می‌یابد!

و به فرموده قرآن چیزی وجود ندارد که برایش در مقابل اعمال شر وزن کنند.

هیچ بنده‌ای از حبط عمل در امان نیست و همین امر انسان را تا لحظه مرگ در بیم نگاه می‌دارد.

 

اما دراین‌بین یک سؤال باقی می‌ماند. و آن این است که ما انسان‌های زیادی را می‌بینیم که در ابتدای عمر خود مؤمنانه رفتار می‌کردند. در وجودشان اثری از کفر و بی‌ایمانی به خدا نبود. ولی هر چه به آخر عمر خود نزدیک شدند تغییر کردند و اعمالشان سمت و سویی دیگر گرفت.

به‌راستی راز این تغییر چیست؟

در میان آیات قرآن واژه‌ای دیگر که مربوط به این امر است وجود دارد.

واژه «استدراج».

خداوند متعال می‌فرماید: والذین کذبو بایاتنا سنستدرجهم من حیث لایعلمون«اعراف۱۸۲»

استدراج یعنی تغییر تدریجی.

جوری که حتی خود شخص هم به‌راحتی متوجه آن نمی‌شود.

نمی‌فهمد که آرام‌آرام دارد از مسیر حق خارج می‌شود. و این نتیجه تکذیب آیات الهی است.

تکذیب آیات الهی الزاماً به معنی مخالفت علنی با خداوند نیست.

شاید نشانه‌ای از نشانه‌های خدا یا اولیاء الهی موردتکذیب واقع شوند.

اینجاست که انسان به‌تدریج مسیر حق را گم می‌کند و بصیرت خویش را زا دست می‌دهد.

حبط اعمال و استدراج از سنن الهی هستند که از موانع جدی عاقبت به خیری در آیات قرآن به شمار می‌روند.انسان برای عاقبت به خیری لازم است که هرلحظه مراقب افکار و اعمال و رفتار خود باشد که مبادا کفران نعمات و آیات خدا کرده باشیم و مبادا در اعتقادات یا در رفتار خدای‌ناکرده تکذیب آیات خدا کرده باشیم که زمینه‌های این موانع عاقبت به خیری را در زندگی خود ایجاد کنیم!

محمد اسلامی

منبع: برگرفته از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام

دعا براي زياد شدن علم

چند دعا برای اهل علم و تحصیل

روز چهارشنبه هفتاد بار این ذكر را بخواند،(ایه ۲۲ سوره حشر) بر اهالى علم و قلم فائق آید و غنى و مكرم گردد: هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ .

از آيت الله بهجت (ره) پرسيدند: چه كنيم تا تمركز فكر پيدا كنيم؟

فرمودند: اذكاري مثل لا اله الا الله را زياد بگوييد.

كتاب جامع الشتات به نقل از امام صادق عليه السلام نقل شده : اگر خواستي حديثي از ما نقل كني و شيطان باعث فراموشي تو شد دست خود را بر پيشاني بگذار و بگو : صَلَي الله علي محمد و آله اَللهم اِنّي اَسئَلُكَ يا مُذَكِّرَ الْخَيْرِ وَ فاعِلَهُ وَالاْمِرَ بِهِ ذَكِّرْنى ما اَنْسانيهُ الشَّيْطانُ

حاج آقا جواد رحيمي كه از اولياء خدا بودند مي فرمايند: تكرار آيت الكرسي و استمرار آن بخصوص پس از نمازهاي يوميه اثر مستقيم بر تقويت حاقظه و قدرت ادراك انسان دارد.

آيت الله بهجت مي فرمايند: پس از اتمام نمازها اين تعقيب را مداومت داشته باشيد.

سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر

دخترانمان را چطور با حجاب آشنا کنیم؟

یکی از دغدغه های مادران، آشنا کردن دختران با حجاب است، در این یادداشت چند پیشنهاد برای مادران در نظر گرفته شده است که امیدواریم سازنده باشد چرا که به نظر کارشناسان علوم دینی و روانشناسان برای عملی شدن این رفتار الهی می باید قدم های حساب شده برداشت تا شاهد اثرات زیبا و ماندگاری باشیم.
دخترانمان را چطور با حجاب آشنا کنیم؟
1- وجوب حجاب بر اساس نظر مراجع اتمام نه سال قمری است اما این سن برای شروع رعایت حجاب، بسیار دیر است. دختری که تا قبل از این سن آزادانه هر لباسی را می پوشید با رسیدن به این سن قطعا نخواهد توانست حجاب را در معنای مطلوبش رعایت کند پس آشنایی تدریجی با این امرضروری است مثلا در شش سالگی آستین حلقه ای یا دامن کوتاه نپوشد در هفت سالگی با پوششی مانند کلاه یا روسری های کوتاه و فانتزی موهایش پوشانده شود. حجابی که دست و پای او را نگیرد اما او را به پوشش نزدیک کند. مثلا خانواده ها باید به یاد داشته باشند که یکی از اشکالاتی که دختران در هنگام پوشیدن روسری دارند، احساس خفگی زیر گلو است که باید به آرامی وی را عادت داد.
عادت دادن کودک به حجاب بسیارمهم است ما نمی توانیم حجاب را به صورت فشرده اعمال کنیم ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیت دارد.
2- در این سنین کودکان در برابر حوادث و رفتار دیگران تاثیر پذیرترند، حجاب شرعی مادر، خاله، عمه و خانم های نزدیک به کودک و دوستانی که با آن ها روابط نزدیک داریم می تواند زمینه را برای محجبه بودن دختران فراهم کند.
یکی دیگر ازعوامل مخرب در این جا استفاده خانواده از شبکه های ماهواره ای است که به صورت مستقیم بر روح معنوی کودک اثرگذار است و یقینا بر روند مطلوب دینی خانواده موثر خواهد بود.
3- بیان محاسن و فواید حجاب و مستور بودن زیبایی ها، رضایت خدا، سلامت فرد و اثرات زیان بار بدحجابی می تواند ما را در حصول نتیجه یاری کند.
4- استفاده از آیات معرفی زنان صالح و برتر اسلام و بیان زندگانی ایشان به عنوان الگو
5- همزمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتفاق می افتد. این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد. براین اساس او بیشتر از گذشته به فکر نمایاندن زیبایی ها و پوشاندن بدشکلی های موقتی اش خواهد افتاد. والدین آگاه باید با تهیه لباس های زیبا و شاد و متفاوت با رنگ های متنوع و استفاده ازخلاقیت، میل به آراسته بودن او را درک کنند به طوری که موجبات محدودیت او را فراهم نکنند و آزادی و شور و شوق کودکی او را مد نظر قرار دهند. مثلا از انواع چادرهای رنگی آذین شده با تور و روبان یا مانتو های زیبا با دکمه های رنگارنگ استفاده کنند تا دختر بداند، حجاب زیبایی های او را کم نکرده است.
می توانید برای انتخاب رنگ لباس و یا چادر، از او نظر خواهی کنید. دختر بچه ها لباس های چین دار و دنباله دار را بسیار دوست دارند. سعی کنید در حجاب و پوشش آنچه را که او دوست دارد انجام دهید و تنها شرط شما، پوشش اسلامی باشد. سلیقه خود را به هیچ عنوان بر فرزندتان تحمیل نکنید.
چادرهای آستین دار، کش دار که زیاد بلند نباشند تا جلوی دست و پای فرزندمان را بگیرد و هم چنین استفاده از انواع تل های پوششی رنگی، ساق دست های متنوع گلدار و ساده و رنگی، که طعم خوش انتخاب را به او بدهد، رضایت داشتن حجاب را در بیشتر می کند. هزینه کردن خانواده و اختصاص وقت به این امر خیلی مهم و نتیجه بخش خواهد بود
6- یکی از روش های تشویق، دادن پاداش است به طوری که روانشناسان بر این باورند که تقویت های بیرونی مانند جایزه موجب ایجاد تقویت های درونی مانند میل به داشتن حجاب خواهد شد. بر این اساس برای رعایت حجاب فرزندتان هدیه های هر چند کوچک اما مستمر تهیه کنید.
7- هر سال، روزجشن تکلیف کودکتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز تولدی دیگر است و به او یادآوری کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد.

جلسه اخلاق

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 28/1/97 جلسه از سلسله جلسات اخلاق با موضوع تاثیر ذکر و مناجات در غفلت زدایی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان بیان داشتند که در جلسه قبل  از موانع سیر الی الله و کسب تاج بندگی و عبودیت پروردگار بحث غفلت اشاره کردیم که به عنوان یک مانع بزرگ برای رسیدن به آن مقصد است علامه طبابایی می فرماید : آنچه که مانع شناخت انسان هاست جهل انسان ها نیست ما مشکل جهل نداریم بلکه آنچه که مانع شناخت خدا است غفلت است و این غفلت نیز عمدتا به خاطر مشغول شدن انسان ها به چیز های بی ارزش دنیوی است یعنی این خاطرات نفسانی و دل مشغولی های دنیوی باعث می شود انسان حتی آن علمی را هم که دارد تاثیری در زندگیش نداشته باشد پس غفلت مهمترین مانع است برای از بین بردن غفلت راهکار های خیلی جدی  مطرح شده است که مهمترین این راهکار ها مبارزه با غفلت ، ذکر خدا و یاد پروردگار است . حدیثی از پیامبر (ص) داریم که می فرماید : «   » شما در زندگیتان متوجه یک مطلب باید باشید و آن اینکه در ایام حیات و زندگی شما بعضی مواقع نسیم های رحمتی می وزد یعنی شرایطی خاص پیش می آید که در آن شرایط خاص انسان بهتر می تواند بندگی خدا را کند بعد می فرماید : « الا فتعرضوا لها » مواظب باشید که این فرصت های طلایی را از دست ندهید که این فرمایش پیامبر گرامی اسلام را مولانا هم به شعر در آورده است

گفت پیغمبر که نفحت های حق اندر این ایام می آورد سبق

گوش و هش دارید این اوقات را در ربایید این چنین نغمات را

نفحه ای آمد مرشما را دید و رفت هر که را می خواست جان بخشید و رفت

مولانا می گوید اتفاقا انسان هایی که به مقامات بالایی می رسند هنرشان این بوده که این فرصت ها را قدر می دانستند و استفاده می کردند

نفحه ای دیگر رسید آگاه باش تا از این هم وا نمانی خواجه تاش

می گوید حالا که گذشته که گذشت ولی مواظب باش دوباره همچون نسیم هایی در زندگی شما می وزد این فرصت های طلایی که در آینده نصیب شما می شود در آینده ، این ها را از دست ندهید . بر اساس فرمایشاتن بزرگان دین و آنهایی که اهل سیر و سلوک الی الله بودند یقینا یکی از این فرصت ها و نفحه ها فرصت های ماه رجب و ماه شعبان است که مقدمه ای برای ورود به ماه مبارک رمضان است که ماه مهمانی خداست به عبارت دیگر در همین زندگی دنیای خودمان دیدید وقتی انسان به جایی مهمان است چکار می کند ؟ خوب ماه رمضان ماه مهمانی خداست وبه این مهمانی کسی یکدفعه نمی تواند وارد شود برای ورود به این مهمانی آمادگی لازم است و خدا برای ورود به این مهمانی دو مقدمه قرار داده است که یکی ماه رجب و یکی ماه شعبان است که تعبیر است که دالان و دهلیز ورود به ماه رمضان درک فضایل ماه رجب و شعبان است هر کدام از این دو نیز برای خود خصوصیاتی دارند در مورد ماه رجب که مناسبت های بسیار مبارکی بود سفارش شده بود به اینکه در ماه رجب روزه بگیریم اگر کسی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را روزه بگیرد و معتکف شود چه اندازه فایده دارد و مناسبت های دیگری مثل ولادت امام علی ()ع) و مبعث پیامبر گرامی اسلام را داشتیم ولی ما در ماه رجب بیشتر سفارش شده ایم به اینکه اهل استغفار باشیم اهل روزه باشیم ولی خوب امشب که وارد می شویم به ماه شعبان باید بدانیم که شعبان هم یک سری خصوصیات دارد و اتفاقا مهمترین خصوصیت ماه شعبان این است که ماه شعبان ماه ذکر است ماه مناجات است همان که گفتیم مهمترین درمان غفلت ذکر است فلذا از شعبان به عنوان ماه ذکر و ماه مناجات با خدا نام می برند ما در ماه شعبان مناجاتی داریم به نام مناجات شعبانیه حتما ملاحظه کرده اید که یک مناجاتی است از امام علی (ع) و تنها مناجاتی است که همه امامان معصوم (ع) نسبت به آن مراقبت و مواظبت داشته اند و هر کسی که اهل دلی شده است مراقبت بر مناجات شعبانیه داشته است از حضرت امام راحل رضوان الله تعالی علیه نقل شده است که بسیار بر مناجات شعبانیه تاکید می کرد .

آنچه که در مناجات شعبانیه است اگر انسان به آن دقت کند خیلی می تواند در ساختن انسان تاثیر گذار باشد اصلا دعا و مناجات تاثیرش در زندگی انسان خیلی زیاد است یکی از مصادیق ذکر ، دعا و مناجات است از دعا ها در لسان اهل بیت (ع) تعبیر می شود به قرآن صاعد یعنی قرآنی که از زمین به آسمان می رود قرآن کلام خداست با ما انسان ها . فلذا بعضی موارد خدا از زبان ما با ما صحبت می کند و این خودش ملاحظاتی دارد ولی معصومین (ع) خودشان انسانند اینکه ما چگونه با خدا صحبت کنیم بر می گردد به دعاهایی که از معصومین (ع) وارد شده است یعنی ادب صحبت با خدا و نجوای با خدا و … را ما از دعاهای وارده می آموزیم که مثلا یک امام معصوم (ع) چگونه عرض حاجت می کند در پیشگاه پروردگار ش .

سر اینکه پیامبر ما را توصیه کرده است به عترت یک علتش همین است که عترت قرآن صاعد است ما به عنوان یک طلبه باید با دعاها مانوس باشیم همانطوری که با قرآن مانوس هستیم و مانوس بودن با قرآن کریم هیچگاه ما را بینیاز از انس با دعا نمی کند میرزا آقا ی جوادی تبریزی استاد تمام عرفای عصر حاضر ایشان می فرمایند : بزرگی دعای شعبانیه آنقدر زیاد است که اگر کسی با قلب سالم این دعا را بخواند یا بشنود محال است به مقامات عالی نرسد مضامین بسیار بلند و عرفانی که در دعای مناجات شعبانیه هست

پس بنابراین راه غفلت زدایی ذکر است و یکی از مصادیق ذکر ادعیه ای است و مناجاتی است که از ایمه معصومین (ع) وارد شده است که یکی از این ادعیه ها و مناجات ، مناجات شعبانیه است امام صادق (ع) می فرمایند که من در تورات دیدم که نوشته بود « یا بن ءادم تفرق لعبادتی املا قلبک غنن » من در تورات دیدم که نوشته شده بود ای فرزند آدم برای عبادت من ، خود را فارق کند اگر این کار را کنی قلب تو را بی نیاز می کنم .

عید مبعث

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 22/1/97 مراسم عید سعید مبعث با سخنرانی سرکار خانم اعرابی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

سرکار خانم اعرابی در ابتدا بیان داشتند که در ماه رجب یک شبی است که هی خیر الناس که برای مردم بهتر است از هر چیزی که علیه شمس خورشید بر آن می تابد حواسمان باشد که امشب شب 27 ماه مبارک رجب است و شب مبعوث شدن حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص ) است . از امام صادق (ع) روایتی داریم که می فرماید : خداوند را کسی نشناخت بجز پیامبر و علی و حضرت رسول را کسی نشناخت بجز پیامبروحضرت علی (ع) و حضرت علی را کسی نشناخت بجز پیامبر و خدا » در مورد حضرت رسول یک حدیث داریم و یک آیه داریم آیه 128 سوره توبه که خداوند در این آیه می فرماید لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم علیه حریص » یعنی چی ؟ یک سری از خصوصیات حضرت رسول را در این آیه برای شما بیان می کند . خیلی از حدیث ها در همان گفتار مختصر می شود و دیگر روی رفتار و کردار حضرت دیگر کار نمی کنیم متاسفانه و روی سیره پیامبر متاسفانه دیگه کار نمی کنیم الان خودتان به خودتان قول بدهید و خودتان را مجبور کنید که از این به بعد کاری بکنیم که این سیره ها را دربیاورید  و انشاءالله این سیره ها را خودتان بنویسید .مثلا سیره پیشوایان و یا سیره ائمه (ع) همه تاریخ است . کسی که گرد آوری کند و دقت و تدبر داشته باشد متاسفانه خیلی کم است . می فرماید: لقد جاءکم رسول من انفسکم یکی از چیزهایی که مهم است این است که رسولی از جنس خودتان برایتان فرستادیم می توانست از جنس جن باشد می توانست از فرشته ها باشد اما اگر من می توانستم آن را الگو کنم برای خودم ؟ الگو کسی است که من بتوانم هر کاری که او انجام می دهد من هم انجام دهم آیا غیر از این است ؟ اگر الگوی من یک فرشته باشد می گویم که فرشته ها هیچ وقت کار حرام انجام نمی دهند و همش واجبات را انجام می دهند چون اصلا هیچ نفسی مثل لوامه و شهوات و … اینها هیچ کدام در وجودشان نیست .امیر المومنین در نهج البلاغه در خطبه غاصعه می فرماید : می توانست خداوند در چهره پیامبر نوری بده که عقلها را خیره کند عطری بدهد که جانها تازه شود آنچنان زیبایی در پیامبر باشد که عقلها  تحیر کند اما در عین حال از جنس مردم قرار داد تا معلوم شود چه کسانی تسلیم خدا و چه کسانی لجباز و مستکبر هستند . احساساتی که مردم دارند پیامبر هم دارند عشق ، امیال ، غرایض الگو باید مثل بقیه باشد . پیامبر پسری به نام اسماعیل داشت که وقتی که از دنیا رفت آنچنان گریه می کردند که به ایشان می گفتند آقا شما گریه می کنید و ما هم گریه می کنیم پس چه فرقی بین ما و شما است پیامبر فرمود بله دل من هم می سوزد انسانهای کامل عواطفشان هم کامل تر است اما جز حق بر زبان نمی آورند .

آیه 124 آل عمران می فرماید : « وابعث فیهم رسولا منکم » یعنی یک شخصی فرستادم از شما و در شما یکی از خصوصیات پیامبر همین بود هم از جنس مردم بود و هم با مردم بود هیچ برتری برای خودش قائل نبود. دیدید بعضی ها هستند که انگار نمی توانند مردم عادی را تحمل کنند یعنی از جنس مردم هستند اما خودشان را تافته جدا بافته می دانند مردم هم خیلی تحمل آن ها را ندارند دقیقا دو طرفه است.  اما حضرت این طور نبود آنقدر عبادتهای خودش را بالا برد خیلی می آمد و اسلام را باز می کرد و تبلیغ می کرد ولی دید آنقدر که تبلیغ می کند و جان می گذارد مردم پایه نیستند که آیه نازل شد که چرا اینقدر خودت را به سختی و هرج می اندازی اگر اینها نمی خواهند قبول کنند تو اینقدر خودت را به سختی نیانداز محبت بسیار بالا یی داشت عید مبعث است حضرت برای چه مبعوث شد آیا برای نماز بود مبعوث شد که ما نماز بخوانیم مبعوث شد که بگوید شما روزه بگیرید مبعوث شد که بگوید واجبات را انجام بده و محرمات را ترک کن . نه ! حضرت مبعوث شد فقط به خاطر مکارم الاخلاق یعنی از همه چیز واجب تر همین است مکارم الاخلاق حالا یعنی چه ؟ یعنی خوبی به جای بدی یعنی اگر بدی از کسی دیدی تو با خوبی جواب او را بدهی این مکارم الاخلاق است . حدیثی داریم که می فرماید : « هل الدین الا الحب »  آیا دین چیزی جز محبت است من نمی توانم بگویم که محب توام بعد هیچ چیزی از خودم را شبیه او نکنم لسانم که لسانش نیست قلبم که قلبش نیست . اگر هم که یک حدیثی یاد بگیرم که دست و پا شکسته است یکی را می گیرم دو تا را ول می کنم  . پس من کجا شبیه ایشانم . اگر آمدم حوزه یکی از دلایلش همین است که آقا همه این حدیث ها  را بگذارم کنار هم تا یک تصور ناقص از احادیث نداشته باشم یک حدیث اگر می گوید حضرت علی یک لباس ژنده ای می پوشیدند تا خودشان را شبیه فقرا بکنند تا در پایین ترین سطح زندگی کنند بعد دیگه یادش می رود که این حدیث را کنار یک حدیث دیگر قرار بدهد این یعنی نفهمیده اسلام را این یعنی نفهمیده زمان را و مکان و زمان را درک نکرده که چرا حضرت در آن زمان این کار را انجام داد. محبت واقعی یعنی هر چه گفت و هر کاری کرد همان را عمل کن از خودت بدعت گذاری نکن اگر محبت می خواهی بالاترین محبت حضرت رسول،  پدر امت حضرت رسول بود …….

تبریک سال نو

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی در مورخه 19/1/97 مدیر محترم حوزه سرکار خانم رضایی و کادرشان  برای عرض تبریک سال نو با مدیریت محترم استان کردستان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده و معاونین محترمشان دیدار کردند .

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده مدیریت محترم استان کردستان ضمن تبریک سال نو بیان داشتند که مهمترین درس تغییر سال و تغییر در طبیعت ، تغییر در انسان هاست این تغییر  ، باید در راستای کمال انسان ها باشد کمال حقیقی انسان نتیجه یک سیر آگاهانه و اختیاری است یعنی آنچه که او را مستعد برخورداریهای اخروی می گرداند، نتیجه سیر و حرکت اختیاری و آزادانه اوست و جنبه جبری یا ناآگاهانه ندارد. مطالعه در آیات قرآنی این حقیقت را به وضوح روشن می کند که از دیدگاه اسلام کمال نهایی انسان تعلق به دنیا و طبیعت نداشته، متعلق به جهان ابدی است، یعنی گرچه کمال امری است که باید در این عالم کسب شود، ولی ظهور این کمال به صورت مقصد نهایی حیات انسان، در عالم آخرت است.و دنیا را با تمام وسعت و گستردگی خود ظرفیت ظهور کمال نهایی انسان را ندارد.

 و اصلا اگر تغییر در انسان ها اتفاق نیفتد فلسفه وجودی ما انسان ها عبث و بیهوده است حدیث معروف هم داریم که می فرماید : اگر کسی دو روزش مثل هم باشد ضرر کرده است یعنی سرمایه اصلی را انسان از دست می دهد سال جدید نشان از این است که یک سال از عمر انسان گذشته است حال اگر امروز انسان از دیروزش بدتر باشد تعبیر در روایت است که می فرماید فهو ملعون از رحمت الهی بدور است و لعنت شده است پس باید تغییر کنیم و این تغییر باید در فکر و اندیشه و باور و اعتقاد و در اخلاق و رفتار ما باید نشان داده شود وقتی به طبیعت نگاه می کنیم و می بینیم که این طبیعت مرده زنده شده خجالت می کشیم که این طبیعت مرده زنده شد ولی انسان تغییر پیدا نکرده باشد انشاءالله که خداوند به همه توفیق دهد که حال همه ما به بهترین احوال تغییر پیدا کند .

 

جلسه اخلاق

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 21/1/97 جلسه اخلاق از سلسله جلسات اخلاق با موضوع تغییر و تحول در انسان ها با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا بیان داشتند که اولین جلسه از سال جدید است تبریک عرض می کنیم سال جدید را انشاءالله که سالی پر از خیر و توفیق  در امور مادی و معنوی در پیش داشته باشید  به همین مناسبت بحثمان را از الگوگیری از بحث نوروز و تغییر و تحول و آغاز میکنیم مهمترین درسی که از این تغییر و تحول که در طبیعت اتفاق  افتاده ، انسان می تواند بگیرد و باید بگیرد تغییر و تحول در خودش است شما در همین دعای تحویل سال هم اگر نگاه کنید خدا را قسم میز دهیم به این ویژگی که دگرگونی دل ها و قلب ها دست خداست « یا مقلب القلوب و الابصار » این تغییر و تحول به خواست و مشیت الهی باید باشد البته انسان باید این زمینه را فراهم کند ای کسی که تدبیر کننده هستی ای کسی که هر تغییر و تحولی در دست توست حالا که تو این صفات و ویژگی ها را داری این توفیق را نصیب ما ما کن که حول حالنا الی احسن حال باشد انسان ها نمی توانند موجودی متوقف و ایستاده باشند اگر متوقف و ایستاده باشند اصلا فلسفه وجودی ما بی معناست انسان زنده انسانی است که همیشه در حال تغییر و تحول باشد حدیث داریم که اگر انسان دو لحظه اش مثل هم باشد این انسان حتما ضرر کرده است چون سرمایه عمر را از دست می دهد و هیچ چیز بدست نیاورده رشد نکرده ترقی نکرده فهی مغبون بعد می فرماید : اگر امروزش از دیروزش بدتر باشد می فرماید فهی ملعون از رحمت خدا بدور است و لعنت الهی شامل حال اوست پس ما یک راه بیشتر نداریم و آن این است که تغییر پیدا کنیم ما مسافریم و یقین باید داشته باشیم که مسافتی را باید طی کنیم ما مسافر لقای الهی هستیم ما برای زمین و فرش خلق نشده ایم « یا ایها الناس انک کادح الی ربک کدحا فملاقی » ما اگر بدانیم که مسیری را باید طی کنیم باید بدانیم که یک برنامه ریزی لازم داریم و یک آمادگی لازم است که زاد و توشه ای برای سفر فراهم کند وقتی که ما مسافر الی الله هستیم باید برای سفر خودمان مثل هر سسفر دیگر زاد و توشه ای فراهم کنیم این سفر حقیقی در نهاد ما اتفاق  می افتد فلذا می گوییم یا مقلب القلوب و الابصار یعنی باید دل عوض شود این تغییر دل هم به همین راحتی  نیست  فلذا باید واقعا از خدا خواست که این توفیق را به ما بدهد که انسان بینش و نگرشش تغییر کند پس باید رذایل نفسانی را شناسایی کند که چه چیزی مانع این سفر  است مانع این تغییر و تحول است خوب بعد از اینکه شناسایی کردیم به وجود خودمان مراجعه می کنیم آیا این صفت و رذیلت بد و ویژگی بد را من دارم اگر دارم باید آن را رفع کنم بعضی مواقع هم که انسان خودش را مورد بررسی قرار می دهد خوشبختانه به این نتیجه میرسد که این رذیلت و صفت بد را در وجودش ندارد این انسان نباید خودش را ایمن بداند و وقتی هم که ندارد باید آماده دفع شود یعنی این خوب بودن گارانتی ندارد شما اگر تاریخ را ببینید خیلی ها بودند که اول خوب بودند ولی آخر و عاقبتشان خوب نشد و خیلی ها هم بودند که خوب نبودند ولی عاقبت به خیر شدند پس وقتی ما شناسایی کنیم باید یک حالت دفع و رفع در وجود ما بوجود آید ما باید رذایل را شناسایی کنیم و بعد  با آنها در درون خودمان مبارزه کنیم که به زبان سیر و سلوک به آنها تخلیه می گویند و تخلیه بر تحلیه (آراستگی ) مقدم است بعد باید تحلیه و ترمیم کنیم لذا ترک رذایل بر کسب فضایل مقدم است خدای متعال ما انسان ها را طوری خلق کرده است که خوبی ها در درون ما ریشه دارد یعنی خداوند اراده و قصدش این بوده که انسان کامل و خلیفه الله خلق کند انسان ها فطرتا به گونه ای خلق شده اند که گرایششان به خوبی هاست مهمترین مانع در این مسیر و در این سیر ، غفلت است و در مقابل غفلت مهمترین عامل برای این مسیر الی الله بیداری است مهمترین مقدمه این مسافرت این است که انسان ها متوجه شوند که ناقصند و نیازمندند اگر کسی بیدار شود می فهمد باید حرکت کند و اگر حرکت نکند ضرر کرده است و اگر به عقب برگردد از رحمت بدور است پس تنها یک راه در پیش داریم و باید حرکت کنیم منشا ء هر آفتی که از بیرون دامنگیر ما می شود ریشه در درون ما دارد اصلا فرا فکنی نکنیم و عامل و عوامل بیرونی را مقصر ندانیم اگر ما در درون خودمان ضعف داشته باشیم دشمن های بیرونی می توانند تاثیر خود را بگذارند اینکه مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) تاکید می کنند بر توجه به درون و استعدادهای کشور خودمان سر آن در همین است و این سیر الی الله هم نکته اش همین است اینکه بدانیم خودمان زمینه را فراهم می کنیم که شیطان بر ما تسلط پیدا کند غفلت از درون خود ما است که عامل بد بختی ما است فلذا مهمترین دستوری که به ما داده شده است این است که انمسان ها مدام نیاز به تذکر و یاد آوری دارند نیاز به این دارند که بیدار باشند مواظب باشند که غفلت سراغ آنها نیاید علامه طباطبایی می فرماید : « آنچه که مانع شناخت خداوند است جهل نیست بلکه غفلت است و این غفلت نیز در اثر مشغول شدن به یک سری امورهای بی ارزش و پستی است که دنیوی است »

خدا را قسم می دهیم به همه مقربان در گاهش به همه ما توفیق دهد که معارف قرآن و اهل بیت (ع) را خوب بفهمیم و خوب عمل کنیم

اعتکاف


بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س ) مراسم معنوی اعتکاف با حضور طلاب حوزه علمیه ریحانه النبی (س)  در سنندج همزمان با سراسر کشور برگزار گردید .

اعتکاف فرصت مناسبی است که انسان در مورد خود به شکل جدّی فکر کند و نقایص و کاستی ها را مورد توجه قرار دهد و درصدد تقویت نکات مثبت باشد. از دیر باز یکی از پر فضیلت ترین اعمال بین مسلمانان اعتکاف در ماه رجب بوده است که با میلاد حضرت علی (ع) شروع و با وفات حضرت زینب (س) به پایان می رسد .

برگزار کنندگان این برنامه برای ارتقای سطح فکری و معنوی شرکت کنندگان آستین های همت بالا زده و در پی لبیک به حکیمانه های رهبری به بهانه ی اعتکاف به تماشای رویش های نوین انقلاب نشستند.

در روایات ما تاکید شده است که انسان باید با خود خلوت داشته باشد. مگر می شود انسان ادعای دوستی با خدا را داشته باشد ولی با او خلوتی نداشته باشد. در روایتی از امام صادق (ع) نقل است که فرموده اند: «السعيد من وجد في نفسه خلوة يشغل بها» خوشبخت آن کسی است که برای خود خلوت دارد و در آن خلوت به خودش مشغول است. ما بعضی از اوقات برای دیگران و حتی کارهای غیرضروری وقت صرف می کنیم، اما برای اینکه درباره خود فکر کنیم، فرصتی را اختصاص نمی­دهیم و یا بسیار کم درباره او اندیشه می کنیم.

از جمله  برنامه های اجرا شده در اعتکاف مي توان به جلسات سخنراني، بیان احکام، پرسش و پاسخ به سؤالات، تشکیل حلقه های معرفت دینی ، تلاوت دو جزء قرآن در دو نوبت صبح و عصر، مداحي، برگزاری مراسم ویژه شب وفات حضرت زینب (س) و نیز برگزاری اعمال امّ داود، اشاره نمود.


روز اول
برگزاری نماز و زیارت عاشورا و دعای توسل
برگزاری محفل قرآنی ( جزء خوانی و حزب خوانی )

روز دوم
برگزاری نماز جماعت ، زیارت عاشورا ، مناجات امیرالمومنین (ع)
برگزاری محفل های جزء خوانی و حزب خوانی قرآن بصورت مشترک و فردی
حلقه های معرفت دینی
برنامه عزاداری به مناسبت وفات حضرت زینب (س)
برنامه پرسش و پاسخ باحضور مبلغین حوزه

روز سوم
نماز ، زیارت عاشورا .
برنامه اعمال ام داوود
عزاداری وفات حضرت زینب (س)

 

 

دین از دیدگاه نهج الباغه

«حضرت امير المؤمنان ـ علیه السّلام ـ اين جمله را در خطبه هاي خود بسيار به كار مي برند كه اي مردم ديندار باشيد ديندار، كه اگر گناه كنيد و ديندار باشيد بهتر است از اين كه ثواب كنيد و بي دين باشيد زيرا گناه در محدوده دين امكان آمرزيده شدن دارد و نيكوكاري در بي ديني پذيرفته نيست.»2

اگر فرد و جامعه اي ديندار و دينمدار باشند و پايه و ريشه دين را در شئون مختلف حفظ كنند فضايي در امورشان ايجاد مي شود كه اصلاح شدني و رشد يافتني است و حتي اگر نواقصي در كار باشد جبران پذير و رو به كمال است.

دين در تمامي ابعاد بشر داراي شاخه ها و فروعي است كه با از دست رفتن آنها مي تواند باز هم باقي بماند و از آنجا كه از سوي خداوند است  باز هم برگ و بار پيدا كند و خويش را نيز را به همراه كسي كه متمسك به دين  است با طراوت بيشتري احياء نمايد.

زير بناي بودن دين نيز در نهج البلاغه مورد تأكيد قرار گرفته است.

«چون بلايي رسيد مال هاي خود را سپر جان هايتان كنيد و چون حادثه اي پيش آيد جانهايتان را فداي دينتان كنيد و بدانيد كه هلاك گشته است كسي كه دينش هلاك شده باشد و غارت شده است كسي كه دينش به غارت رفته است.»1

رابطه دين و دينداران رابطه ي متقابل است. دين به آنها خدمت مي كند و فوائد زيادي به آنها مي رساند و دينداران نيز با حفظ دين از ثمرات دينداري بهره مند و از فوائد زنده كردن دين، زنده و سرشار از نشاط مي شوند بدين ترتيب تنها بشر از دين انتظار ندارد كه كمالش را فراهم كند و سعادت را برايش حاصل نمايد بلكه دين نيز انتظار دارد كه بشر خدمتگزار وي باشد از اين رو دين خدا وظيفه اش را انجام مي دهد و نيز حقي دارد كه دينداران مديون آن هستند.

امير المومنان ـ علیه السّلام ـ فرموده است:

«فَسَادُ الدِّينِ الدَّنيَا؛

تباهي دين به دست دنياست.»2

دنيا طلبي، دينداري را تخريب مي كند و پيروي از تعلقات زندگي دين را كمرنگ مي سازد. و وجود انسان را از آن كم بهره و محروم مي كند.

تجربه هاي روحي و نيز اجتماعي بشر ثابت مي كند كه تكيه گاه هاي ضد ديني. مطمئن و قوي نيستند و بسته به عامل گسستني آنها نيز امكان گسستن دارند چه شاهدي بهتر از اين كه در جوامع بشري بي اعتمادي و تنهايي انسان معاصر مشكلي فراروي انديشمندان و دلسوزان است.

اميرمؤمنان ـ علیه السّلام ـ فرموده است:

«الدين اقوي عماد؛

دين قوي ترين چيزي است. كه مي تواند تكيه گاه قرار گيرد.»1

امير المؤمنان ـ علیه السّلام ـ در مورد ره آورد دينداري در نهج البلاغه فرموده است:

«آگاه باشيد كه قوانين دين يكي و راه هاي آن آسان و راست است، كسي كه از آن برود به قافله و سر منزل رسد، و غنيمت برد، و هر كس از آن راه نرود گمراه شده پشيمان گردد. مردم! براي آن روز كه زاد و توشه ذخيره مي كنند، و اسرار آدميان فاش مي گردد، عمل كنيد.»2

دين كساني را كه به آن وابسته و پيوسته باشند، نگهداري مي كند و اين قوانين و اعتقادات ديني هستند كه باعث مي شوند هلاكت و سقوط براي ديندار پيش نيايد و حتي اگر پايش لغزيد دوباره به راه بيايد و از حقيقت و اتصال به آن دور نشود.

امير المؤمنان ـ علیه السّلام ـ فرموده اند:

«الدينُ يَعصِم؛

دين انسان را نگه مي دارد.»3

 

 

 



2 ـ سيده زيبا، رستگار، عوامل جاذبه و دافعه در دين، انتشارات احمديه، چ 1، قم، شهريور 1386 ص 29.
1 ـ محمد بن يعقوب، كليني، اصول كافي: دار الكتب الاسلاميه، ج 2، طهران، 1388 ق، ص 216.
2 ـ جمال الدين محمد، خوانساري، شرح غرر الحكم و در الكلم، مير جلال الدين حسيبي اُرمدي، انتشارات دانشگاه تهران، چ 1، 1360، ص 417.
1 ـ جمال الدين محمد، خوانساري، شرح غرر الحكم و در الكلم، مير جلال الدين حسيبي اُرمدي، انتشارات دانشگاه تهران، چ 4، 1360، ص 125.
2 ـ نهج البلاغه، ترجمه جعفر، شهيدي، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، چ 1، 1368، خطبه 120، ص 229.
3 ـ جمال الدين محمد، خوانساري، همان، ج 4، ص 125.

جلسه حلقه صالحین با موضوع ولایتمداری

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 17/12/96 جلسه حلقه صالحین با موضوع ولایتمداری با سخنرانی سرکار خانم فیروزی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان جلسه را با تلاوت آیه ای از قرآن آغاز کردند و بیان داشتند که خداوند در قرآن می فرمایند : « وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ»
ومپندارید ان کسانی راکه کشته شده اند در راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند.

ولایت فقیه مانند کشتی نوح می ماند که هر کس بر آن سوار شد رستگار و هر کس از آن سرپیچی نمود به قهر دریا خواهد افتاد.

فاطمۀ زهرا(س) با آن عظمتشان، اولین شیعۀ فدایی علی(ع) می‌شود که صرف امامت و ولایت علی(ع) می‌شود. خداوند با این اشاره‌ها چه حقیقتی را می‌خواهد به ما بگوید؟ باید اشاره‌ها را بگیریم و بفهمیم. خدا بنا ندارد همۀ حقایق را نشان دهد و الا همه مؤمن می‌شدند، بلکه خداوند برای درک حقایق «نشانه» می‌دهد.

در سوره انعام خدواند می‌فرماید: «وَ قالُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَ لَوْ أَنْزَلْنا مَلَكاً لَقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لا يُنْظَرُونَ(8/انعام) از بهانه‏هاى آنها اين بود كه گفتند: چرا فرشته‏اى بر او نازل نشده تا او را در دعوت مردم به سوى خدا همراهى كند. ولى اگر فرشته‏اى بفرستيم و موضوع، جنبه حسى و شهود پيدا كند كار تمام مى‏شود يعنى اگر مخالفت كنند ديگر به آنها مهلت داده نخواهد شد و همه هلاك مى‏شوند.
 باید برای درک عظمت مفهوم ولایت به اثر آن در حیات مادی و معنوی انسان و جوامع انسانی نگاه کنیم. اگر خوب بررسی کنیم خواهیم دید که نجات بشر در گرو ولایت است و ولایت تنها عامل نجات بشریت در حیات مادی و معنوی است. 

 

اینکه مفهوم ولایت در حیات دنیوی ما چقدر اهمیت دارد برای ما قابل درک است. چرا که همین الان ما جلوه‌ای از جلوات ولایت را در کسوت ولایت فقیه در جامعۀ خود داریم. کسی که می‌گوید «من ولایت امیرالمؤمنین(ع) را دارم اما ولایت فقیه را قبول ندارم»، یا دروغ می‌گوید و یا نادان است. کسانی که موضوعاتی مانند مردم‌سالاری را بر ولایتمداری ترجیح می‌دهند و حتی کسانی که دیگر امور معنوی را بر ولایتمداری ترجیح می‌دهند، یا جاهل هستند و یا قصد فریب مردم را دارند. مردم سالاری بدون ولایت قابل تحقق نیست
تجربۀ جهان بشری به ما نشان داده است که دموکراسی، رأی مردم، وجود احزاب، آزادی رسانه‌ها، وجود قانون، مفاهیمی مانند قانونمداری و هر چه که در جامعۀ مدنی به عنوان فضایل انسانی می‌توان یافت، همۀ این مفاهیم و اهداف خوب هیچ‌کدام بدون ولایت قابل تحقق نیستند. هر کسی بر این مفاهیم بدون ولایت تاکید کند انسان نادانی است و متاسفانه بعضی‌ از دانشگاهیان ما حاضر نیستند چشم خود را باز کنند و تجربۀ بشری را حداقل در این صد سال اخیر ببینند. 

تاثیر شهادت و شهید در جامعه

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 19/12/96 نشست صمیمانه ای بین طلاب با سخنرانی سرکار خانم زارع الوانی با موضوع تاثیر شهید و شهادت در جامعه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا جلسه را با حدیثی از پیامبر آغاز کردند و بیان داشتند که  از پیامبر(ص) نقل شده که شهید شش پاداش نزد خدا دارد:

۱- همان لحظه که به زمین افتد، گناهش آمرزیده شود، تاج وقار بر سرش نهند که یک دانه یاقوتش از همه دنیا بهتر است

۲- جای خود را در بهشت بیند

۳-از عذاب قبر ایمن است

۴-از وحشت قیامت در امان است

۵- شفاعتش را درباره هفتاد نفر از بستگانش بپذیرند

 ۶- هفتاد و دو حوری تزویجش کنند. از امام صادق(ع) نقل شده که پیامبر(ص) فرمودند: بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است تا آدمی در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکی وجود ندارد. در روایتی از امام صادق(ع) چنین آمده که: اشرف الموت قتل الشهاده.

پیامبر(ص) می فرمایند: که هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود، نیست.

و برای بهشت دری است مخصوص مجاهدین در راه خدا که از آن در وارد بهشت می شوند. هنگامی که بر در بهشت رسند، آن در گشوده می شود، در حالی که مجاهدین شمشیرها به کمر بسته و هنوز مردم در موقف حساب سرگردانند. از ثمالی، از علی بن الحسین(ع) نقل شده که فرمود: هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر از دو قطره نیست: قطره خونی که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکی که در تاریکی شب از چشم بنده ای جاری شود.

شهید مطهری می فرماید: هیچ کس به اندازه شهیدان،[به تاریخ و جامعه بشری]خدمت نکرده است، چون آنها هستند که راه را برای دیگران باز می کنند و برای انسان ها آزادی را هدیه می آورند تا هر کس کار خود را انجام بدهد، اوست که محیط مناسب را برای دیگران فراهم می آورد.

شهادت یعنی عاملی که شهدا را به پیشگاه خالق بی همتا رهمنون می سازد، و این با اندیشه و مرام، کسانی که فطرت خداجویشان را فراموش کرده و به پوچی رسیده اند و اینک به دنبال مرگی هستند که آنهارااززندگی   بی هدف و انگیزه شان دور می کند، بیگانه است.

سندهای افتخار یامشعل های فروزان با ژرف نگری در آنچه که به عنوان وصیت از شهدا به ما رسیده، می توان به انگیزه های عمیق این انسان ها در پی یافتن زندگی جاوید معنوی، دست یافت. آگاهی و شناخت این سندهای افتخار، مشعل های فروزان راه برای هر سالک الی الله است.

   با تحلیل و بررسی وصایای شهدا، درمی یابیم که راه شهدا، راه اسلام و قرآن و انبیاء (ع) و ارزش های آنان، همان ارزش های دین مبین اسلام است و از جامعه می خواهند که نگذارند ارزش های دینی و اسلامی کم رنگ شود، از نظام و رهبری و ولایت فقیه پشتیبانی نموده، غفلت نکنند و مواظب باشند که ضد انقلاب تمام تلاش خود را برای کمرنگ کردن ارزش ها و دلسردی مردم از مسئولین به کار می گیرند و در نهایت به این برمی خوریم که تمام مطالب و اعمال و رفتار و کردار آنها در یک کلمه، «برای خدا» خلاصه می شود و چیزی جز آن را در نظر نداشته اند.

 

این عکس شهدایی که در یادواره ها زده می شود ، همه اینها پیام دارد و با ما حرف می زنند  .وقتی این عکسها را خواهران می بینند ، به آنها می گویند: « که حجاب سنگر تو است مواظب سنگرت باش که دشمن از تو نگیرد.» و وقتی هم برادران عکس ها را به نظاره می نشینند می گویند: « مواظب رهبر و انقلابت باش که این نوع پیام رسانی ها خیلی ارزشمند است. »

 بنابراین ، با توجه به هجمه ها و تهاجمات فرهنگی که امروز صورت گرفته است ، این یادمان ها در فضای شهری یک تلنگری بر ذهن ها است ، که ان شاء الله جوانان در راه ولایت، ایثار، رشادت و شهامت قدم های مثبتی را بردارند . و وظیفه هر شخص و مسئولی است که یاد و نام شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه دارند .

 

همایش تجلیل از مبلغات برتر استانی

بسمه تعالی

 

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 16/12/96 این حوزه مبارکه با همکاری مرکز خدمات و مرکز مدیریت خواهران استان کردستان اقدام به برگزاری همایشی با عنوان تجلیل از مبلغات و همسران روحانیون و همنشینی صمیمانه  طلاب و خانواده هایشان به صرف شام به مناسبت میلاد دخت نبی مکرم اسلام (ص) نمود .

در ابتدای این مراسم مدیر مرکز خدمات حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسینی فر ضمن خوش آمد گویی به مدعوین و مهمانان به ایراد سخن پرداختند و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی گلی  مشاور خانواده در زمینه پذیرش نکاتی را بیان کردند و در ادامه  از مبلغات برتر ضمن اهدا ء لوح تقدیر و جوایزی تقدیر به عمل آمد .

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی گلی سخنان خود را با تلاوت آیه ای از قرآن آغاز کردند و بیان داشتند که  « يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»

در این آیه خطاب به همه مردم چه مومن و چه غیر مومن می فرماید یک تذکر و یادآوری است  درمان درد های روانی و روحی ما شفا فی ما صدور است کتاب حمایت و رحمت است اما چیزی را که ما در جامعه علمی و حاضر مطالعه می کنیم این است که این نسخه شفا از آن بهره برداری نمی شود آمار طلاق گویای این مطلب است مشکلات خانواده گویای این مطلب است و نداریم ما آن برنامه درمانی که از قرآن استفاده شده باشد حالا امشب انشاء الله اشاره می کنیم که از این کتاب شفا یک نسخه از آن بهره برداری کنیم .

بیماریهای روانی سخت ترین بیماری ها هستند آقا امیر المومنین (ع) می فرمایند : « از مشکلات و سختی ها نداری و فقر است و سخت تر از فقر بیماری جسمی است و سخت تر از آن مشکلات و بیماری های روانی است افراد تحمل ندارند اگر این ناراحتی ها به شدت و عمقش برسد زندگی را تحمل نمی کنند در زندگی و خانواده ما مسائل و مشکلاتی است که از این نسخه شفا باید استفاده کنیم بهره ببریم و درمان بگیریم چرا ما بیمار می شویم این مشکلات روحی و روانی از چیست ؟ خداوند تبارک و تعالی می فرماید : « و خلق الانسان ضعیف » ما کامل نیستیم ناقص هستیم خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت (ع) معصوم هستند ما با نقص متولد می شویم با خلاء هایی متولد می شویم باید آن نقص ها را بشناسیم و مهمترین نقص و خلائی که ما داریم نیاز به محبت و پذیرش و حمایت است غالب دردها به همین برمی گردد .غالب مشکلات برمی گردد به این حمایت نشدن و محبت ندیدن و توجه ندیدن . دریافت به موقع و به اندازه با ثبات پذیرش ، محبت و حمایت درمان کننده این نقص و کمبود است . تک تک این کلمات جای خیلی صحبت کردن دارد همه ما بزرگ و کوچک دوست داریم که در این جامعه پذیرفته شویم اگر ما را طرد کنند به بیماری دچار می شویم . این ها نیاز ما است ما آن را می خواهیم ، بچه ها می خواهند . برادران یوسف می گفتند پدر ما یوسف را بیشتر از ما دوست دارد پس این محبت ببینید چقدر مهم است و این ما را در مسیری قرار می دهد که دو طرف دارد که هر دو طرف خطر دارد چه محبت زیاد باشد و چه محبت کم باشد هر دو خطر ناکند و مهمترین خطر در این زمینه بی معنایی است مثلا شخص می گوید هیچ کس من را نمی خواهد حتی خدا هم من را نمی خواهد . کسانی که تحقیر می شوند و به آنها محبت نمی شود احساس بی معنایی می کنند و کسانی که زیادی محبت گرفتند اعتماد زیاد دارند قدرت نه گفتن به دوستان را ندارند چون می ترسند که طرد شوند و انسان ها آنها را نپذیرند این ها خود شیفته می شوند و دچار وسواس فکری می شوند .

همین برخورد های ما با بچه ها نگاه ما را به دنیا و به خدا و به دیگران عوض می کند این دردها پشت ذهن ما جمع می شود که به زندگی ما جهت می دهد ما محتاج توجه هستیم و درمان آن این نیست که بگوییم شما الان به توجه و محبت نیاز دارید نه بلکه درمان آن خود شناسی است خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم در چند جا چند آیه را برای درمان این نقیصه و کمبود قرار داده است . خانواده ، فامیل ، دوستان ، آشنایان و حتی رهبران جامعه باید محبت داشته باشند امام علی (ع) به مالک اشتر می فرماید در قلبت باید نسبت به انسان ها چه مومن و چه غیر مومن محبت داشته باشی .

مسابقه جشنواره غذایی

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 15/12/96 مسابقه جشنواره غذایی به مناسبت میلاد سراسر نور بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه طاهره  (س) برگزار گردید .و به تعداد سه نفر از شرکت کنندگان که بیشترین امتیاز را از طرف داوران کسب کردند هدایایی اهدا گردید .

مراسم روز درختکاری

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) مراسم روز درختکاری در تاریخ 15/12/96 در محل حوزه علمیه ریحانه النبی (س) برگزار گردید .

در این برنامه جمعی از طلاب و اساتید و کادر حوزه شرکت داشتند در این برنامه حدود 20 اصله نهال و 15 شاخه گل های تزیینی و زینتی در زمین حیاط و کنار مدرسه کاشته شد هدف از این برنامه کمک به حفاظت و توسعه محیط زیست و ایجاد فرهنگ درختکاری در بین طلاب بود .

همایش زن و خانواده

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 158/12/96 همایش زن و خانواده با سخنرانی استاد ارجمند سرکار خانم اعرابی و مولودی خوانی سرکار خانم کریمی و سرکار خانم صائم با حضور معاونین محترم مرکز مدیریت خواهران استان کردستان برگزار گردید .

مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط سرکار خانم محمد زاده شروع شد و در ادامه نمایشنامه ای توسط  گروه سه نفری اجرا گردید و در ادامه سرکار خانم اعرابی به ایراد سخن پرداختند و بیان داشتند که همانطور که میدانید یکی از القاب حضرت زهرا راضیه مرضیه است امام صادق (ع) می فرمایند از بالاترین مقامی که یک مومن می تواند داشته باشد مقام تسلیم است از امام پرسیدند از نشانه های مومن چیست فرمودند : « بالتسلیم لله و رضا فی ما ورد علیه من سرور او سخط »

امروز می خواهم خودتون را محک بزنید و ببینید می تونید در جاده ای قرار بگیرید و خودتون رو به آن برسونید که حضرت زهرا (س) آخر این جاده ایستاده جاده ای که تو را به قله هستی می رساند

انسان ها به سه دسته تقسیم می شوند یک سری از افراد هستند که خدا را قبول دارند اما می گویند خدایا من را آفریدی دستت درد نکنه ولی به من دستور نده برای من تکلیف نذار مثل سکولار ها که معتقدند دین از سیاست جداست

دسته دوم خدا را به عنوان خالق قبول دارند تکلیف را هم قبول دارند یک سری از چیزها هست که تکوینی است مثل مرگ مثل هستی یک سری از چیزها هم هست که تشریعی است مثل حلال و حرام اما این گروه که خالق را قبول دارند تکلیف را هم قبول دارند بعضی از جاها قبول نمی کنند مثل مرگ اگر اتفاق بیفتد نا شکری می کنند و کفر می گویند خدایا چرا من و در تشریع مثل بحث حلال و حرام که کمی می لنگند

حالا در زندگی خودمان چی ؟ خدایا دستت درد نکنه می گویی پیرو حضرت زهرا (س) باش . خانم باش با حیا و با حجاب باش راضیه مرضیه باش راضی به قضای الهی باش یکی از تعابیر خیلی زیبایی که حضرت علی (ع) از حضرت زهرا (س9 می کنند میفرمایند : « هیچ کاری نکرد که ناخوشنودی من در آن باشد یا خشم من را بر انگیزد » شما ها چی آیا شما این طور هستید با همسرانتان ؟ پس کجای این جاده ایستاده اید ؟ این مهم است که اگر در این جاده قرار نداریم سعی خودمان را بکنیم که حد اقل به جاده خاکی نزنیم سر مرز قدم بر نداریم

پیامبر (ص) از حضرت علی (ع) پرسیدند : « کیف وجدت اهلک » حضرت علی (ع) فرمودند : « نعم العون علی طاعت الله » آن کسی که من را برای رسیدن به خدا کمک می کند

روح دین داری تسلیم است

گروه سوم که انشا ء الله همه ما از این دسته باشیم علاوه بر اینکه خدا را به عنوان خالق قبول دارند بلکه در عالم تکوین و در عالم تشریع به طور محض می گویند سمعا و طاعتا همه مقدرات را از خدا می دانند و همیشه راضی هستند پس راضی باشید به رضای پروردگار .

 

نشست صمیمانه

 

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 12/12/96 نشست صمیمانه ای بین طلاب با سخنرانی سرکار خانم کریمی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان جلسه را با نام خدا و دعا آغاز کردند و بیان داشتند که الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین

عرض تسلیت به مناسبت رحلت ام الشهدا حضرت ام البنین (س) و عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در بین دو مناسبت قرار داریم رحلت حضرت ام البنین که گذشت و ولادت حضرت زهرا (س) که در پیش رو داریم از همین مناسبت ها استفاده می کنیم و سخن را آغاز می کنیم اگر ماها به عنوان یک بانوی مسلمان و پیرو اهل بیت سیره حضرت ام البنین را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم به عنوان مثال ما در خانواده می توانیم همانند این بانوی بزرگوار هم خود پشتیبان ولایت فقیه باشیم هم نسلی را تربیت کنیم که آنها هم پشتیبان ولایت باشند مثل این بانوی بزرگوار که فرزندانی مثل قمر بنی هاشم که مدافع راستین ولی زمان خود بودند را تربیت کردند ما هم با تاسی از این بانوی با معرفت می توانیم چنین فرزندانی را تربیت کنیم و اگر در مورد حضرت زهرا (س) بخواهیم سخن به میان بیاوریم باز هم گفتنی زیاد است از هر دری که بخواهیم وارد شویم این بانوی بزرگوار بهترین الگو و سرمشق برای ما هستند برای مثال انتخاب های این می تواند برای ما بسیار راه گشا باشد یکی از انتخابهای حضرت زهرا (س) که باعث شده این بانو بسیار شاخص باشند انتخاب سخن بر سکوت است .

زهرای مرضیه سلام الله علیها بعد از پیامبر درب خانه اش را آتش زدند می توانست بنشیند و سکوت کند اما چرا فاطمه (س) پس از رحلت رسول خدا (ص) چهل شب در خانه مهاجر و انصار رفت ؟

در پاسخ باید گفتکه فاطمه زمان شناس و امام شناس بودند در خانه مسلمانان خطبه می خواند صحبت می کرد و گریه می کرد گریه فاطمه تنها برای مصیبت رسول خدا نبود وقتی می گفتند چرا گریه می کنید ؟ می فرمودند گریه من به دو دلیل است یکی به خاطر فقدان نبی مکرم اسلام (فقد النبی ) و دیگری به خاطر (ظلم الوصی ) ظلم به وصی او حضرت علی (ع) ما هم اگر مشی حضرت زهرا (س) را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم پشتیبان ولی زمان خود باشیم ولی فقیهی که نه تنها جهان تشیع بلکه با تدبیر خود جهان اسلام را سکان داری می کنند و ناخدای این اقیانوس عظیم هستند . خواهران بزرگوار ما به عنوان یک طلبه بسیجی که امانت دار ودیعه حضرت زهرا (س) هستیم باید مثل این بانوپشت ولایت باشیم که مصداق این فرمایش حضرت علی (ع؟) نباشیم که فرمودند هر کس در وقت یاری رهبرش در خواب باشد در زیر لگد دشمنان از خواب بیدار می شود

ما به عنوان یک خانم مسلمان باید از عفت ایثار و خداترسی و دفاع از امامت و رهبری و ولایت حضرت زهرا (س) درس بگیریم و در زندگی عملی خود آنها را پیاده کنیم

والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته                                                

بانوان فرهیخته

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 13/12/96 دومین جلسه انتخابات بانوان فرهیخته در مکان سالن اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای کرمی برگزار گردید .

تبریک عرض می کنم میلاد سراسر نور و با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) را خدمت همه عزیزان که در پیش است چند جمله درباره شخصیت حضرت زهرا (س) عرض می کنم .

ابعاد شخصیتی حضرت زهرای مرضیه (س) چنان گسترده است که فقط با مطالعه عمیق و البته دقیق می توانیم به ابعاد شخصیتی ایشان برسیم شخصیت بزرگی با ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا (س) با چند محور مورد تحلیل و بررسی قرار دارد ولی متاسفانه بسیاری از مبلغین و نویسندگان ما معمولا از ابعاد کوچک باز می کنند و این ظلم و جفا در حق فاطمه زهرا (س) است ما باید همه ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) را برای مردم تبیین کنیم و باز گو کنیم محور های زیادی است در این بزرگ بانوی هستی در محور علم و دانش محور معنویت محور مبارزات سیاسی و اجتماعی و دهها محور دیگر که حضرت زهرا (س) قابلیت این را دارند که مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند برای مردم ویژگی های بارز انسانی و اخلاقی و بزرگ که در وجود حضرت زهرا (س) هست هم در کتب شیعه وارد شده و هم در کتب اهل سنت این قطعی است مثل پارسایی و قناعت حضرت زهرای مرضیه (س) در عین برخورداری از بالاترین امکانات بوده وضع زندگی امیر المومنین بسیار خوب بوده ولی این را به فقرا می بخشیدند وقتی می گوییم حضرت زهرا (س) قناعت می کرد یعنی در عین اینکه از امکانات برخوردار بود قناعت می کرد و این اهمیت دارد در حوزه انفاق و ایثار محور عبادت خالصانه الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی این ها مسائلی است که حضرت زهرای مرضیه برای همه ما الگو است آرزو می کنم که خدای متعال به همه مردان و زنان ما توفیق دهد که پیرو خوبی برای حضرت زهرا (س)  باشید

نشست با موضوع محبت در اسلام

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 14/12/96 نشست صمیمانه ای بین معاونین و کادر حوزه با سخنرانی سرکار خانم عباسی با موضوع محبت برگزار گردید

ایشان جلسه را با نام خدا و قرائت آیه ای از قرآن آغاز کردند « والذین آمنوا اشد حبا لله »

محبت یعنی حالتی که در دل یک موجود ذی شعور نسبت به چیزی که با وجود او ملایمتی و با خواسته های او تناسبی داشته باشد پدید می آید .

ایشان در ادامه به جایگاه محبت و مهربانی در اسلام اشاره کردند : از نظر اسلام مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و به قدری در اسلام مورد تاکید واقع شده است دامنه آن گسترده گردید ه و شامل محبت به دشمن و محبت به حیوانات هم می شود . رسول گرامی اسلام در این باره فرمودند : مومنان در مقام مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر همانند یک پیکرند وقتی عضوی از این گروه بیمار شود سایر اعضا در تب داری و شب زنده داری با او همراهی می کنند . اما جایگاه مهربانی در غرب : متاسفانه در جوامع غربی علارغم پیشرفت های علمی و صنعت خبری از عواطف انسانی نیست و فقر عاطفی موجود بحران معنوی بزرگی را پدید می آورد

وی افزود ابعاد مهربانی : محبت به خدا و پیامبر و اهل بیت (ع) – زیر دستان –کودکان – تهی دستان –پدر و مادر – عزیزی که خوار شده – دانشمندی که در بین جاهلان گرفتار آمده است - دوستان مومن – همسر و فرزندان امام صادق (ع) می فرماید من با سه کس مهربانی می کنم و سزاوار است که دیگران نیز به آنان مهر بورزند « عزیز اصابته مذله بعد العزه و غنی اصابته الحاجه بعد الغنی و عالم ستخف به اهله و الجهله » > امالی صدوق ، مجلس 13

راههای ایجاد محبت : امام صادق فرمودند انجام کار نیک و خوشرویی ما به جلب محبت است . کافی ج 2 ص 103

ایشان در پایان بیان کردند که خوش رویی و خوش خلقی : خوب صدا زدن پیامبر (ص)فرمودند سه چیز محبت انسان به برادر مسلمان خود صفا داده و یک رنگ می کند اول هر گاه او را می بیند با گشاده رویی برخورد کند دوم وقتی برادرش خواست نزد او بیاید برای او جا باز کند سوم با هم مصاحفه کنید امام صادق (ع) می فرمایند به هم دست دهید که دست دادن کینه ها را از بین می برد . کافی ج 2 ص 183

مهربانی یکی از تمایلات عالی انسان است که در روح آدمی به امانت نهاده شده است و از معیارهای کرامت و ارزش اوست و خود سرچشمه بسیاری از فضایل دیگر است

خالق این جهان خود مهربان است و بندگانش را بر هم بر این سرشت آفریده است دین اسلام هم پیروانش را به مهربانی و مهرورزی به یکدیگر سفارش کرده است .

جلسه کمیته اعتکاف

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 13/12/96 جلسه کمیته برنامه ریزی مراسم معنوی اعتکاف با حضور ارگان ها و نهاد های دولتی در مکان اداره  سازمان کل  تبلیغات اسلامی  برگزار گردید .

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای کاوه بیان داشتند که با بحث اعتکاف در خدمت شما بزرگواران هستیم که یک امر معنوی است که از صدر اسلام از زمان پیامبر اکرم (ص) بوده است با توجه به اینکه برنامه اعتکاف امسال مقارن شده با ایام نوروز امروز جمع شده که برنامه ریزی و تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنیم  مقام معظم رهبری فرمودند : حتی امام زمان (عج ) ظهور کند یارانش را از معتکفین انتخاب میز کند پس معلوم است که بحث اعتکاف و خود سازی بسیار بسیار امر مهمی است و اصل هدف هم از اعتکاف همین است که انسان چند روزی با خودش خلوت کند و سنت حسنه از سوی اهل بیت (ع) هم جاری بود بحث اعتکاف در سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب است که با ایام نوروز مقارن شده است خوب انشاءالله امسال بتوانیم بهره کافی و وافی را از این ایام ببریم این سه روز هم دعا هم مناجات و هم قرائت قرآن و هم حاجت خواستن که حتی در این حاجت خواستن ما دعاهای وارده را داریم و چه اعمالی که باید انجام بدهی که این ها همه مد نظر است که جزء برنامه ها باشد بحث اعماغل ام داوود است که انشاءالله در روز 15 رجب برگزار می شود که حاجت های خاصی دارد که جزء برنامه ها هست که اجرا شود .

در ادامه سرکار خانم رضایی مدیر محترم حوزه علمیه ریحانه النبی (س ) بیان کردند که نزدیک دو سه سالی است که فرصتی پیش آمده است حوزه علمیه خواهران در برنامه های اعتکاف مشارکت داشته باشد  سال گذشته مبلغینی از طرف حوزه علمیه خواهران برای بحث های اعتقادی و اخلاقی و احکام درمسجد جامع  حضور پیدا کردند و بعضی از آنها معتکف بودند و پاسخگوی سوالات معتکفین بودند امسال هم همین برنامه را ما پیش بینی کرده ایم و یک جلسه توجیهی انشا ء الله برای آنها برگزار می کنیم که آنها توجیه شده حضور پیدا کنند .

 

 

 

برگزاری سومین جلسه از سلسله جلسات عقاید

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 10/12/96  سومین جلسه از سلسله جلسات عقاید با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای درویشی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان جلسه را با نام خدا و دعای سلامتی امام زمان (عج ) آغاز کردند و بیان داشتند که ادامه جلسه قبل رسیدیم به اینکه راجع به منابع شناخت صحبت کنیم

اولین منبع شناخت علوم تجربی است و یا بحث حواس پنج گانه است بعضی در بحث حواس پنج گانه راه افراط را را رفته اند . و بعضی هم راه تفریط را در پیش گرفته اند تفریطی ها را اگر بخواهیم بگوییم مثل لا ادری گرایانی مثلا در یونان باستان کسانی بودند که که حتی وجود خودشان هم تردید داشتند یعنی می گفتند که ما فکر می کنیم چیزی در خارج از ذهن ما است از کجا معلوم شاید همش در وهم و خیالات است و بعد از کجا معلوم که ما هستیم ما فکر می کنیم که هستیم این ها در نهایت به یک مرحله شکاکیت شدیدی رسیدند جناب بو علی می گوید که این ها مریض هستند و دوای درد آنها این است که به یک درخت ببندی و آنها را کتک بزنی و این ها قطعا دردشان می گیرد و می گویند درد دارد و شما آنوقت پاسخ می دهید نه شما فکر می کنید که دردتان می آید نه اصلا شما وجود ندارید بنابراین متنبه می شود و می فهمد که اشتباه می کند

راه افراط آن هم همان جریان اثبات گرایی است که می گفتند هر چیزی که ما با حواس پنج گانه آن را درک کنیم فقط قبول داریم و اگر با حواس درک نکنیم اصلا قبول نداریم و بد تر از این نه تنها ما قبول نداریم بلکه کلمه آن هم بی معناست این ها بعدا کوتاه آمدند دیدند که بعضی از مفاهیم علوم تجربی هم زیر سوال می رود چون قابل مشاهده نیستند فقط ما از آثارشان می فهمیم که وجود دارند مثلا هسته اتم و ….

در بحث حواس پنج گانه چند اشکال وجود دارد اولا حواس پنج گانه فقط مربوط به عالم ماده است و در مورد غیر مادیات نمی توانیم اظهار نظر کنیم و آن را اثبات یا نفی کنیم دوم اینکه حواس پنج گانه حتی در زمینه ای هم که عمل می کنند باز 100 درصد عمل نمی کنند مثل فرا صوت که ما نمی شنویم ولی حشرات آن را می شنوند . نکته سوم اینکه چه کسی گفته است که ما فقط پنج حواس داریم پنج محسوس در عالم داریم نه شاید بیشتر وجود دارد ما از آن بی خبر هستیم علوم تجربی کار اره انداز است اثبات گر نیست

دومین منبع شناخت عقل  است در بحث عقل هم یک راه افراط رفته شده و یک راه تفریط رفته شده است معتزله انتظار دارند که تمام فروعات دین با عقل اثبات شود ولی این نگاه افراطی به عقل است بعضی دیگر مثل عارفان هم راه تفریط را طی کرده اند .

واقعیت امر این است که عقل هم راه شناخت است اما نباید بیش از این انتظار داشت عقل هم به خطا می رود .

بنابراین نگاه ها و دیدگاه ها متفاوت است ارزش اخلاقی از نظر دین اسلام بندگی خدا است تمام انسان ها بنده هستند حال یا بنده الله یا بنده نفس و چقدر زیباست که انسان بنده الله باشد پس عقل هم این طور نیست که همه چیز را بفهمد مادامی که عقلای عالم به اندازه ای که عقل توان دارد از عقل استفاده کردند اختلاف ها کم می شود و به صفر نزدیک می شود ولی این که در بین عقلای عالم اختلاف وجود دارد و از عقل استنباط کرده اند به خاطر این است که بیش از اندازه به عقل متکی شده اند عقل کلیات را می فهمد اگر عقل نباشد نه وحی قابل اثبات است نه چیز دیگر . همچنان که اگر حواس پنج گانه هم نباشد علم نیست پس در بحث کلیات همه کاره عقل است . …

برگزاری جلسه بهداشت

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 9/12/96 جلسه بهداشت با حضور سرکار خانم عباسی با موضوع بیماریهای زنان در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا بیان داشتند که خوشحالم که در خدمت شما خواهران عزیز هستم 0

همانطور که رهبر کبیر انقلاب فرمودند فرزند آوری در واقع یک وظیفه بر گردن ما شد لازم نیست من این را برای شما بگویم در واقع من از شما درس می گیرم که خداوند رازق و روزی دهنده است و اگر ما بچه زیاد تری بیاوریم این نیست که بگوییم شرایطم مهیا نیست خداوند صراحتا در سوره بقره فرمودند که من رازق بچه هستم حتی روایت داریم که اگر کسی بگوید من نمی توانم بچه را بزرگ کنم یاری دهنده نخواهی داشت اما نسل ما رو به سمت پیری می رود خیلی به جوان های ما ظلم می شود یک جوانی که باید زندگی کند و درسن شکوفایی هستند باید در سنی که زندگی کند و فرزند پروری کند علاوه بر وظایفی که بر گردن خودتان است وظایف والدین هم بر گردنتان می آید چون جامعه ایرانی واقعا به صورت فاجعه آمیزی به طرف پیری می رود یعنی برآوردی که در دانشگاه علوم پزشکی می گفتند 15 سال دیگر بالای 60 درصد افراد ما افرادی هستند که میانسالی را رد کرده اند میانسالی که رد شود پیری فرا می رسد ، پیری که برسد خواهی نخواهی یک سری عوارض به دنبال دارد یک سری مراقبت ها را مخی خواهد آن وقت است که ما داریم یک ظلم به جوان ها می کنیم یک یا دو بچه می آوریم و تمام بار مسئولیت این والدین بر گردن این دو نفر می افتد فرزند آوری وظیفه ای بر گردن است جدا از وظیفه شرعی و دینی و عرفی که بر گردن ما است چرا فاصله بین بچه ها این همه زیاد است که بچه های ما یک بگو مگوی ساده با هم نداشته اند آن صمیمیت لازم و حرمت لازم بین آنها نیست پس با این قضیه یک مقدار انشاءالله معقول بر خورد کنیم که فردا پشیمان نشویم بچه بزرگ کردن اگر با لذت و شیرینی باشد خسته نمی شوی و خیلی راحت می گذرد و اجر اخروی دارد ولی اگر سخت بگیری و اذیت شوی فایده ندارد

در ادامه ایشان درباره افتادگی مثانه و رحم صحبت کردند و به سوالات طلاب در این زمینه پاسخ دادند .

برگزاری جلسه اخلاق

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 7/12/96 جلسه اخلاق با موضوع تقوا و پرهیزگاری با سخنرانی آیت الله دهقان دراین حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا بیان داشتند که خوشحالم که امروز توفیق یار گشت دقایقی را در خدمت شما بانوان دراین حوزه علمیه مقدس حضور داشته باشم .

وقتی انسان به قرآن نگاه می اندازد می بیند که قرآن سه امتیاز برای انسان بیان کرده است امتیاز اولی که قرآن بیان کرده است تقوا است که خوشبختانه ما طلبه ها می توانیم هر سه امتیاز را داشته باشیم و باید هم داشته باشیم چون ما در اجتماع تبلیغ داریم و معارف الهی را بیان می کنیم و اثر گذار باشیم . در متن اجتماع زنان ، شما باید حضور داشته باشید هر سه امتیاز را باید داشته باشید اولین امتیاز تقواست تقوا 24 معنی دارد که من اینجا دو تا را بیان می کنم

خداوند تبارک و تعالی می فرماید من شما را از زن و مرد آفریدم « انا خلقناکم من ذکر او انثی » زن و مرد هیچ امتیازی هم نسبت به هم ندارند و هر دو لازمه خلقت بوده « و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا » شما را قبیله قبیله و تیره تیره آفریدیم برای اینکه همدیگر را بشناسید اما امتیاز این است « ان اکرمکم عند الله اتقکم » گرامی ترین شما پرهیزگارترین شماست

یک معنای تقوا ریشه آن اگر از وقایع باشد به معنای خود نگه داشتن و حفظ خود است نظارت و کنترل بر خود است ما معمولا مواظب جسم هستیم اما اصل ما که جسم ما نیست ، اصل منیت است که همان روح است انسان مواظب روح باید باشد که در چاله و دره شیطان و هوای نفس نیفتد روحش را آلوده نکند اگر آلوده شد شستشو کنیم تقوا یعنی حفظ خود و حفظ روح آقای بهجت بارها می فرمودند که 99 درصد به فکر جسمتان باشید و 1 درصد به فکر خودتان باشید به فکر روحتان باشید

معنای دوم برای تقوا رابطه با خداست

خواهران بزرگوار تا ما ریشه در خدا داریم،  نور داریم زیبایی داریم رشد و کمال داریم اگر ریشه از خدا قطع شود خدا را فراموش کنیم رابطه مان را با خدا قطع کنیم دیگر کمال نداریم ، صالح نیستیم ، پاکدامن نیستیم همان آنی که انسان معصیت مرتکب می شود شیطان بر او مسلط می شود .

ایشان در ادامه بیان داشتند که چقدر رابطه با خدا برقرار کنیم ؟

هر اندازه رابطه با خدا برقرار کنیم و به یاد خدا باشیم حاکمیت خدا با ما باشد همان اندازه ما قداست داریم همان اندازه ما نورانیت داریم همان اندازه پاکدامنی داریم اگر این رابطه قطع شد خاموشیم و دیگر هیچ نداریم امتیاز در رابطه با خداست وقتی رابطه آمد بندگی می آید در بندگی پنج نکته است :

بنده خدا در برابر خدا خاضع است ، خاشع است ، تسلیم است ، فرمانبردار است ، محب خدا و عاشق خداست همه این ها از برکات یاد خداوند تبارک و تعالی است وقتی عظمت خدا را انسان شناخت آن وقت می شویم بنده و ان وقت با همه وجود خدا را درک می کنیم .

1 3 4 5