راه های مقابله با استرس

راههای مقابله با استرس :

استرس در لغت به معناي شدت و سخت گيري بيش از حد مي باشد. استرس در واقع مجموع واكنش‌هاي فيزيكي، ذهني و عاطفي است كه در نتيجه تغييرات و نيازهاي زندگي شخص بروز مي‌كنند. اين تغييرات ممكن است بزرگ يا كوچك باشند

استرس مخصوص قشر يا طبقه خاصي از مردم نيست به طور کلي استرس بر روي افراد مختلف اثرات متفاوتي برجا گذاشته و مي تواند در يک شخص به خصوص سال به سال تأثيرهاي متفاوتي داشته باشد.

در تقسيم بندي کلي استرس مي توان آن را به دو گروه استرس بد و خوب تقسيم کرداما اغلب آنچه به عنوان استرس، در ميان ما شناخته شده است «استرس بد» مي باشد که همیشه پيامد منفي به همراه دارد ومي تواند روند يک زندگي سالم را مختل کرده و افراد را دچار نابهنجاريهاي رفتاري و رواني کند به طوری که گفته می شودهفتاد تا هشتاد درصد مراجعات به پزشکان در رابطه با بيماريهاي ناشي از فشار رواني است وکساني که در شرايط پراضطراب زندگي مي کنند 5/4 برابر بيشتر از سايرين در معرض سکته هاي قلبي و مغزي هستند .

عوامل استرس زا:

1. استرس زاهای شخصي:  معضلات خانوادگي، توقعات اطرافيان، خستگي، بيماريها، نابسامانيهاي رفتاري در ميان اعضاي خانواده ، از دست دادن عزيزان و ، برنامه هاي تلويزيون و اخبارو…

2. استرس زاهای اجتماعي: عدم تأمين مالي، عدم تأمين شغلي، ازدواجهاي ناموفق، اعتياد، کارهاي اداري و ترافيک شهري، مشکلات اقتصادي و سياسي و …

علایم استرس :

1) علايم فيزيکي: تپش قلب، نفس نفس زدن، سردرد، عرق کردن، سوء هاضمه، احساس تهوع و افزايش حرکات روده ها و… از علايم فيزيکي هستند.

2) علايم روانشناختي: ناتواني در تصميم گيري، ضعف تمرکز حواس، ضعف حافظه، کابوس شبانه ، افکار منفي و… را مي توان از علايم روانشناختي برشمرد.

3) علايم هيجاني: زودرنجي، يأس و واهمه، بدگماني، کاهش عزت نفس، کاهش اعتماد به نفس و احساس نااميدي.

بيماريهايي از قبيل آسم، حساسيتها ، ريزش مو، چاقي يا کاهش وزن، ديابت ، شب ادراري در کودکان زخم معده، زخم دهان، بي خوابي و بدخوابي است، بيمايهاي قلبي و عروقي ، سرطان ناشي از استرس هستند.

برخی راهکارهاي غلبه بر استرس:

1. يک رژيم غذايي مؤثر، ورزش و برنامه استراحت: با متناسب شدن شرايط جسماني بدن قادر به پاسخگويي و خنثي کردن انتظاراتي که از شما مي رود خواهيد بود.

2. برنامه ريزي دقيق کارها: با برنامه ريزي درست مي توان از زمان، استفاده بهينه برد.

3. فعاليتهاي هنري: هنر نشاط خاصي را به ذهن مي بخشد و در نتيجه از بروز استرس مي کاهد.

4 . ايجاد تغييرات کارساز در زندگي : تنها عامل مشترک در ايجاد هر نوع استرس، لزوم ضرورت و اجبار در ايجاد تغيير و تحول مهم، در روند زندگي معمولي فرد است.

5. رفع هيجان و دلهره: اين عمل باعث مي شود که خستگي شما برطرف شود، توان جسمي و روحي شما را بالا مي برد و تا حدود زيادي ترس و هيجان زدگي را در شما کاهش مي دهد.

6. برقراري روابط اجتماعي و همدلي در بين افراد جامعه:  انزوا و ارتباط مؤثر نداشتن با افراد جامعه افزايش استرس را به دنبال دارد.

7. استفاده از آرامش بخشي ذهني: اين روش که خود شامل چند مبحث مي باشد(از قبیل یوگا ،مراقبه و…) روشي بسيار مناسب بوده تا ذهن خود را از عوامل استرس را دور کنيد و به آن آرامش دهيد.

در بينش اسلامي براي جلوگيري از بيماريهاي روحي و رواني سفارشاتي شده که عبارتند از:

1. ياد خدا       2. زيارت اهل بيت(علیهم السلام)

3. وضوگرفتن 4. روزه گرفتن: صبر انسان را در برابر هواهاي نفس بيشتر کرده و عزت نفس انسان را بالا مي برد.

5. دوستي با افراد باايمان    6. اميدواري به رحمت خداوند

  • 5 stars
    نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ
    1395/06/08 @ 09:32:05 ب.ظ

    پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

    سلام و احترام
    نکات خوبی بود.
    اضافه کردن منبع معتبر جهت اعتبار وبلاگ و کلید واژه ها جهت دیده شدن مطلب توسط موتورهای جستجو، را در مطلب خود مد نظر داشته باشید.
    موفق باشید
    ————
    پیشنهاد می شود از طریق لینک ذیل نوار ابزار الکسا- نوار ابزار مشاهده رتبه سایت ها - را برای مرورگر فایر فاکس خود حتما نصب کنید.
    http://support.kowsarblog.ir/alexa-2

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.