تواضع

بسمه تعالی
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 21/9/1395 جلسه اخلاقی با سخنرانی سرکار خانم کریمی با موضوع تواضع در این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان سخنان خود را با آیه ای از قرآن کریم آغاز کردند و بیان داشتند که خداوند در قرآن در سوره فرقان آیه 63 می فرماید « و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما » بندگان خالص خدای رحمان کسانی هستند که بر روی زمین با تواضع و فروتنی راه می روند و هرگاه مردم جاهل به آنان تعرض و بی ادبی می کنند با ادب و با سلام و تحیت پاسخ نیکو می دهند . مقام معظم رهبری می فرمایند : در دوران حکومت ، تواضع بدون ضعف و اقتدار بدون تکبر از خصوصیات امیر المومنین است . واژه تواضع از ریشه وضع گرفته شده و در اصل به معنای افتادگی و فروتنی است عالمان اخلاق تواضع را به معنای نا چیز شمردن نفس دانسته اند در برابر خداوند به اطاعت از اوامر و در برابر مردم به رفتار فروتنانه و انصاف در کلام امامان معصوم (ع) تواضع به معنای اظهار کوچکی ، افتادگی ، خاکساری و فروتنی در برابر خدا و خلق آمده است. امام علی (ع) می فرماید : « ضادوا الکبر بالتواضع» به وسیله تواضع با تکبر مبارزه کنید .
در میان ارزشها و خصلتهای نیک آدمی تواضع جایگاه ویژه ای دارد . تواضع از ویژگی های واقعی بندگان شایسته خداست (آیه 63 فرقان ) خداوند در این آیه خصلت های بزرگی برای بندگان مومن خالص ذکر کرده و جالب اینکه نخستین آنها صفت تواضع است تواضع نشانه بندگی و روح اعمال عبادی مومنان است رسول اکرم (ص) به جمعی که مشغول نماز و نیایش بودند فرمودند چه شده است که شیرینی و حقیقت عبادت را در شما نمی بینم گفتند شیرینی عبادت چیست ؟ فرمود : تواضع . تواضع علامت تشیع راستین است از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است: « کسی که به برادران خود تواضع کند در نزد خدا از صدیقین محسوب می شود .»
تواضع اقسامی دارد :
تواضع در برابر خدا : مومن در برابر خداوند همچون قطره ای در برابر دریای بی کران است احساس کوچکی و فروتنی می کند و جز تسلیم و سر سپردگی اندیشه دیگری او را به خود مشغول نمی کند تواضع در برابر خدا نمود های فراوانی دارد : الف ) . سپاسگذاری : در روایت آمده است حق خدا بر بندگان آن است که چون نعمتی به آنان روی آورد آن را پاس دارند و با شکر گذاری در برابر خداوند تواضع کنند . (اصول کافی جلد 2 ص 122)
ب). دوری از تجملات : تجمل گرایی خواه نا خواه تکبر آور است کسی که در برابر خدا متواضع است زندگی ساده و بی پیرایه ای در حد دیگر افراد جامعه دارد . پیامبر اکرم (ص) می فرماید کسی که از سر تواضع برای خدا از زینت و تجملات دوری کند و از پوشیدن لباس های زیبا و فاخر چشم بپوشد سزاوار است که خداوند او را از لباسهای بهشتی بپوشاند که در جامه دانهای یاقوت باشد ( کنز العمال ج 3 ص 117)
تواضع در برابر رهبران : تسلیم و تواضع در برابر رهبری وظیفه دینی و اخلاقی است وقتی رهبر فرمانی صادر کرد و یا قضاوتی نمود ، یک مسلمان واقعی نه تنها از روی میل و رغبت بدان تن می دهد بلکه با فروتنی به فرمان وی گردن می نهد خداوند خطاب به پیامبر (ص) می فرماید « به پروردگارت سوگند آنان مومن نخواهند بود مگر آنکه در اختلاف های خویش تو را به داوری طلبند و فرمان تو را گردن نهند و چنان متواضع و تسلیم باشند که در دل هم از حکم و داوری تو احساس ناراحت نکنند » (نساء آیه 65 )
تواضع در برابر مردم : فروتنی با مردم نمود های فراوانی دارد که مهمترین آنها عبارتند از : الف ) . ادب و احترام : امام علی (ع) می فرماید : « سه چیز اساس فروتنی است اول سبقت در کلام با هر که باشد دوم خشنودی به نشستن در پایین مجلس با هر که باشد سوم : خوش نداشتن ریا کاری و به رخ کشیدن کارها ( کنز العمال ج 3 ص 77 )
ب). خدمت رسانی : شخص متواضع از خدمت کردن به دیگران احساس حقارت نمی کند و همواره خود را خادم مردم می داند روش بزرگان دین بر این اصل استوار بوده است

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.