برگزاری سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

بسمه تعالی

برگزاری سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی چهارشنبه هر هفته با حضور سرکار خانم طهماسبی و با تفسیر و توضیح سرکار خانم دهقان در نمازخانه مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج برگزار می گردد .

هدف ازبرگزاری  این سلسله جلسات  ، آموزش نهج البلاغه خوانی به روش آسان است.

سرکار خانم طهماسبی در ابتدا گفت : نهج البلاغه گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه علی ابن ابی‌طالب (ع) است که سید رضی در قرن چهارم هجری قمری بر اساس ذوق ادبی خویش از نامه‌ها و خطبه های امام علی (ع) فراهم آورده است. این کتاب مشتمل بر خطبه ها، نامه ها، فرمان ها، حکمت ها و کلمات قصار حضرت علی، علیه السلام به عربی می باشد.

سپس   چند حکمت  توسط طلاب خوانده شد و در ادامه سرکار خانم دهقان به بیان و تفسیر و توضیح نهج البلاغه خوانی به روش آسان  اشاره کرد و گفت : تمام مردم در هر سن وهر سطح و تحصیلاتی بدون شرح و تفسیر استاد می‌توانند نهج البلاغه را بخوانند و به راحتی بیش از ۷۰ درصد آن را متوجه شوند.

به جای این که از ابتدای نهج البلاغه ، شروع به خواندن کنند که خطبه‌های آن سخت و طولانی است،  از آخرِ نهج البلاغه شروع کنند که حکمت‌های کوتاه و کاربردی دارد. نکته این است که در ابتدا  نیاز به حفظ و یادداشت نیست . به مقداری که از ترجمه می‌فهمند اکتفا کنند . و در جلسات بعد  با روش بسیار آسان یاد می‌دهیم که چطور هر قسمت نهج البلاغه را با خود نهج البلاغه بفهمند .

وی ادامه داد:نهج البلاغه دارای سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها است از آنجایی که حکمت‌ها آسانتر است ابتدا حکمت‌ها را ۲ دور بخوانند سپس نامه‌ها را از آخر به اول بخوانند و بعداز آن خطبه‌ها را از آخر به اول بخوانندزیرا خطبه‌های آخر ساده‌تر و آسانتر از خطبه‌های اول است.

 وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که این کتاب غریب مانده، تصور سخت بودن آن است، زیرا عربی آن از قرآن سخت‌تر است با روش ساده‌ای که دراین کلاس کار می شود هرفردی از بچه ابتدایی تا زن خانه دار و استاد حوزه و دانشگاه می تواند ازنهج البلاغه استفاده کند مانند قرآن که همه استفاده می‌کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.