برگزاری سومین جلسه از سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی همراه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

    

  

بسمه تعالی

برگزاری سومین جلسه از سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی همراه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

سومین جلسه ازسلسله جلسات نهج البلاغه خوانی همراه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب صبح روز چهارشنبه بیستم آذر ماه 1398 با حضور سرکار خانم طهماسبی و سخنرانی سرکار خانم دهقان مبلغ حوزه در جمع  طلاب و اساتید مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) در نمازخانه مدرسه برگزار گردید .

هدف ازبرگزاری  این سلسله جلسات  ، آموزش نهج البلاغه خوانی به روش آسان است.

این جلسه با قرائت و تفسیر سوره اخلاص شروع شد.

مبلغ حوزه سرکار خانم دهقان در باره فایده قرائت سوره اخلاص گفت :  سوره اخلاص را اگر یکبار بخوانید برابر با ختم یک سوم قرآن است و اگر دو بار بخوانید برابربا ختم دو سوم قرآن است و اگر سه بار بخوانید برابر با ختم کل قرآن است.  رسول خدا (ص)  فرماید : سوره توحید مثل علی بن ابی طالب (ع) است که هر کس او را قلبا دوست داشته باشد یک سوم ایمانش کامل است و هر کسی با قلب و زبانش دوست داشته باشد دو سوم ایمانش کامل است و هر کس که با قلب و زبان و اطاعت در عمل دوست داشته باشد،  ایمانش کامل است . تلاوت سوره توحید بعد از نماز باعث می شود که خداوند خیر دنیا و آخرت را به شما بدهد و شما و والدین و نسلتان را می آمرزد .  سوره اخلاص را اخلاص نامیده اند به این خاطر که خالص ترین عقاید در آن آمده است .

در ادامه هریک از طلاب یکی از حکمت های نهج البلاغه را خواندند . و سرکار خانم دهقان درباره حکمت 1 نهج البلاغه گفت:  در فتنه ها چونان شتر دو ساله باشید که نه پشتی برای سواری دارد و نه پستانی که او را بدوشند .

وی گفت: نزاع و اختلاف همیشه در جامعه وجود دارد . و متاسفانه این نزاع ها گاهی به آشوب و فتنه تبدیل می شود یعنی عده ای در جامعه تفرقه می اندازند و به دو گروه تقسیم می شوند. در این مواقع گاهی حق روشن است و وظیفه ما هم معلوم است که از حق دفاع کنیم اما زمانی هم هست که شبهه فضا را چنان آلوده می کند که تشخیص حق از باطل مشکل می شود .

وی با استناد به حکمت 1 و 15 و18 نهج البلاغه گفت:  در زمان فتنه باید شاخص را مشخص کنیم . در زمان فتنه باید بصیرت داشته باشید و غفلت نکنید کسی که حق و معیار و شاخص را شناخت در دلش شک و تردید ایجاد نمی شود و در راه حق مبارزه می کند و بعد از فتنه هم پشیمان نمی شود چون در زمان فتنه با بصیرت بر خورد کرده است .

وی تاکید کرد : در فتنه و شبهه باید شاخص را مشخص کنیم . شاخص در زمان حاضر ولی فقیه است . وقتی در جامعه  ای آشوب و فتنه می شود فقط باید گوش به فرمان ولی فقیه باشید .

وی گفت : بیش از ده مورد در نهج البلاغه در باره فتنه صحبت شده است .

خطبه 93 بند 2 : فتنه ها چون می آیند شناخته نمی شوند و وقتی می گذرند شناخته می شوند

خطبه 38 : ایجاد فتنه با این هدف شروع می شود که صراط حق و دیدگاه صحیح در نظر عموم مردم مشتبه گردد و مردم در تشخیص حق دچار تردید شوند چرا که اساسا شبهه را از آن جهت شبهه گویند که شباهت بسیار به حق دارد .

خطبه 50 : ریشه شبهه افکنی ها هوا پرستی و بدعت در دین است

خطبه 107 : تنها راه عبور از فتنه تشخیص حق از باطل در غبار فتنه داشتن بصیرت صبر و علم و آگاهی به مواصع حق است .

در پایان سرکار خانم طهماسبی با استاد به آیه قرآن معیار تشخیص حق از باطل را تقوا معرفی کرد و گفت: قرآن شاخص را برای ما اینطور بیان می کند : « یا ایها الذین ءامنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا و یکفر عنکم سیئاتکم .. و الله ذو الفضل العظیم » اگر می خواهید حق را از باطل تشخیص دهید تقوا پیشه کنید .( 28 سوره انفال )یعنی اول باید خودمان را بسازیم وقتی که خودمان را ساختیم به وسیله تقوا خداوند وسیله تشخیص حق از باطل را به ما می دهد .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.