ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
پرخورى:
قرآن كريم مىفرمايد: «… كلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين» ; (1) «بخوريد و بياشاميد، ولى زياده روى نكنيد كه او
اسرافكاران را دوست نمىدارد .»
اين آيه گر چه بسيار ساده به نظر مىرسد، ولى امروزه ثابتشده كه يكى از مهمترين دستورهاى بهداشتى همين آيه است; زيرا
تحقيقات دانشمندان به اين نتيجه رسيده كه سرچشمه بسيارى از بيمارىها، غذاهاى اضافى است كه به صورت جذب نشده در بدن
انسان باقى مىماند . اين مواد اضافى، هم بار سنگينى استبراى قلب و دستگاههاى ديگر بدن و هم منبع آمادهاى استبراى انواع
عفونتها و بيمارىها . از اين رو، براى درمان بسيارى از بيمارىها، نخستين گام، سوزانيدن مواد مزاحم و در حقيقت، زبالههاى بدن و
پاك سازى جسم است .
عامل اصلى تشكيل اين مواد مزاحم، اسراف و زياده روى در تغذيه و به اصطلاح «پرخورى» است، و راه جلوگيرى از آن، جز رعايت اعتدال
در غذا نيست; به ويژه در زمان ما كه بيمارىهاى گوناگونى مانند قند، چربى خون، تصلب شرائين، نارسايىهاى كبد و انواع سكته،
فراوان شده، افراط در تغذيه، با توجه به عدم تحرك جسمانى كافى، يكى از عوامل اصلى محسوب مىشود . (2)
مرحوم طبرسى در مجمع البيان (ذيل آيه) نقل مىكند: «هارون الرشيد، طبيبى مسيحى داشت كه مهارت او در طب معروف بود . روزى
اين طبيب به يكى از دانشمندان اسلامى گفت: من در كتاب آسمانى شما چيزى از طب نمىيابم، در حالى كه دانش مفيد بر دو گونه
است: علم اديان و علم ابدان . او در پاسخش چنين گفت: خداوند همه دستورات طبى را در نصف آيه از كتاب خويش آورده است: «كلوا
و اشربوا و لا تسرفوا»، و پيامبر ما نيز طب را در اين دستور خويش خلاصه كرده است: «المعدة بيت الادواء و الحمية راس كل دواء و اعط
كل بدن ما عودته» ; «معده خانه همه بيمارىهاست و امساك سرآمد همه داروهاست و آن چه بدن را عادت دادهاى (از عادت صحيح و
مناسب)، آن را از او دريغ مدار» . طبيب مسيحى هنگامى كه اين سخن را شنيد، گفت: «ما ترك كتابكم و لا نبيكم لجالينوس طبا» ;
«قرآن شما و پيامبرتان براى جالينوس (پزشك معروف) طبى را باقى نگذاشتهاند .» (3)
آثار پرخورى در آيينه روايات:
1- زيان بار و بيمارى زاست; (4)
2- دهان را بدبو مىكند; (5)
3- بار زندگى بر دوش سنگين مىشود; (6)
4- موجب سنگدلى و تحريك كننده شهوت است; (7)
5- قلب را مىميراند; (8)
6- خواب آلودگى مىآورد و آن بازدارنده از عبادت است; (9)
7- انسان را از حكمت محروم مىسازد; (10)
8- به ملكوت آسمانها و زمين راه نمىيابد (و به حقايق نمىرسد) ; (11)
9- نزد خدا مبغوض و منفور است; (12)
10- تيزهوشى را از بين مىبرد; (13)
11- خوابها را پريشان مىكند; (14)
12- چشم (دل) از ديدن خير و صلاح كور مىشود; (15)
13- نور معرفت را كم سو مىكند; (16)
14- نورانيت را از بين مىبرد; (17)
15- شكم بارگى مىآورد و آن بزرگترين عيب است . (18)
امام صادق ( عليهالسلام) درباره سخنانى كه ميان حضرت يحيى ( عليهالسلام) و ابليس (لعنةالله عليه) رد و بدل شد، فرمود: «ابليس
بر يحيى بن زكريا ( عليهالسلام) ظاهر شد، در حالى كه آويزهايى از هر چيز بر او بود . يحيى به ابليس گفت: اين آويزها چيست؟
شيطان گفت: اينها شهوات و اميالى است كه فرزند آدم گرفتار آنها شده است . يحيى گفت: آيا چيزى از آنها براى من نيز هست؟
شيطان گفت: هرگاه از خوراك سير شوى، تو را از نماز و ياد خدا باز داريم . يحيى گفت: با خدا عهد مىكنم كه هرگز معده خود را از غذا
پر نكنم . ابليس گفت: به خدا عهد مىكنم كه هرگز مسلمانى را اندرز ندهم .» (19)
19 - نان را زير ظرف نگذارد (20)
20 - نان را با چاقو قطعه قطعه نكند (21)
21 - اگر نان بر سفره بود، منتظر غذاى ديگرى نماند (22)
22 - غذاى ريخته شده را جمع كند (23)
در روايات، براى اين كار آثارى گفته شده كه عبارتند از:
- شفاء;
- فرزندان را زياد مىكند;
- فقر را زايل مىنمايد;
- غفران الهى را در پى دارد;
- براى درد خاصره (تهيگاه) مفيد است . (24)
23 - پس از صرف غذا، كار شايستهاى انجام دهد
در قرآن كريم آمده است: «يا ايها الرسل كلوا من الطيبات و اعملوا صالحا» ; (25) «اى پيامبران! از غذاهاى پاكيزه بخوريد، و عمل صالح
انجام دهيد كه من به آن چه انجام مىدهيد، آگاهم .»
علامه طباطبايى در تفسير آيه فوق مىفرمايد: «سياق آيات، شهادت مىدهند به اين كه جمله «كلوا من الطيبات» در مقام منت نهادن
بر انبياست; در نتيجه جمله بعدى هم كه مىفرمايد: «و اعملوا صالحا» در اين مقام است كه بفرمايد در مقابل اين منت و شكرگزارى از
آن، عمل صالح انجام دهند …» (26)
از جمله كارهاى خوب، صدقه دادن است . علامه مجلسى مىنويسد: «در حديث صحيح منقول است كه چون خوان طعام نزد حضرت
امام رضا ( عليهالسلام) حاضر مىشد، كاسهاى مىطلبيدند و از طعام هايى كه لذيذتر بود، از هر طعامى قدرى برمىگرفتند و در آن
كاسه مىگذاشتند و مىفرمودند كه به مساكين و درويشان بدهند .» (27)
24 - در راه، غذا نخورد
رسول خدا (صلىالله عليهو آله) فرمود: «غذا خوردن در بازار پستى است .» (28)
امام صادق ( عليهالسلام) فرمود: «در حالى كه راه مىروى، غذا مخور، مگر بدان مضطر باشى .» (29)
25 - تنها غذا نخورد
رسول الله (صلىالله عليهو آله) فرمود: «شر الناس من اكل وحدة» ; (30) «بدترين مردم كسى است كه تنها غذا بخورد .»
امام موسى كاظم ( عليهالسلام) فرمود: «لعن رسول الله (صلىالله عليهو آله) ثلاثة: الآكل زاده وحده، و الراكب فى الفلاة وحدة النائم
فى بيت وحدة» ; (31) «پيامبر خدا (صلىالله عليهو آله) سه نفر را لعنت فرمود: كسى كه توشه خود را تنها بخورد، و كسى كه تنها به
سفر رود، و كسى كه در خانه تنها بخوابد .»
مستحب است انسان در جمع خانواده و همراه با خادمان و خدمتكاران غذا بخورد و اين سبب غفران الهى خواهد بود . (32)
26 - خوردن گوشت را به مدت چهل روز، ترك نكند
امام صادق ( عليهالسلام) فرمود: «گوشت، گوشت مىروياند، و هر كس چهل روز آن را ترك كند، اخلاقش بد مىشود و … .» (33)
27 - در حالت جنابت غذا نخورد
خوردن غذا در حالت جنابت فقر مىآورد . (34)
پيامبر اكرم (صلىالله عليهو آله) از چند چيز نهى فرمود: از جمله: «از خوردن در حال جنابت … و با دست چپ خوردن و در حال خوردن
تكيه دادن .» (35)
كراهتخوردن در حال جنابت، با وضوى مستحبى و يا شستن دست، كمتر مىشود . (36)
28 - پس از غذا دراز بكشد و پاى راست را بر پاى چپ بگذارد . (37)
آداب آشاميدن:
1 - بسم الله بگويد و سپاس خدا را به جاى آورد . (38)
2 - با دست راست و با سر نفس بنوشد . (39)
3 - آهسته آهسته بنوشد . در روايت است كه پر كردن دهان از آب، به هنگام نوشيدن، و يكباره نوشيدن آن، باعث درد جگر مىشود . (40)
4 - در روز ايستاده و در شب نشسته بنوشد . (41)
5 - زياد آب ننوشد، به ويژه در كنار غذا (42) (خصوصا اگر غذا چرب باشد) .
6 - از كنار دسته ظرف و جايى كه چرك جمع مىشود و نيز از شكستگى آن ننوشد . (43)
7 - پس از نوشيدن، امام حسين ( عليهالسلام) را ياد كند و بر قاتلانش لعن فرستد . (44)
سخن را با شعرى منسوب به سيدالشهدا ( عليهالسلام) پايان مىدهيم كه فرمود:
شيعتى ما ان شربتم رى (ماء) عذب فاذكرونى
او سمعتم بغريب او شهيد فاندبونى (45)
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1392/04/26 ساعت 10:29:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |