برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری

بسمه تعالی

گزارش برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری صبح روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه سال 1398 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان کردستان در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س ) سنندج برگزار گردید .

آقای صفی زاده ضمن تبریک این روز به همه اساتید بزرگوار  بیان کرد : سالگرد شهادت علامه شهید مرتضی مطهری که در تقویم ایران اسلامی به عنوان هفته معلم نامگذاری شده است ،به چند دلیل می تواند باشد یکی اینکه این ایام فرصتی است برای اینکه شان و جایگاهی که این ایام به آن نامگذاری شده است بازنگری و باز بینی شود و همچنین به وظایف آن قشر و جایگاه و تاثیر گذاری آنها در جامعه توجه شود و این خیلی مهم است آنقدر مهم است که شاید بتوان گفت که در عالم هستی و و جود،  هیچ مقامی بالاتر از معلمی نیست .

ایشان در ادامه به ارزش و جایگاه مقام معلمی اشاره کردند و در این رابطه به آیاتی از قرآن و احادیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کردند دارد . و در ادامه بیان کردند که تجلیل از مقام معلم و استاد در واقع یک سنت سفارش شده است امام علی (ع) می فرماید اگر کسی یک حرف به من بیاموزد من را عبد خودش کرده است « انا عبد من عبید محمد » در سیره بزرگان هم نمونه های زیادی داریم که با تجلیل از کسانی که آنها را به مقام رساندند نام می برند شیوه اولیای الهی و بزرگان دین ما بوده که نسبت به استاد خود متواضع بودند.

وی افزود : رمز موفقیت استاد شهید مطهری در یک جمله این است که ایشان خودش را ساخته بود و می خواست جامعه را بسازد(  یک انسان خود ساخته ای که در صدد ساخت جامعه است ) . این دو ویژگی یعنی ساختن خود و ساختن جامعه از ویژگی های شهید مطهری است علل و عواملی در رسیدن ایشان به این جایگاه تاثیر دارد که یک بخشی همان چیزی است که حوزه های علمیه متکفل آن شده اند و آن بحث علم و دانش است پیامبر اکرم فرمود : « التفکر ساعه افضل من عباده سبعین سنه » شهید مطهری با تمام وجود به این حدیث پیامبر ایمان دارد که علم همان عبادت است علم آموزی عبادت است .

وی ادامه داد : شهید مطهری می فرماید : هیچ پیامبری نیامده مگر اینکه قوم خود را به رهایی از تقلید پدران و گذشتگان فرا خوانده است واز  آنان خواسته تا خود بیندیشند و ازقید  سنت های نا روا و رایج آزاد شوند . نقطه قوت شهید مطهری این است که لباس علم را به تن دین کرد دین را با علم و عقلانیت آمیخته کرد . اگر دین از علم و عقل جدا افتد به تعصب کورکورانه تبدیل می شود . و با خرافات در خواهد آمیخت و فقط وسیله ای برای سوء استفاده فرصت طلبان می شود .

یکی از درس هایی که می توانیم از شهید مطهری بگیریم این است که یک دیندار باید یک عالم باشد حالا اگر این دین دار کسوت علمی هم به تن کند یعنی اگر استاد باشد یا طلبه باشد این انتظار از او بیشتر می شود فلذا طلبه بیسواد آسیب است .

وی در پایان گفت : دغدغه شهید مطهری اثر بخش بودن است یعنی من کجا موثر هستم فرقی نمیکند هر کجا که من حضورم برای دین موثر است من نباید آنجا غایب باشم فلسفه وجودی ما طلبه ها این است که باید بدانیم نقش ما چه چیزی است وآن نقش خودمان را به نحو احسن انجام دهیم سعی کنیم که نقش داشته باشیم یعنی تاثیر گذار باشیم .

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم از اساتید و رتبه های برتر آموزشی تجلیل به عمل آمد .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.