ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 17/9/95 جلسه اخلاقی با موضوع تزکیه نفس با سخنرانی سر کار خانم کبودی مسئول تربیتی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان در ابتدا بیان داشتند قال الله تبارک و تعالی فی کتاب مبین « قد افلح من تزکی » تزکیه یعنی پاک کردن نفس از ناپاکی و آلودگی های ظاهری و باطنی و در قرآن کریم نیز آیاتی درباره اهمیت تزکیه نفس آمده است اما باید دانست که نقطه شروع در تزکیه نفس و خود سازی برای افراد مختلف است برای کسی که ایمان نیاورده اولین راه اسلام آوردن است برای مومنان اولین مرحله تنبیه و آگاه شدن به این که باید نفس را پاک کرد .البته تفکر در مسائلی مانند چرایی ، خلقت ، آفرینش ، هدف از خلقت و علت بعثت انبیا ء باعث افزایش این تنبه و آگاهی خواهد شد مرحله دوم توبه از اعمال گذشته و عزم بر جبران است جبران حقوق افرادی که ضایع کرده ایم و جبران حقوق خداوند که بر گردن ما باقی مانده است مرحله دیگر تلاش برای انجام امور واجب و ترک محرمات الهی به اندازه علم خودمان و مداومت و استقامت در این راه است و باعث می شود خداوند هم مال جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم خداوند خود نیز در برخی از آیات قرآن حمایت و پشتیبانی از این گونه بندگان جهاد کننده در راهش را بشارت داده است از حضرت آیت الله بهجت در جواب سوال کسی که پرسیده شد تصمیم بر سیر و سلوک دارم چه کنم می فرمایند : ترک معصیت برای تمام عمر کافی است در قرآن آمده : « و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و ….» در این آیه تزکیه مقدم بر تعلیم شده است آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیاتی از سوره بقره به مسئله تقدم تزکیه بر تعلیم اشاره کرده است و می گوید در مواردی که خدای سبحان سمت انبیاء را ذکر می کند تزکیه را قبل از تعلیم ذکر می کند آنجا که تزکیه مقدم است برای اینکه تزکیه علت غایی و هدف است اگر تزکیه بر تعلیم مقدم شد برای آن است که هدف بر وسیله مقدم است
در خودسازى و تهذیب نفس به چند نکته اساسى باید توجه نمود:
الف). همان گونه که در تربیت و سلامت بدن، ریاضت و ورزش لازم است، در خود سازى و تهذیب نفس نیز ریاضت و مبارزه و جهاد با نفس ضرورت دارد. ب). همان گونه که در پرورش اندام، از نرمش و فعالیتهاى ساده و اندک آغاز مىشود و به تدریج به ورزشهاى سنگینتر وارد مىشوند، در تربیت روح نیز باید از اندک شروع کرد
و به تدریج به مراحل بالاتر رسید. ج) - همان طور که در ورزش بدنى، تداوم واستمرار لازم است، در ریاضت نفسانى نیز تداوم، شرط رسیدن به مقصد است. قرآن مىفرماید: «به یقین کسانى که گفتند:
پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مىشوند که نترسید و غمگین مباشید». د)- چنان که در سلامت جسم، فعل و ترک (دارو و پرهیز) هر دو با هم مؤثر است، در سلامت و تهذیب روح نیز فعل و ترک هر دو لازم است، مانند اداى واجبات و ترک گناهان و محرّمات و تولى و تبرى.
و)- مهمترین چیزى که درجمیع مراحل باید رعایت شود، نیت و حضور قلب و اخلاص است. خداوند در قرآن بر این نکته تأکید دارد که در مسیر دین و پرستش بایستى اخلاص داشته باشید: «به آنها دستورى داده نشده بود جز این که خدا را با کمال اخلاص پرستش کنند».
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1395/09/17 ساعت 10:05:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |