تزکیه نفس


به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 17/9/95 جلسه اخلاقی با موضوع تزکیه نفس با سخنرانی سر کار خانم کبودی مسئول تربیتی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان در ابتدا بیان داشتند قال الله تبارک و تعالی فی کتاب مبین « قد افلح من تزکی » تزکیه یعنی پاک کردن نفس از ناپاکی و آلودگی های ظاهری و باطنی و در قرآن کریم نیز آیاتی درباره اهمیت تزکیه نفس آمده است اما باید دانست که نقطه شروع در تزکیه نفس و خود سازی برای افراد مختلف است برای کسی که ایمان نیاورده اولین راه اسلام آوردن است برای مومنان اولین مرحله تنبیه و آگاه شدن به این که باید نفس را پاک کرد .البته تفکر در مسائلی مانند چرایی ، خلقت ، آفرینش ، هدف از خلقت و علت بعثت انبیا ء باعث افزایش این تنبه و آگاهی خواهد شد مرحله دوم توبه از اعمال گذشته و عزم بر جبران است جبران حقوق افرادی که ضایع کرده ایم و جبران حقوق خداوند که بر گردن ما باقی مانده است مرحله دیگر تلاش برای انجام امور واجب و ترک محرمات الهی به اندازه علم خودمان و مداومت و استقامت در این راه است و باعث می شود خداوند هم مال جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم خداوند خود نیز در برخی از آیات قرآن حمایت و پشتیبانی از این گونه بندگان جهاد کننده در راهش را بشارت داده است از حضرت آیت الله بهجت در جواب سوال کسی که پرسیده شد تصمیم بر سیر و سلوک دارم چه کنم می فرمایند : ترک معصیت برای تمام عمر کافی است در قرآن آمده : « و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و ….» در این آیه تزکیه مقدم بر تعلیم شده است آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیاتی از سوره بقره به مسئله تقدم تزکیه بر تعلیم اشاره کرده است و می گوید در مواردی که خدای سبحان سمت انبیاء را ذکر می کند تزکیه را قبل از تعلیم ذکر می کند آنجا که تزکیه مقدم است برای اینکه تزکیه علت غایی و هدف است اگر تزکیه بر تعلیم مقدم شد برای آن است که هدف بر وسیله مقدم است
در خودسازى و تهذیب نفس به چند نکته اساسى باید توجه نمود:
الف). همان گونه که در تربیت و سلامت بدن، ریاضت و ورزش لازم است، در خود سازى و تهذیب نفس نیز ریاضت و مبارزه و جهاد با نفس ضرورت دارد. ب). همان گونه که در پرورش اندام، از نرمش و فعالیت‏هاى ساده و اندک آغاز مى‏شود و به تدریج به ورزش‏هاى سنگین‏تر وارد مى‏شوند، در تربیت روح نیز باید از اندک شروع کرد
و به تدریج به مراحل بالاتر رسید. ج) - همان طور که در ورزش بدنى، تداوم واستمرار لازم است، در ریاضت نفسانى نیز تداوم، شرط رسیدن به مقصد است. قرآن مى‏فرماید: «به یقین کسانى که گفتند:
پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند که نترسید و غمگین مباشید». د)- چنان که در سلامت جسم، فعل و ترک (دارو و پرهیز) هر دو با هم مؤثر است، در سلامت و تهذیب روح نیز فعل و ترک هر دو لازم است، مانند اداى واجبات و ترک گناهان و محرّمات و تولى و تبرى.
و)- مهم‏ترین چیزى که درجمیع مراحل باید رعایت شود، نیت و حضور قلب و اخلاص است. خداوند در قرآن بر این نکته تأکید دارد که در مسیر دین و پرستش بایستى اخلاص داشته باشید: «به آن‏ها دستورى داده نشده بود جز این که خدا را با کمال اخلاص پرستش کنند».

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.