جوانان ازدیدگاه مقام معظم رهبری....

جوانان از دیدگاه مقام معظم رهبری

 

 

جوان ها، عناصر فعال امرزو و ستون های فردای انقلاب اند

شما دانشجویان و دانش آموزان و جوانان، برای نسل آینده و دوره ی بعد، پایه های اصلی انقلابید. امروز هم شما در انقلاب تأثیر زیادی دارید؛ چون جوانید. امروز هم شما در جبهه ی سیاسی و نظامی و سازندگی و هر جای دیگر که بتوانید حضور داشته باشید، عنصر فعال انقلابید؛ اما فردا شما پایه های انقلاب هستید. امروز، عناصر مؤثرید؛ ولی فردا ستون های انقلاب هستید. توجه کنید انقلاب را با ریشه ها و مبانی فکری و منطقی اش، به درستی بشناسید. (1)

بی تفاوتی و خونسردی نسبت به سرنوشت کشور جایز نیست

برای نسل جوان، به خصوص نسل جوان دانشجو بی تفاوتی و خونسردی جایز نیست. آن جوانی که به سرنوشت کشور نیندیشد و حوادث و خصومت هایی را که نسبت به کشورش در دنیا سازماندهی می شود، نبیند و نسبت به آن ها نجوشد و نخروشد، آن جوان لایق این نیست که نام جوان شهروند یک ملت انقلابی را روی خودش بگذارد. (2)

بی تفاوتی و بی مبالاتی نسل جوان برای یک کشور، از میکروب وبا بدتر است

کشوری که در هر صحنه ای از صحنه ها به مجرد احتیاج به یک حرکت عمومی، مردم به صحنه می ایند، یعنی مردم با نشاط حاضر و آماده ی به کارند؛ اگر دشمنان بخواهند این کشور را از صورت یک موجود «تسلیم نشو» خارج کنند، باید چه کار کنند؟ آیا راهی بهتر از این وجود دارد که و نسل رو به رشدش را بی تفاوت، بی موالات، بی اهتمام و بی نیت کنند؟ به عمل بی اعتقاد کنند، به همکاری و همبستگی ملی بی اعتقاد کنند، به ارزش و رسالت دین بی اعتقاد کنند! آیا این میکروب ها بدتر از وبا هست یا نه؟ اگر بتوانند، می کنند.(3)

جوانان در مورد مسائل اساسی کشور جدی برخورد کنند

ما زا جوان های عزیزمان –چه دخترها، چه پسرها- توقع داریم که در مورد مسائل اساسی کشور جدی باشند و جدی برخورد کنند. پیشنهاد می کنم روی این مسئله ی «جدی بودن» فکر کنید، بعد خواهید دید خیلی از کارهایی که در گوشه و کنار انجام می گیرد، ناشی از جدی نبودن است. (4)

جوان باید فکر کند و این فکر را مطرح و مطالبه نماید

ما می خواهیم جوان ما احساس کند که باید فکر کند و باید این فکر را مطرح و آن را مطالبه کند. نمی خواهیم کار نمایشی کنیم و نیازی هم به کار نمایشی نداریم؛ اما به این که جوان ما – به خصوص مجموعه ی دانشجویی که در سطح کشور بسیار گسترده و وسیع است- این احساس را در خودش تقویت کند که در آینده ی کشور نقش و مسئولیت دارد و باید تعهدی در این زمینه در خود احساس و برای آن تلاش کند، نیاز داریم. (5)

جوانان و احساس مسئولیت نسبت به مسائل انقلاب

قشر جوان بایستی همیشه نسبت به مسائل انقلاب احساس مسئولیت کند و خودش را از مسائل انقلاب بر کنار نداند. انقلاب، امروز چه تکلیفی را به او املا می کند؟ از او چه می خواهد؟ او چه نقشی می تواند در پیشبرد انقلاب داشته باشد؟ وظیفه ی او چیست؟ قشر جوان باید از خیل عظیم مردم ما که بحمدالله همیشه در صحنه های انقلاب حاضرند جدا نوشد و به رشد و آگاهی و با سواد شدن آنان کمک کند. در دانشگاه باید به روی مردم باز باشد و دانشجو در محیط دانشگاه محصور نباشد. دانشجو باید با اعضای خانواده ی خود و با دوستانش، ارتباط روشنگر داشته باشد و در مسائل کشور و مسائل جامعه سهیم باشد.(6)

نقش حضرت امام (ره) در جذب قلوب جوانان و پیدایش انقلاب عظیم اسلامی

حسن بزرگ امام این بود که خودش را به عنوان یک شخص، مطرح نکرد و برای خودش هم در مسائل مربوط به اسلام و مسلمین، به عنوان یک شخص، مطرح نبود. امام به عنوان یک انسان حل شده ی در اسلام و یک انسان دل داده ی به معارف الهی مطرح بود؛ که از بن دندان و از صمیم قلب، این معارف را پذیرفته بود و جزو جان او شده بود. او حاکمیت خدا را بر زندگی انسان قبول کرده بود؛ کما این که در زندگی شخصی خودش حاکمیت خدا را حقیقتا پذیرفته بود، عبد خدا و مطیع خدا بود.
حاکمیت الهی از این جا شروع می شود؛ اول دلمان را بنده ی خدا بکنیم، خدا را بر دلمان و بر وجودمان حاکم بکنیم و بعد در سمت ایجاد حاکمیت «الله» بر کل فضای زندگی جامعه و کشور، حرکت کنیم، تا بعد به دنیا برسیم. یک چنین انسان هایی می توانند کار کنند و پیش بروند و امام، حقیقتا در این میدان، امام و رهبر الهی بود؛ لذا فریادی که او سرداد، فریاد اسلام و فریاد خدا بود و به برکت نام و راه خدا، با دل ها رابطه برقرار کرد و دل ها را در قبضه گرفت.
همیشه همین جور است که وقتی پای یک امر الهی به میان آمد، بافته های طاغوتی به خودی خود کنار زده می شوند. مهم این است که آن امر الهی، آن عزم و آن اقدام الهی، قدم به میدان بگذارد؛ «فإذا دخلتمون فإنکم غالبون»(7). کنار که بنشیند، هیچ اثری ندارد. بزرگ ترین انسان ها، بالاترین تقدس ها و دانش ها، وقتی وارد میدان نشود و کنار بنشیند، همه ی امواج از روی سر او رد خواهد شد و عقب می ماند؛ اما وقتی که آن چنان ایمان و عزمی، آن چنان دانش و دل پرنور و با صفایی وارد میدان شد، آن وقت «سحر با معجزه پهلو نزند، دل خوش دار».
هر سحری با آمدن معجزه، باطل می شود. وقتی عصای موسی وسط آمد، «اما جئتم به السحر»، آن چیزی که شما به میدان آورده اید، جادو و فریب است؛ حقیقت نیست. حقیقت، عصای موسی است؛ وقتی وارد شد، همه ی آن سحرها مثل سایه ای که در مقابل فروزش یک چراغ از بین می رود، از بین می روند.
امام این کار را کرد؛ لذا دل ها جذب شد. بعضی تعجب می کنند؛ در تحلیل این پدیده مانده اند که چطور شد در آن نظام فاسد و باطل که همه ی عوامل فرهنگی، جوان ها را به سمت فساد سوق می داد، ناگهان جوان ها جلو آمدند و این انقلاب عظیم، راه افتاد! علت، این است. این تحلیل جامعه شناختی و روان شناختی کاملا واضحی هم دارد. امام با مرکبی وارد این میدان شد که هر که بر آن مرکب، سوار باشد، می تواند همه ی خفتگان سالم را بیدار کند.(8)

بزرگترین فتح جمهوری اسلامی این بود که

در قضیه ی فتح بستان در سال 60 یا 61، امام (قدس سره) پیامی دادند، که در آن پیام، تعبیر «فتح الفتوح» بود. بعضی خیال کردند که «فتح الفتوح» جنگ بستان است؛ اما امام آن را نمی گفت؛ امام می فرمود: -به این مضمون- «فتح الفتوح»، فتح یا ساختن این جان های آگاه و بیدار است. واقعا بزرگ ترین فتح جمهوری اسلامی این بود که توانست این جوانان را به این مرحله ی از عظمت و اعتلای روحی برساند که بتواند احساس خودباوری کنند و بایستند و در مقابل تهاجم عظیم یکپارچه ی دنیا، از کشور و از موجودیتشان و از اسالم دفاع کنند؛ که مظهرش جنگ تحمیلی بود، و تا الان هم ادامه دارد. الان هم ما در مقابل تهاجم دنیا قرار داریم.(9)

تلاش برای تربیت نسل جوان کشور حضور در خط مقدم دشوارترین کارها است

انسان سازی اهمیت خیلی زیاد دارد، به خصوص تربیت دبیر. ما الان در مدارسمان میلیون ها جوان و نوجوان داریم که بچه های انقلاب اند و فردای زود نه چهل سال دیگر، همین ده، پانزده سال دیگر بلاشک کشور در دست آنهاست. یکی از آ ن ها کارمند، یکی مدیریت، یکی نماینده ی مجلس و یکی وزیر است؛ این گونه است دیگر. و آن ها در زمان خودشان وظیفه دارند که این روند کشور به سمت هدف های انقلاب و اسلام را در یک مرجله ی عالی تر و در پایگاه جلوتری پیش ببرند؛ چون توقف و رکود و این ها که نیست. آن ها که بیایند، باید از ما بهتر و پیشرت حرکت کنند.
این است دیگر، باید از مسئولین امروز بهتر باشند، باید جلوتر بروند؛ و این در حالی است که آن ها نه انقلاب را دیدند، نه قدرت مقایسه ی بین اوضاع انقلاب و اوضاع قبل از انقلاب را دارند؛ چون آن را هم که ندیدند فساد و انحطاط آن زمان، شهوترانی، پستی، بی ابتکاری و وابستگی آن زمان… این بچه ها این ها را که ندیدند، امام را که ندیدند، جنگ و بمباران تهران را که ندیدند، آن وقت می خواهند تربیت بشوند برای این که بتوانند این کاروان عظیم انقلاب را تا آن جایی که ما رساندیم، از ما بگیرند و یک قدم جلوتر ببرند؛ ببینید چه کار سختی است! این کار را چه کسانی باید بکنند؟ همین هایی که شما تربیتشان می کنید؛ این دبیران. می توانند یا نه؟
یعنی شما با این چشم به کار خودتان نگاه نید. هر کسی که امروز در کار آموزش و پرورش نسل جوان نقشی دارد، باید خودش را آن چنان احساس کند که مبارزین دیروز قبل از انقلاب احساس می کردند؛ یعنی در خط مقدم دشوارترین کارها. بایداین گونه و با این روحیه کار کند؛ باید احساس کند کاری را دارد انجام می دهد که اگر انجام ندهد، فوت کلی حاصل خواهد شد. چرا؟ چون این ها باید بچه ها را تربیت کنند.(10)

صهیونیست ها برنامه ریزی می کنند تا در درجه اول جوان ها را از انقلاب جدا کنند

سیاستمدارهای باهوش صهیونیست دنیا دیده ی پا دم ساییده ی رند، فهمیدند که این انقلاب، انقلاب عظیمی است و باید با آن مقابله کنند. آن ها با این نیت، برنامه ریزی می کنند. آن ها در واقع از این حرکت عظیم درسطح تاریخ واهمه دارند؛ لذا برنامه ریزی های بلند مدت می کنند، برای این که بتوانند ملت و در درجه ی اول جوان ها را که جوان های امروز، در واقع همهی جمعیت فرداست از این انقلاب، جدا کنند.(11)

پي نوشت :

1- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با گروه کثیری از دانشجویان و دانش آموزان، به مناسبت سزدهم آبان ماه، 10/8/1368.
2- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با گروه کثیری از دانشجویان و دانش آموزان، به مناسبت سیزدهم آبان ماه، 10/8/1368.
3- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با تعدادی از دانشجویان تشکل های اسلامی در مراسم افطاری، 1/11/1376.
4- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضا تشکل ها و نخبگان دانشجویی، 15/8/1382.
5- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضا تشکل ها و نخبگان دانشجویی، 15/8/1382.
6- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمع کثیری ازطلاب حوزه های علمیه و دانشجویان دانشگاه ها، 28/9/1369.
7- سوره ی مائده: آیه ی 23.
8- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان بسیجی (طرح ولایت)، 13/6/1378.
9- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان به مناسبت هفته ی جوان، 7/2/1377.
10- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دسته جمعی روزهای دوشنبه، 31/1/1377.
11- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان بسیجی (طرح ولایت)، 13/6/1378.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.