ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
گوهرها از عهد باستان به دلیل اعتقاد مردم آن دوران به خواص ویژه خرافاتى و شاید ماوراءالطبیعه این اجسام همواره مورد توجه
بودهاند.
انسان عهد باستان باور داشت این جسم زیبا ویا هنر خلاقه طبیعت در درون خود خواصى پنهانى دارد که انسانها را به سمت خود
مىکشد. همین کشش باعث شد بسیارى از ادیان باستانى به دنیاى اوهام و غیرواقعى روى آورند. این ادیان گوهرها را در راه منافع
دینى خود مورد استفاده قرار مىدادند. هنوز هم وقتى انسانى در مقابل یک گوهر و یا بلور زیبا و خوشرنگ و شفاف قرار مىگیرد،
حیران از این است که چه نیرویى این سنگ را به این اندازه زیبا آفریده است! یک بلور زیبا درون خود عناصرى دارد که بر زیبایى آن
مىافزاید.
چرا گوهرها میدرخشند؟
در حقیقت عنصر اصلى که باعث این پدیدهها مىشود، همان “نور” است که زندگى بدون آن ممکن نیست. از آنجا که نور زیبایى را به
گوهر یا کانى مىدهد، زیاد دور از شگفتى نخواهد بود که انسانهاى دوران گذشته نور را پرستش مىکردند و لذا پیدایش برخى خرافات
در مورد گوهرها نیز سرچشمهاى از نور دارد. به جرأت مىتوان گفت بیشتر افرادى که با خود گوهر حمل مىکنند، بدون آگاهى از این
مطلب، از این تصور انسانى پیروى مىکنند؛ چون براى آنها خواص نورى و خرافاتى نسبت به ارزش مادى گوهر، اهمیت بیشترى دارد.
حتى به تازگى در اروپا و آمریکا کتابهاى بىشمارى چاپ شده که پر از پدیدههاى خرافاتى گوهرها و سنگهاست؛ در حالى که علم
ارزشى براى این مطالب قائل نیست.
کدام سنگها را نگین انگشتریمان کنیم؟
سنگهاى با ارزش، فراوانند و در بین این هزارها سنگ گرانقیمت، پیامبران و ائمه اطهار (علیهم السلام) تنها بر چند سنگ صحه
گذاشتهاند. اما نه به خاطر آنکه اثرى جادویى دارند؛ بلکه آن نگین هرچه باشد، برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات
و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است. پس اگر کسى اثر آنچه را که همراه خود مىدارد، ذاتى و
مستقل بداند، به خداى یگانه شرک ورزیده است. ضمن آنکه استفاده بعضى از انگشترها مثل طلا براى مردان و انگشتر آهنى و مسى
و نگین راهراه بر زنان و مردان را ممنوع کردهاند.
خواص طبی سنگهای تزئینی
گاهى شنیده مىشود فلانى با داشتن یک انگشتر خیر و برکات فراوانى یافته و کارها مطابق میل او پیش مىرود و دیگرى انگشترى
دارد، ولى هیچ کاربردى برایش ندارد. این به جهت آن است که باید در انتخاب نوع نگین دقت لازم به عمل آید و نگینى انتخاب شود که با
طبع و مزاج شخص موافق باشد و براى انتخاب جواهر موافق با مزاج و طبع هر شخص دو راه وجود دارد:
راه اول: توجه به روز تولد است. مثلاً اگر شخصى روز پنجشنبه تولد یافته، روز پنجشنبه به ستاره مشترى تعلق دارد؛ براى او
سنگهایى که متعلق به مشترى و موافق با آن است تجویز مىشود.
راه دوم: به ماه و برج تولد فرد توجه مىشود. سنگهاى موافق طبق ماه تولد اشخاص به عبارت زیر است:
آداب انگشترى در روایات اسلامى
نگین عقیق
الف) ایمنىدهنده در سفرها بوده و آدمى را از بدىها حفظ مىکند
ب) با خیر و نیکى روبهرو مىکند
ج) غم و غصه را رفع مىکند
ه) فقر را از بین مىبرد و باعث گشایش رزق مىشود
و) کارها را به نیکى و خوبى تمام مىکند
ز) موجب اجابت دعا و برآورده شدن هر حاجتى مىشود
ح) موجب برکت و باعث ایمنى از بلا مىشود
ط) ایمنى از پادشاه ظالم
ى) همراه داشتن آن به هنگام نماز معادل هزار رکعت است
حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) فرمودند: (یا على!) همانا عقیق اولین کوهى است که به ربوبیت خداى متعال و نبوت من و وصى
بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.
انگشتر شرف الشمس
شرف الشمس در نوزده درجه حمل است و این حروف عالیات که هفت و سیزده اند، به همین اسم شریف شرف الشمس شهرت دارد،
برنگین انگشترى نقش کنند که باید دارای صور صحیح باشد.
همگى آن را اسم اعظم دانستهاند و خاتم آن را که اولین کلمه است، خاتم سلیمانى گفتهاندو آن را به عوالم خمسه که حضرت خمس
در اصطلاح عارفان است تفسیر کردهاند و در صفحه ۹۲ و ۹۳ و ۲۲۲ و ۲۲۳ حظ و لذ در تأثیر از جعفر خابیه امام صادق از امیرالمؤمنین
علیهماالسلام امورى را برشمارد و انتساب آنها را به تورات و انجیل و قرآن ذکر کرده است و نیز بونى در کتاب شمس معارف کبرى جلد
اول اوفاقى بسیار در خواص آن آورده است که «ضحکه للمغفل و عبره للمحصل»
نگین فیروزه
الف) باعث بى نیازى و دورى فقر مىگردد
ب) جهت ایجاد فرزند مؤثر است
ج) در استجابت دعا مؤثر است
د) عامل فتح و پیروزى است
هـ) دور گرداننده دردها از دیدگان است
و) موجب گشایش سینه مىگردد
ز) قوت دل را زیاد مىکند
ح) باعث برآورده شدن حاجات مىشود
نگین یاقوت
الف) باعث از بین رفتن فقر مىشود
ب) دارنده آن نجابت و بزرگى مىیابد
ج) پریشانى را زایل مىکند
نگین زمرد
الف) سبب آسانى کارهاست
ب) زایل کننده فقر است
ج) فقر را به توانگرى مبدل مىکند»
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1392/02/15 ساعت 12:57:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |