در محضر خوبان: حضرت امام خمینی (ره).

 

در بيان توبه و مذمت يأس از رحمت خداي تعالي

اي عزيز! مبادا شيطان و نفس اماره وارد شوند بر تو و وسوسه نمايند و مطلب را بزرگ نمايش دهند و تو را از توبه منصرف كند و كار تو را يكسره نمايند. بدان كه در اين امور هر قدر، ولو به مقدار كمي نيز باشد اقدام بهتر است. اگر نمازهاي فوت شده و روزه‌ها و كفارات و حقوق خدايي بسيار است و حقوق مردم بيشمار است، گناهان متراكم است و خطايا متزاحم، از لطف خداوند مأيوس مشو و از رحمت حق نااميد مباش كه حق تعالي اگر تو به مقدار مقدور اقدام كني، راه را بر تو سهل مي‌كند و راه نجات را به تو نشان مي‌دهد. بدان كه يأس از رحمت حق بزرگترين گناهي است كه در نفس گمان نمي‌كنم هيچ گناهي بدتر و بيشتر از آن تأثير نمايد. انسان مأيوس از رحمت چنان ظلمتي قلبش را فرا بگيرد و چنان افسارش گسيخته شود كه با هيچ چيز اصلاحش نمي‌توان نمود. مبادا از رحمت حق غافل شوي و گناهان و تبعات آن در نظرت بزرگ آيد. رحمت حق از همه چيز بزرگتر و به هر چيز شامل است: «داد حق را قابليت شرط نيست» تو از اول چه بودي؟ در ظلمت عدم، قابليت و استعدادي نيست؛ حق جل و علا بي‌استحقاق و استعداد و بدون سؤال و سابقه دعا، تو را نعمت وجود و كمالات وجود بخشيد؛ بسط بساط نعم غيرمحصوره و رحمت‌هاي غير متناهيه فرمود، و تمام موجودات مسخر تو كرد؛ اكنون هم از عدم صرف و از نابودي محض حالت بدتر نشده. خداوند وعدة رحمت داده وعدة مغفرت فرمود؛ تو يك قدم پيش بيا و به سوي درگاه قدس او قدم گذار، او خود از تو با هر وسيله‌اي هست دستگيري مي‌فرمايد و اگر نتوانستي تأديه حقوق او كني، از حقوق خود مي‌گذرد؛ و حقوق ديگران را اگر نتوانستي تأديه نمايي، جبران مي‌فرمايد.

اي عزيز، راه حق سهل است و آسان ولي قدري توجه مي‌خواهد. اقدام بايد كرد. با تسويف و تأخير امر را گذراندن و بار گناهان را هر روز زياده كردن كار را سخت مي‌كند؛ ولي اقدام در امر و عزم بر اصلاح امر و نفس راه را نزديك و كار را سهل مي‌كند. تو تجربه كن و چندي اقدام كن، اگر نتيجه گرفتي، صحت مطلب بر تو ثابت مي‌شود؛ و الا راه فساد باز است و دست گنهكار تو دراز…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.