دوره مخاطب شناسی ویژه مبلغین

م

 

بسمه تعالی
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی(س) سنندج کارگاه آموزشی یک روزه برای مبلغین این حوزه با موضوع مخاطب شناسی و سخنرانی دینی با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای حسینی فر وسرکار خانم موسوی برگزار گردید
در ابتدا حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای حسینی فر با بحث مخاطب شناسی سخنان خود را آغاز کردندو فرمودند مخاطب شناسی یعنی اینکه من سخنران یا مبلغ یا استاد ، مخاطبان و جامعه هدفم را بشناسم اگر بدون شناخت جامعه هدف و بدون شناخت مخاطب سخنرانی کنم سخت است چون هیچ اطلاع وشناختی از جامعه هدف و از مخاطبین و فراگیران نداشتم اگر این طور باشد هم سخنرانی سخت است وهم فهم مخاطبین سخت می شود پس شناخت مخاطبین در بحث مخاطب شناسی خیلی مهم است ما در بحث مخاطب شناسی با چند عنوان مواجه هستیم
1. گوینده 2. مخاطب 3- جامعه هدف
در این بین من گوینده باید به وسیله ابزارهایی یک سری پیامها را به مخاطب برسانم و از طرفی درباره مخاطب دو قاعده را باید رعایت کنیم یکی سن و دیگری جنس صحبتی که برای خواهران می شود با صحبتی که برای برادران می شود متفاوت است . فرهنگ و سواد هم خیلی مهم است بعضی وقت ها مخاطبین ما سطح سواد پایینی دارند یک وقتی هم مخاطبین ما افرا د با سواد هستند مثلا صحبت های آقای قرائتی را همه می فهمند ولی صحبت های آقای جوادی آملی را کسانی که دارای علم بالایی هستند می فهمند
ایشان در ادامه به بحث ضرورت و اهمیت شناخت مخاطب پرداختند و فرمودند شناخت مخاطب به ما کمک میکند تا بر اساس نیازها و سلائق وخواسته های فراگیران به تدریس وآموزششان بپردازیم . اهمیت و ضرورت شناخت مخاطب به این دلایل میباشد
1. اول شناخت مخاطب باعث می شود انتقال مفاهیم از معلم به فراگیر آسان تر شود
2. مخاطبان متنوع ومتفاوتند گرایش های مختلف سلیقه های متفاوت وذهنیت هاونیازهای متفاوتی دارند پس نیاز دارد که مبلغین شناخت کافی از این تفاوت ها داشته باشند
3. مخاطب رکن استوار و اصلی آموزش ما است بهبود وتحکیم این پایه در صورتی میسر است که مبلغین نسبت به توانایی ، میزان دانایی و خصلت اجتماعی مخاطب آشنا باشد
4. فواید بسیاری بر نتایج مخاطب شناسی استوار است
- ایجاد نگرش های مثبت و پویا در فراگیران
- تقویت انگیزه ی تلاش و تحصیل در فراگیران
- کاهش دغدغه ،اضطراب ، تردید و افزودن نگرانی های ذهنی مخاطب
- برقراری ارتباط موثر با مخاطبان
- انتقال درس با نیازهاو توانایی ها ی فراگیران
ایشان در پایان به قلمرو های مخاطب شناسی اشاره داشتند و فرمودند شناخت مخاطب در حوزه ها و قلمرو های مختلف انجام می شود باید این قلمرو ها را شناسایی کنیم و در رفع کاستی هایشان تلاش کنیم
ویؤگی های زیستی یعنی از لحاظ عاطفی و مواجه درست با آنان که با آن منطبق باشد یعنی بر اساس سن وفهم دانش آموز باشد . سطح معلومات و فهم فراگیران را بدانند و به تفاوت های فردی مخاطبان دقت کنند

پس بنابراین راههای مخاطب شناسی عبارتند از :
1. مشاهده طبیعی رفتار
2. نظر سنجی گروهی
3. روش مصاحبه با شخص
4. روش پرسش نامه
«و السلام وعلیکم و رحمت الله و برکاته»

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.