ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
پيرزن، قدخميده و نفس زنان، در حالي كه عصا به دست داشت و عرق بر پيشانيش نقش بسته بود، از كوچهي تنگ و
خالي ميگذشت. ناگاه چشمش به پيامبر(ص) افتاد و چون به آن حضرت
نزديك شد، سلام كرد. سپس با اميدواري از آن حضرت خواست دعا كند تا او وارد بهشت شود.
پيامبر(ص) بر خلاف انتظار او فرمود: پيرزنان داخل بهشت نميشوند! پيرزن با شنيدن اين سخن به گريه افتاد، ولي
پيامبر(ص) خنديد و فرمود: آيا سخن خدا را نشنيدهاي كه در قرآن دربارهي
زنان بهشتي فرموده است:«ما آنها را آفرينش نوين و جديدي بخشيديم و همه را «بكر» و شوهر ناديده گردانيدهايم.»
همچنين روزي پيامبر(ص) به پيرزن ديگري از قبيله اَشجع برخورد كرد كه او آهسته آهسته قدم برميداشت. حضرت
فرمود: پيرزنان به بهشت نميروند و از كنار او گذشت. پيرزن با شنيدن
اين سخن سخت منقلب شد و به گريه افتاد.طولي نكشيد كه بلال؛ مؤذن سياه پوست پيامبر كه از آنجا ميگذشت،
پيرزن را گريان ديد و ناراحت شد. آن گاه به حضور رسول خدا(ص) رسيد و
داستان نگراني و گريهي پيرزن را براي ايشان شرح داد. آن حضرت فرمود: اتفاقاً سياه پوست هم داخل بهشت
نميشود! بلال سياه پوست وقتي اين سخن را شنيد و با پيرزن درميان گذاشت،
خود و پيرزن هر دو به گريه و زاري پرداختند.
پيرزن و بلال همچنان گريه ميكردند كه عبّاس، عموي پيامبر(ص)، وضع آنان را براي رسول خدا (ص) شرح داد. پيامبر
(ص) به عباس فرمود: اتفاقاً پيرمردان هم به بهشت نميروند. بدين
ترتيب، عبّاس نيز ناراحت شد.
پس از چند لحظه، پيامبر(ص)، پيرزن و بلال و عبّاس را نزد خويش فراخواند و براي خوشحال كردن آنان فرمود:«خداوند،
به افراد آفرينشي جديد ميبخشد و آنان را بهتر از آن چه بودهاند،
ميگرداند. آنان داخل بهشت ميشوند، در حالي كه جوان و سفيد و نوراني هستند. افرادي كه وارد بهشت ميشوند،
اندام و بدنهاي تميز و صورتهاي بيمو و چشمهاي سرمه كشيده دارند.»2
سرگذشت هاي بالا را بدين جهت آورديم كه وقتي سخن «زنان بهشتي» و امتيازها و ويژگيهاي فوقالعادهي آنان
مطرح ميشود، مردان نپندارند كه تنها زنان داراي چنين امتيازها و
برتريهايي هستند و «مردان بهشتي» از آنها بيبهرهاند. بايد دانست «مردان بهشتي» نيز امتيازهاي فوقالعادهاي
دارند. همچنان كه زن و مرد، تكميل كنندهي نيازها و لذّتهاي يكديگرند اگر
ويژگيهاي مثبت و لذّتبخشي در زنان،وجود داشته باشد، جز اين كه خودآنان از آن بهره ميبرند، مردان نيز در اين
بهرهوريها با زنان شريك هستند.
اكنون ويژگيها و زيباييهاي زنان بهشتي را با استناد به آيات قرآن كريم و احاديث ديني بيان ميكنيم:
1ـ جواني و شادابي
پيش از اين گفتيم كه پيامبر(ص) از سوي خداوند متعال، دربارهي نعمتهاي بهشت فرموده است: «در آنجا چيزهايي
فراهم شده است كه هيچ چشمي آن را نديده و هيچ گوشي آن را نشنيده و
حتّي به قلب و فكر كسي خطور نكرده است»3 و از جمله نعمتها، زنان جوان و زيباي بهشتي هستند.
قرآن كريم دربارهي جواني و شادابي زنان بهشتي كه بر خلاف جواني و زيباييهاي دنيا، پژمردگي و فرسودگي در آن
راه ندارد ( از جواني و شادابي هميشگي برخوردارند)، فرموده است:«
افرادي كه نامهي عمل آنان به دست راستشان داده شده و سعادتمندند، همسران گرانقدري دارند كه به آنان
،آفرينش جديد (و جواني) بخشيدهايم و همهي آنان را بكر و شوهر به خود نديده
گردانيدهايم و آنان نسبت به شوهرهاي خويش، عشق ميورزند و خوش سخن و فصيحاند و با آنان، هم سنّ و سال
بوده و در خوبي و زيبايي ظاهر و باطن نيز همانند هستند.»4
پيامبر(ص) دربارهي مردان و زنان بهشتي چنين فرموده است: « همه افرادي كه به بهشت وارد ميشوند، جواني پايدار
و هميشگي دارند و سنّ و سال آنان هم، سي تا سيوسه سال است.»5
2ـ پاكي و پيراستگي
پاكي و پيراستگي از آلودگيهاي فكري ،اخلاقي و ظاهري و باطني، ارزشهاي لذّت بخش و دلنشيني هستند كه
همه انسانها براي دست يافتن به آنها تلاش ميكنند و اگر بدانها رسيدند،لذّت
كاميابي و سعادت را به خوبي احساس ميكنند.
اين ويژگيها نيز از آن زنان بهشتي است.خداوند در سه جاي قرآن، با عبارت:« لَهُمْ فيها أزْواجََُ مُطَّهَّرة»6 زنان پاك و
پاكيزه از آلودگيها و زشتيها را پاداش افرادي قرار داده است كه
ايمان و عمل صالح دارند.
خداوند در سورهي بقره،اين زنان را همچون خود بهشت و نعمتهاي آن جاويدان شمرده است. در سورهي آل عمران،
رضوان و رضايت خداوندي را همراه آنان آورده و در سورهي نساء،
زندگي با آن زنان را زير سايههايي توصيف كرده است كه هميشه دوام دارد.
به هرحال،بر اساس روايت امام صادق(ع) «زنان بهشتي جسم و بدن و جان و روحي» پاك دارند و از حسد و ناپاكي
هاي ديگر اخلاقي (كه زنان دنيا را ناراحت و گرفتار ميسازد)
پيراستهاند .»7
3ـ دستنخوردگي و شيفتگي
دستنخوردگي و از هر نظر بكر و دوشيزه بودن، از ديگر ويژگيهاي زنان بهشتي است. قرآن كريم، اين موضوع را در دو
جا مطرح كرده است و با اندكي تفاوت لفظي ميفرمايد:« در
باغهاي بهشتي، زناني هستند كه جز به همسران خود چشم نميدوزند و عشق نميورزند و پيش از آن، هيچ انسان
و جنّي با آنان تماس نگرفته است.»8 اين زنان دوشيزه و پاكند و شيفتهو
دلدادهي همسران خودند و طمع نگاه و لذّتجويي از هيچ مرد ديگري را ندارند.
بر اساس روايت ابوذر غفّاري، زن بهشتي به همسر خود ميگويد:« به عزّت پروردگارم سوگند! در بهشت چيزي را بهتر
از تو سراغ ندارم. سپاس مخصوص خداوند است كه مرا همسر تو و
تو را همسر من قرار داده است.»9
4ـ چشمان سياه و درشت
چشم، از نظر ساختار فيزيولوژيكي و حركت و نگاه،نوعي جاذبه و پيام دارد . بسياري از معاني و مفاهيم انساني و غير
انساني در چشمان نمودار ميگردد و بدين وسيله بر مخاطبان،تأثير
ميگذارد.
قرآن كريم،به جز پاكي چشم زنان بهشتي كه در بالا بيان شد،در آيات ديگر به ساختمان فيزيولوژيكي آن پرداخته و در
چهار آيه با واژهي حورعين از آن ياد كرده است.10
حُور كسي است كه سياهي چشم او كاملاً سياه و سفيدي آن كاملاً سفيد و شفّاف است. حورعين گروهي از زنان
بهشتي درشت چشم هستند كه خداوند، آنان را براي مو?منان در بهشت آفريده
است. پيامبر اسلام(ص) فرموده است: «حورالعين در بهشت براي همسران خود آواز ميخوانند و ميگويند: ما
حورالعين زيبا هستيم. خداوند اين زنان زيباي سيه چشم را براي مؤمنان و
بزرگواران آفريده است.»11
نبايد فراموش كنيم كه هدف عالي انسانهاي بهشتي در اين جنبهها خلاصه نميشود، بلكه رضوان و رضايت مندي
خداوند از بهشتيان، براي آنان نعمت و هدف بزرگي خواهد بود.بدينخاطر
ميتوان نغمه سرداد كه:
باغ بهشت و سايهي طوبي و قصر حور
با خاك كوي دوست، برابر نميكنم.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1393/04/08 ساعت 11:47:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |