نشست دانش افزایی معارف فاطمی (س)

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 11/12/95دوره نشست فاطمی با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای پرهیزگار در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

 ایشان بیان داشتند که عرض سلام و ادب دارم محضرخواهران محترم و تسلیت عرض می کنم ایام فاطمیه شهادت زهرای مرضیه سلام الله علیها را امیدواریم که این  ساعات و زمانی که در خدمت شما هستیم بتوانیم به صورت شایسته به اندازه ظرفیت وجودی خودمان و انشاءالله خود زهرای مرضیه(س) و صاحبمان آقا امام زمان عنایتی کنند جلسه مناسب و در خور شانی را داشته باشیم اولین موضوعی که در این فرصت می توانم در خدمتتان باشم جایگاه حضرت فاطمه علیها السلام در نظام آفرینش است ایشان در ابتدا به معرفی کتاب هایی جامع در این زمینه پرداختند ( الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهرا مولف انصاری زنجانی خویی ، چشمه در بستر مسعود پور سید آقایی ، فاطمه الزهرا بهجت القلب المصطفی احمد رحمانی همدانی نشر المنیر ، حلقه وصل نبوت و امامت ایت الله وحید خراسانی نشر مدرسه باقر العلوم ، مام فضیلت ها عباس اسماعیلی یزدی مسجد مقدس جمکران ) اولین چیزی که باید سراغش رویم در مورد جایگاه حضرت زهرا (س) باید سراغ قرآن برویم از قرآن به دو گونه می توانید کار کنید یکی آیات مشترک و سوره های مشترک دوم آیات و سوره های خاص و به نظر شما ما چند تا آیه و سوره در مورد حضرت زهرا (س) داریم یکی سوره کوثر که این سوره خاص است. و  نسا ءو قدر و هود و مائده و انسان  ضحی و آیه تطهیر و آیه مباهله و آیه مودت  مشترک است . سوره قدر مشترک بین حضرت زهرا (س) و امام زمان (عج) است مقصود از قربی پیغمبر همان اهل بیت پیامبر هستند . محبتی که همراه با پیروی و اقتدار باشد را مودت گویند .امام صادق (ع) فرمود منظور ما از قدر،  مادرمان حضرت زهرا (س)  است و حضرت زهرا شناخته شدنی نیست و چه بسا منظور از شب قدر هم خود حضرت زهرای مرضیه باشد«  تنزل الملائکه و روح فیها باذن ربهم » در مقابل مخالفین برای اثبات امام هر زمان به سوره قدر احتجاج کنید . چگونه ؟  تنزل فعل مضارع دلالت بر استمرار می کند شب قدر فقط برای زمان رسول خدا نیست همانطور که یصلون پیوسته است فقط برای زمان خاصی نیست بر چه کسی نازل می شود ؟ در زمان پیامبر بر رخود پیامبر نازل می شده است پس باید بعد از پیامبر هم باید بر کسی نازل شود مانند پیامبر منصب پیامبر را داشته باشد یعنی امام زمان (عج) اگرقرار باشد مرجع تقلید هر زمان عهده دار امر دین و مردم باشد پس امام زمان در زمان غیبتش چه کاره است ؟جواب :  مرجع تقلید ، در فروع دین مردم را راهنمایی می کند اما در بحث هدایت تکوینی و فریاد رسی و دست گیری و واسطه فیض بودن بین زمین و آسمان و بسیاری از مسئولیت های دیگر خود امام زمان این مسئولیت ها را بر عهده دارد . پس نازل می شود بر امام هر زمان پس باید بر کسی نازل شود که او هم سمت پیامبر را داشته باشد . و اطیعو ا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم» مقصود از اولوالامر منکم همان اهل بیت (ع) هستند ولی از کجا بدانیم ؟ به چه دلیل باید از حضرت زهرا (س) پیروی کنیم و او را الگو قرار بدهیم آیا چون معصوم است باید از او پیروی کنیم محور معرفی اهل بیت ، حضرت زهرا سلام الله علیها است محتوای حدیث کسا می گوید که حضرت زهرا(س)  محدثه است آفرینش به خاطر وجود این پنج تن است .

در مورد آیات خاص ما سوره مدثر را داریم آیه 35-36در آنجا در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند : « انها لاهدی الکبر  نظیرا للبشر » این ضمیر انها مونث است وآن کسی که بیم دهنده بشر است چه کسی است  از امام صادق سوال می کنند ایشان می فرمایند : هی صدیقه الکبری فاطمه الزهرا و علی معرفتها داره القرون الاولی » منظور از آن نظیر بشر او فاطمه مادر ماست و بر معرفت فاطمه چرخ گردون گردیده است فاطمه یعنی بریده شده از آتش « سمیت فاطمه بفاطمه لانها و شیعتها من نار» فقط خود او نیست بلکه شیعیانش هم از آتش جهنم جدا هستند آیا این یعنی جبر یعنی خدا خواسته و این طوری هم می شود و هیچ اختیاری نیست ؟ جواب : با توجه به آیات و روایات دیگر هر کسی که شیعه حضرت زهرا سلام الله علیها هست او کاری مرتکب نمی شود که به آتش برود کار آتشی انجام نمی دهد . روایت دیگری داریم : « سمیت فاطمه بفاطمه لان الناس فتمواان معرفتها » چون معرفت حضرت فاطمه شناخته شده برای آنها نیست . پیامبر فرمود : خدا را کسی نشناخت جز من و علی و من را کسی نشناخت و نمی شناسد جز خدا و علی و علی را کسی نشناخت و نمی شناسد جز من و خدا حالاآیا این حدیث را هم درباره حضرت زهرا می توانیم بزنیم ؟ جواب : خود اهل بیت حقیقت همدیگر را می شناسند لذا پیامبر می فرمایند من علی را می شناسم و علی هم من را می شناسد ولی در این جزء یعنی کسانی غیر از ما معصومین پس بنابراین حضرت زهرا هم جزء خود پیغمبر است چون با توجه به خود احادیث و روایات دیگر پیامبر می فرماید : فاطمه بضعه منی » فاطمه پاره تن من است فرمود بضعه منی یعنی پاره وجود من است پیامبر را کسی نشناخت جز خدا و علی و فاطمه پاره وجود پیامبر است پس فاطمه هم کسی نمی شناسد . در کتاب موسوعه الکبری عن فاطمه الزهرا در بخش مقامات حضرت زهرا از نگاه قرآن انصاری زنجانی  بیش از 90 آیه در مورد حضرت زهرا آورده است که البته بعضی مخصوص حضرت زهرا است و بعضی هم آیات مشترک است ایشان در ادامه بیان می کنند که ایاتی که ما بررسی کردم استقصا کردم به همین اندازه بود اما بیشتر از این هم هست خود ایشان بیان می کنند . خواهران اگر می خواهید جایگاه حضرت زهرا را در قرآن پیدا کنید تفسیر نور و ثقلین را بخوانید کتاب تفسیر روایی قرآن است فقط روایت است کتاب دیگر البرهان فی تفسیر القرآن مرحوم محدث بحرانی این هم کتاب تفسیر روایی است کتاب دیگر کتاب علی بن ابراهیم قمی مراجعه کنید و آیاتی  که در شان و منزلت حضرت زهرا است  ،روایات آن را می آورد . یکی دو آیه را اشاره می کنم مثلا در سوره نور آیه 36 فی بیوت اذن الله …..» مقصود از این بیوت خانه هایی اذن داده شده که نام خدا در آنها برده می شود منظور چه چیزی است ؟ پیامبر فرمود خانه های انبیا هستند حالا چه ربطی به حضرت زهرا (س) دارد ؟ جالب این است که راوی دستش را اشاره کرد به خانه حضرت زهرا (س) گفت این خونه هم جزء همین خونه های انبیا است پیامبر فرمود : « بل اعلی ها » برتر از این خونه ها خونه زهرا (س ) است

آیه دیگر آیه حج 40 است الذین اخرجوا من دیارهم بغیر الحق ….

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.