ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
?سعه صدر و قدرت قضاوت و اظهار نظرِ سید رضی
?نمونهای از سعه صدر و آزادمنشی مرحوم سید رضی، رفتار او با «مهیار دیلمی» مجوسی است؛ مهیار دیلمی برای کسب دانش به بغداد آمده بود و در معاشرت با سید رضی مسلمان شد و در سلک شاگردان وی درآمد. مهیار پس از مسلمانشدن کنیه ابو الحسن را برخود نهاد و به «ابوالحسن مهیار دیلمی» معروف گشت. وی در نیمه اوّل قرن پنجم هجری، از نامدارترین شاعران عصر به شمار آمد. قصاید و مراثی مهیار دیلمی درباره ائمه اطهار علیهالسّلام در دیوان وی موجود است و از شاهکارهای ادبیات عرب به شمار میرود.٭
?آیتالله عبدالحسین حلّی درباره علت اینکه سید رضی فقه و اصولِ غیر شیعه امامیه را فراگرفت، مینویسد:
برخی از افراد سادهاندیش در زیادهروی «شریف» در فراگرفتن فقه و اصول و اصول کلام به شیوه و اعتقاد مخالفان او با مذهب شیعه، اظهار تعجب کردهاند؛ زیرا به نظر اینان مهم آن است که انسان احکام شخصی وابسته به مذهب خود را بشناسد و بس، لیکن دانشمندان سدههای پیشین را هیچ چیزی خرسند نمیکرد مگر اینکه بر احادیث، و فقه و اصول فقه هر دو فرقه احاطه پیدا کنند، تا شناخت خویش را به کمال رسانند و برنامه تهذیب و تربیت خویش را ژرفتر و گستردهتر کنند و مشعل استدلال و احتجاج را برتر برند؛ زیرا بازار مناظره در آن روزگار رواج داشت و میدان جدل درباره امامت و کلام بسی پهناور بود. از اینها گذشته، چون سید رضی مسئولیت قضاوت در دیوان مظالم را نیز بر عهده داشت، و مسئولیتها و وظایف همانند آن، وی را برمیانگیخت تا با علاقه و گرایشی شدید، فقه همه مذاهب را فرا گیرد و بدین وسیله قدرت قضاوت و اظهار نظر در آن مسائل را به خوبی کسب کند.٭٭
? ششم محرم سالروز وفات سید رضی، گردآورنده نهجالبلاغه
پانوشت:——————————
٭ نگاهی کوتاه به زندگانی پر افتخار سید رضی، علی دوانی.
٭٭ کتاب سید رضی، محمدمهدی جعفری، صص 43-42
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1396/07/05 ساعت 06:31:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |