ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
بسمه تعالی
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 20/11/95 جلسه ای با موضوع همایش طلاب نخبه استان کردستان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر صفی زاده برگزار گردید .
ایشان در ابتدا بیان داشتند که وظیفه خودم می دانم که تبریک عرض کنم ایام الله دهه فجر را به محضر شما بزرگواران و یاد و نام فجر آفرینان که پایه و اساس فجر آفرینان حوزه های علمیه و روحانیون بودند و در راس آنها امام و شهدای انقلاب یاد و نام همه آنها را گرامی می داریم به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
تشکر می کنم از عزیزان که این برنامه را تدارک دیده اند . در سالهای اخیر چند اصطلاح است که این چند اصطلاح در فرمایش مقام معظم رهبری فراوان تکرار شده است و اینکه در یک مقطع زمانی جمله ای از جانب مقام معظم رهبری فراوان تکرار می شود این یعنی اینکه یک خطری است یک تهدیدی است و حضرت می خواهند یک گفتمان سازی ایجاد بکنند این تعابیر را که من میگویم شما در این دو سه سال اخیر خیلی شنیده اید تعابیری مثل انقلابی گری انقلابی بودن انقلابی ماندن انقلابی فکر کردن انقلابی عمل کردن و حوزه انقلابی و اینکه اصلا من انقلابی هستم چند واژه پر تکرار در دو سه سال اخیر در بیانات مقام معظم رهبریاست . چرایی تاکید مقام معظم رهبری بر گفتمان انقلابی گری و انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن و من انقلابیم و حوزه باید انقلابی باشد چیست؟ آن هم در این برهه از زمان برای اینکه این سوال را بتوانیم پاسخ دهم به چند نکته اشاره می کنم نکته اول اینکه آنچه که در انقلاب ما مهم است باطن و سیرت انقلاب ما است و الا از نظر ظاهری انقلاب اسلامی ایران با همه انقلابهایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته فرقی ندارد .انقلاب ها شباهت های فراوانی به هم دارند اما انقلاب اسلامی ایران یک ویژگی دارد که این ویژگی باعث شده است که متفاوت از همه انقلابها ی طول تاریخ بشر باشد و این هویت انقلاب شده است این باطن و سیرت انقلاب ما شده است که مقام معظم رهبری تاکیدشان بر این است که هویت انقلاب باید تبیین شود آنچه که باعث شده است انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها متفاوت باشد و ممتاز باشد این است که انقلاب ما پسوند دین دارد .انقلاب اسلامی است . انقلاب سیاسی نیست ، انقلاب اقتصادی نیست ، انقلاب های گونه دیگر نیست انقلابی است که مبتنی بر دین است .و همین انقلاب مبتنی بر دین آن هم در زمانی که دین را افیون جهانی می دانند .آن هم در زمانی که در آن طرف دنیا اتفاقا انقلاب می کنند که دین را منزوی بکنند رونسانس اتفاق می افتد که کشیش را و مسیحیت به کنج کلیسا برود و دین هیچ نقشی در حوزه های اجتماعی افراد نداشته باشد، یکدفعه در یک جایی از دنیا یک انقلاب بر اساس دین شکل می گیرد که اینها می خواهند دین اقامه بشود ارزشها ی دینی اقامه شود این امتیاز انقلاب ما است بر همه انقلابها دیگر هویت انقلاب اسلامی ما اسلام انقلابی است و این اسلام انقلابی اپوزیسیون نظام سلطه جهانی است ما چکار کردیم ما انقلابی که کردیم تمام سلطه و نظام سلطه را به چالش کشیدیم این که کار ما کارستان است علتش این است انقلاب اسلامی ایران تمام نظام سلطه را به چالش کشیده است از همان روزهای پیروزی انقلاب تا الان ما یک دشمن نداریم ما دو دشمن نداریم ما که با عراق و صدام نمی جنگیدیم تمام نظام سلطه جهان در مقابل این انقلاب قرار گرفته چرا ؟ چون مبانی انقلاب اسلامی ایران نظام سلطه را به چالش می کشد و منظور از این انقلاب که پسوند اسلامی دارد نه هر اسلامی امام خط کش گذاشت گفت ما یک اسلام ناب داریم و یک اسلام آمریکایی داریم اتفاقا ان اسلامی که در مقابل اسلام ناب قرار گرفته آنها نه تنها نظام سلطه را به چالش نمی کشند بلکه آنها صد در صد در اختیار نظام سلطه هستند . من این تعبیر را خیلی از جاها گفتم در این جا هم می گویم شاید همین الان این ترامپ که به اسلام ستیزی معروف است آرزو می کند که کاش ملت آمریکا هم اسلامشان مثل اسلام خیلی از کشورهای دیگر بود یعنی مسیحی نمی شدند بلکه مسلمان می شدند پس منظور از غیر اسلامی اسلام انقلابی است نظام سلطه با انقلاب اسلامی مشکل دارد و لذا نظام سلطه با یک میلیارد مسلمان مشکل ندارد با تعدادی مسلمان مشکل دارد که تعداد آنها شاید به چند صد ملیون برسد از همان روز اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران اش نظام سلطه استراتژی مبارزه با انقلاب اسلامی است مبارزه یعنی چی ؟ مبارزه یعنی اینکه براندازی محصول این سی و هشت سال یک لحظه سلطه جهانی غافل از این نبوده است که این انقلاب اسلامی را براندازد باید شکست بدهد لذا از همان روز های اول پیروزی انقلاب اصلا این برنامه اش بوده که حصر کند جنگ را تحمیل کرد ما در مقابل یک صدام نمی جنگیدیم که تعداد اسیران که گرفته شدند می گفتند تا بعیت 36 کشور در آن بوده است و این را قدرتهای جهانی انواع و اقسام اطلاعات را در اختیار صدام گذاشته بودند . خوب پس استراتژی حذف نظام است شکست نظام است اما وقتی که موفق نمی شوند تاکتیک عوض می کنند یعنی از طریق جنگ سخت و تحمیل جنگ وقتی که موفق نمی شود استراتژی همان حذف است اماتاکتیک جنگ نرم می شود تاکتیک شبیحخون فرهنگی می شود حالا تاکتیک چیه ؟ تاکتیک این است که نرم وارد شوند بگذار جمهوری اسلامی باشد اسم انقلاب اسلامی هم باشد بگذار در راس جمهوری اسلامی یک ولی فقیه هم باشد شورای نگهبان هم باشد ارکان جمهوری اسلامی هم باشد زاهد باشد اماداخل تهی باشد و لذا الان نظام سلطه اصلا هیچ مشکلی ندارد با جمهوری اسلامی که در راس آن یک ولی فقیه است یک امامه بسر است می گوید اشکالی ندارد ولی اسلامش اسلام حقیقی نباشد یعنی از داخل تهی باشد محتوا نداشته باشد یعنی پوسته انقلاب اسلامی باشد انتخابات هم برگزار شود اگر یک روحانی هم رئیس جمهور شد اشکالی ندارد ولی از درون تهی باشد اگر جمهوری اسلامی به نظر شما محتوا را از دست بدهد اگر جمهوری اسلامی انقلابی بودنش را از دست بدهد شما بفرمایید ما مشکلی داریم دشمنی داریم ؟ هیچ دشمنی نداریم تهدید نمی شویم تحریم نمی شویم پس آنچه که با آن مشکل دارند محتوا است برای رسیدن به اهدافشان دنبال راهکارهای مختلف می گردند که یکی از آنها نفوذ است نفوذ در همه جا یکی از آنها نفوذ در حوزه های علمیه است یکی از آنها می تواند نفوذی باشد، که منجر شود به اینکه یک روحانی یک طلبه ای یک ماموستایی تربیت شود اسلام را بدون سیاست قبول دارد که اگر موفق شود به تمام اهداف خودش رسیده است نظام سلطه با انقلابی گری ما مخالف است با انقلابی بودن ما مخالف است لذا با اسلام مشکلی ندارد اگر حوزه های علمیه و اگر جامعه روحانیت اعم از خواهران و برادران این ماهیت انقلابی را نداشته باشندروحانی نیستند انقلابی بودن در ذات و در هویت ما روحانیون نهفته است یعنی نمی شود طلبه و روحانی را تصور کرد که انقلابی نباشد عزیزان همان گونه که اصل انقلاب آغاز ش و شروعش از روحانیت بوده است از حوزه های علمیه بوده است با محوریت حوزه های علمیه شروع شده است تداوم و صیانت آن نیز با محوریت حوزه های علمیه و روحانیت است آن استراتژی که گفتم دشمن دارد آن زمانی محقق می شود که ما در یک مقطعی از زمان خدا ی نکرده حوزه هایی را داشته باشیم و روحانیونی داشته باشیم که انقلابی نباشند کار نظام تمام است روحانی انقلابی قلب تپنده اسلام و دژ صیانت از آرمان های اسلام است من چند شاخص برای حوزه های انقلابی عرض می کنم مهمترین شاخص حوزه های انقلابی این است که باید سیاسی باشد سیاسی بودن یعنی اینکه یک طلبه و روحانی اهل تحلیل باشد تحلیل دقیق و روشنی از جریانات سیاسی و تحولات سیاسی داشته باشد فرمود« العالم بزمانه » ما زمانی کلاه سرمان نمی رود که عالم به زمان باشیم که اهل تحلیل باشیم در وقت خود بتوانیم موضع گیری کنیم در صحنه حاضر باشیم جریانات مدافع انقلاب و و مخالف انقلاب را بتوانیم بشناسیم و لذا سیاست ما عین دیانت ما است وجود مقدس پیامبر خود سیاست مدار ترین شخص بوده است .دومین شاخصه این است که حوزه ها باید محل اخلاق و معنویت باشد سر لوحه زندگی هر انقلابی باید تقوا باشد یک انسان انقلابی اتفاقا باید انسان متقی باشد انسان انقلابی باید مبانی انقلاب را بشناسد مبانی انقلاب ما دینداری ريا، خود سازی انسان سازی ، عدالت است مبانی انقلاب ما این است که ما اسلام ناب داریم مبانی انقلاب ما حمایت از مظلوم است یکی از ویژگی های روحانیت این است که باید متوجه دشمن شود باید دشمن شناس باشد سی و هشت سال این دشمنان ساعتی از دشمنی با ایران دست نکشیدند .و لذا یک انقلابی و روحانیت باید دشمن را بشناسد و دشمن را توهم نداند یک واقعیت عینی و آشکاری در زندگی روزانه خود بداند انسان روحانی و انقلابی باید وظیفه خود را بشناسد و به آن عمل کند وظیفه تلاش و کوشش است وظیفه این است که از نظر علمی خود را مسلح کند به علوم روز مسلح بشود به پاسخ به شبهات و متعهد به وحدت کلمه باشدو یکی دیگر از ویژگی های روحانی و انقلابی این است که ارتباط خود را با مردم حفظ کند ما اگر مردم را نداشته باشیم هیچ چیز نداریم قوام روحانیت به تعامل با مردم است . انقلابی گری این است اینکه مقام معظم رهبری این همه تاکید می کند بر انقلابی گری ، انقلابی ماندن ، انقلابی عمل کردن و اینکه حوزه ها باید انقلابی باشند علتش همین است و وقتی که من انقلابی باشم و انقلابی فکر کنم از تمام نظام سلطه ترسی ندارم .
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1395/11/24 ساعت 10:33:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |