چهارمین جلسه دوره مهدویت

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 1/9/97 چهارمین جلسه از سلسله جلسات مهدویت با سخنرانی سرکار خانم صائم در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

سرکار خانم صائم بیان داشتند که بحث امروز ما درباره مفهوم و جایگاه امامت است بعد از رحلت پیامبر مهمترین بحثی که در جامعه نوپای اسلامی مطرح شد موضوع خلافت و جانشینی پیامبر (ص) بود که گروهی بر  اساس آرای خودشان بزرگان صحابه پیامبر(ص)  را به عنوان خلیفه قبول کردند . یک عده هم معتقد بودند که جانشینی پیامبر (ص) قبلا توسط خدا در حجه الوداع در سرزمین جحفه در غدیر خم تعیین شد که این ها نصب جانشینی را از طرف خدا می دانستند دسته اول معروف به اهل تسنن شدند و دسته دوم  به اهل تشیع معروف شدند

اهل سنت و اهل تشیع علاوه بر جانشینی در یک سری از مسائل و جزئیات با هم اختلاف نظر دارند اما طبق فرموده مقام معظم رهبری و همچنین طبق فرموده آیت الله سیستانی آن زمان که آتش اختلاف در عراق دامنگیر همه شده بود آیت الله سیستانی بیان کرد که « اهل سنت برادر ما نیستند بلکه جان ما هستند » ما در یک سری از مسائل اختلاف داریم اما خیلی خیلی بیش از این اختلاف ها ما با هم تفاهم داریم خیلی از اعتقادات ما یکی است .

ایشان در ادامه امامت را در نظر اهل سنت و اهل تشیع مقایسه کردند و بیان داشتند که اهل سنت امامت را یک منصب دنیایی می دانند و بستگی به رای و انتخاب اکثریت عامه مردم دارد ، اما اهل تشیع می گویند این منصب یک منصب الهی است و به کسی که خدا آن را تعیین کرده گفته  می شود .

ویژگی های امام : 1-علم و آگاهی 2- شجاع ترین شخص در مقابل دشمنان خدا 3- خیر خواه ترین شخص نسبت به امت 4- معصوم باشد 5- منصوص با لله باشد با اذن و اراده خداوند هر کاری را انجام دهد .

پس امام از طرف خدا منصوب می شود و این منصوب بودنش را پیامبر الهی ابلاغ می کند وقتی امام از طرف خدا با ابلاغ پیامبر معرفی شد در این صورت امام می تواند امام بعد از خود را معرفی کند .

امیر المومنین علی (ع) می فرماید ما در بحث امامت باید دو مطلب را مد نظر قرار دهیم یکی اینکه مقبولیت عامه داشته باشد دوم اینکه مشروعیت داشته باشد .  گاهی اوقات کسی امام هست اما این دو ویژگی را ندارد پس خانه نشین می شود . امام علی (ع) مشروعیت داشتند اما مقبولیت عامه نداشت نه اینکه نداشته باشد بلکه خیلی ها به خاطر زرق و برق دنیایی محبت امام را فروختند  به همین خاطر امام 21 سال خانه نشین شدند . و الان در جامعه ما زمینه برای مقبولیت امام زمان (عج ) نیست خیلی از چیزهای دیگر جایگزین شده است چرا می گوییم شما زمینه ساز  ظهورباشید زمانی مردم می بینند ظلم همه جا را گرفته و به دنبال کسی هستند زمینی را که مرده به خاطر ظلم و جور ، زنده کنند و آن شخص  وجود نازنین امام زمان (عج ) است وقتی دنیا خواهان این می شود که یک عادلی بیاید و عدالت را در کل جهان بگستراند آن زمان ظهور اتفاق می افتد . در همه ادیان حتی آنهایی که مسلمان نیستند اعتقاد به منجی دارند وقتی جهان همه دنبال منجی باشند امام می آید

ایشان در پایان به نیاز جامعه به امام اشاره کردند و بیان داشتند که در یک حدیث معروف بین شیعه و سنی که همه قبول دارند بیان شده است « انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا » کتاب و عترت توامان با هم هستند یعنی با اینکه قرآن کتاب هدایت است هر آنچیزی که لازمه زندگی بشریت است در قرآن آمده است اما در کنار آن باید با تفسیر باشد چون قرآن دارای ظاهر و باطن است و ما ظاهر آن را می بینیم و از بطن قرآن آن کسی آگاه است که همواره همراه قرآن است یعنی عترت

نیاز به امام در سه حیطه است : اول رهبری و اداره جامعه که ما شیعیان به اسم تشکیل حکومت الهی در روی زمین می شناسیم دوم تذکیه و تهذیب نفس درست است که قرآن کتاب هدایت است ولی ما همیشه به یک موعظه گر نیاز داریم سوم حفظ دین از تحریف و زمینه سازی برای رستگاری آحاد مردم جامعه  .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.