کظم غیظ

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 14/12/95 ادامه جلسه پرسش و پاسخ سر کار خانم اکبر زاده با موضوع«  کظم غیظ » با طلاب سال اول در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا بیان داشتند که امام علی علیه السلام می فرماید :« ایاک و الغضب فاوله جنون و آخره ندم»  از غضب پرهیز که آغازش دیوانگی و آخرش پشیمانی است .

خشم و خشونت افراد در بر خوردها معلول انگیزه ها ی مختلفی است .شناخت این انگیز ه ها راه درمان را هموار می کند برخی از این اسباب :

1-خشونت خانوادگی : مادران در دوران بار داری و شیر دهی آرامش داشته باشند. پدران در خانه خشونت آمیز رفتار نکنند. 34 درصد والدین کودک آزار خود در کو دکی قربانی خشونت قرار گرفتند. خدا در قرآن از زبان اهل بهشت می فرماید :( قالوا انا کنا قبل فی اهلنا مشفقین) مشفق از ماده شفق سه معنا برای آن متحمل شده اند

1-ترس از خدا و توجه به نجات

2-ترس از انحراف خانواده و توجه به امور تربیت

3-ترس از دشمنان و توجه به حفظ خود در برابر آنان

2-شتاب زدگی : قضاوت عجولانه  افرادی که در کارها تدبر و اندیشه ندارند بدون برر سی جوانب   کار فورا تصمیم می گیرند و موضع گیری می کنند .

3-فقر ونداری : به کمک آموزه های دینی و با مهر وعاطفه خلع فقر اقتصادی را پر کنیم و خشونت ،این مشکل را تشدید  نموده و آسیب های جسمی ورو حی به ارمغان می آورد .

4- حسادت وکینه توزی: امام علی علیه السلام (احفد مثار الغضب) حس رقابت در درون انسانها اگر به جنبه منفی به کار گرفته شود عامل حسادت و کینه و در نتیجه خشونت می شود مثل قتل هابیل به دست قابیل

5-تکبر و خود محوری: از حضرت عیسی علیه السلام سئو ال شد عامل غضب وخشم  چیست؟ فرمود :  تکبر و خود بزرگ بینی و کو چک شمردن مردم . افراد متکبر توقع دارند همواره مردم در خدمت آنها باشند.و آنها را گرامی بدارند وقتی با چنین برخوردی مواجه نمی شوند عصبانی می شوند .

سرکار خانم اکبر زاده در پایان به سوالات مطرح شده توسط طلاب پاسخ دادند .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.