گزارش کرسی آزاد اندیشی

 

السلام علیک یا ابا عبد الله(ع)
گزارش کرسی آزاد اندیشی با موضوع تحریفات و آسیب شناسی عزاداری ها
سخنران جلسه حجه السلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمود صفی زاده ضمن تسلیت ایام محرم به بیان این مسئله پرداخت.
متن سخنان ایشان به این شرح است:
عاشورا فرهنگی به جامعیت اسلام داده است که تمام ابعاد گوناگون فردی اجتماعی معنوی وسیاسی در عاشورا متجلی است .
اگر خدای نکرده در بعدی از ابعاد عاشورا غفلت کنیم این خیانتی بزرگ به این فرهنگ عظیم است .
عاشورا معمارانی دارد ومعماران عاشورا همه اهل بیت (ع ) وانبیاء هستند .امام حسین (ع)تنها امام نیست بلکه هانطور که در زیارت وارث آمده است وارث همه انبیا است . امام حسین وعاشورا تاریخ همه پیامبران است .خدا تمام آنچه را که بشریت بدان محتاج بوده در یک روز به نمایش گذاشته است.تابلویی از همه فضیلت هاست دقیقا بخاطر این ویزگی ما مامور شدیم تا عاشورا را زنده نگه داریم و لذا اگر به یک بعدی توجه کنیم وآن را درک کنیم وسایر ابعاد ان را رها کنیم این خیانت و ظلمی است به همه تاریخ به همین دلیل بعد از شهادت امام حسین (ع)نظرهمه ائمه وبعد از ان همه علما بر این بوده که مراسمات عزاداری بر پا شود ازجمله کارهای ایشان :گریستن وتاکید بر زیارت واهمیت تربت وحرم امام حسین (ع)وخواندن زیارت عاشورا……
بنا بر این فرهنگ عاشورا یکسری نبایسته هایی دارد که حتما نیست .
نباید در عاشورا گناه وتخلف از شرع اتفاق بیفتد نباید اتفاقی بیفتد که عاشورا را سست کند . ایشان در ادامه به بیان تحریف واینکه تحریف دو نوع است : تحریف لفظی و معنوی
تحریف عاشورا یعنی اینکه در عاشورا یک تفسیرویک تصویری غیر واقعی از عاشورا به نمایش بگذاریم چه در مورد تحریف کلی آن وچه جزئی
همیشه در طول تاریخ علت و عواملی بوده تا عاشورا تحریف شود .مثلا فکر می کنید یزید بعد از شهادت دست به تحریف نزد ؟ انگیزه های سیاسی یک نمونه تحریف عاشوراست .مثلا یزید میگفت امام قیام کرد تا حکومت را به دست بگیرد .بنی امیه اعلام کردند که عاشورا روز عید است دیگر در روز عیدعزاداری نمی کنند انگیزه اجتماعی از تحریف عاشورا اینکه عاشورا را از جایگاه خودش خارج کنند وانچه از عاشورا نقل می شود غیر مستند باشد و به بیان پیام اصلی عاشورا نپردازند .
تحریف از نظر شرعی :اینکه در عاشورا مرثیه خوانی عزاداری وآنچه که شرع رعایت نشود واحکام رعایت نشود این آسیب می زند به عاشورا اگر کارها به گونه ایی باشد که مردم اذیت شوند این کار گناه است .
تحریف در تحلیل :موضوع را طوری تحلیل کنیم که دست نیافتنی باشد امام برای گناهان ما شیعیان قیام کرد پس بیاییم ما توبه کنیم اگر از جنبه عاطفی توجه کنیم اینکه ما دلمان برای امام بسوزد واینکه بگوییم امام مظلوم بوده وما دلمان برایش بسوزد .
اما در مورد بحث مصداقی عاشورا ما دو جور آسیب داریم : 1- یکسری آسیب ها محتوایی هستند
2- یکسری شکلی - هر آیین و باور واعتقادی باگذشت زمان از برخی دگرگونیهای اجتماعی و اعتقادی اثر می پذیرد ودر صورتی بی توجه به این روند باشیم هدف اصلی از مسیر اصلی خودش خارج می شود .
امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند : هر چیزی آفت وآسیبی دارد . وعزا داریها از این قاعده استثناء نیست .
هدف از عزاداری چیست؟ عزاداری فقط برای محبت نباشد آیا امام قیام کرد تا مردم اورا دوست داشته باشند ؟ اصلی ترین هدف امام از قیام مبارزه با جهل و گمراهی بود . بنابر این مجلس روضه وعزاداری از اول تا آخر باید هدفش مبارزه با جهل وگمراهی باشد عزاداری باید باهدف تداوم راه امام حسین باشد اگر جلسه را فقط محدود به جلسه توبه کنیم این انحراف است .
اما جدایی عزاداری از سیاست” این خیلی مهم است مجالسی داریم که این مجالس سکولاراست تبلیغ می شود سیاست را وارد عزاداری نکنیم این انحراف است . در این میان نقش تشیع انگلیسی در مقابل تشیع واقعی به چشم می خورد که از شاخصه های آن :جدا کردن عزاداری از مفاهیم سیاسی است دیگر کاری به این ندارد که مظلوم کجاست حق کجاست ؟ تو قمه بزن صورتت را بخراش .هدفش سکولاریزه کردن است نباید از سیاست حرفی گفته شود .
واقعه عاشورا سیاسی ترین فعل امام است .بزرگترین منکر اتفاق افتاده است . این است : جایی که قبلا پیامبر می نشست الان یزید نشسته است .
مقام معظم رهبری می فر مایند : مواظب باشید هیئت ها ومراسم ها سکولار نباشد که به سیاست توجهی نداشته باشد واین مجلس هیچ فایده ای ندارد .
وی در ادامه به برخی تفکرها وکارهایی که تشیع انگلیسی از خود نشان می دهد پرداخت . تشیع انگلیسی عید الزهرا می گیرند به مقدسات اهل سنت اهانت می کنند .که در مقایسه با داعش هردو دو روی سکه هستند یکی ضربه به اسلام می زنند ودیگری به تشیع .
دومین آسیب محتوایی استناد به اسناد غیر محتوایی است که درست وغلط آن مهم نیست حرف هایی برای کوچک کردن امام واهل بیت می زنند ویا از طرفی دیگر ؟آنقدر امام را بالا می برند که از خدا بالاتر می بینند .
از اسیب های شکلی و ظاهری استحباب عزاداری امام بر اساس مبانی وادله ثابت است .عزاداری از چیز هایی است که سنت است و ائمه بعد از امام مجلس عزا وروضه داشتند . از جمله آسیب های شکلی : 1 قمه زنی آسیب زدن به خود که حرام است . این اعمال ورفتار باعث می شود عاشورا وعزاداری در دیدگاه جهانیان یک عمل خرافی نشان دهد واین را بسان یک عمل بی معنا وبی هدف معرفی کنند . ایشان در ادامه با پخش کلیپی از شبکه یاسر الحبیب که رئیس شبکه انگلیسی است و اجازه اجتهادش را از مرجع انگلیسی سید صادق شیرازی گرفته است به بیان اهداف ونقشه های پلیدشان پرداخت واینکه چه تهمت ها وحرفهای ناروا را در مورد انسانهای بزرگ زده وایجاد تفرقه بین ما شیعیان و برادران اهل سنت از جمله اهداف اصلی شان می باشد .
ایشان در ادامه به نقش خانم ها واینکه شما زنان سفیری هستید که به امام حسین خیانت نشود . ودر پایان به تعدادی از سوالان و شبهات پاسخ دادند وبه دلیل کم بود وقت و در خواست خانم های طلبه ادامه جلسه به وقت دیگری موکول شد .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.