برنامه های هفته عفاف و حجاب

بسمه تعالی

برگزاری نشست تخصصی عفاف و حجاب در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست فرهنگی با موضوع : عفاف و حجاب در صبح سه شنبه  18 تیر ماه با سخنرانی سرکار خانم محمد زاده یگانه از مبلغین حوزه  در مکان مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج با حضور طلاب و کادر  برگزار گردید.

سرکار خانم محمد زاده یگانه در ابتدا گفت : لازم است که قبل از ورود به مسألۀ حجاب در قرآن و روایات ( چون در همۀ آیات و روایات مورد بحث،  محور زنان هستند ) باید این مسألۀ مهم را عرض کنم که پروردگار عالم برای زنان از نظر شخصیت انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. پاداش زنان را در بهشت در صورت دارا بودن ایمان و عمل صالح با مردان یکسان می‌داند .  از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است : «  یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما » ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

وی در ادامه به انواع حجاب اشاره کرد و گفت : ما چند نوع حجاب داریم : مثلا یک نوع حجاب می تواند حجاب پوششی و  لباسی باشد ، حجاب لباسی همانطور که در سوره نور و احزاب  به زنان دستور داده شده که جلباب و خمار بپوشند .

زن باید خود را بنده حق بداند ، یعنی به خدای خودش و محاسبات روز قیامت توجه داشته باشند و با تمام وجود فرمانهای حضرت حق را پیروی کند تا خودش و خانواده اش و جامعه اش از مضرات بد حجابی و بی حجابی در امان بماند .

دومین حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:خانم ها دو مدل می توانند با نامحرم صحبت کنند 1)  با ناز و عشوه   2)  گفتار معمولی و عادی که محرک نباشد.


فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

سومین حجاب ، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ( نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
سرکار خانم یگانه ضمن اشاره به  اینکه مراد از حجاب حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم است گفت :  از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم است. بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.

وی در پایان گفت : اگر یک خانمی حجاب پوششی،  رفتاری و گفتاری داشته باشد  این یک ارزش  است اما این حجاب چه فایده ای دارد حجاب خیلی اثر ها دارد  اما مهمترین آنها اثر فردی و اثر خانوادگی و اثر اجتماعی است  اثر فردی آن آرامش است اثر خانوادگی آن این است که ثبات خانواده بیشتر می شود و اثر اجتماعی آن این است که جامعه سالم می ماند فساد و زنا و فحشا کم می شود.

برگزاری نمایشگاه عفاف وحجاب:

برپایی نمایشگاه‌ عفاف و حجاب با هدف حمایت از کالای تولید ملی و با هدف گسترش فرهنگ حجاب در جهت حمایت از تولید ایرانی صورت گرفت  .

برگزاری مسابقه نقاشی حجاب ویژه فرزندان طلاب  :

در راستای اجرای برنامه‌های ترویجی به مناسبت هفته عفاف و حجاب، مسابقه نقاشی ویژه کودکان در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج  برگزار شدو به نفرات برتر جوایزی اهدا گردید .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.