برگزاری دوره دوم مبلغین



به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) دوره آموزشی مبلغین برای آن دسته از طلاب مبلغی که موفق به شرکت در دوره نشده بودند توسط مدیر محترم این حوزه سر کار خانم موسوی مجددا برگزار گردید
در این دوره دو ساعته سرکار خانم موسوی بحث خود را راجع به سخنرانی دینی و همچنین راههای جذب مخاطب آغاز کردند و در ابتدا درباره ی تبلیغ و جایگاه مبلغ آیاتی از قرآن را بیان کردند و فرمودند : در قرآن آمده است « الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه ولا یخشون احدا الا الله . کسانی که پیام های خدا را ابلاغ میکنندو از او می ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند » ودر جای دیگری آمده است « لم تقولون ما لا تفعلون نگویید آنچه را که عمل نمی کنید » یعنی اگر کسی خودش به چیزی عمل نمی کند یا قصد ندارد که عمل کند و آن را به دیگران بگوید که عمل کنند در واقع خیانت کرده است و در جای دیگری آمده است « اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب آیا مردم را به نیکی دعوت می کنید در حالی که خودتان را فراموش کرده اید » پس با توجه به این آیات یک مبلغ خوب در درجه اول باید خود عامر به تکالیف اللهی باشد بعد دیگران را هدایت کند پیامبر اکرم اگر سفارش به نماز شب می کرد آن را بر خود واجب می دانست .
همانطور که میدانید شیطان قسم خورده است که همه را گمراه می کند بجز مخلصین « قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک المخلصین » پس این مخلص که از اول خلقتش مخلص آفریده نشده است بالاخره از یک جایی شروع کرده اند اگر بر روی خوبیها اسرار و مداومت داشته باشید برایتان ملکه می شود و جزء عاملین به احکام و تکالیف اللهی می شوید . خداوند نیازی به این ندارد که شما از دینش محافظت کنید بلکه خداوند خودش از دینش محافظت می کند و لو به دست یک پرنده و به وسیله سنگریزه باشد پس ما به عنوان یک مبلغ وسیله هستیم پس حالا که فرصتی برای ما بوجود آمده و موقعیتی بوجود آمده که تبلیغ کنیم واقعا استفاده کنیم اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم این فرصت از دست ما می رود تا زمانی که در این شهر ساکن هستید طوری عمل کنید که منشا خیر و برکت برای این شهر باشید
ایشان در ادامه بیان داشتند که روش سخنرانی دینی عبارت است از سخن گفتن یک نفر برای جمع به قصد تاثیر گذاری مطلوب دینی در حوزه اندیشه ، احساس و رفتار بنابراین سخنران دینی ، سخنرانی است که محتوایی مناسب با نیاز مخاطبان داشته باشد تا بتواند اثر گذاری خوب و مطلوبی بر روی مخاطبان داشته باشد و همچنین یک سخنران خوب باید اجرای خوبی هم داشته باشد . تا بتواند بر روی مخاطب تاثیر خوبی هم داشته باشد بعضی ها میگویند سخنران خوب سخنرانی است که گوینده آن هم علم داشته باشد و عامل به آن باشد علم و عمل لازم هست ولی کافی نیست چرا که یک سخنران خوب باید فصاحت هم داشته باشد تا بتواند مخاطب خود را جذب سخنرانی کند
دو هدف عمده در تبلیغ وجود دارد یکی تحقق آرمانهای دینی و دوم به تعالی رساندن و اقناع مخاطب است کسی که این دو هدف را دنبال کند با توجه به آیات و روایات جایگاه والای دارد در قرآن آمده است «هذا بلاغ للناس» کسی که تبلیغ میکند هم نام قرآن است و در جای دیگر میفرماید هم رسالت با انبیا است «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه ولا یخشونه احدا الا الله» روایت های زیادی داریم از جمله پیامبر مکرم اسلام می فرماید : « برگزیدگان ملت من مبلغین هستن»
چهار عامل برای هدایت انسانها داریم ا- مشیعت الهی 2-تجربه شخصی که مورد خوبی نیست چون باعث فرصت سوزی است
3- نظامات اجباری 4- تبلیغ هوشمندانه و هنرمندانه است
خداوند در قرآن به پیامبر می فرماید : «تو فقط به آنها تذکر بده و انذار بده و تو به آن تسلط نداری که به دین بیایند» سوره غاشیه آیه 21-22 پس بنابراین ما فقط وظیفه تذکر و انذار داریم و وظیفه یادآوری داریم و این یادآوری را نمی توانیم تعطیل کنیم .
ایشان در ادامه به ضرورت و اهمیت تبلیغ اشاره کردند و بیان داشتند که سه عامل باعث ضرورت تبلیغ می شود : 1-اوضاع کنونی جامعه که به شکل یک دهکده جهانی در آمده است 2- هجوم بی سابقه ایادی شیطانی بر علیه شیعه ایرانی ما در دنیا دو کشور فارسی زبان داریم ولی در ماهواره بیش از 50 شبکه فارسی زبان داریم که هدف آنها ایران است و می خواهند روی ایران کار کنند . 3- خلا ء دین در جهان
خواجه عبداله انصاری در رابطه با توحید ودین داری می فرماید : دین داری افراد به سه شکل است یک دسته دینداری آنها شنیدنی است یعنی دین و توحید را فقط می شنوند و چون که فقط می شنوند با هر چیزی هم می توانند راحت از دست بدهند دومین دسته کسانی هستند که دینداری آنها دانستنی است یعنی علاوه بر اینکه می شنوند به صورت علمی و منطقی دین را می پذیرند و سومین دسته دینداری آنها دیدنی است یعنی به مرحله ماورا می رسند و هر چیزی در این دنیا جلوه ای از خدا می بینند
چکار کنیم که یک سخنران خوب شویم ؟ 1- اکتشاف یعنی استخراج مطالب از منابع این راهی برای این است که مبلغ خوب باشیدو از نکات و مطالبی اسفاده کنیم که بیشتر مخاطب را اقناع کند
2 – انتقال خوب داشته باشید و از همه ابزاری خوب استفاده کنید که مفاهیم را خوب انتقال دهید صدای سخنران خیلی مهم است گاهی اوقات لازم است تن صدا را آرام کنید و گاهی هم بلند صحبت کنید
3- اجرایی و عملیاتی کردن سخنران : گاهی اوقات سخنران مطالب خوبی آماده کرده است ولی قدرت اجرای خوبی ندارد و یا میزان سطح مخاطبان را و نیاز مخاطبان را در نظر نگرفته است و مطالبی که آماده کرده است در سطح فهم مخاطبان نیست در اینگونه موارد مخاطب جذب سخنرانی نمی شود یک مبلغ خوب باید مبتکر باشد و موضوعات مختلف را در آورده و متناسب با نیاز مخاطب محتوای سخنرانی را بچیند
روشهای سخنرانی 1- روش دسته بندی مثل آقای دکتر رفیعی 2- روش تشبیه مثل آقای حائری شیرازی 3- نقد و بررسی 4- تجربه و تحلیل مثل سخنرانی آقای پناهیان 5 – روش داستانی مثل سخنرانی آقای کافی
ایشان در پایان به این نکته اشاره کردند که اگر چهار طایفه به وظیفه خود عمل کنند جامعه ما بی دین نمی شود 1- منزل 2- مدرسه 3- مسجد (مبلغین) 4 - مسئولین

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.