تاثیر شهادت و شهید در جامعه

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 19/12/96 نشست صمیمانه ای بین طلاب با سخنرانی سرکار خانم زارع الوانی با موضوع تاثیر شهید و شهادت در جامعه برگزار گردید .

ایشان در ابتدا جلسه را با حدیثی از پیامبر آغاز کردند و بیان داشتند که  از پیامبر(ص) نقل شده که شهید شش پاداش نزد خدا دارد:

۱- همان لحظه که به زمین افتد، گناهش آمرزیده شود، تاج وقار بر سرش نهند که یک دانه یاقوتش از همه دنیا بهتر است

۲- جای خود را در بهشت بیند

۳-از عذاب قبر ایمن است

۴-از وحشت قیامت در امان است

۵- شفاعتش را درباره هفتاد نفر از بستگانش بپذیرند

 ۶- هفتاد و دو حوری تزویجش کنند. از امام صادق(ع) نقل شده که پیامبر(ص) فرمودند: بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است تا آدمی در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکی وجود ندارد. در روایتی از امام صادق(ع) چنین آمده که: اشرف الموت قتل الشهاده.

پیامبر(ص) می فرمایند: که هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود، نیست.

و برای بهشت دری است مخصوص مجاهدین در راه خدا که از آن در وارد بهشت می شوند. هنگامی که بر در بهشت رسند، آن در گشوده می شود، در حالی که مجاهدین شمشیرها به کمر بسته و هنوز مردم در موقف حساب سرگردانند. از ثمالی، از علی بن الحسین(ع) نقل شده که فرمود: هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر از دو قطره نیست: قطره خونی که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکی که در تاریکی شب از چشم بنده ای جاری شود.

شهید مطهری می فرماید: هیچ کس به اندازه شهیدان،[به تاریخ و جامعه بشری]خدمت نکرده است، چون آنها هستند که راه را برای دیگران باز می کنند و برای انسان ها آزادی را هدیه می آورند تا هر کس کار خود را انجام بدهد، اوست که محیط مناسب را برای دیگران فراهم می آورد.

شهادت یعنی عاملی که شهدا را به پیشگاه خالق بی همتا رهمنون می سازد، و این با اندیشه و مرام، کسانی که فطرت خداجویشان را فراموش کرده و به پوچی رسیده اند و اینک به دنبال مرگی هستند که آنهارااززندگی   بی هدف و انگیزه شان دور می کند، بیگانه است.

سندهای افتخار یامشعل های فروزان با ژرف نگری در آنچه که به عنوان وصیت از شهدا به ما رسیده، می توان به انگیزه های عمیق این انسان ها در پی یافتن زندگی جاوید معنوی، دست یافت. آگاهی و شناخت این سندهای افتخار، مشعل های فروزان راه برای هر سالک الی الله است.

   با تحلیل و بررسی وصایای شهدا، درمی یابیم که راه شهدا، راه اسلام و قرآن و انبیاء (ع) و ارزش های آنان، همان ارزش های دین مبین اسلام است و از جامعه می خواهند که نگذارند ارزش های دینی و اسلامی کم رنگ شود، از نظام و رهبری و ولایت فقیه پشتیبانی نموده، غفلت نکنند و مواظب باشند که ضد انقلاب تمام تلاش خود را برای کمرنگ کردن ارزش ها و دلسردی مردم از مسئولین به کار می گیرند و در نهایت به این برمی خوریم که تمام مطالب و اعمال و رفتار و کردار آنها در یک کلمه، «برای خدا» خلاصه می شود و چیزی جز آن را در نظر نداشته اند.

 

این عکس شهدایی که در یادواره ها زده می شود ، همه اینها پیام دارد و با ما حرف می زنند  .وقتی این عکسها را خواهران می بینند ، به آنها می گویند: « که حجاب سنگر تو است مواظب سنگرت باش که دشمن از تو نگیرد.» و وقتی هم برادران عکس ها را به نظاره می نشینند می گویند: « مواظب رهبر و انقلابت باش که این نوع پیام رسانی ها خیلی ارزشمند است. »

 بنابراین ، با توجه به هجمه ها و تهاجمات فرهنگی که امروز صورت گرفته است ، این یادمان ها در فضای شهری یک تلنگری بر ذهن ها است ، که ان شاء الله جوانان در راه ولایت، ایثار، رشادت و شهامت قدم های مثبتی را بردارند . و وظیفه هر شخص و مسئولی است که یاد و نام شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه دارند .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.