ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
بسمه تعالی
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 21/1/97 جلسه اخلاق از سلسله جلسات اخلاق با موضوع تغییر و تحول در انسان ها با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفی زاده در این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان در ابتدا بیان داشتند که اولین جلسه از سال جدید است تبریک عرض می کنیم سال جدید را انشاءالله که سالی پر از خیر و توفیق در امور مادی و معنوی در پیش داشته باشید به همین مناسبت بحثمان را از الگوگیری از بحث نوروز و تغییر و تحول و آغاز میکنیم مهمترین درسی که از این تغییر و تحول که در طبیعت اتفاق افتاده ، انسان می تواند بگیرد و باید بگیرد تغییر و تحول در خودش است شما در همین دعای تحویل سال هم اگر نگاه کنید خدا را قسم میز دهیم به این ویژگی که دگرگونی دل ها و قلب ها دست خداست « یا مقلب القلوب و الابصار » این تغییر و تحول به خواست و مشیت الهی باید باشد البته انسان باید این زمینه را فراهم کند ای کسی که تدبیر کننده هستی ای کسی که هر تغییر و تحولی در دست توست حالا که تو این صفات و ویژگی ها را داری این توفیق را نصیب ما ما کن که حول حالنا الی احسن حال باشد انسان ها نمی توانند موجودی متوقف و ایستاده باشند اگر متوقف و ایستاده باشند اصلا فلسفه وجودی ما بی معناست انسان زنده انسانی است که همیشه در حال تغییر و تحول باشد حدیث داریم که اگر انسان دو لحظه اش مثل هم باشد این انسان حتما ضرر کرده است چون سرمایه عمر را از دست می دهد و هیچ چیز بدست نیاورده رشد نکرده ترقی نکرده فهی مغبون بعد می فرماید : اگر امروزش از دیروزش بدتر باشد می فرماید فهی ملعون از رحمت خدا بدور است و لعنت الهی شامل حال اوست پس ما یک راه بیشتر نداریم و آن این است که تغییر پیدا کنیم ما مسافریم و یقین باید داشته باشیم که مسافتی را باید طی کنیم ما مسافر لقای الهی هستیم ما برای زمین و فرش خلق نشده ایم « یا ایها الناس انک کادح الی ربک کدحا فملاقی » ما اگر بدانیم که مسیری را باید طی کنیم باید بدانیم که یک برنامه ریزی لازم داریم و یک آمادگی لازم است که زاد و توشه ای برای سفر فراهم کند وقتی که ما مسافر الی الله هستیم باید برای سفر خودمان مثل هر سسفر دیگر زاد و توشه ای فراهم کنیم این سفر حقیقی در نهاد ما اتفاق می افتد فلذا می گوییم یا مقلب القلوب و الابصار یعنی باید دل عوض شود این تغییر دل هم به همین راحتی نیست فلذا باید واقعا از خدا خواست که این توفیق را به ما بدهد که انسان بینش و نگرشش تغییر کند پس باید رذایل نفسانی را شناسایی کند که چه چیزی مانع این سفر است مانع این تغییر و تحول است خوب بعد از اینکه شناسایی کردیم به وجود خودمان مراجعه می کنیم آیا این صفت و رذیلت بد و ویژگی بد را من دارم اگر دارم باید آن را رفع کنم بعضی مواقع هم که انسان خودش را مورد بررسی قرار می دهد خوشبختانه به این نتیجه میرسد که این رذیلت و صفت بد را در وجودش ندارد این انسان نباید خودش را ایمن بداند و وقتی هم که ندارد باید آماده دفع شود یعنی این خوب بودن گارانتی ندارد شما اگر تاریخ را ببینید خیلی ها بودند که اول خوب بودند ولی آخر و عاقبتشان خوب نشد و خیلی ها هم بودند که خوب نبودند ولی عاقبت به خیر شدند پس وقتی ما شناسایی کنیم باید یک حالت دفع و رفع در وجود ما بوجود آید ما باید رذایل را شناسایی کنیم و بعد با آنها در درون خودمان مبارزه کنیم که به زبان سیر و سلوک به آنها تخلیه می گویند و تخلیه بر تحلیه (آراستگی ) مقدم است بعد باید تحلیه و ترمیم کنیم لذا ترک رذایل بر کسب فضایل مقدم است خدای متعال ما انسان ها را طوری خلق کرده است که خوبی ها در درون ما ریشه دارد یعنی خداوند اراده و قصدش این بوده که انسان کامل و خلیفه الله خلق کند انسان ها فطرتا به گونه ای خلق شده اند که گرایششان به خوبی هاست مهمترین مانع در این مسیر و در این سیر ، غفلت است و در مقابل غفلت مهمترین عامل برای این مسیر الی الله بیداری است مهمترین مقدمه این مسافرت این است که انسان ها متوجه شوند که ناقصند و نیازمندند اگر کسی بیدار شود می فهمد باید حرکت کند و اگر حرکت نکند ضرر کرده است و اگر به عقب برگردد از رحمت بدور است پس تنها یک راه در پیش داریم و باید حرکت کنیم منشا ء هر آفتی که از بیرون دامنگیر ما می شود ریشه در درون ما دارد اصلا فرا فکنی نکنیم و عامل و عوامل بیرونی را مقصر ندانیم اگر ما در درون خودمان ضعف داشته باشیم دشمن های بیرونی می توانند تاثیر خود را بگذارند اینکه مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) تاکید می کنند بر توجه به درون و استعدادهای کشور خودمان سر آن در همین است و این سیر الی الله هم نکته اش همین است اینکه بدانیم خودمان زمینه را فراهم می کنیم که شیطان بر ما تسلط پیدا کند غفلت از درون خود ما است که عامل بد بختی ما است فلذا مهمترین دستوری که به ما داده شده است این است که انمسان ها مدام نیاز به تذکر و یاد آوری دارند نیاز به این دارند که بیدار باشند مواظب باشند که غفلت سراغ آنها نیاید علامه طباطبایی می فرماید : « آنچه که مانع شناخت خداوند است جهل نیست بلکه غفلت است و این غفلت نیز در اثر مشغول شدن به یک سری امورهای بی ارزش و پستی است که دنیوی است »
خدا را قسم می دهیم به همه مقربان در گاهش به همه ما توفیق دهد که معارف قرآن و اهل بیت (ع) را خوب بفهمیم و خوب عمل کنیم
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1397/01/26 ساعت 09:15:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |