خوش خلقی

بسمه تعالی
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 4/8/95 جلسه اخلاقی با موضوع حسن خلق با سخنرانی سر کار خانم نوروزی که از اساتید این حوزه برگزار گردید .
ایشان در ابتدا بیان داشتند که هر انسانی با سه نوع «خوش» باید خود را زینت دهد . تا پیرو الگوی اتم اخلاق پیامبر گرامی (ص) باشد : 1. خوشرویی 2. خوشگویی 3. خوشخویی هر کدام از این موارد برای داشتن خلق نیکو لازم و ضروری است که به توضیح آنها می پردازیم :
خوشرویی : اولین بخشی از انسان که با آن مواجه می شویم چهره و وجه می باشد مومن واقعی طبق روایات شادی اش در وجه و صورتش و ناراحتی ها و غم هایش در قلبش می با شد . یعنی در ظاهر انسان در تمام مشکلات و سختی ها خوش رویی باشد . خوش رویی نیمی از سعادت و خوش بختی در زندگی است تاکید شده است که آقایان مشکلات خود را بیرون از خانه بگذارندوبعد داخل خانه شوند اگر خوشرویی با نیت خالص باشد 10 حسنه برایش نوشته می شودو شادی از جانب خدا برای خوشرو را در پی دارد ضمنا لازمه گشاده رویی قلبی مهربان است که با ایمان و معرفت رقیق می شود و به دست می آید . بعضی از چهره ها غم زا و بعضی غم زدا است که آیتی از الطاف الهی میباشد یعنی چهره ما طوری باشد که وقتی فردی ما را ببیند شاد شود گشاده رویی نوعی احسان و صدقه است به شرطی که با نیت پاک همراه باشد
خوشگویی: زبانی نرم و گفتاری دلپذیر همراه با ادب و متانت از ویژگی های مومن میباشد لحن کلام یک لحن نرم و دوستانه و مهربان باشد لحن حالت امری نباشد بلکه اگر حالت خواهشی وسوالی و یا سقراطی باشد ، بهتر است . برای پی بردن به چگونگی صدا کردن یکدیگر بهتر است به حدیث شریف کساء مراجعه کنید سه مورد مهم را در سخن فراموش نکنیم :
الف). عدم تحقیر در مقابل انجام تشویق ب). عدم عیب جویی در مقابل انجام تحسین ج). عدم ملامت در مقابل امید می باشد . غذای روح پذیرایی با کلام خوب می باشد بر طبق روایات ، زیبا خطاب کنید تا زیبا جواب بشنوید چرا که ادب ،ادب می آورد .
خوشخویی : رفتار و عمل یک مومن نیز باید خوب و نیکو باشد افراد چهار دسته هستند 1.خوب 2. خوب خوب 3. بد 4. بد بد . سعی کنیم که همیشه خوب خوب باشیم و خوب ، خوبی کنیم صبر ،عدم غضب ، وفای به عهد از خوشخویی می باشد که در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) می باشد و در روایات زیادی به آن اذعان شده است شیوه الگوی رفتاری به طور غیر مستقیم بهترین شیوه تربیت فرزندان می باشد اعمالی چون بدرقه و استقبال از همسر از جمله خوشخویی در مسئله همسرداری دینی به حساب می آید که باید بدان توجه کرد برای این مورد مصادیق زیادی در سیره علما ی معاصر چون امام خمینی (ره) ، شهید مطهری، آیت الله بهجت و …. می توان یافت که قابل توجه می باشد .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.