ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س ) در مورخه 4/8/95 جلسه اخلاقی با سخنرانی سرکار خانم محمد زاده یگانه با موضوع «مقام زن در منطق وحی » در این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان سخنان خود را با دعای سلامتی امام زمان (عج) آغاز کردند و بیان داشتند که دین مقدس اسلام با دیگر ادیان و مکتب ها در تمام زمینه ها فرق های اصولی و بنیادی دارد شروع مسائل دین اسلام از قرآن مجید و ابتدای قرآن کریم با وصف رحمانیت و رحیمیت و ربوبیت وجود مقدس حق است و تفسیر این حقایق شروعش از قلب الهی و ملکوتی رسول اسلام و تداوم آن با بیانات امامان معصوم (ع) است خداوند در قرآن می فرماید : « و رحمتی وسعت کل شیء » و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است. در آثار اسلامی آمده که حضرت حق فرمود : « حیا می کنم بنده ام مرا به رحمانیت و رحیمیت بخواند و من خواسته او را اجابت نکنم »
انسان چه مرد و چه زن دارای هویتی واحد و جوهری همسان هستند و در پیمودن راه کمال و رسیدن به درجات و مقامات معنوی هیچ فرقی با هم ندارند . مرد و زن در خلقت ظاهری و باطنی خود تجلی رحمانیت و رحیمیت و ربوبیت حضرت حق هستند و این واقعیتی است که در خود قرآن به آن تصریح شده است . زن رحمت الهی است تحقیر او ،حمله به او ، پایمال کردن حقوق او ، ضعیف شمردن او در دایره انسانیت ، بی مورد طلاق دادن او همه و همه از آثار شوم مدعیان مالکیت بشر و فرهنگ های سلطه گر است در ایتالیا وقتی مرد خانه دختر دار می شد از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید ، چرا که شیئی به اشیائش اضافه شده بود و بعد از سیزده چهارده سال اورا به بازار می برد و می فروخت و قیمتش را مصرف مخارج روزانه زندگی می کرد از زن به عنوان خدمتکار ، کلفت ، کنیز ، کالای شهوت استفاده می کردند و هنوز هم در فرهنگ بشری از بسیاری از حقوق که حق او است محروم است
ولی در آیین حق و در منطق وحی ، زن موجودی والا منبعی از مایه های معنوی و جهانی از استعدادها و نیروی الهی است . زن اگر قدر خود را بشناسد و موقعیت انسانی خویش را حفظ کند و از تعالیم اسلام برای رشد و تربیت خود بهره بگیرد در حد توان خودش ، مریمی پاک و خدیجه ای با کرامت و زینبی شایسته و مقامی در خور حریم حضرت حق خواهد داشت و اگر غیر از این باشد مانند مردانی که راه ناسپاسی را در پیش گرفتند و به نعمت های حق کافر شدند و سر از هدایت پروردگار باز زدند دچار لعنت ابدی حضرت حق می شوند . در تفسیر مجمع البیان آمده : زمانی که اسماء بنت عمیس همراه شوهر بزرگوارش جعفر بن ابیطالب از مهاجرت حبشه بازگشت به دیدار زنان پیامبر آمد و به آنان گفت : آیا در قرآن در رابطه با ما زنان چیزی هست ؟ گفتند :نه به محضر پیامبر آمد و عرضه داشت چنانکه از مردان ذکر خیر شده از زنان نشده و خداوند مهربان این آیه را نازل فرمود : « ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات و القانتین و القانتات و…………لهم مغفره و اجرا عظیما » احزاب آیه 35
در این آیه شریفه به صراحت بیان شده که زنان نیز مانند مردان می توانند به ده مقام عالی و ملکوتی و معنوی برسند : 1. مقام اسلام 2. مقام ایمان 3. مقام طاعت و فرمانبرداری 4. مقام صدق 5. مقام صبر و پایداری در برابر تمام حوادث 6. مقام فروتنی و خوف از عظمت و عقاب حق 7. مقام کرم وجود که ثمره آن صدقه است 8. مقام روزه 9. مقام ضبط نفس و مالکیت برشهوات 10. مقام یاد و ذکر حق
اسماء بنت یزید انصاری خدمت پیامبر آمد در حالی که پیامبر در جمع صحابه بودند ، عرضه داشت پدر و مادرم فدایت من از جانب زنان بسوی شما آمده ام خداوند شما را به سوی مردان و زنان مبعوث به رسالت کرد ما به تو و خدا ایمان آورده ایم اما جنس زنان بسیار مقید و در حصار خانه محبوس و دارای کمبود هستند در طریق ارضای شهوات مردان خود تسلیم اند و مدت زمانی حامله به اولاد هستند ولی شما مردان به نماز جماعت و نماز جمعه و عیادت بیماران و تشییع جنازه و زیارت حج به طور مکرر و از همه مهمتر جهاد فی سبیل الله بر زنان برتری دارید پس ما در چه اجر و مزد و بهره ای با مردان شریک هستیم ؟
رسول خدا رو به یاران خود کرد و فرمود : آیا گفتاری نیکو تر از گفتار این زن در مسائل دینش شنیده اید ؟ گفتند : گمان نمی کنیم حضرت رو به وی کرد و فرمود : برو و تمام زنان دیگر را خبر کن که نیکو شوهر داری ، و طلب خوشنودی و رضایت همسر ، و موافقت با همسر در امور زندگی صحیح برابر تمام آن بهره هایی است که از آن مردان به سبب آن اعمال می شود .
عبد الله بن سنان می گوید از حضرت صادق (ع) پرسیدم : ملائکه بالاترند یا بنی آدم ؟ حضرت پاسخ دادند امیر المومنین فرمود : « ان الله عزوجل رکب فی الملائکه عقلا بلا شهوه ، و رکب فی البهائم شهوه بلا عقل ، و رکب فی بنی آدم کلتیهما ، فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائکه و من غلبت شهوته عقله فهو شر من البهائم . » خداوند عزوجل در ملائکه عقل بدون شهوت قرار داد و در چهارپایان شهوت بدون عقل گذاشت و در بنی آدم عقل و شهوت را باهم مقرر داشت ، پس کسی که عقلش بر شهوتش غالب آید بهتر از ملائکه و هر کس شهوتش بر عقلش غلبه کند بدتر از حیوانات است . (بحار ج 57 ص 299)
بنابراین اگر این حقیقت در جنس زن تجلی کند بدون تردید ارزش و قیمت و کرامتش بیش از ملائکه خواهد شد و اگر این موجود از عقل دور اندیش و نور درون، چشم بپوشد ، و همت خود را زر و زیور آلات و عشوه و ناز و آرایش و شهوت ، و جلوه و خود نمایی در برابر دیگران و نامحرمان قرار دهد همچون مردان فاسد و کافر از حیوانات بدتر است .
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1395/10/05 ساعت 10:34:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |