نشست علمی - پژوهشی

بسمه تعالی
به گزارش معاون پژوهش حوزه علمیه ریحانه النبی (س) نشست پژوهشی در مورخه 22/9/1395 با سخنرانی سرکار خانم کلوندی استاد سطح سه با موضوع شناخت منابع پژوهشی جهت ارتقای قابلیت های علمی - پژوهشی طلاب این حوزه مبارکه برگزار گردید .
ایشان سخنان خود را با سلام بر ابا عبدالله الحسین (ع) و یارانش آغاز کردند وبیان داشتند که در دنیای امروز دانایی از شاخصه های اصلی پیشرفت هر جامعه است . دانسته های ما یا با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود یا بنا به پژوهش هایی که انجام می دهیم بدست می آید اگر دانسته ها بر پایه پژوهش های قبلی باشد ما به عنوان یک مصرف کننده اطلاعاتی هستیم و اگر بر اساس مشاهده و تحلیل جاری باشد ما به عنوان یک تولید کننده اطلاعاتی هستیم انسان پژوهشگر باید سوالاتی برایش پیش بیاید بعد به دنبال تحقیق و مطالعه و بررسی برود. پژوهش به معنای توسعه دانش درباره موضوعاتی که با آن سرو کار داریم ، کوششی برای یافتن بهترین راهکار برای حل مشکل و راهی برای گسترش دانش و افق های تازه برای آیندگان است . کسی که وارد عرصه پژوهش می شود اولا باید به قواعد و قوانین تحقیق واقف باشد دوم اینکه به دنبال هر مسئله ای نرود بعد ازرعایت این دو مورد اگر بخواهیم یک پژوهشگر موفق باشیم باید به مطالعه دقیق بپردازیم . باید به جستجوی منابع علمی موضوع مورد نظر بپردازیم توسعه پژوهش به عوامل سخت افزاری ، نرم افزاری ، و نیروی انسانی بستگی داردو می توان از منابع سخت افزاری وجود ابزارهای پژوهشی ، آزمایشگاه ، کتاب خانه ها نام برد و از منابع نرم افزاری جریان اطلاعاتی میان پژوهش گران مجله و یا منابع علمی که به صورت چاپ یا الکترونیکی هستند را نام برد در جستجوی منابع نرم افزاری با ید به این نکته اشاره کنیم که به دنبال چه چیزی هستیم مثلا آیا مقاله ای در این مورد نوشته شده یا نه و استفاده درست از این منابع نکته ی مهم دیگری است حالا منابعی که ما نیاز داریم چه منابعی است علاوه برکتاب ها یک سری سایت ها هم هستند که مقالات زیادی را در خدمت پژوهشگران قرار می دهند فقط کافی است که با مراجعه به اینترنت کلی مقاله و تحقیق در مورد موضوعات مختلف به دست آوریم . ایشان به معرفی بعضی از سایت ها پرداختند از جمله : تبیان ، حوزه نت ، بانک مقالات ، ایران داک . نکته قابل توجه اینکه با پیشرفت علم ما کلی منبع در دست داریم از جمله برخی نرم افزارهای دینی : معجم الکلام و معجم الفقهی و نور و جامع التفاسیر و جامع الاحادیث . در این نرم افزارها به طور کامل تمام احادیث موجود است فقط کافی است که به دنبال یک موضوع باشیم علاوه بر اینها نرم افزار نور الولایت ، دانش نبوی ، میزان الحکمه ، خیلی به ما در امر پژوهش کمک می کنند.ما باید رویکردی پژوهشی داشته باشیم .نگاهی پژوهشی نسبت به موضوعات گوناگون داشته باشیم ، جایگاه پژوهش در حوزه و دانشگاه آنطور که باید جا نیفتاده است . انشا ءالله شما عزیزان بتوانید با تلاش و کوشش خود به موضوع پژوهش در حوزه پرداخته و مباحث دینی و فقهی و اخلاقی را به نحو اتم و احسنت و دقیق بپردازید .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.