یاوران نماز دوره

بسمه تعالی

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 14/11/95 دوره یاوران نماز با حضور استاد ارجمند حجه الاسلام و المسلمین حقیقی در این حوزه مبارکه برگزار گردید .

ایشان بیان داشتند که خدا را شاکریم که خداوند این توفیق را به ما داد که در خدمت شما بزرگواران باشیم و موضوع بحث ما بیشتر محتوایی است بیشتر می خواهیم نماز را بشناسیم نماز شناسی در متون دینی در قران و روایات که ما انشاء الله سعی می کنیم که بحثمان را این طور پیش ببریم که چرا نماز و این موضوع را تبیین می کنیم و هدف از خلقت چه چیزی است  ؟ گم شده بشر چه چیزی است و چگونه به آن گم شده دست پیدا می کند ؟ که همان آرامش باشد . چرا نماز می خوانیم و به آرامش نمی رسیم عیب کار کجا است ؟ می خواهیم اینجا در این قسمت نماز جامعه را آسیب شناسی کنیم، که نماز نماز گزاران جامعه ما چه مشکلاتی دارند در این راستا دو مشکل را بررسی می کنیم و در پاسخ این دو مشکل به اهمیت و تکمیل نماز می پردازیم و در ادامه به آثار نماز در قرآن و آثار ترک نماز باز در قرآن آیاتی خدمتتان تقدیم می کنیم و اگر وقت شد درباره آثار نماز و اینکه ما چه وظیفه ای در قبال نماز داریم و مباحثی راجع به خانواده مطرح می کنیم . درباره هدف از خلقت در قرآن خداوند در آیه 56 سوره ذاریات می فرماید :  « ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون » خلقت جن و انس برای عبادت است پس هدف از خلقت عبادت است . حال عبادت کنیم که چه بشود ؟  بندگی چه فایده ای دارد ؟ در قرآن آیه 21سوره بقره خداوند می فرماید : « یا ایها الناس اعبدوا ربکم  الذی خلقکم لعلکم تتقون » خطاب به همه مردم و همه انسانها است عبادت کنید خدا را و بنده خدا باشید . چشم ما آبش شور است و همین شوری چشم باعث محافظت از پیه چشم می شود . یا این فنر چشم ما و این باز و بسته بودن چشم ما همه نشان از بزرگی خداوند است . ما در این الذی خلقکم خدا فکر نکردیم که ما کی هستیم پس من باید بنده آن کسی باشم که مرا خلق کرده است . حالا خدایا شناختم که مرا خلق کردی حالا چی می شود می فرماید لعلکم تتقون پس فلسفه خلقت جن و انس عبادت و و بندگی خدا است من باید بنده کسی باشم که مرا خلق کرده است و با این عبادت و بندگی کنترلی بدست می آورد که در چار چوب آن خودش را کنترل می کند تقوا خود کنترلی است تقوا یعنی پرهیزگاری و شما پرهیز می کنید تا سالم بمانید . در عالم خلقت بخواهیم سالم بمانیم باید مسیر عبادت را بگذرانیم .چون خداوند متعال توانسته یک موجود خلق کند یک عالم و دانشمندی که علم دارد و دیگران از علم او بهره می برند این خوب است نه اینکه علمش را نگه دارد خداوند متعال چون می توانسته موجودی را خلق کند که صفات متضاد داشته باشد و با همین صفات متضاد به کمال برسد و خلق کرده و این دنیا دنیای تضاد ها است دنیای اختلافات است دنیا از دنی می آید یعنی پست یک موجودی خلق می کند که تجلی صفات خودش باشد وقتی می گویند تقوا داشته باشید یعنی از آن صفات متضاد بتواند به کمال برسد .

خداوند در قرآن در آیه 200 می فرماید : « اتقوا الله لعلکم تفلحون » پس هدف خلقت  عبادت است و عبادت تقوا می آورد و تقوا باعث فلاح و رستگاری می شود فلاح در لغت به معنای شکستن است آهن به آهن شکافته می شود و به آن فلاح می گویند و در اصطلاح قرآنی رستگاری به نوعی رسیدن به سعادت و خوشبختی است آرزوی یک انسان همین سعادت و خوشبختی است این سعادت و خوشبختی چگونه حاصل می شود فلاح در فرمایش امام صادق
(ع) در بحار الانوار در تفسیر « اولئک هم المفلحون » المفلحون را این طور تفسیر می کند فلاح یعنی نجات دوری از تمام شرور و بدی ها  و واژه ظفر یعنی فوز و رسیدن به تمام خیرات و خوبیها و سعادت و خوشبختی است

چند درصد از نماز خوان ها گناه می کنند؟ اگر نماز نمی خواندند چه کاری می کردند ؟. باید با نماز در دنیا مکتب تربیتی درست کرد باید بین خوف و رجا زندگی کنیم بترسیم که مبادا آلوده شویم کسی که نماز نمی خواند یار شیطان است شیطان با عبد بودن ما مشکل دارد . شیطان روی انسان های نماز خوان سرمایه گذاری می کنند شیطان قسم خورده و در رگ های ما در جریان است و لذا بحث عبودیت و تقوا پیش می آید اگر کسی به دستورات الهی عمل نکرد و بنده خودش شد پس بنده شیطان ها و  طاغوت ها است .

نماز حلقه وصل انسان به خداوند است در ذات خداوند تفکر نکنید . خدا نماز را برای رسیدن به بینهایت قرار داده است و اوج آن در سجده است نیاز اساسی انسان امنیت روح است که خداوند در قرآن در آیه 28 سوره رعد می فرماید : الا  بذکر الله تطمئن القلوب » با یاد خدا دلها آرام می گیرد .  از مصادیق ذکر خدا یکی صلاه دوم قرآن و سوم ائمه معصومین (ع) است

چرا نماز می خوانیم و لی آن حس آرامش در ما نیست ؟ چون نماز های ما مشکل دارد نمازهای ما برای ما مهم نیست و کارها را بر نماز مقدم می کنیم .دلیل دوم اینکه نمازهای ما ناقص است چون همراه با غفلت است نماز سه شرط دارد 1) . کمال 2) . قبولی 3) . صحت  اگر کمال نباشد نماز قبول است فقط نقص آن این است که آداب نماز را رعایت نکرده ایم دلیل سوم اینکه اکر بنا است که نماز های ما اثر داشته باشد باید یاد خدا استمرار داشته باشد .

شاخص های اهمیت به یک موضوع : 1) رکن باشد « الصلاه عمود الدین » 2) از اولویت برخوردار است نماز جزء اولین ها است 3) محو ریت در همه امور 4) دارای یک خصوصیت ویژه 5) . نماز از بهترین ها است 6) آمار و ارقام نماز 7) حساسیت ویژه دشمن نسبت به نماز 8) گستره اثر بخشی آن

آثار نماز خواندن  در قرآن :

1) یاد انسان از خدا « اقم الصلوه لذکری » 14 /  طه

 2) یاد خدا از انسان 45/عنکبوت

3) آرامش و اطمینان 28/رعد « الا بذکر الله تطمئن القلوب »

4) نهی از فحشا و منکر « ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر »

5) فلاح و رستگاری « قد افلح المومنون » 1و2 /مومنون

عواقب ترک نماز در قرآن :

1)      کور محشور شدن در قیامت آیه 124/طه

2)      عذاب شدید  127 / طه

3)      سختی در جان دادن  آیه 26-31 /قیامت

4)      همنشین شیطان آیه 36 /زخرف

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.