برگزاری جلسه اخلاق مورخه 4/7/1398

بسمه تعالی

برگزاری جلسه اخلاق مورخه 4/7/98 با سخنرانی استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای فرهنگیان  در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

استاد حوزه و دانشگاه: طلبگی یعنی اینکه ما دین را بفهمیم تا عاقل شویم . عاقل یعنی کسی که مهار نفس دارد وقتی که عاقل شدید ، عبد خدا می شوید. . وقتی که عبد شدید به مقام نورانی و عظیم مبلغ دین می رسید تبلیغ دین بالاترین مرتبه ای است که خدا به پیامبرانش می دهد

 

جلسه اخلاقی  در صبح پنج شنبه چهارم مهرماه 1398 با موضوع جایگاه طلبگی با سخنرانی استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای فرهنگیان با حضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه  برگزار گردید.

آقای فرهنگیان در ابتدای ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بحث خود را  با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد :  « عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) قَالَ بَیْنَمَا أَنَا جَالِسٌ فِی مَسْجِدِ النَّبِیِّ (ص) إِذْ دَخَلَ أَبُو ذَرٍّ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَةُ الْعَابِدِ أَحَبُّ إِلَیْکَ أَمْ مَجْلِسُ الْعَالِمِ »

ظاهرا یک عابدی از دنیا رفته بود و مردم مشغول تشییع جنازه بودند جناب اباذر از آن مسیر عبور می کردند که در درس حضرت رسول (ص) شرکت کنند و حال جناب ابوذر مردد بوده که در تشییع جنازه شرکت کند  یا اینکه در مجلس علم شرکت کند چون همانطور که می دانید روایت داریم که اگر یک مومن از دنیا برود تک تک کسانی که در تشییع جنازه آن مومن شرکت می کنند خدا اولین هدیه ای که به مومنی که از دنیا رفته می دهد این است که به تک تک کسانی که در تشییع جنازه او شرکت کرده اند مثل روزی که از مادر متولد شده اند از گناه پاک می کند حال جناب ابوذر مردد است.

وی ادامه داد : « فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ( ص )یَا أَبَا ذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ جَنَازَةٍ مِنْ جَنَازَةِ الشُّهَدَا»

خواهران بزرگوار چند نفر از شما این اعتقاد را دارد که کاری که من می کنم و در کلاس درس استاد حاضر می شوم از شرکت در تشییع جنازه هزار شهید بهتر است. دیدید که ما هنوز طلبگی را باور نداریم و طلبگی را نفهمیده ایم اگر بدانید طلبگی یعنی چه اگر بدانید حوزه یعنی کجا به خدا قسم روح از بدن جدا می شود و پرواز می کند لذا اگر یک طلبه بداند طلبگی یعنی چه کوه را از جا می کند . پیامبر ادامه می دهد و می فرمایند :

« وَ الْجُلُوسُ سَاعَهً عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ قِیَامِ أَلْفِ لَیْلَه یُصَلَّی فِی کُلِّ لَیْلَه أَلْفُ رَکْعَه » این حدیث را پیامبر (ص) می گوید و پیامبر حق مبالغه ندارد وَ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَه وَ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ » رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای اباذر، نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از قیام هزار شب کسی که در هر شب هزار رکعت نمازبخواندو  بالاتر از هزار غزوه است که با پیامبر به جنگ رفته باشد.  خدا کند که این ها را بفهمیم .  

 

وی در ادامه طلاب را به برنامه ریزی و مدیریت زمان در برنامه ها توصیه کرد و گفت : شما خواهران چند تکلیف دارید مثل همسر داری ، بچه داری و …کسی که قدرت مدیریت دارد و می تواند بین چند تکلیف خود را جمع ببندد فردی موفق است اهل مدیریت زمانی باشید و از فرصت های مرده زندگیتان بهترین استفاده ها را ببرید و برنامه ریزی داشته باشید تا موفق باشید .

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه عالم به  کسی گفته می شود که دین را خوب بفهمد گفت : طلبگی یعنی اینکه ما دین را بفهمیم تا عاقل شویم . عاقل یعنی کسی که مهار نفس دارد وقتی که عاقل شدید ، عبد خدا می شوید طلبه یعنی طالب علم خدا بودن یعنی برای خدا درس بخواند و برای خدا عمل کند . وقتی که عبد شدید به مقام نورانی و عظیم مبلغ دین می رسید تبلیغ دین بالاترین مرتبه ای است که خدا به پیامبرانش می دهد

وی در پایان گفت :حال که در مسیر طلبگی قرار گرفته اید سعی کنید که در مسائل دینی فهم عمیق داشته باشید .حال که  به برکت تلاش ائمه (ع) و به برکت خون شهدا ی انقلاب  این حوزه های علمیه درست شده است وخداوند توفیقی داده است،  برای کسانی که لیاقت و شانیت آن را داشته باشند، خوب درس بخوانید و تقوا داشته باشید و مباحثه کنید و فهم هایتان را در مباحثه محک بزنید .

          

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.