تاثیر ظاهر بر روی باطن

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) در مورخه 11/8/95 نشست تربیتی با موضوع تاثیر ظاهر بر باطن در این حوزه مبارکه برگزار گردید .در این جلسه سر کار خانم رستمی معاون آموزش به ایراد سخن پرداختند. ایشان سخنان خود را با دعای سلامتی امام زمان (عج) آغاز کردند . و بیان داشتند که یادگیری و اجرای تربیت اسلامی برای هر فرد مسلمان لازم و ضروری است چرا که یک نظام کامل تربیتی است که تمام جوانب رامی سنجد لذا برای رسیدن در این زمینه نیاز به منابع و اصولی داریم که بر گرفته از قرآن و روایت ها باشد . اصول تعلیم و تربیت در زندگی بر اساس چند مبنا شکل می گیرد که یکی از آنها تاثیر ظاهر بر باطن است و این چیزی است که انکار ناپذیر است انسان ها دارای ظاهر و باطنی هستند. و ظاهر همان چیزی است که معلوم و مشخص و قابل مشاهده را می گویند و باطن هم فکر و نیات شخص را می گویند پس هر وقت نقشی بر ظاهر زده شود بی درنگ رنگ و بویی در باطن می گیرد حضرت علی (ع) می فرماید : « اگر برد بار نیستید پس خود را بردبار جلوه دهید ، چه اندک پیش می آید که کسی خود را به گروهی شبیه سازد و جزء آنان نشود. نهج البلاغه کلمات قصار 207 » در قرآن هم در سوره مزمل آیه 8 خداوند متعال می فرماید « واذکر اسم ربک » ، حتی کارهای بد هم آثار بد بر باطن می گذارد آیه ی « لا تمش فی الارض مرحا یعنی با غرور بر روی زمین گام بر ندارید . » اما برای رسیدن به تربیت شایسته ظاهر سازی و تغییر ظاهر لازم است البته نه ظاهر سازی به معنای خود نمایی بلکه تغییر ظاهر، به معنای اصلاح روح و روان است .
هر وقت بخواهیم تغییر و تحولی در کسی پدید آوریم از ظاهر یعنی از سخن گفتن ، راه رفتن ، نشستن ، غذا خوردن شروع می کنیم برای این کار دو روش داریم یکی تلقین به نفس دو تحمیل به نفس اما تلقین به نفس خود به دو دسته تقسیم می شود : 1. تلقین فعلی 2.تلقین قولی .
تلقین فعلی یعنی بر روی حرکات ظاهری بدن مانند راه رفتن کار کنیم همچنان که در قرآن آمده است « لا تمش فی الارض مرحا» و تلقین قولی یعنی خیلی از حالات منفی باطنی که با حرف شروع می شود مثل حرف زدن با نامحرم . امام صادق (ع) می فرماید: برای دفاع از دینتان با مردم نزاع و مشاجره لفظی نکنید زیرا این کار دل را بیمار می کند همچنین روایت های مختلفی که در گرفتاریها و استرس ها آمده مثل آیه شریفه « الا بذکر الله تطمئن القلوب » ذکر خدا آرامش بخش دل ها است برای هر مشکلی ذکر خاصی داریم مثلا ذکر توبه باعث پاک کردن دل ها است پس ظاهر آدم ها تاثیر بسزایی در طرف مقابل دارد طوری که همین ظاهر شاکله باطنی انسان را تشکیل می دهد . و علاوه بر ظاهر شرایط و محیط و فرهنگ ها هم درشکل گیری باطن تاثیر گذار است .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.