ریحانه
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
(حــوزه ریحـــانة النبی س ســــنـنـدج)
در قرآن كريم بيش از 10 آيه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد كه نشان از اهميت اين مقوله دارد و ما نيز در اين فرصت
سعی داريم انواع حجاب را از ديدگاه قرآن مورد بررسی قرار دهيم.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) حجاب، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است و اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و
مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب میتواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فكری و روحی، علاوه بر
اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب كه در رفتار خارجی انسان تجلی میكند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه كه به
مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصيه شده است.
آثار و پيامدهای رعايت حجاب:
در خصوص آثار فردی رعايت حجاب، میتوان به احترام به شخصيت زن، به واسطه رعايت حجاب، مصونيت ارتباطات زن با مردان غريبه،
حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد، حفظ عفت زن و جلوگيری از فساد و ناهنجاری اشاره كرد، همچنين آثار اجتماعی رعايت حجاب
عبارتند از: سلامت نسل جديد جامعه، پيشگيری از فساد اخلاقی، مبارزه با مظاهر بیدينی، حفظ كيان خانواده.
انواع حجاب قرآنی:
1. حجاب چشم؛ خداوند در آيه 30 سوره مباركه نور میفرمايند؛ «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ
اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزهتر است زيرا خدا به آنچه مىكنند آگاه
است.» و نيز در آيه 31 همين سوره آمده است كه «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ
مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ …؛ و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى]
فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند …»
2. حجاب در گفتار؛ نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. و در آيه 32 سوره مباركه احزاب آمده
است كه؛ «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ اى
همسران پيامبر شما مانند هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع
ورزد و گفتارى شايسته گوييد.»
3. حجاب رفتاری؛ نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به
گونهای راه نروند كه با نشان دادن زينتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. (سوره نور، آيه 31)
بر اساس گزارش ايكنا از مجموع اين مباحث، به روشنی استفاده ميشود كه مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حريم قايل شدن در
معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است، بنابراين، حجاب و
پوشش زن، به منزله يك حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است كه قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند.
و اما چند ريشه مرتبط با حجاب عبارتند از؛
خانواده؛ اولين نهادی كه پايه حجاب در آن شكل میگيرد، خانواده است. واضح است كه اگر پدر و مادر به فرزند خود مسأله حجاب را
آموزش ندهند و خود از آن غافل باشند، بنای ديوار حجاب كه از ابتدا به درستی شكل نگرفته ممكن است هيچگاه مستحكم و استوار
نشود! يكی از وظايف مهم پدر و مادر به تصريح دين مبين اسلام تعليم و تربيت صحيح فرزندان و آموزش موضوع حجاب از اهم اين وظايف
است.
مدرسه؛ در مدرسه دختر و پسر با گروه همسالانی مواجه میشوند كه از خانوادههای مختلف برخاستهاند و با تفكر معلمی همراه می
شوند كه خود متعلق به يكی از همين خانوادهها است. بديهی است هر چه سرمايهگذاری بيشتری در خانواده بر مسأله حجاب انجام
شده باشد، در مدرسه ترويج احكام اسلامی از جمله حجاب آسانتر خواهد بود. آموزش صحيح در خانواده به فرزند در مواقع رويارويی با
تضادهايی در گروه همسالان نسبت به آنچه در خانه آموخته نقش بسزايی در ثبات تقيد به احكام اسلامی دارد. در اينجا يك سؤال مهم
هم مطرح است و آن اينكه نقش معلم در جهتدهی صحيح به شكلگيری بنيان عقيدتی دانشآموزان چقدر است؟ آيا معلمی كه درگير
مشغله فكری روزانه و معيشت زندگی خود است و به دليل نگرانی مادی مجبور است چند شيفت مختلف كار كند، فرصتی برای برنامه
ريزی دلسوزانه در جهت تربيت صحيح دانشآموزان و تبيين درست و صد البته هنرمندانه موضوع حجاب دارد؟!
تبليغ صحيح و تبيين درست؛ تبليغ از ريشه بلغ و به معنای رساندن كامل پيام است. اگر فرد مبلغ خود به كمال، پيام را درك نكرده باشد
قطعاً در رساندن آن به توده مردم موفق نخواهد بود. در كشور ما چند نفر وجود دارند كه میتوان گفت آنان فقط در زمينه تبليغ حجاب و
پاسخگويی به ابهامات در اين زمينه آموزش ديده و مشغول فعاليت هستند؟ در تبليغ موضوع حجاب، استفاده از هنر، مهر و محبت در
برخوردها، تسلط بر موضوع، عدم تعصب و بسياری عوامل ديگر بايد لحاظ شود تا اثرگذاری آن به كمال نزديك شود و در مجالی ديگر بايد
مفصل به اين مسأله پرداخت.
نقش صدا و سيما؛ صدا و سيمای ما كه وظيفهای همچون دانشگاه را بر عهده دارد، يقيناً نقش مؤثری در ترويج فرهنگ حجاب اسلامی
دارد.
اينترنت و ماهواره؛ بسياری از خانوادههای مذهبی از نقش ماهواره و شبكههای متعدد آن در كاهش تمسك به اسلام در رفتارهای
اجتماعی و زندگی فرزندانشان ابراز نگرانی میكنند؛ درحالی كه از نقش اينترنت به كلی غافلند و لازم است ضمن آشنايی با دنيای
مجازی زمينه استفاده درست و سالم از اين شبكه گسترده را برای فرزندشان فراهم آورند. اينكه صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران
برنامههای جذابی ندارد يا مثلاً به يك طيف خاص نمیپردازند، توجيه مناسبی برای ورود شبكههای مروج فساد به كانون خانواده نيست!
در اينجا نقش مسئولان صدا و سيما در جذب حداكثری مخاطب و برنامهريزی مدبرانه و گسترده و استفاده از مديران خوش فكر و مبتكر
برای رقابت با شبكههای ماهوارهای بيشتر روشن میشود.
مراكز تخصصی پاسخگويی و آموزش؛ انبوهی از سؤالات در ذهن نوجوانان و حتی بزرگسالان در موضوع حجاب و حدود آن وجود دارد و
لازم است در كشور مراكزی تخصصی برای پاسخگويی و آموزش ايجاد شود. در اين راه هرگونه غفلت سبب مراجعه فرد پرسشگر به
مراكز غيرتخصصی و گاهی معاند میشود و معلوم نيست خروجی اين مراجعه چه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ریحانه در 1392/03/28 ساعت 08:25:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1392/03/29 @ 09:11:06 ق.ظ
انصاریان [عضو]
امام خامنه ای (حفظه الله):
عظمت اصحاب خاص امیرالمومنان(علیه السلام) در ای است که در هیچ شرایطی دچار اشتباه نشدند و راه را گم نکردند
موفق باشید.